2021-10-25, 14:38
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
OK, jag vill inte flytta målstolparna här, men det är ganska långt från ”hörde kvinnoskrik” till att ha sett en bil gena över gräsmattan i bostadsområdet. Dvs, LoVi kan mycket väl ha hört av sig om kvinnoskrik samtidigt som den mer detaljerade och spännande berättelsen om den ljusa bilen rör ett helt annat tillfälle som vävts samman med OS-sändningen och kvinnoskriken.

Säg så här: om LoVi före 23/6 också hade berättat om en ljus bil som i hög fart åkte över gräsmattan någon km från HAs troliga försvinnande, då tänker jag att det knappast hade varit kvinnoskriken i fjärran som polisen fastnat för.

Min poäng är att man måste se ett vittnesmål som en helhet, inte plocka in det som passar. När delar av vittnesmålet inte verkar kunna passa in, då måste man kunna ifrågasätta alltihop.

Om du läser RDY:s referat så framgår det vad LoVi sagt till polisen. Av det du skriver ovan framgår att du inte läst på. Vill du diskutera det hela så återkom när du läst på.
Citera
2021-10-25, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kincop
Jag reagerade också på att denna skribent använde uttrycket "återvändsgränd" vid flertal tillfällen i sitt inlägg.
Slump?
Kanske är man överkänslig men jag är glad att fler är det isåfall.
Kände inte nödvändigtvis att skribenten gör mer än använder ett annat ord för det men att kanske kallade sig någon som var där detta just därför och skrattade gott över att folk inte skulle förstå.
Jag vet att det låter löjligt men känslostörda individer, som det ligger nära till hands att gm är, brukar ha en lika sjuk humor som beteende och tycker om risktagningar, spänning utan att luta sig direkt. Ser sig som smarta. Njuter av att driva med folk på bisarr nivå.
Det gav mig rysningar hur som. Speciellt som beskrivning på honom i den vita bilen ju stämde på just honom.
Blir så tveksam till att jag sett så mycket som jag inte tror på kring honom, tills nu.
Citera
2021-10-25, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag försöker lägga ut länk och tid när jag gör ett referat.

Återkom nu med ett referat där du förklarar var du fått uppgiften från och på vilket sätt den är relevant i fallet.
https://sverigesradio.se/fallethelena
Fjärde avsnittet 03:50 in.
Polis Lars Johansson.
Citera
2021-10-25, 15:30
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
OK, jag vill inte flytta målstolparna här, men det är ganska långt från ”hörde kvinnoskrik” till att ha sett en bil gena över gräsmattan i bostadsområdet. Dvs, LoVi kan mycket väl ha hört av sig om kvinnoskrik samtidigt som den mer detaljerade och spännande berättelsen om den ljusa bilen rör ett helt annat tillfälle som vävts samman med OS-sändningen och kvinnoskriken.

Säg så här: om LoVi före 23/6 också hade berättat om en ljus bil som i hög fart åkte över gräsmattan någon km från HAs troliga försvinnande, då tänker jag att det knappast hade varit kvinnoskriken i fjärran som polisen fastnat för. Att polisen redan en dryg vecka efter HAs försvinnande säger att det råder viss osäkerhet om vilken dag som LoVi hört sagda skrik gör knappast att vi kan dra slutsatsen att tidpunkten för ytterligare iakttagleser (bil på gräsmatta) med någon som helst säkerhet kan sägas vara 14/6 1992z

Min poäng är att man måste se ett vittnesmål som en helhet, inte plocka in det som passar. När delar av vittnesmålet inte verkar kunna passa in, då måste man kunna ifrågasätta alltihop.

Citat:
Om du läser RDY:s referat så framgår det vad LoVi sagt till polisen. Av det du skriver ovan framgår att du inte läst på. Vill du diskutera det hela så återkom när du läst på.

Sorry FarbrorBarbro. Jag missuppfattade dig.

Ja, det hade varit bra om LoVi berättat om bilen för polisen, men hon är ju helt tydlig med att hon inte berättat om det och därför ringt tillbaka utan att mer höra av från dem.

Då måste man väga sannolikheten på att LoVi missat att berätta incidenten mot sannolikheten att hon hittat på den. Där kan man komma till olika slutsatser.
Citera
2021-10-25, 15:45
Medlem
Citat:
Då måste man väga sannolikheten på att LoVi missat att berätta incidenten mot sannolikheten att hon hittat på den. Där kan man komma till olika slutsatser.

Eller kanske inte ens hittat på. Vi blandar lätt ihop saker, fyller ut luckor för att det ska kännas logiskt, osv. Det var ju någon här som nyligen fick för sig att jag pratat om en stig öster om ekuddenvägen, trots att jag inte gjort det. Det är sådant där som lätt tillkommer när vi "minns".

LoVi har olika upplevelser och redogör för dem. Om något inget stämmer så kan annat också ifrågasättas, men man kan inte bortse ifrån annat heller förrän man konstaterat att det är fel.
Vi kan väl vara överens om att rätt många sommarnätter var det rejält busliv i Mariestad och bilar som far runt.

Som någon sa i SR-reportaget 2017, angående vad jag förmodar är PR. Han mindes inte exakt vad han gjorde på lördagen, men måndagen kommer han ihåg exakt för det var då han fick reda på att Helena var försvunnen. Så är det ju ofta, vi minns hur vi stod och vad vi gjorde 9/11, men inte vad som hände två dagar före.
Citera
2021-10-25, 15:48
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
https://sverigesradio.se/fallethelena
Fjärde avsnittet 03:50 in.
Polis Lars Johansson.

Tack!

Jo, jag visste att jag hört det hela men inte riktigt var och kände inte för att leta igenom alla avsnitt.

Nu framgår det inte när de hade sin rallytävling däremot framgår de vilken sträcka de körde: fram till polishuset.

Du misstror ju LoVi generellt så det förvånade mig att du kopplade hennes bil till rallyt. Jag trodde snarare du var av åsikten att hon inte sett någon bil alls eller en annan dag.

Men jag tror att det snarare är så att du radar upp en rad argument mot LoVi, för det verkar vara så du tänker: Vad påstår vittnet och vad skulle hon/han egentligen ha observerat och när. Samma gör du med Hanna.

Just i LoVi:s fall blir det fel eftersom LoVi poängterar hur tyst allting är. Bilen kommer efter skriket. Det blir då rätt rörigt för om det är samma skrik som Hanna hör så skall man notera att även Hanna talar om hur det blir tyst. Såväl LoVi som Hanna tycks därför tala om en tid då rallyt inte pågick.

Även om jag kan förstå vitsen med att försöka tolka bort vittnen så måste man ändå komma ihåg att det är antaganden. Det går utmärkt att antaga bort precis vartenda vittne. Redan Descartes kom ju fram till att det enda man med säkerhet kunde veta var att man fanns: cogito ergo sum.

Men livet upphör att vara praktiskt när man antar bort saker. Att hata antaganden är en sak, men antaganden skall inte dödas genom hat utan genom bevis.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-10-25 kl. 15:53.
Citera
2021-10-25, 16:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Sorry FarbrorBarbro. Jag missuppfattade dig.

Ja, det hade varit bra om LoVi berättat om bilen för polisen, men hon är ju helt tydlig med att hon inte berättat om det och därför ringt tillbaka utan att mer höra av från dem.

Inget problem, jag tyckte du var lite väl hård nyss! :-)

Självklart kan man komma till olika slutsats från LoVis uppgifter. Min utgångspunkt är att om hon ringer in angående skriken och först senare hör av sig om den vita bilen på gräsmattan (enligt RDYs referat (FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992), fullt möjligt efter att ha talat med Hanna, då ligger det nära till hand att vara skeptisk till den delen. Om man sedan väger in att LoVi uppenbart är helt ute och seglar vad avser att hon tittade på OS under natten, då blir min värdering av hennes bil-uppgifter tämligen låg.

Notera: LoVi kan mycket väl ha hört skriken hon ringer in om vid rätt datum; det betyder inte att uppgiften om bilen som hon kommer på senare* är från samma tillfälle. LoVi kan tro det, men det gör det inte till en säker uppgift. Det är ju ganska anmärkningsvärt att hon skulle missa att säga detta vid det första förhöret när minnet var färskt.

*) RDYs referat lyder
”- LoVi: Polisen sade: om du kommer ihåg nått mer så ring igen.
- LoVi: Du vet, det försvinner, man kommer inte ihåg, man är i något konstigt tillstånd, man kommer inte ihåg allt.”
Citera
2021-10-25, 17:11
Medlem
Citat:
Tack!

Du misstror ju LoVi generellt så det förvånade mig att du kopplade hennes bil till rallyt. Jag trodde snarare du var av åsikten att hon inte sett någon bil alls eller en annan dag.

