2021-10-16, 11:51
Medlem
Visst händer det att lager nyper eller skär på lastbilar och bussar oftast på boggyn och då brukar hjulet sitta kvar fast det rullar ej utan orsakar oftast en svart rand efter sig och en liten brand om man fortsätter.

Det kan ju ha hänt med Sentinelen men i en personbil hörs det tydligt långt innan det totalhavererar.
Citera
2021-10-16, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Håller med. Det är lite svårt att förstå varifrån kraften från höger kommer.

Låsning av styrinrättningen kanske. I princip omöjligt att man bara styr rakt över in i mötande om man inte vi ta bort sig.
Citera
2021-10-16, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saltochsyrlig
Precis, zooma in så ser du att de två första smällarna egentligen är tre, åtminstone som mikrofonen uppfattar det. Jag rekommenderar även hörlurar.

Som jag ser det:

0:42,834 Första smällen
0:42,888 Andra smällen
0:43,056 Tredje smällen
0:43,828 Tredje smällens efterklang upphör
0:45,800 Däcktjut börjar
0:46,900 Passage av mittbarriären
0:47,600 Stora smällen börjar

Vikten har inte så stor betydelse för toppfarten, det tar bara längre tid att komma dit.

Ska koppla in mina Sennheiser fast jag är lite allergisk mot hörlurar. Ljudet inne i huvudet.

Landrover borde vara intresserade av den här ljudfilen. Dom vill nog vara säkra på att det inte händer igen. Och att det helst inte är ett fordonsfel tex kritiskt fel på framvagnen.
Citera
2021-10-16, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Alla spår börjar i högerfilen, går att se tydligt på vissa bilder

Desto märkligare då att färden inte slutar i diket, Vilks kliver ut lite mörbultad. Inget mer med det.

Problemet är räcket till höger. Det försvårar eventuella räddningsmanövrar ner i diket som är den naturliga reflexen om något havererar.
Scenariot borde vara. Väj höger pang in i räcket. Stopp.
Citera
2021-10-16, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Låsning av styrinrättningen kanske. I princip omöjligt att man bara styr rakt över in i mötande om man inte vi ta bort sig.

Fast vi talar m Sveriges i princip säkraste bil, som är utvald att transportera landets mest skyddsvärda person. Den borde mycket regelbundet genomgå rigorösa kontroller från topp till tå.
Varför annars ha livvakter för miljonbelopp om man tuffar runt i en skrotbil som kan råka ut för skitfel som normalbilen aldrig råkar ut för.

Det rullar tusentals ambulanser i hög fart på vägarna. Det kanske hänt, men jag har aldrig hört talas om sådana katastrofala tekniska fel på dem.

Jag tror noll på att Vilks dog för att han åkte i en skrotbil.
Citera
2021-10-16, 13:22
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Visst händer det att lager nyper eller skär på lastbilar och bussar oftast på boggyn och då brukar hjulet sitta kvar fast det rullar ej utan orsakar oftast en svart rand efter sig och en liten brand om man fortsätter.

Det kan ju ha hänt med Sentinelen men i en personbil hörs det tydligt långt innan det totalhavererar.

Det är ju helst omöjligt o köra omkring med ett molande hjulager.

Ljudet kan användas för att tortera folk 👍
Citera
2021-10-16, 15:52
Medlem
Har det klargjorts om dashcam finns?

Finns det inbyggt på alla civilare?

Dessutom finns det väl inbyggt i nyare modeller
Citera
2021-10-16, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djvlad
Har det klargjorts om dashcam finns?

Finns det inbyggt på alla civilare?

Dessutom finns det väl inbyggt i nyare modeller

De nyaste har väl 360 inspelning. Men det är väl väldigt få gamla som har?

Det spelar väl inte så stor roll i detta fall. Skulle inte tro att de har streaming oavsett.
Lagring i bilen lär vara rätt så grillad.
Citera
2021-10-16, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det är ju helst omöjligt o köra omkring med ett molande hjulager.

Ljudet kan användas för att tortera folk 👍

Ja speciellt om du kör i 120-160. I 4-5 timmar.
Citera
2021-10-16, 19:54
Medlem
Det är nog bara i Sverige vi har sånna duktiga livvakter som tar livet av den
dom ska skydda.Vilka amatörer,skynda
nu att sätta in pengar till dom
Citera
2021-10-16, 22:21
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Håller med. Det är lite svårt att förstå varifrån kraften från höger kommer.
Det är viltstängsel längst vägbanan så det kan inte vara älg. De vittnesuppgifter som man hört uppger väl inte att något fordon kommer med kraft mot bilen. Kraften kommer kanske från någon inne i bilen?
Citera
2021-10-16, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Det är viltstängsel längst vägbanan så det kan inte vara älg. De vittnesuppgifter som man hört uppger väl inte att något fordon kommer med kraft mot bilen. Kraften kommer kanske från någon inne i bilen?

Jag fick en inspringande älg i sidan på lastbilen på E4:an i höjd med Vaggeryd för ett 10- tal år sedan och det var vilstängsel där, stressad älg på fel sida viltstängslet kan orsaka vilken olycka som helst när dom ränner tvärs över filerna men tror inte på det i detta fall, det hade kommit fram för länge sen isf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in