2021-10-24, 13:44
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Kan det vara så att det blir kontinuerligt nya jämviktsläge på högre prisnivåer?
Det är ett multivariat system som är dynamiskt.
Vi kan se hur det är med bostadsproduktionen. När den stiger kraftigt har efterfrågan ökat.
Men produktionskostnaden stiger hela tiden så priset vid jämvikt blir högre och högre.

Vid vissa speciellt attraktiva lägen så utgör adressen en signifikant andel av priset. Det är en störning i mätningen. Man får en bättre uppfattning om man undviker de små regionerna.

Man får också vara medveten om att där ingen nyproduktion sker kan bostäderna handlas under produktionskostnad. Piteå har jag pekat på. Där har folkmängden stått still i decennier. Någon där kan nyproducera en villa till "överpris" för att dom vill ha en sådan. Men det dröjer kanske 30 år innan den kommer ut på marknaden. Så de få objekten kommer inte med.

Men priserna stiger även där. Köpare där kommer också betala för en uppfixad bostad. Och hantverkarna kostar där också. Lika mycket.
2021-10-24, 13:44
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det med att folk lånar upp har ältats mycket tidigare i tråden. Alla mätningar visar att det folk lånar upp till är renoveringar/förbättringar.
Min känsla är att mycket går till konsumtion, men jag har inget belägg för det.

Men du har för att det går till renovering och förbättring?
2021-10-24, 13:47
Medlem
constants avatar
Citat:
Men priserna stiger även där. Köpare där kommer också betala för en uppfixad bostad. Och hantverkarna kostar där också. Lika mycket.
Vilket resulterar i att man inte kan bygga ett hus i vissa orter, utan att den är värd mindre än byggkostnaden dagen efter att huset är färdigt.
2021-10-24, 14:24
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Nyss påstod du att det var precis det man kunde göra.
Om du googlar så hittar du skillnaden mellan Gör och Kan göra. Jag är fullständigt lycklig i min kunskap om att jag Kunde varit hemma i 11 år och levt på min villa. Men istället har jag nästan jobbat ihjäl mig.
2021-10-24, 14:26
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Det du tar med där är senare producerade hus med högre standard och större bostadsyta.

Förstår du verkligen inte det.
Om du skickar en faktalänk som styrker det du säger så är jag intresserad.

Å andra sidan skulle ingen heller acceptera en fet-TV från 1975. Så i KPI ingår inte längre en fet-TV, det ingår en platt-TV med 100 gånger fler finesser, precis som dagens KPI räknar med ett finare kök. Kraven höjs för att vi ska vara nöjda och varorna i KPI ändras därför. Så ditt argument faller lite där.
2021-10-24, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag börjar betvivla din tankeförmåga? Jag har med mitt eget exempel visat att min villa stigit med 50k per månad i 10 år. Om jag behövt hade jag kunnat belåna den med 600k per år och köpt mat för pengarna. Pengar som pengar. Uppgången har varit extrem de senaste 20 åren, men även alla år från 1950-talet har stora prisökningar och visst man hade kunnat göra så i 50 år, ätit upp sin villa lite i taget.

Varför har du gått till jobbet de senaste 20 åren istället för att bara fortsätta belåna din bostad?
2021-10-24, 14:37
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Varför har du gått till jobbet de senaste 20 åren istället för att bara fortsätta belåna din bostad?
För att bli ännu rikare. Jag är ingen slacker som du.
2021-10-24, 18:12
Bannlyst
Citat:
För att bli ännu rikare. Jag är ingen slacker som du.

Först tänkte jag nöja mig med att hälsa att jag har god lust att ge dig en redig käftsmäll.

Du har gått till jobbet därför att din bank hade förvägrat dig att värdera om och låna upp. Du hade dessutom inget val eftersom du inte skulle framstå som ett rekryteringsämne efter ett år i soffan där du hade legat och såsat dig och ätit chips, som du inte hade orkat städa upp.
2021-10-24, 18:14
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Först tänkte jag nöja mig med att hälsa att jag har god lust att ge dig en redig käftsmäll.

Du har gått till jobbet därför att din bank hade förvägrat dig att värdera om och låna upp. Du hade dessutom inget val eftersom du inte skulle framstå som ett rekryteringsämne.
Min villa värd över 15mkr är obelånad. Jag är matematiker från KTH. Jag har miljonlön. Något mer du tänker gissa fel om?

Från dina egna frågor och ämnen drar jag slutsatsen att du inte är van vid pengar och hyr din bostad. Eller bor i mammas källare, vid din ålder.
Senast redigerad av Paris24 2021-10-24 kl. 18:17.
2021-10-24, 18:17
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Min villa värd över 15mkr är obelånad. Jag är matematiker från KTH. Jag har miljonlön. Något mer du tänker gissa fel om?

Från dina egna frågor och ämnen drar jag slutsatsen att du inte är van vid pengar och garanterat hyr din bostad. Eller bor i mammas källare, vid din ålder.
Du har "miljonlön" som "matematiker från KTH"?
2021-10-24, 18:18
Medlem
Det blir aldrig någon bostadsbubbla.

Alla bortskämda snorungar av idag kommer att ärva en jävla massa pengar av sina föräldrar eller morföräldrar. Så,någon kris kommer det aldrig att bli. Förutom att kanske någon får göra avkall på en familjeresa till Thailand två gånger om året.......
2021-10-24, 18:19
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Du har "miljonlön" som "matematiker från KTH"?
Nu tänker du lite boxigt. Jag är datakonsult med egen firma och har aldrig använt mina matematikkunskaper i yrkeslivet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in