2021-10-21, 22:20
Medlem
Mycket ledsam olycka. Denna gång drabbade det Lars Vilks. Det kunde ha varit en annan skyddsperson, Kungen t ex. i bilen. Om olyckan orsakats av föraren, avsiktligt eller oavsiktligt så framstår det som en stor utmaning att kunna förhindra detta. En bra utbildad förare kan minimera olyckor. Svårare är det att förhindra att föraren avsiktlig gör en handling som resulterar i en trafikolycka med dödlig utgång.
Frågan är om det av däckspåren går att avläsa om så varit fallet?
Citera
2021-10-21, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Det är viltstängsel längst vägbanan så det kan inte vara älg. De vittnesuppgifter som man hört uppger väl inte att något fordon kommer med kraft mot bilen. Kraften kommer kanske från någon inne i bilen?

Ja polisen som körde kanske avled hastigt av hjärtstopp. Kollapsar mot ratten och drar den åt vänster. Den andre försöker häva svängen tar i för mycket och bilen får en vänstersladd över räcket. Sånt händer fast det är ovanligt i så unga år som 37-42 år.

Tycker ljudfilen innehåller smällar från vajern, ganska bred efterklang.
Men också smällar av något annat.
Citera
2021-10-21, 23:12
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ja polisen som körde kanske avled hastigt av hjärtstopp. Kollapsar mot ratten och drar den åt vänster. Den andre försöker häva svängen tar i för mycket och bilen får en vänstersladd över räcket. Sånt händer fast det är ovanligt i så unga år som 37-42 år.

Nej, det scenario är nog inte troligt.
Citera
2021-10-21, 23:34
Medlem
Yatsys avatar
Hur många personer fanns i bilen? Föraren verkar har stått på bromsen några sekunder innan bilen far över vägbanan och in lastbilen. Vem av de andra i bilen tar tag i ratten för att styra vänster?
Citera
2021-10-21, 23:38
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Sådana uppkopplingar är klart möjliga att göra. Har funnits länge i lastbilsvärlden (som jag känner till i alla fall)
I detta fall skickas rimligen GPS-signal in till ledningscentral. Så hastigheten lär vara enkel att fastställa. Men annan information stannar med största säkerhet i bilen. Det brukar lagras G-krafter mm för säkerhetsutvärdering. Normalt ska ju inte en bil både pulvriseras och brinna upp som i detta fall och då kan man ju tanka ur data ur bilen i efterhand. Svårt denna gång.

Sedan kan uppkopplingar vara krypterade så det är liten risk för avlyssning. Däremot kan man tänka sig pejling men med frekvenshopp mm så ska ju detta också vara svårt. Är inte helt på det klara med hur RAKEL löser detta men det finns väl en anledning att man nu vill upphandla nytt blåljussystem.

Men jag är tveksam till att man verkligen har skickat all information om bromsning, G-krafter mm on-line.

När det gäller däckrester så är det också relativt enkelt att utröna om de hör till bilen. Men det lär ju inte så enkelt som att det då är solklart vad olyckan beror på.
Om inte annat så måste Land Rover tänka till hur en bil som ska klara betydligt värre saker än att få punka på en rak torr motorväg kan råka ut för detta.

I ett narkotikamål i Gbg där en s90 leasingbil figurerade fick polisen ut uppgifter från volvocars om vart den varit etc. Kommer tyvärr inte ihåg om det var mer uppgifter än position. Dock var ju ej detta en skyddsbil (finns tråd om detta fall)

Får revidera mina uppgifter, kollade fupen i fallet jag beskrev och polisen begärde ut positionerna via bilens simkort 🙃
Senast redigerad av jjagare 2021-10-21 kl. 23:55.
Citera
2021-10-21, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden

Jag tror att vänster fjäderben knäckts/gått av, då lägger sig/låser hjulet direkt, därav bredare däckspår från vänsterhjulet än högerhjulet. Och hög fart i kombination med detta, då är det ingen återvändo. Ledsamt när sådana här olyckor händer.
Citera
2021-10-22, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Vet inte om jag orkar ta denna diskussion en gång till här i tråden.
De första tusen inläggen var helt fixerade vid ABs teleobjektivbilder. Då trodde alla att sladden gick i över 90 grader p g a teleobjektivets förvrängning. På samma sätt var det svårt med avstånden där ju cc är ca 12m mellan vita streck på motorväg och det bara var några millimeter emellan på bilderna. Därför tänkte folk tvärfel konstant.

Men många titta på det relevanta i de väldigt högupplösta bilderna d v s broms- och sladdspåren.
Och det var många liksom jag som såg bromsspåren som var svaga och varierade i styrka beroende på ABS men att de faktiskt syns. På samma sätt så syns de svaga sladdspåren som inte syns på några andra bilder.

Sedan har detta fallit i glömska i tråden och man har fokuserat på de två mycket klargörande Facebook videon som postades senare. Men de är lågupplösta och visar vare sig bromsspåren eller de svagare sladdspåren (som visar att det de facto var fråga om fyrhjulssladd och inte bromsspår)

Lite senare i tråden fyllde jag i bromsspårens övergång till sladdspår åt någon som inte verkade ha tittat så noga på de högupplösta bilderna. Just nu hittar jag inte mitt eget inlägg. Det har blivit några stycken i denna tråd. Men den som söker han finner.....

Man behöver jämföra bilderna eftersom jag kluddade på bromsspårens övergång till sladdspår.
Eller så förstorar man själv ursprungsbilderna och skapar sin egen uppfattning. Det finns gott om länkar till dessa tidigt i tråden.

Sedan kan man säkert ha olika uppfattningar ändå men jag vågar nog påstå att det finns tydliga bromsspår. Så tydliga man nu kan få med ABS som endast låser med pulser. Men ändå låser.

Tack för svar!

Hoppas att vi får svar vad tiden lider.
Citera
2021-10-22, 06:16
Medlem
Citat:
Hur många personer fanns i bilen?

Men herregud, har du varit utan internet och andra media i flera veckor eller? Eller ens läst nån post i denna tråd?
Citera
2021-10-22, 10:11
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Men herregud, har du varit utan internet och andra media i flera veckor eller? Eller ens läst nån post i denna tråd?
En fjärde person var kanske gömd i skyddsrummet? Polisen kanske inte vill delge det ännu.
Citera
2021-10-22, 14:48
Avslutad
Vi har også sett resultatet av fatwa her i Norge selv om det er lenge siden:

https://www.vg.no/i/0EywxE
Citera
2021-10-22, 17:25
Medlem
Cyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hybrix
Svårare är det att förhindra att föraren avsiktlig gör en handling som resulterar i en trafikolycka med dödlig utgång.
Frågan är om det av däckspåren går att avläsa om så varit fallet?

Vi kan med säkerhet avskriva att föraren avsiktligt kört in i lastbilen. Vill man ta sig över till mötande körfält så gör man inte det med en ganska rak sladd. Då gasar man och styr och då blir det minimala sladdspår. Av den första bilden som spreds, såg det ut som om att bilen gått mycket hårdare mot räcket i omkring 60-70 graders vinkel. Men det var som sagt innan vi fick bättre bilder från det som är kvar av spåren vid olycksplatsen.
Citera
2021-10-23, 01:39
Medlem
Citat:
Nej, det scenario är nog inte troligt.
Jag håller med om att sjukdom är mindre troligt med tanke på däckspåren och ljudet av tjutande däck. Ett totalt haveri med hjullåsning kan förklara varför bilen fortsätter i samma riktning medan vägen svänger.
Fordonet går som på räls. På ljudfilen kommer däcktjuten först efter att bilen klättrat över räcket.
De svarta spåren på sydgående körbana indikerar att någonting har havererat totalt med bilen innan den fortsätter över räcket.
Det kan vara en luftbälg till fjädringen som exploderar varvid någon hjulaxel skadas när bilen dråsar i backen. Detta haveri kan vara den första smällen på ljudfilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in