2021-10-25, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Heh...du har ju redan sett bilden miffo!
Du trodde ju att det var Roos ju😉
Jag trodde inte, jag vet. Och det var ingen som påstod att det var CL på skärmdumpen från videon, det var någon som spekulerade om det kunde vara det. Men det var alltså inte CL.
Citera
2021-10-25, 09:33
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du antar att LoVi minns saker från rätt helg. Hennes uppgift om att hon tittade på OS gör att detta är minst sagt osäkert. Det är i så fall inte bara fel dag utan fel månad och år. Det är snarare LoVi som skall övertyga oss om att hon inte blandat ihop saker och sett på t.ex. Eurosport. Handen på hjärtat, hur många av Hannas bekanta satt uppe på nätterna 1992 och tittade på Eurosport? Om de nu hade kanalen i fråga. Som det står nu kan hennes vita bil lika gärna ha setts vid ett annat tillfälle.

Att Hanna skulle känt igen att det var HA som skrek och inte sagt något om detta vid dörrknackning utan väntat till en vecka efter försvinnandet, hur kan någon kritiskt tänkande tro på det? Där har du kryddandet.
Tillägg: pensionerade utredaren Jenven beskriver problemet med Hannas vittnesmål och hur hon vid första tillfället (dörrknackningen förmodar jag) inte minns någonting trots att Hanna kan antas veta att det är just HA som saknas:
https://sverigesradio.se/fallethelena, vid ca 12:55.
Hanna kan ha hört röster, bildörrar och skrik. Kanske vid detta tillfälle. Eller så har hon skapat minnen efterhand för att passa in i en berättelse som redan finns: en försvunnen kvinna i hennes villakvarter.

Med minsta ansats till källkritik inses att inget av Hannas uppgifter kan tas för fakta. Således bör ingen utgå från att det t.ex. är mer än en GM baserat på Hannas vittnesmål. Det kan givetvis vara flera GM i alla fall, i synnerhet om brottet skedde vid stigen eller lekplatsen och en kropp skulle flyttas, men det finns inget skäl att utgå från Hanna.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-10-25 kl. 09:40.
Citera
2021-10-25, 09:36
Medlem
Citat:
Inlägget är kvar, 210907...bilden/sidan verkar vara borttagen...men jag gjorde en skärmdump där fotot visar när C.L blir intervjuad av ett TV 4 team..man ser TV 4 loggan på mikrofonen som reportern håller upp i den förmodade C.Ls anlete!
Den personen är inte CL, inte nu heller.
Du påstod att det har funnits ett foto på CL i tråden. Det har det alltså inte funnits.
Citera
2021-10-25, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Jag trodde inte, jag vet. Och det var ingen som påstod att det var CL på skärmdumpen från videon, det var någon som spekulerade om det kunde vara det. Men det var alltså inte CL.
Jag fattade det som att du trodde det var K*ister Ro*s...som inte lever längre..RIP...vi var grannar o bekanta ett tag innan han förolyckades, schysst kille alltid trevlig och korrekt!
Okej, jag trodde det en ung C.L, my bad🤥
Citera
2021-10-25, 09:47
Medlem
Citat:
Den personen är inte CL, inte nu heller.
Du påstod att det har funnits ett foto på CL i tråden. Det har det alltså inte funnits.
Jag antar att det inte finns det, bara på hans brorsa.
Vilken Ro*s menade du?
Ledsen att jag kallade dig miffo!
Ett litet missförstånd från min sida😇
Citera
2021-10-25, 09:48
Medlem
Citat:
#42653 är numret på inlägg...jag angav datumet🥸
Du sa att det var du som lagt upp skärmdumpen, men det inlägget är det ju viperstyle som har lagt upp dumpen. Nåja, det var en felgissning. Ro*s jobbar och är frisk. Jag känner honom.
Citera
2021-10-25, 09:53
Medlem
Citat:
Du sa att det var du som lagt upp skärmdumpen, men det inlägget är det ju viperstyle som har lagt upp dumpen. Nåja, det var en felgissning. Ro*s jobbar och är frisk. Jag känner honom.
Okej...fel Ro*s oxå då😊
Jag gjorde en skärmdump när jag såg bilden (i september)...men nu var bilden borta.
Så kan det gå..när inte haspen är på!
Jag vill gärna se foto på C.L...gammal och/eller ny bild!
Citera
2021-10-25, 10:16
Medlem
Citat:
Tillägg: pensionerade utredaren Jenven beskriver problemet med Hannas vittnesmål och hur hon vid första tillfället (dörrknackningen förmodar jag) inte minns någonting trots att Hanna kan antas veta att det är just HA som saknas:
https://sverigesradio.se/fallethelena, vid ca 12:55.
Hanna kan ha hört röster, bildörrar och skrik. Kanske vid detta tillfälle. Eller så har hon skapat minnen efterhand för att passa in i en berättelse som redan finns: en försvunnen kvinna i hennes villakvarter.

