2021-10-24, 18:21
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Det blir aldrig någon bostadsbubbla.

Alla bortskämda snorungar av idag kommer att ärva en jävla massa pengar av sina föräldrar eller morföräldrar. Så,någon kris kommer det aldrig att bli. Förutom att kanske någon får göra avkall på en familjeresa till Thailand två gånger om året.......
Krisen kommer iofs först när bubblan spricker. och då bara för de som köpt senaste 5-8 åren, inte oss äldre bostadsägare. Det finns f.ö. ingen bubbla innan den spruckit per definition, så vi vet inte ens om det är en bubbla.
2021-10-24, 18:21
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Nu tänker du lite boxigt. Jag är datakonsult med egen firma och har aldrig använt mina matematikkunskaper i yrkeslivet.
I andra trådar har du hävdat att du driver en butik. "Datakonsult med egen firma" är ett märkligt sätt att beskriva det.
2021-10-24, 18:22
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
I andra trådar har du hävdat att du driver en butik. "Datakonsult med egen firma" är ett märkligt sätt att beskriva det.
En nätbutik drivs sannolikt som en egen firma, eller vad säger du. Tyvärr kan jag inte outa mig själv så du får vara nöjd där.
2021-10-24, 18:23
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
En nätbutik drivs sannolikt som en egen firma, eller vad säger du.
Så du är alltså datakonsult (IT-konsult hade nog någon som faktiskt befunnit sig i den branschen snarare skrivit) på så sätt att du driver nätbutik?
2021-10-24, 18:25
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Så du är alltså datakonsult (IT-konsult hade nog någon som faktiskt befunnit sig i den branschen snarare skrivit) på så sätt att du driver nätbutik?
En nätbutik behöver mycket konsulthjälp, om man inte snålar och köper en färdig butik. Jag har lagt ner 1000-tals timmar på mina hemsidor.
2021-10-24, 18:26
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
En nätbutik behöver mycket datakonsulthjälp, om man inte snålar och köper en färdig butik. Jag har lagt ner 1000-tals timmar på mina hemsidor.
Så när du kallar dig för "datakonsult" så pratar du alltså om arbetet du lagt ner på dina egna hemsidor? Vet du ens vad en konsult är för något?
2021-10-24, 18:28
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Så när du kallar dig för "datakonsult" så pratar du alltså om arbetet du lagt ner på dina egna hemsidor? Vet du ens vad en konsult är för något?
Jag startade firman på 1980-talet, då hette det Datakonsult inte IT-konsult, och alla företag hette mycket riktigt "xx Datakonsult" inte "xx IT-konsult" på den tiden.

På allabolag.se finns 16000 företag som heter "datakonsult". Så det är egentligen du som är pinsamt okunnig. Eller låt mig säga Ung.
2021-10-24, 18:30
Bannlyst
Citat:
Min villa värd över 15mkr är obelånad. Jag är matematiker från KTH. Jag har miljonlön. Något mer du tänker gissa fel om?

Från dina egna frågor och ämnen drar jag slutsatsen att du inte är van vid pengar och hyr din bostad. Eller bor i mammas källare, vid din ålder.

Och du tror, att jag går på att du är ärlig med var du arbetar och med vad det är? Pajas.

Det finns en tråd just om fenomenet. Nu är nya "fb-dasen på 30 cm slak" att man "argumenterar" efter hur pass rik man är. Men det är ju inga argument, din dumma djävel. Flanders, en annan idiot i tråden. Han "bor i sin våning". Underförstått i Stockholm. Han är alltså skitrik han också. Men inte heller han kan argumentera på annat sätt än så.

Det här går igen att man misstänkliggör debattörer genom att antyda att de är fattiglappar. Det är inte första gången HR används som skällsord och det är fjanterier. Skärp dig.
2021-10-24, 18:36
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Och du tror, att jag går på att du är ärlig med var du arbetar och med vad det är? Pajas.

