2021-10-18, 17:59
Medlem
Har läst otaliga kommentarer om att om man inte får "orginal" Voxra/Wellbutrin så känner många att det inte fungerar. Voxra verkar vara ett udda läkemedel faktiskt.
Citera
2021-10-18, 18:10
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idioten1
Ska till hjärtläkare nån gång i slutet av okt nu, är rätt säker på att jag fått hjärtproblem av voxran.
De tror att det är panikattacker jag får men aldrig fått det tidigare i mitt liv o när jag slutade ta voxran nu så har ja inte fått det på samma vis, hade tryck igår innan ja skulle lägga mig o vaknade med det med, precis som träningsvärk, alltid vänstra sidan av bröstet så kan väl knappast vara ångest? De borde ju påverka båda bröst musklerna?
Mitt blodtryck sjönk från 160/105 (farligt) till 140/85 (normalt) på två dagar med Bupropion Teva och samma veckan efter.
Fick ingen Ritalin pga högt blodtryck.
Jag har ADD och behöver dopamin, det tar bort stress och tänder glöden.

Jag kan gissa att det blir tvärtom om man inte har ADHD/ADD.
Noradrenalinet ger stress och ångest på en person utan brist på noradrenalin/dopamin.

Vecka fem ska jag utvärdera denna medicin samt få Ritalin då mitt hjärta börjat ge rätt tryck.
Jag mår bra på Bupropion vecka två, men sover endast tre timmar per natt.
Har en fruktansvärd GAD som jag vill bli av med, detta verkar hjälpa och värt att vänta ut effekten på.

Ångest ger hjärtproblem, hög puls och blodtryck. Det är nog inte din medicin.
Citera
2021-10-18, 20:56
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Mitt blodtryck sjönk från 160/105 (farligt) till 140/85 (normalt) på två dagar med Bupropion Teva och samma veckan efter.
140/85 är inte särskilt bra blodtryck att utgå från om det kommer bli ännu högre av Ritalin. Sen är det väl risk för interaktioner med Voxra och Ritalin också.
Citera
2021-10-19, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Jag har ADD och behöver dopamin, det tar bort stress och tänder glöden.

Jag kan gissa att det blir tvärtom om man inte har ADHD/ADD.
Noradrenalinet ger stress och ångest på en person utan brist på noradrenalin/dopamin.

Vecka fem ska jag utvärdera denna medicin samt få Ritalin då mitt hjärta börjat ge rätt tryck.
Jag mår bra på Bupropion vecka två, men sover endast tre timmar per natt.
Har en fruktansvärd GAD som jag vill bli av med, detta verkar hjälpa och värt att vänta ut effekten på.

Ångest ger hjärtproblem, hög puls och blodtryck. Det är nog inte din medicin.

Det gav mig energi som jag aldrig haft tidigare, orkade ta tag i saker och träna osv, nu ruttnar jag igen, gått upp 5 kilo sen ja slutade typ på 3 veckor.

Jo det är definitivt medicinen som gjorde så jag fick problem med hjärtat, fick massa hjärt palpationer, har inte haft det en ända gång sen ja slutade med medicinen, när jag tog medicinen hade jag det varje dag, ibland så mycket som 40 palpationer i minuten om jag tränade
Senast redigerad av Idioten1 2021-10-19 kl. 03:38.
Citera
2021-10-19, 09:30
Medlem
Om du regelbundet sover mindre än 6-7 timmar per natt kan du ju får hjärtklappning av det.

Nu utan Voxra, hur många timmar per natt sover du?
Citera
2021-10-20, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balearisk
Förresten, har någon annan som tagit Voxra tappat hår? Första 6 veckorna var ok, under månaden därefter var jag i förnekelse och nu är den synliga hårbotten på hjässan och där bak ett faktum. Tänkte att det skulle räcka med att läsa bipackssedeln för att kunna göra ett medvetet val. Känns så JÄVLA irriterande med tanke på att det inte står ETT FUCKING SKIT om håravfall i bipackssedeln. Inte i Sverige, inte i Tyskland och inte i Italien. I USA däremot, där nämns håravfall.

Som tjugoettårig tjej med ganska tunt hår före Voxra så känns det som att bli sparkad på när man redan ligger ned. Visst, "det är bara hår", "det växer ut", men den redan extremt dåliga självkänslan och dysmorfobin blir så jääääävla mycket sämre av det här. Har lagt märke till att jag börjat tacka nej till sociala sammanhang på grund av håret. Ger Voxra någon månad till, sen får det vara.

Follically challenged, that's me.

omg yes. Man, 32 år. Började med Voxra i slutet av juli, och då var jag smånojig för att hårfästet hade "krupit uppåt", vilket jag i efterhand när jag kollar bilder inser var inbillning. Nu, nästan tre månader senare har jag MARKANT högre hårfäste, och hela hjässan är så tunn att man ser lika mycket hårbotten som hår.

