Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-24, 17:55
  #1201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är ju precis tvärtom. Det privata näringslivet ordade 12 kärnkraftverk, men nu har politikerna lagt ner 4 st och då blev det elbrist. Som en politruk som du vägrar erkänna ens existerar, så antagligen lägger ni ner resten av kärnkraften också och sedan får vi sitta i Rumänien-kalla lägenheter.


Suck, vem är det som styr politikerna tror du då?
Du bekräftar ju precis vad jag säger, elbristen är skapad med flit för att driva upp priserna så dom som producerar elen kan ta mer betalt.
Citera
2021-10-24, 18:04
  #1202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Hur tänkte du nu? Pumpkraftverk i en djuphavsgrav?
Man kanske kan pumpa upp en stor badboll där nere i djupet när man har gott om överskottsenergi sen har man en turbin i botten på den ansluten till en generator.
Hinner bli mycket ström under tiden den stiger upp till ytan.
Citera
2021-10-24, 18:08
  #1203
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitchniggaz
Suck, vem är det som styr politikerna tror du då?
Du bekräftar ju precis vad jag säger, elbristen är skapad med flit för att driva upp priserna så dom som producerar elen kan ta mer betalt.
Det är väl ändå skillnad på om det är folkvalda politiker som lagt när kärnkraften, eller Vattenfall. Svenska politiker har 100% av ansvaret om Sverige får elbrist och extremhöjda elpriser. Berätta vad du röstar på för parti så ska jag avslöja om du har eget ansvar eller inte. Jag röstar på M som vill ha 12 kärnkraftverk.

Men visst, en liten del sanning har du. Vattenfall Sydkraft m.m. har lättare att säga "vi lägger ner som ni politiker vill" eftersom de vet att de får ut mer vinst för den kärnkraft som är kvar. Samma i Tyskland, där Energiewende beräknas kosta tyskarna 1.5 biljoner Euro.
__________________
Senast redigerad av Paris24 2021-10-24 kl. 18:11.
Citera
2021-10-24, 19:49
  #1204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är väl ändå skillnad på om det är folkvalda politiker som lagt när kärnkraften, eller Vattenfall. Svenska politiker har 100% av ansvaret om Sverige får elbrist och extremhöjda elpriser. Berätta vad du röstar på för parti så ska jag avslöja om du har eget ansvar eller inte. Jag röstar på M som vill ha 12 kärnkraftverk.

Men visst, en liten del sanning har du. Vattenfall Sydkraft m.m. har lättare att säga "vi lägger ner som ni politiker vill" eftersom de vet att de får ut mer vinst för den kärnkraft som är kvar. Samma i Tyskland, där Energiewende beräknas kosta tyskarna 1.5 biljoner Euro.


Aha, du är en sån typ som tror att demokrati faktiskt existerar och att politikerna har någon slags inflytande i det som sker.

Min poäng är att det spelar ingen roll om det är Stefan eller Jimmy som står i rampljuset.
Besluten om vad som ska göras sker ovanför den positionen.
Dom läser bara sitt manus som skrivs av lobbyisterna för industrin.
Ekonomin styr politikerna och inte tvärtom.
Finns en anledning varför det finns dynastier som äger industrin medans politisk makt enbart ges kortare tid att handla.
Wallenberg sitter på styrspaken oavsett vilken färg man sminkar grisen.
Citera
2021-10-24, 20:50
  #1205
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Mycket bra inlägg.
Angående det sista som jag fetmarkerat om energieffektivisering så har jag också tänkt på varför det inte pratas mer om.
Mitt elbolag har gjort det. Tillsammans med BRF:en jag bor i så satte de upp solpaneler på alla våra tak och vi fick en gemensam anslutning. Numera har alla våra nästan 200 lägenheter enbart rörligt pris. Jag betalar 1,40 kr/Kwh inklusive allt, även moms.
Fler skulle spara el om det hade en mer direkt och påtaglig påverkan på elräkningen.
Ygeman verkar ha läst vad du skrev. Nu talar han om att det skall underlättas.
Sedan kan man ju fråga sig om det blir mer eller mindre regleringar.
https://www.di.se/hallbart-naringsli...ta-solenergin/
Regeringen planerar flera nya förslag som ska underlätta svensk solelproduktion, bland annat för bostadsrättsföreningar. Det avslöjar energiminister Anders Ygeman för Di. Samtidigt kräver centerpartiet att det nyligen höjda effekttaket på egenproducerad solkraftsel slopas helt.

Och det är ju lite intressant att det finns ett effekttak för egenproducerad el.
Citera
2021-10-24, 20:57
  #1206
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är ju precis tvärtom. Det privata näringslivet ordade 12 kärnkraftverk, men nu har politikerna lagt ner 4 st och då blev det elbrist. Som en politruk som du vägrar erkänna ens existerar, så antagligen lägger ni ner resten av kärnkraften också och sedan får vi sitta i Rumänien-kalla lägenheter.
Vilka 4 har politikerna lagt ned? Dvs beslut i Riksdag (eller Regering).

Om det är elbrist har vi då större förbrukning än produktion i landet? Dvs importerar?
Citera
2021-10-24, 21:02
  #1207
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Hur tänkte du nu? Pumpkraftverk i en djuphavsgrav?
Ja. När elen är billig så pumpar man så det blir undertryck i en kavitet. När man sedan vill generera el släpper man på vattnet vilket driver en turbin/generator, när vattnet flödar och trycket utjämnas.

Det har fördelen att inte många gnäller över förstörd utsikt och förstörd miljö mm.
Och kan enkelt förläggas nära havsbaserad vindkraft.
Citera
2021-10-25, 00:09
  #1208
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är en bra fråga. Givet hur mycket bråk det blir om kraftledningar och ledningsgator borde det vara billigare/enklare med kablar i bottenviken/östersjön.
Men blir undervattenskabel för dyrt iaf?
Någon som vet?


Energibesparing har ältats sedan 70-talet. Så det har det jobbats med.
Även små till synes ovidkommande saker. T ex har EU reglerat adaptrarna vi har för att ladda batteridrivna prylar. Dvs så de inte står och drar el dygnet runt. Vilket de gjorde förr. Mina adaptrar förr var väldigt varma oavsett om jag laddade något eller inte. Nu är dom svala. Och många adaptrar i Europa drar ihop till kärnreaktorer.

5 år och 20 miljarder
North Sea Link, elkabeln mellan Norge och UK har kapaciteten 1400 MW, är 730 km lång, tog ca 5 år att bygga och kostade 2 miljarder euro.

https://en.wikipedia.org/wiki/North_Sea_Link

Energieffektivitet
Jag tänker på några konkreta exempel där mycket kan sparas på energieffektivisering.

1. Vårt eltaxesystem innebär att om man försöker minska sin elförbrukning så tar fasta avgifter överhanden. Några enkla åtgärder skulle ändra synen på el.
(a) Tillåt 10 ampere huvudsäkring i villafastigheter.
(b) Ta bort alla fasta avgifter utöver en skälig (läs låg) avgift för huvudsäkringen, så att nästan hela räkningen beror på förbrukningen.
Elbolagen vill att vi förbukar mycket och att vi betalar mycket även om vi förbrukar lite.

2. Elbilar subventioneras lika oberoende av hur mycket el dom drar. Det finns elbilar som förbrukar uppåt 2,39 kWh/10 km och det finns andra som klarar sig med neråt 1,47 kWh/10 km. Det finns "konceptbilar" som klarar sig på 0,6 kWh/10 km. Även om elen vore dubbelt så dyr som idag är det fortfarande billigare med el än med bensin och diesel.
Inför "noll-subvention" på dom "törstigaste" elbilarna och högsta subvention på dom som kommer ner i 0,5 kWh/10 km.