Det finns en tråd just om fenomenet. Nu är nya "fb-dasen på 30 cm slak" att man "argumenterar" efter hur pass rik man är. Men det är ju inga argument, din dumma djävel. Flanders, en annan idiot i tråden. Han "bor i sin våning". Underförstått i Stockholm. Han är alltså skitrik han också. Men inte heller han kan argumentera på annat sätt än så.

Det här går igen att man misstänkliggör debattörer genom att antyda att de är fattiglappar. Det är inte första gången HR används som skällsord och det är fjanterier. Skärp dig.
Ditt inlägg avslöjar mycket mer om dig själv än vad du tror. Du har inga pengar och hyr bostad. Du skriver i denna tråd och är avundsjuk på andras bostadskarriär. Du har klent intellekt eftersom du inte kan utläsa från FB-inlägg vilka som är välutbildade och intelligenta och därför möjligen ganska rika. Du klarar inte att utläsa om någon ljuger eller inte på FB. Du är lågutbildad.

Som du förstår spelar det inte minsta roll för mig eller flanders vad du tycker om oss, för vi har riktiga liv utanför FB. Till skillnad från dig behöver vi inte ljuga på FB. Nu åter till topic.
2021-10-24, 18:38
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ditt inlägg avslöjar mycket mer om dig själv än vad du tror. Du har inga pengar och hyr bostad. Du skriver i denna tråd och är avundsjuk på andras bostadskarriär. Du har klent intellekt eftersom du inte kan utläsa från FB-inlägg vilka som är välutbildade och intelligenta och därför möjligen ganska rika. Du klarar inte att utläsa om någon ljuger eller inte på FB. Du är lågutbildad.

Som du förstår spelar det inte minsta roll för mig eller flanders vad du tycker om oss, för vi har riktiga liv utanför FB. Nu åter till topic.
Du är bokstavligt talat den allra sista som ska prata om vilken intelligens- och utbildningsnivå som går att utläsa från sättet att skriva... herregud vilken brist på självinsikt man kan ha.
2021-10-24, 18:43
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Du är bokstavligt talat den allra sista som ska prata om vilken intelligens- och utbildningsnivå som går att utläsa från sättet att skriva... herregud vilken brist på självinsikt man kan ha
Du tänker på din exakta analys att ordet "Datakonsult" inte används i firmanamn av datakonsulter? Utom i 16000 företagsnamn.
https://www.allabolag.se/what/datakonsult
Senast redigerad av Paris24 2021-10-24 kl. 18:47.
2021-10-24, 18:54
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Mekanismen och tidsaspekten är väldigt annorlunda för TV-apparater och bostäder. Marknaden hinner inte ifatt med bostäder lika enkelt som de kan hinna ifatt med TV-apparater (vilket just nu också är utmanande pga halvledarbristen mm). Sen blir det ganska löjligt när du byter ämne tvärt och börjar försöka läxa upp folk i ditt nyss påhittade nya ämne. Som ingen i tråden före dig ens har nämnt Försök håll dig till trådens ämne i stället.
Nu svarar du fortfarande inte på frågan.

I fallet platt-tv så producerar producenterna och ökar produktionen när efterfrågan ökar.

I fallet bostäder så skulle alltså producenterna inte öka produktionen när efterfrågan ökar.
I stället skulle dom stå handfallna och bara se på när marginalerna ökat.
Dessutom skall alla andra i samhället stå handfallna och bara se på när marginalerna ökat. Och ingen entreprenörs typ skulle kasta sig in och producera bostäder för allt vad tygen håller.

Jag förstår inte ens hur någon kan tänka ut något så bisarrt.
Kan inte du förklara varför ingen drar upp produktionen när marginalerna ökar.

För har vi en bostadsbubbla måste bostäderna säljas långt över produktionskostnad.
Säljs nyproduktion för produktionskostnad plus någon liten marginal då har vi ingen bostadsbubbla.

Men genom åren har det här varit helt omöjligt att få svar på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in