2021-10-25, 00:11
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Kan du då förklara lite närmare för en som klippt sig varje årtionde sedan 1960-talet?

Det finns ett verktyg sedan några dagar tillbaka som heter Google ... Man kan söka med det verktyget. Jättebra. Jag testade för första gången idag ...
Senast redigerad av Ugglan. 2021-10-25 kl. 00:15.
Citera
2021-10-25, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Etappklippt.
Nästan alla frisyrer på 80-talet var det.
JA-pagefrisyr var fett inne, även hos killar🤠
Helena hade bra page frstn😔
B.W hade tjock cendréfärgat hår, i uppklippt frisyr med stor lugg som han drog lite bakåt..alt. slängde lite med huvudet bakåt...typ pagefrisyr alltså😳
Citera
2021-10-25, 00:58
Medlem
Någon som känner till?
Vem det var som brukade sitta i en vit bil, parkerad vid någon mindre väg/gata med utsikt mot stadt?
Enligt påstående ska personen suttit och spanat vid platsen även den aktuella natten.
Citera
2021-10-25, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
JA-pagefrisyr var fett inne, även hos killar🤠
Helena hade bra page frstn😔
B.W hade tjock cendréfärgat hår, i uppklippt frisyr med stor lugg som han drog lite bakåt..alt. slängde lite med huvudet bakåt...typ pagefrisyr alltså😳

Kunde man uppfatta hårfärgen som brun?
Citera
2021-10-25, 01:09
Medlem
Ja, möjligtvis ljusbrun🧐
Citera
2021-10-25, 02:27
Medlem
Citat:
Nja, men han på bilden heter Roo*s.
Heh...du har ju redan sett bilden miffo!
Du trodde ju att det var Roos ju😉
Citera
2021-10-25, 02:37
Medlem
Citat:
Länka gärna till det inlägget för det har inte jag sett.
Inlägget är kvar, 210907...bilden/sidan verkar vara borttagen...men jag gjorde en skärmdump där fotot visar när C.L blir intervjuad av ett TV 4 team..man ser TV 4 loggan på mikrofonen som reportern håller upp i den förmodade C.Ls anlete!
Citera
2021-10-25, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Inlägget är kvar, 210907...bilden/sidan verkar vara borttagen...men jag gjorde en skärmdump där fotot visar när C.L blir intervjuad av ett TV 4 team..man ser TV 4 loggan på mikrofonen som reportern håller upp i den förmodade C.Ls anlete!

Vilket inlägg numret stämmer inte
Citera
2021-10-25, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det börjar bli ganska många iakttagelser av en mindre vit (ljus) bil som alla har de gemensamma nämnarna att de dels passar in till färg och form, dels passar mycket bra in i helhetsbilden. Vi har således:

* Bilen som vittnet på Norra Kolarestigen såg på gång-/cykelvägen runt 23:30.
* Bilen som "Hanna" hörde ljud från (observera att "Hanna" inte såg någon bil).
* Bilen som "Killarna" såg.
* Bilen som Lockerudvittnet säger sig ha sett. (Och vittnet är säker på vilken helg det var.)
* Bilen som Carina såg.
* Bilen som sågs på sjukhusparkeringen.

De här bilarna ("Hannas" bil exkluderad) har i första hand färgen gemensamt, men vad det verkar också formen. Till de här iakttagelserna lägger vi också:

* Bilen som observerades på vändplatsen på Runstensvägen i månadsskiftet april/maj 1992, alltså kanske bara en och en halv månad innan Helena försvann.

I min värld är det för många iakttagelser av en mindre vit (ljus) bil runt det aktuella försvinnandet för att det inte ska vara skäl att misstänka ett samband. Kalla fall är ju inne på att den nu aktuella CL ska ha kört runt i Mariestad före, under och efter försvinnandet och trakasserat unga tjejer. Bilen som vittnet på Norra Kolarestigen samt vittnena vid vändplatsen på Runstensvägen såg, passar onekligen mycket bra in i just den teorin. (Dock behöver det inte ha varit CL som körde, det kan ha varit någon annan. CL behöver inte ens ha varit med.) Och bara det faktum att mannen i bilen på vändplatsen inte hörde av sig till polisen - trots polisens alla uppmaningar - är onekligen väldigt konstigt, och det är inte det minsta "konspiratoriskt" att tänka tanken att han hade något att dölja, särskilt om han den 14 juni 1992 dessutom skulle ha varit inblandad i försvinnandet. Sedan har vi också den där historien om att Helena skulle ha fått ett märkligt telefonsamtal strax före försvinnandet. Är det också en parameter att ta hänsyn till?

Det skulle vara intressant att få veta hur länge det där "samtalet" på vändplatsen ska ha pågått, för med ledning av den informationen skulle man kunna få en hint om huruvida det skulle ha funnits någon form av bekantskap mellan mannen och Helena eller inte. Stod mannen och Helena och pratade i femton minuter? Då var det knappast frågan om att två för varandra helt främmande personer samtalade. Stod mannen och Helena och pratade i en minut? Då är det mest sannolika att mannen och Helena inte var bekanta alls. Det skulle också vara intressant att få veta hur vittnena till konversationen bedömde mötet mellan mannen och Helena. Såg mötet naturligt ut? Såg Helena obekväm ut? Verkade Helena vilja komma därifrån?