Slutar med Voxra nu. Skiten ger mig ändå inga positiva effekter längre, men jag sover fortfarande dåligt, svettas konstigt och är torr i både ögonen och munnen. Jobbigt när man använder linser, och bara aningen bättre med glasögon.

Orkar heller inte prova SSRI eller Brintellix eller vad nu allt heter, då alla mest ondgör sig över det. Det blir till att börja självmedicinera igen, försöka hålla på bra rutiner (som jag redan nu vet inte kommer funka, för det funkar aldrig för mig) och hoppas att åtminstone håret växer tillbaka (verkar råda delade meningar om det är permanent eller inte....)

Supersuck
Citera
2021-10-23, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balearisk
Jo, jo, jag vet. Grejen är den att i början tappade jag inget hår och kände verkligen av positiva effekter, vilket aldrig hänt innan med de otaliga antidepressiva jag provat. Så det är väl därför jag klamrar mig fast… Funderar på att byta från generika till annat märke. Läste innan att vissa personer tappar håret med Voxra (och andra läkemedlen) för att de inte tål den inaktiva substansen. Får se hur det går, helt enkelt.

Jag skulle testat att byta till just Voxra. Jag bytte till Voxra gjort av glaxosmithkline och alla bieffekter jag hade när jag tog generika försvann. Det är värt att testa.

Be läkaren skriva ut just det märket och att den "inte får bytas" så går den under högkostnadsskyddet.

Hoppas det funkar.
Citera
2021-10-24, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nomen.nescio5
omg yes. Man, 32 år. Började med Voxra i slutet av juli, och då var jag smånojig för att hårfästet hade "krupit uppåt", vilket jag i efterhand när jag kollar bilder inser var inbillning. Nu, nästan tre månader senare har jag MARKANT högre hårfäste, och hela hjässan är så tunn att man ser lika mycket hårbotten som hår.

Slutar med Voxra nu. Skiten ger mig ändå inga positiva effekter längre, men jag sover fortfarande dåligt, svettas konstigt och är torr i både ögonen och munnen. Jobbigt när man använder linser, och bara aningen bättre med glasögon.

Orkar heller inte prova SSRI eller Brintellix eller vad nu allt heter, då alla mest ondgör sig över det. Det blir till att börja självmedicinera igen, försöka hålla på bra rutiner (som jag redan nu vet inte kommer funka, för det funkar aldrig för mig) och hoppas att åtminstone håret växer tillbaka (verkar råda delade meningar om det är permanent eller inte....)

Supersuck

SSRI är bra grejer. Finns en anledning till varför det är förstaval. Vad folk skriver på Flashback ska man inte ta på allt för stort allvar.
Citera
2021-10-25, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
SSRI är bra grejer. Finns en anledning till varför det är förstaval. Vad folk skriver på Flashback ska man inte ta på allt för stort allvar.

Har läst tusentals kommentarer i otaliga trådar överallt. Konsensus råder att SSRI är bra för självmordsbenägna, superdeprimerade människor, men för oss som mer sannolikt är högfungerande deprimerade alternativt har dystymi så är det ett jävla rävgift som gör en fet som en gris, ger en slapp kuk, segt huvud och en total likgiltighet. NEJ tack.
Citera
2021-10-25, 17:33
Medlem
Citat:
Har läst tusentals kommentarer i otaliga trådar överallt. Konsensus råder att SSRI är bra för självmordsbenägna, superdeprimerade människor, men för oss som mer sannolikt är högfungerande deprimerade alternativt har dystymi så är det ett jävla rävgift som gör en fet som en gris, ger en slapp kuk, segt huvud och en total likgiltighet. NEJ tack.
Fortsätt må dåligt.
Citera
2021-10-25, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Fortsätt må dåligt.

Aa, för enda lösningen är ju självmordsmedicinen SSRI. Jävla flane. Antingen jobbar du för läkemedelsbolagen, eller så är du bara lite tappad. Har ALDRIG hört talas om att SSRI gjort någon skarpare, lyckligare, fått mer motivation till att jobba, träna, äta bättre eller annat, men visst, om du säger det så måste det stämma.
Citera
2021-10-25, 17:50
Medlem
Citat:
Aa, för enda lösningen är ju självmordsmedicinen SSRI. Jävla flane. Antingen jobbar du för läkemedelsbolagen, eller så är du bara lite tappad. Har ALDRIG hört talas om att SSRI gjort någon skarpare, lyckligare, fått mer motivation till att jobba, träna, äta bättre eller annat, men visst, om du säger det så måste det stämma.
https://www.drugs.com/comments/escit...m/lexapro.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in