Med minsta ansats till källkritik inses att inget av Hannas uppgifter kan tas för fakta. Således bör ingen utgå från att det t.ex. är mer än en GM baserat på Hannas vittnesmål. Det kan givetvis vara flera GM i alla fall, i synnerhet om brottet skedde vid stigen eller lekplatsen och en kropp skulle flyttas, men det finns inget skäl att utgå från Hanna.

I just det upplästa skådespelarklippet sägs att hon inte hörde någon bil. Det sägs också tydligt att det var vid "stora vägen", sannolikt menande ekuddenvägen. Skådespelarmanuset uppges vara vad kvinnan berättat för SR, och programmet är från 2017. I polisförhöret 21/6 hör hon bildörrar, men inget motorljud. Där anges ljudet komma från ekuddenvägen först, men det preciseras till en plats vid stigen/lekplatsen, innanför vändplatsen vid Hällristningsvägen. Något kryptiskt formulerat alltså.
Hon ska ha sagt i förhöret att det var först på tisdagen hon visste att det vara Helena hon hade hört. Dvs på andra utgivningsdagen av TSL, efter försvinnandet, där det stått detaljer om platser och fynd.
Jag tror också att man ska ha hannavittnet i åtanke (tillsammans med en massa andra tankar kring vad som kan ha varit möjligt men inte säkert), men inte bestämma att varje detalj i det är fakta.
https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/5c3921f8-85fa-4db9-aa0c-27219ff485fc.pdf
Citera
2021-10-25, 10:21
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Du har dålig koll. Lockerudvittnet är säker på vilken helg det var, eftersom han/hon på måndagen var ute och pratade med en granne samtidigt som en helikopter flög över området (vilket dessutom var det direkta närområdet). Grannen hade till och med sagt till Lockerudvittnet att polisen letade efter en försvunnen tjej. (När det gäller det där om en sportsändning, skrev jag för ett tag sedan (!) att det gick flera sportsändningar den kvällen/natten på bland annat kabel-tv.) Att Lockerudvittnet har tagit rätt på helg behöver vi inte tveka om.

Angående "Hanna" så har hon i vart fall placerat en bil på Ekuddenvägen redan från dag ett. Dessutom har "Hanna" varit glasklar med att hon hörde minst två upprörda mansröster samt en tjejröst säga ungefär "så här kan/får ni inte göra". Detta ger oss automatiskt att minst två bildörrar måste ha stängts. Vi behöver egentligen inte mer än så om just "bilen". Att bilen också måste ha lämnat platsen är ju liksom självklart. Dessutom har "Hanna" hävdat att hon redan från början sa att hon hörde mer än bildörr, men att de förhörande poliserna inte noterade/fick med det.

Vad du sedan har för belägg för att "Hanna med 99 procents säkerhet har kryddat sin berättelse i efterhand" angående att hon hörde Helenas röst, är omöjligt att veta. Vet du ens själv? Jag tror att du "killgissar".

Citat:
Du antar att LoVi minns saker från rätt helg. Hennes uppgift om att hon tittade på OS gör att detta är minst sagt osäkert. Det är i så fall inte bara fel dag utan fel månad och år. Det är snarare LoVi som skall övertyga oss om att hon inte blandat ihop saker och sett på t.ex. Eurosport. Handen på hjärtat, hur många av Hannas bekanta satt uppe på nätterna 1992 och tittade på Eurosport? Om de nu hade kanalen i fråga. Som det står nu kan hennes vita bil lika gärna ha setts vid ett annat tillfälle.

Att Hanna skulle känt igen att det var HA som skrek och inte sagt något om detta vid dörrknackning utan väntat till en vecka efter försvinnandet, hur kan någon kritiskt tänkande tro på det? Där har du kryddandet.

Eurosport slutade sina sändningar kl 01:00. Vilka andra kanaler hade sportsändningar den natten?
Citera
2021-10-25, 10:22
Medlem
Citat:
Jag vill gärna se foto på C.L...gammal och/eller ny bild!

Det vill jag också. Det borde väl finnas i någon gammal gymnasiekatalog från Tibro (för det var väl där han bodde först?)
Citera
2021-10-25, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Eurosport slutade sina sändningar kl 01:00. Vilka andra kanaler hade sportsändningar den natten?
Det hade varit lättare kvällen därpå eftersom Sverige slog Danmark i fotbolls-EM då.
Citera
2021-10-25, 10:30
Medlem
Citat:
Det vill jag också. Det borde väl finnas i någon gammal gymnasiekatalog från Tibro (för det var väl där han bodde först?)
Ja, det stämmer!
Vi får se om det dyker upp något efterhand?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in