Citat:
Ursprungligen postat av
ajnoshort
https://sverigesradio.se/fallethelena
Fjärde avsnittet 03:50 in.
Polis Lars Johansson.
Tack!
Jo, jag visste att jag hört det hela men inte riktigt var och kände inte för att leta igenom alla avsnitt.
Nu framgår det inte
när de hade sin rallytävling däremot framgår de vilken sträcka de körde: fram till polishuset.
Du misstror ju LoVi generellt så det förvånade mig att du kopplade hennes bil till rallyt. Jag trodde snarare du var av åsikten att hon inte sett någon bil alls eller en annan dag.
Men jag tror att det snarare är så att du radar upp en rad argument mot LoVi, för det verkar vara så du tänker: Vad påstår vittnet och vad skulle hon/han egentligen ha observerat och när. Samma gör du med Hanna.
Just i LoVi:s fall blir det fel eftersom LoVi poängterar hur tyst allting är. Bilen kommer efter skriket. Det blir då rätt rörigt för om det är samma skrik som Hanna hör så skall man notera att även Hanna talar om hur det blir tyst. Såväl LoVi som Hanna tycks därför tala om en tid då rallyt inte pågick.
Även om jag kan förstå vitsen med att försöka tolka bort vittnen så måste man ändå komma ihåg att det är antaganden. Det går utmärkt att antaga bort precis vartenda vittne. Redan Descartes kom ju fram till att det enda man med säkerhet kunde veta var att man fanns: cogito ergo sum.
Men livet upphör att vara praktiskt när man antar bort saker. Att hata antaganden är en sak, men antaganden skall inte dödas genom hat utan genom bevis.