När det gäller mannens signalement skrev polisen följande: "Ålder 25-30 år med ljust fylligt hår, eventuellt uppklippt." (Hästsvans?) CL passar åldersmässigt bra in så långt. Hur såg CL ut vid den här tiden? Är det någon som vet, någon som har sett en bild av honom från den tiden? Kan det vara så att Kalla fall har fått fram aktuella foton och kunnat passa in honom på signalementet från vändplatsen? Vilka andra skulle ha kunnat passa in på den aktuella beskrivningen?

Polisen pratade också om att 1 500 bilar av aktuell färg och form skulle kontrolleras. (Hur noga gjordes det, tro?) Men om polisen dessutom hade utgått från signalementet från vändplatsen och matchat det mot hur ägarna till bilarna såg ut - eller hur manliga familjemedlemmar som kunde tänkas ha använt bilarna såg ut - borde polisen lätt ha kunnat begränsa antalet intressanta bilar till kanske bara ett hundratal (kanske bara ett tiotal). Återigen får jag känslan av att polisen inte tänkte tillräckligt smart. Det snabbaste, effektivaste och mest pricksäkra sättet hade varit att polisen först skulle ha tagit in de till färg och form passande bilarna som hade gått att matcha mot en ägare eller manlig familjemedlem som hade överensstämt någorlunda med signalementet från vändplatsen och granskat dem minutiöst. Visst, det hade blivit ett jäkla jobb att först leta reda på alla passande bilar och sedan ta sig en visuell titt på ägarna samt deras söner, men jag är övertygad om att det hade gett resultat.
Tänkte då jag läste igenom här och en skribent valde uttrycket "återvändsgränd" istället för att vägen tog slut där. Uttrycket satte sig hos mig. Vet inte om någon annan tänkte på detta men det stör mig att där fanns en återvändsgränd med tanke på val av nick samtidigt som polisen beskriver en man med samma persons frisyr. Är det något du observerat eller är jag överkänslig där tror du? Tänker mig namnet som ett hån av ett mindre begåvat smartass som också är en träffande beskrivning på samma person.
Jag har inte direkt trott på alla historier om denna person, som de som följer tråden vet vem det är, men detta har sått frön hos mig.
Hur tänker du när du hör det?
Citera
2021-10-25, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Vilket inlägg numret stämmer inte
#42653 är numret på inlägg...jag angav datumet🥸
Citera
2021-10-25, 07:55
Medlem
Var bodde C vid denna tiden?
Citera
2021-10-25, 08:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Du har dålig koll. Lockerudvittnet är säker på vilken helg det var, eftersom han/hon på måndagen var ute och pratade med en granne samtidigt som en helikopter flög över området (vilket dessutom var det direkta närområdet). Grannen hade till och med sagt till Lockerudvittnet att polisen letade efter en försvunnen tjej. (När det gäller det där om en sportsändning, skrev jag för ett tag sedan (!) att det gick flera sportsändningar den kvällen/natten på bland annat kabel-tv.) Att Lockerudvittnet har tagit rätt på helg behöver vi inte tveka om.

Angående "Hanna" så har hon i vart fall placerat en bil på Ekuddenvägen redan från dag ett. Dessutom har "Hanna" varit glasklar med att hon hörde minst två upprörda mansröster samt en tjejröst säga ungefär "så här kan/får ni inte göra". Detta ger oss automatiskt att minst två bildörrar måste ha stängts. Vi behöver egentligen inte mer än så om just "bilen". Att bilen också måste ha lämnat platsen är ju liksom självklart. Dessutom har "Hanna" hävdat att hon redan från början sa att hon hörde mer än bildörr, men att de förhörande poliserna inte noterade/fick med det.

Vad du sedan har för belägg för att "Hanna med 99 procents säkerhet har kryddat sin berättelse i efterhand" angående att hon hörde Helenas röst, är omöjligt att veta. Vet du ens själv? Jag tror att du "killgissar".
Du antar att LoVi minns saker från rätt helg. Hennes uppgift om att hon tittade på OS gör att detta är minst sagt osäkert. Det är i så fall inte bara fel dag utan fel månad och år. Det är snarare LoVi som skall övertyga oss om att hon inte blandat ihop saker och sett på t.ex. Eurosport. Handen på hjärtat, hur många av Hannas bekanta satt uppe på nätterna 1992 och tittade på Eurosport? Om de nu hade kanalen i fråga. Som det står nu kan hennes vita bil lika gärna ha setts vid ett annat tillfälle.

Att Hanna skulle känt igen att det var HA som skrek och inte sagt något om detta vid dörrknackning utan väntat till en vecka efter försvinnandet, hur kan någon kritiskt tänkande tro på det? Där har du kryddandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in