Men jag tror att det snarare är så att du radar upp en rad argument mot LoVi, för det verkar vara så du tänker: Vad påstår vittnet och vad skulle hon/han egentligen ha observerat och när. Samma gör du med Hanna.

Nej, det är inte så jag tänker, men nu har jag redogjort för mitt tankesätt så många gånger att det börjar bli tjatigt.
OM hon sett en bil DEN dagen så KAN det vara några som buskör.
OCH de körde inte TILL polishuset utan MOT polishuset från campingen räknat. Ekuddenvägen gick ut till Marieforsleden bakom fångvaktarbostäderna. Vägen in till polishuset ligger längre österut.

Nej, de säger inget klockslag om dessa bilar. Men båda vittnesmålen kommer från hundägare och de har ju också varit inomhus både före och efter de gick ut, och då kanske inte hört något buskörande.

Åter, fakta i målet är att LoVi inte såg på OS. Resten är upplevelser i okänt tid och rum.
En sak som jag inte sett någon uppgift om - det hade ju varit lördagskväll - hade vittnena intagit någon alkohol? Någon som hört något om det?
Citera
2021-10-25, 17:18
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Nej, det är inte så jag tänker, men nu har jag redogjort för mitt tankesätt så många gånger att det börjar bli tjatigt.
OM hon sett en bil DEN dagen så KAN det vara några som buskör.
OCH de körde inte TILL polishuset utan MOT polishuset från campingen räknat. Ekuddenvägen gick ut till Marieforsleden bakom fångvaktarbostäderna. Vägen in till polishuset ligger längre österut.

Nej, de säger inget klockslag om dessa bilar. Men båda vittnesmålen kommer från hundägare och de har ju också varit inomhus både före och efter de gick ut, och då kanske inte hört något buskörande.

Åter, fakta i målet är att LoVi inte såg på OS. Resten är upplevelser i okänt tid och rum.
En sak som jag inte sett någon uppgift om - det hade ju varit lördagskväll - hade vittnena intagit någon alkohol? Någon som hört något om det?

Som sagt, alla vittnen som faktiskt finns försöker du dra ned, nu genom att ifrågasätta om de druckit.

Finns det något vittne du tror på för tiden efter det att Helena lämnade Stadt?
Citera
2021-10-25, 17:31
Medlem
Citat:
Som sagt, alla vittnen som faktiskt finns försöker du dra ned, nu genom att ifrågasätta om de druckit.
Finns det något vittne du tror på för tiden efter det att Helena lämnade Stadt?

Jaja, hoppa på person du, men vi kanske ska hålla oss till sak.
Det VAR lördagskväll och det är inte ovanligt att folk tar några glas då. Jag frågade om det fanns några uppgifter om hur det var med den saken gällande vittnena. Dels vore det intressant att veta och dels är det intressant om sådana frågor inte ställts av polisen.

Vidare är det inte relevant vad jag tror på eller inte. Jag har en egen teori som jag behåller för mig själv. Jag analyserar möjligheter. Skulle du kunna ta frågor om min person i PM i fortsättningen så vi slipper fylla tråden med det?
Citera
2021-10-25, 17:38
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Vi får väl vänta tills Ugglan presenterar en programtablå som visar att det gick flera sportsändningar den kvällen/natten på bland annat kabel-tv.

Om du bara hade orkat göra något själv kunde du ha sökt i tråden och hittat det som du efterfrågar. Men, jag gör tålmodigt jobbet åt dig. Igen då för den som vill veta:

En bekant till mig tog reda på vad som fanns att titta på den där lördagskvällen/natten. Beroende på om Lockerudvittnet hade Kabel-tv eller Parabol sändes:

* ATP-tennis
* Formel 1 från Kanada
* U21 i fotboll (sannolikt en repris)
* Indoor Soccer
* Basket
* En repris på en av EM-matcherna
Citera
2021-10-25, 17:57
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Tänkte då jag läste igenom här och en skribent valde uttrycket "återvändsgränd" istället för att vägen tog slut där. Uttrycket satte sig hos mig. Vet inte om någon annan tänkte på detta men det stör mig att där fanns en återvändsgränd med tanke på val av nick samtidigt som polisen beskriver en man med samma persons frisyr. Är det något du observerat eller är jag överkänslig där tror du? Tänker mig namnet som ett hån av ett mindre begåvat smartass som också är en träffande beskrivning på samma person.
Jag har inte direkt trott på alla historier om denna person, som de som följer tråden vet vem det är, men detta har sått frön hos mig.
Hur tänker du när du hör det?

Du menar alltså PU?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in