En översikt över elbilars elförbrukning:
https://www.cafe.se/de-energieffekti...olvo-i-botten/
En snål elbil:
https://cleantechnica.com/2021/08/30...electric-cars/
En annan snål elbil (Aptera, 0,62 kWh/10 km):
https://www.aptera.us/vehicle/

3. Värmepumpsteknik är vanlig för uppvärmning. De flesta lösningar dimensioneras fortfarande så att dom förbrukar 2-3 gånger så mycket som dom borde när det är kallt ute, genom att dom använder s.k. tillskott. Tillskottet är en viktig orsak till att totalförbrukningen i Sverige kan sticka iväg uppåt 27000 MW. Bara 2 miljoner villafastigheter som förbrukar 5 kW mer än nödvändigt kan dra upp totalförbrukningen med 10000 MW, eller motsvarande 10 kärnkraftsreaktorer, om man så vill.
Det finns inget som uppmuntrar villaägare att hålla nere sin toppförbrukning.
Inför strafftaxa för hög toppförbrukning (det är tydligen på väg i delar av landet).

Citera
2021-10-25, 00:57
  #1209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
3. Värmepumpsteknik är vanlig för uppvärmning. De flesta lösningar dimensioneras fortfarande så att dom förbrukar 2-3 gånger så mycket som dom borde när det är kallt ute, genom att dom använder s.k. tillskott. Tillskottet är en viktig orsak till att totalförbrukningen i Sverige kan sticka iväg uppåt 27000 MW. Bara 2 miljoner villafastigheter som förbrukar 5 kW mer än nödvändigt kan dra upp totalförbrukningen med 10000 MW, eller motsvarande 10 kärnkraftsreaktorer, om man så vill.
Det finns inget som uppmuntrar villaägare att hålla nere sin toppförbrukning.
Inför strafftaxa för hög toppförbrukning (det är tydligen på väg i delar av landet).
Första gången jag håller med dig tror jag.
Helt sjukt att förbrukningen nästan inte har någon betydelse för att elnätsavgifterna är så höga så det kvittar nästan.

Effektbehovet kan nog bara kärnkraft garantera.
Det som händer nu är att tex pappersbruk som Hallstavik stänger när det är kallt.
Jag gissar att serverhallar och annat också kommer tvingas till att stänga ner men vi får väl se.
Effekt går väl inte att få fram i reserv? Vet inte hur det fungerar med det.

I södra Sverige kanske effektbehovet kan minska men någon slags reserv typ batterier i hemmen. Det är sällan kallt länge i södra Sverige tänker jag.
Citera
2021-10-25, 07:58
  #1210
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vilka 4 har politikerna lagt ned? Dvs beslut i Riksdag (eller Regering).

Om det är elbrist har vi då större förbrukning än produktion i landet? Dvs importerar?
Barsebäck.
Citat:
https://www.uniper.energy/barseback/
Barsebäcksverket är ett nedlagt kärnkraftverk som ligger vid Öresund norr om Malmö. Anläggningen är stängd efter ett politiskt beslut i slutet på 1990-talet, och ägs av Uniper som också ansvarar för nedmontering och rivning.
Ringhals
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...ar-om-ringhals
SD, KD, M och L förlorade omröstningen om att försöka stoppa stängningen av två kärnkraftsreaktorer vid Ringhals.
Siffrorna blev 174–173 i regeringens favör.
Citera
2021-10-25, 16:12
  #1211
Medlem
Madagascars avatar
Ygeman föreslår sammanslagning av SE3 och SE4 för att göra det billigare i SE4 (och dyrare i SE3).
/Omni

Varför inte endast ett elområde i hela Sverige om det ska vara rättvist!? Som i Finland.

För övrigt tycker jag att man kan använda vattenfalls vinst till att sänka energiskatten på el.
Citera
2021-10-25, 16:41
  #1212
Medlem
Det räcker inte med bensinskatten Nu vill Yngman sänka elpriset för södra delen av landet och då höja den för norra.

https://www.svtplay.se/rapport
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback