Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-06, 13:48
  #1321
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Vad kostar elen nu i region 4 för er som bor i Blekinge och Skåne?

12 öre/kWh.
Citera
2021-11-06, 16:16
  #1322
Medlem
Insiktsfull krönika av Anna Dahlberg:

https://www.expressen.se/ledare/anna...-som-faller-s/
Citera
2021-11-06, 18:20
  #1323
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det där är väl hypotetiskt. Jag tror inte utsläppsrätter påverkar elpriset alls just nu. Men det baseras bara på generella påståenden jag läst när CBAM diskuterades.
Stod dock klart och tydligt i en av länkarna. Och det verkar väldigt rimligt att en del av elpriset är avgifter för utsläppsrätter.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Den som säger att det går att sänka elpriset genom att sälja fler utsläppsrätter måste försöka bevisa det. (Det är inte lätt och jag medger att jag inte heller bevisat mitt påstående.)
Jag skulle säga att det är lätt. (Sedan går det alltid att dra upp kraven på bevis in absurdum).
* 25% av EU's elproduktion sker mha naturgas.
* De som bränner naturgas för att producera el måste köpa utsläppsrätter.
* Kostnaden för utsläppsrätterna läggs på elpriset. (Finns ingen annan än elkunderna som kan betala de. Kunderna betalar alla producentens kostnader).

Säljs det nu fler utsläppsrätter så sjunker priset på de. Det leder till att elpriset sjunker.

Borde vara tillräckligt.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Och vi är ju privatkonsumenter. Vi borde ju ha en hel del "free allowances".
Framgår inte vad privatkonsumenter har med saken att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Frågan är hur mycket fria utsläppsrätter kraftbolagen har. Kraftbolagen är ju inga storkonsumenter av el. De säljer den ju bara vidare. Så jag gissar att de går fria när.t.o.m. SSAB verkar gå fria.
Möjligt att kraftbolagen har någon fri kvot. Det jag läste var dock att de måste pynta från 1/1 2013.
Vad kraftbolagens elkonsumtion har med något att göra är väldigt oklart.
Citera
2021-11-06, 18:30
  #1324
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det här är ju fysiskt omöjligt, speciellt det där med pumpkraftverk. Du är ju totalt psykotisk. Förstår du ens vilka magnuminvesteringar det krävs för att konstruera tillräckligt med pumplagring för att det ska gå att lagra en större mängd av ett elöverskott? Vi snackar pumpar i gigawattklass och pumpande av saltvatten in i insjöar för vi måste också ha någonstans att ta vårt pumpvatten. Och ovanpå allt detta så får vi inte tillbaka all energi vi spenderat, utan bara en delmängd, vilket gör att priset blir rejält mycket mer än för färskproducerad el, för lagrad el måste inte bara betala för elgeneratorn och elnätet utan även för den massiva lagringsanläggningen och förlusterna i transformering av färsk el till lagrad potentiell energi i vatten.
När jag läser dina inlägg framgår du som den psykotiska. Att det skulle vara fysiskt omöjligt tar du lämpligen med de som testat i verkligheten och konstaterat att det fungerar som tänkt.

Nej inte pumpar i GW-klass. Enheterna är i 5MW-klass. Sedan får man köpa och lägga ned så många man behöver.

Det med magnesium lät bekymmersamt. Skulle jordens 8:e vanligaste grundämne ta slut?

Som sagt pumpkraftverk behöver 20-25 öre skillnad för att vara lönsamma. Man köper när det är billigt. Dvs på natten eller när det blåser mycket. Och säljer när priset går 20-25 öre högre än när man köpte.
Ganska konceptuellt enkelt.
Citera
2021-11-06, 18:32
  #1325
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Stod dock klart och tydligt i en av länkarna. Och det verkar väldigt rimligt att en del av elpriset är avgifter för utsläppsrätter.


Jag skulle säga att det är lätt. (Sedan går det alltid att dra upp kraven på bevis in absurdum).
* 25% av EU's elproduktion sker mha naturgas.
* De som bränner naturgas för att producera el måste köpa utsläppsrätter.
* Kostnaden för utsläppsrätterna läggs på elpriset. (Finns ingen annan än elkunderna som kan betala de. Kunderna betalar alla producentens kostnader).

Säljs det nu fler utsläppsrätter så sjunker priset på de. Det leder till att elpriset sjunker.

Borde vara tillräckligt.


Framgår inte vad privatkonsumenter har med saken att göra.


Möjligt att kraftbolagen har någon fri kvot. Det jag läste var dock att de måste pynta från 1/1 2013.
Vad kraftbolagens elkonsumtion har med något att göra är väldigt oklart.
Jag tror det där bara blir gissningar från olika håll. EU vill gärna påvisa att företagen betalar för att kunna stänga in oss med CO2-tullar. Man måste veta siffrorna. Men EU redovisar så dåligt att det inte går.

Det starkaste tycker jag är att elintensiva SSAB inte verkar betala enligt det jag citerade tidigare.

Här avslog EU-parlamentet förslag om att ta bort de fria utsläppsrätterna. (i mars)
Citat:
European Parliament drops call to end free allowances under carbon border levy
https://www.reuters.com/article/idUSKBN2B12FB

Demokratin är ju försvunnen när allt sköts från Bryssel utan öppen redovisning.

Det blir bara gissningar i olika riktningar. Det är sannolikt ett stort jobb att finna fakta.
Citera
2021-11-06, 18:34
  #1326
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Att göra sin energiförsörjning beroende av en diktatur är ju fullkomligt uppåt väggarna.
Vi elkonsumenter har inget att sätta emot när staten reglerar. Staten är diktatorn.

Enda sättet att bli av med diktatorn är att rösta mer nyliberalt så diktatorn monteras ned.
Citera
2021-11-06, 18:35
  #1327
Medlem
anvadreren2323s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampbobben
Jag läste att det har blåst dåligt så vindkraften har inte producerar så mycket som vi har velat. För lite regn i fjällen så ingen vattenkraft där heller.

Södra Sverige producerar ju i princip ingen el alls (vill minnas att priserna delas upp i tre områden längst landet där högst upp är billigast), flera kraftverk har varit stängda för underhåll. Det är dyrt att transportera elen.

Eftersom att vi har så mycket miljöregleringar och dy i EU så har vi förmodligen inte samma kapacitet att bara knäppa på billig el en dag till en annan.

Importera el är väl inte heller gratis.

Nästan som om kärnkraft vore en bra lösning på både miljö- och bristproblemet.
Citera
2021-11-06, 21:38
  #1328
Medlem
Fan, ni har ingen aning. Ni vet inte ett jävla dugg om hur distributionsnätet/stamnätet är uppbyggt. Och tur är väl det. På sitt sätt.

Babblar om priset på några kwh-timmar. Om det då inte finns några kwh-timmar?

Nej, fy fan, en sån här tråd med så många idioter värjer jag mig i från. Fortsätt schabbla om saker ni inte vet ett dugg om. Adjö.
Citera
2021-11-06, 21:43
  #1329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anvadreren2323
Nästan som om kärnkraft vore en bra lösning på både miljö- och bristproblemet.

Ha, ja men tänk. Va enkelt det vore om vi sparade den så vi kunde se till vår egen strömförsörjning. Näe... Tokskalle. Det vore väl för enkelt bara. Liten utmaning, alltid kul.
Citera
2021-11-06, 21:49
  #1330
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Fan, ni har ingen aning. Ni vet inte ett jävla dugg om hur distributionsnätet/stamnätet är uppbyggt. Och tur är väl det. På sitt sätt.

Babblar om priset på några kwh-timmar. Om det då inte finns några kwh-timmar?

Nej, fy fan, en sån här tråd med så många idioter värjer jag mig i från. Fortsätt schabbla om saker ni inte vet ett dugg om. Adjö.


Gå in i trådarna om vaccination eller vaccinationsmotståndare så ska du få se på käbbel utan kunskap från alla håll
Citera
2021-11-06, 22:31
  #1331
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Det här jävla elpriset är obegripligt för mig. Idag hade vi ett lägsta elpris på 1,81 öre/kWh och ett högsta på 74,48 öre/kWh i Stockholm. Just nu ligger elpriset på 11,79 öre/kWh.

Hur fan fungerar det med debiteringen? Mäter elmätaren elförbrukningen på sekundbasis hos vanliga konsumenter, eller är det "dagspriset" som avgör hur mycket man ska pröjsa? Om jag sitter och uppdaterar elbruk.se och ser att priset plötsligt droppar till 1,81 öre och då passar på att koka kaffe, steka ankan i ugnen och svetsa ihop en cykelram, och sedan avbryter allt när priset rusar uppåt igen, sparar jag då några pengar?

Jag ser ingen skillnad på elräkningen mellan månaderna, förutom några procent mer eller mindre hit och dit. Detta trots att jag har ganska ojämn elförbrukning, beroende på årstid. Om nu elpriset fluktuerar mellan i princip gratis och astronomiska siffror så borde jag se en större skillnad.

Dessutom har jag vänner som bor i gamla sekelskifteslägenheter med elmätare i bakelit från 40-talet, ni vet en sådan som har en snurrande skiva som en elgubbe antingen kommer och läser av (eller man själv får skicka in siffrorna) två gånger om året. Hur fan mäter elbolaget då den korrekta kostnaden när elpriset hoppar upp och ner varje sekund?
Citera
2021-11-07, 10:02
  #1332
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Det här jävla elpriset är obegripligt för mig. Idag hade vi ett lägsta elpris på 1,81 öre/kWh och ett högsta på 74,48 öre/kWh i Stockholm. Just nu ligger elpriset på 11,79 öre/kWh.

Hur fan fungerar det med debiteringen? Mäter elmätaren elförbrukningen på sekundbasis hos vanliga konsumenter, eller är det "dagspriset" som avgör hur mycket man ska pröjsa? Om jag sitter och uppdaterar elbruk.se och ser att priset plötsligt droppar till 1,81 öre och då passar på att koka kaffe, steka ankan i ugnen och svetsa ihop en cykelram, och sedan avbryter allt när priset rusar uppåt igen, sparar jag då några pengar?

Jag ser ingen skillnad på elräkningen mellan månaderna, förutom några procent mer eller mindre hit och dit. Detta trots att jag har ganska ojämn elförbrukning, beroende på årstid. Om nu elpriset fluktuerar mellan i princip gratis och astronomiska siffror så borde jag se en större skillnad.

Dessutom har jag vänner som bor i gamla sekelskifteslägenheter med elmätare i bakelit från 40-talet, ni vet en sådan som har en snurrande skiva som en elgubbe antingen kommer och läser av (eller man själv får skicka in siffrorna) två gånger om året. Hur fan mäter elbolaget då den korrekta kostnaden när elpriset hoppar upp och ner varje sekund?
Så här förklarar energimarknadsbyrån:
Det rörliga pris som ett företag fakturerar sina kunder beror på många faktorer, däribland vilket pris elhandelsföretaget har köpt in elen för.

Dvs det kan vara så att din elleverantör köper in sin el med långa avtal och är då för dessa helt frikopplat från spotpriset på Nordpool. Det är troligen bara en liten del av deras kostnader som är Nordpool-priset.
Det månadspris man betalar blir då den egna andelen av bolagets elkostnader.

Men man kan få timdebitering från elleverantörerna också. Då lär det handla om just NordPool-priset för varje timme. Plus något påslag. Det är intressant för de som vill minimera sin elräkning genom att justera konsumtionen till timmar med lågt elpris. Ladda elbilen på natten t ex.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback