• 1
  • 2
2021-10-24, 22:43
Medlem
Fjellrevens avatar
Hej,

Som rubriken lyder har jag nyligen gått från att bara ha min fru i hemmet, till att även ha en liten kis. I skrivande stund är vi på slutet av en leasad Audi A4, som varit fantastisk, men som nu blir lite väl dyr.

Vi letar efter en schysst familjekombi, typ Skoda Octavia/Superb, Skoda Karoq, VW Passat osv. Budgeten ligger mellan 170 000-230 000, helst automat, helst ca 150hk, helst bra lastutrymme (typ 530l eller större) och helst ca 2018 års modell (så man slipper malusen)

En Octavia känns som det rimliga valet då den lastar mkt och är praktisk, men då halva släkten kör Octavia tar dra emot att även vi ska komma körandes i en. Har sneglat på Karoqen och Passat, men läst massa skit om kamkedjor som rasar på Passater?

Så vad har ni för andra förslag? Vilket miltal är "för högt"? Vilka bilar ska man hålla sig borta från?

Mvh
Citera
2021-10-24, 22:55
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjellreven
Hej,

Som rubriken lyder har jag nyligen gått från att bara ha min fru i hemmet, till att även ha en liten kis. I skrivande stund är vi på slutet av en leasad Audi A4, som varit fantastisk, men som nu blir lite väl dyr.

Vi letar efter en schysst familjekombi, typ Skoda Octavia/Superb, Skoda Karoq, VW Passat osv. Budgeten ligger mellan 170 000-230 000, helst automat, helst ca 150hk, helst bra lastutrymme (typ 530l eller större) och helst ca 2018 års modell (så man slipper malusen)

En Octavia känns som det rimliga valet då den lastar mkt och är praktisk, men då halva släkten kör Octavia tar dra emot att även vi ska komma körandes i en. Har sneglat på Karoqen och Passat, men läst massa skit om kamkedjor som rasar på Passater?

Så vad har ni för andra förslag? Vilket miltal är "för högt"? Vilka bilar ska man hålla sig borta från?

Mvh

Passaten har kamrem sedan flera år och är riktigt bra sedan den nya modellen kom för några år sedan, men kanske är den lite för vanlig.. då alla barnfamiljer verkar köpa den..

Vill du ha en lite ovanligare bil, så kan en Mercedes E klass kombi W212 alt W213 vara ett alternativ, lite dyrare men lite roligare också.

Även BMW 5-serie kombi (g30) från 2017 och framåt är en riktigt fin bil som passar bra som familjekombi.
Citera
2021-10-25, 06:25
Medlem
Germanofils avatar
Kan varmt rekommendera en VW Touran. Riktigt bra familjebil. Gott om plats både i bakluckan och inne i bilen. Vi har modellen där man kan fälla ner två extrasäten i bakluckan vid behov. Alltså totalt 7 säten i bilen. Praktiskt ibland när ungarna har kompisar med och man ska på någon utflykt eller så. Drar inte speciellt mycket soppa heller.
Citera
2021-10-25, 08:24
Medlem
Skoda superb är ju sjukt stor i baksätet om man är lite längre och vill sitta bra och kan gå på en lite mer budget märke som Skoda.

Personligen gillar jag passaten. Mycket bil per krona men ändå inte budgetbudget
Citera
2021-10-25, 08:35
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Hej,

Mvh
Varför inte en Skoda Kodiaq?
Citera
2021-10-25, 20:03
Medlem
Fjellrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Passaten har kamrem sedan flera år och är riktigt bra sedan den nya modellen kom för några år sedan, men kanske är den lite för vanlig.. då alla barnfamiljer verkar köpa den..

Vill du ha en lite ovanligare bil, så kan en Mercedes E klass kombi W212 alt W213 vara ett alternativ, lite dyrare men lite roligare också.

Även BMW 5-serie kombi (g30) från 2017 och framåt är en riktigt fin bil som passar bra som familjekombi.

Att många kör Passat hör inget, så länge ingen i släkten/familjen gör det bara

Tror tyvärr de bilarna du föreslagit ligger lite långt utanför budgeten. Stod faktiskt mellan en 320i och A4:an när jag skulle leasa, blev Audin då den var ca 1000kr billigare i månaden!

Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Kan varmt rekommendera en VW Touran. Riktigt bra familjebil. Gott om plats både i bakluckan och inne i bilen. Vi har modellen där man kan fälla ner två extrasäten i bakluckan vid behov. Alltså totalt 7 säten i bilen. Praktiskt ibland när ungarna har kompisar med och man ska på någon utflykt eller så. Drar inte speciellt mycket soppa heller.

Har sett att många kör den som familjebil, tyvärr tror jag dock att den är lite FÖR familjig

Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Skoda superb är ju sjukt stor i baksätet om man är lite längre och vill sitta bra och kan gå på en lite mer budget märke som Skoda.

Personligen gillar jag passaten. Mycket bil per krona men ändå inte budgetbudget

Har så klart kikat på Superben, är dock ganska svår att hitta till ett (för oss) överkomligt pris. Målet är att komma ner en bit från nuvarande leasingkostnad. Men ja, helt klart ett alternativ!

Kul med Passaten, och håller helt med. Ska dra och provköra lite så att man får en känsla för den, men spontant känns den ju väldigt lik A4an!

Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata

Ligger ganska långt över vår budget vad jag har sett, samt att storleken etc gör den ganska dyr i drift med hög förbrukning och hög skatt :/
Citera
2022-01-05, 22:03
Medlem
Fjellrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata

Sorry, glömde bort tråden i samband med födseln av vår son.

Kan meddela att det till slut blev en Passat Alltrack 190hk 2018 som jag fick för ett hyffsat pris! Vi är supernöjda. Lastar som en mindre lastbil jämfört med A4an vi hade tidigare, och samma klipp i motorn så den inte blir allt för tråkig! Kan varmt rekommendera den
Senast redigerad av Fjellreven 2022-01-05 kl. 22:35.
Citera
2022-01-05, 22:09
Medlem
Bluebeast72s avatar
BMW 520 tom 530d med xdrive. allt annat är vansinne.
Citera
2022-01-05, 22:34
Medlem
Fjellrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
BMW 520 tom 530d med xdrive. allt annat är vansinne.

Lastar för lite tycker jag, plus att dom låg lite för högt i pris för oss :/
Citera
2022-01-06, 00:52
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Lastar för lite tycker jag, plus att dom låg lite för högt i pris för oss :/
Helt ok, du kanske ska kika på Honda Civic Tourer – 624 liter /1 688 liter, mkt fin bil o bra kvalite.
Citera
2022-01-06, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Helt ok, du kanske ska kika på Honda Civic Tourer – 624 liter /1 688 liter, mkt fin bil o bra kvalite.
Du har missat att han 2 inlägg upp skrivit att de köpte en Passat?
Citera
2022-01-06, 07:50
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Du har missat att han 2 inlägg upp skrivit att de köpte en Passat?
ja, drack grogg igår men tack. Passat..hmmmmm...smaksak men tycker personligen noll komfort o körglädje men visst funkar väl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in