2021-10-23, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbcman
Jag tror att vänster fjäderben knäckts/gått av, då lägger sig/låser hjulet direkt, därav bredare däckspår från vänsterhjulet än högerhjulet. Och hög fart i kombination med detta, då är det ingen återvändo. Ledsamt när sådana här olyckor händer.

Vänstersidan pressas ner i backen och det pekar på att vänster framhjul eller bakhjul har punkterats eller att fjädern brutits. Det är väl mera troligt att fjädern käcks först.
Citera
2021-10-23, 09:15
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Nja snarare då att något "antikollisionsystem" löst ut och helt enkelt tvärnitar bilen.

Men jag är helt övertygad om att alla sådana här hjälpmedel är urkopplade i en "säkerhetsbil".
Frågan man ställer sig är ju om tom ABS är avaktiverat?

Autobroms kan nog vara avaktiverad av den anledningen men det vore ju helt bisarrt att avaktivera antisladd och ABS. De hjälper snarare än stjälper vid en förföljelse.
Citera
2021-10-23, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Autobroms kan nog vara avaktiverad av den anledningen men det vore ju helt bisarrt att avaktivera antisladd och ABS. De hjälper snarare än stjälper vid en förföljelse.

Var finns uppgiften att autobroms ens finns som standard i RR Sentinel? Hittar ingen sådan uppgift. Däremot ska antisladd och ABS vara standard enligt LR.
Antisladd kan vara omprogrammerad att inte vara aktiverad förrän vid höga hastigheter eller manuellt urkopplingsbar (vilket den ju är i mängder av vanliga bilar)
ABS finns ingen som helst anledning att koppla ur. Det gör man ju enbart vid förarträning. Aldrig i verkligheten
Citera
2021-10-23, 10:26
Medlem
448s avatar
Dom flesta bilar har desutom inte handbromsspak så man kan koppla ut abs för att få till scyssta handbromssvängar

Inte samma sak med en jävla knapp som är on/off
Citera
2021-10-23, 11:02
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Vänstersidan pressas ner i backen och det pekar på att vänster framhjul eller bakhjul har punkterats eller att fjädern brutits. Det är väl mera troligt att fjädern käcks först.

Vet inte om det är till hjälp, men jag skrev tidigare i tråden om nedanstående klipp där hjulupphängningen i RR förklaras och visas i (nästan) genomskärning.

Bakhjulen sitter med en "offer"-del konstruerad att ge vika vid överbelastning (se 3:15 in i klippet) och skydda dyrare komponenter - men det kan väl inte vara så illa att en sådan del kan orsaka ett haveri som att resten av konstruktionen viker sig??

https://www.youtube.com/watch?v=UZ-d-Jt5s1A
Citera
2021-10-23, 11:59
Medlem
Jultrollets avatar
Återigen: håll reda på vilken tråd ni postar i!

Teorier om att det kan ha varit ett mord och att bilen blivit beskjuten eller liknande tas INTE i denna tråd utan i den här:
(FB) Lars Vilks död, olycka eller mord?

/Moderator
Citera
2021-10-24, 16:41
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vet inte om det är till hjälp, men jag skrev tidigare i tråden om nedanstående klipp där hjulupphängningen i RR förklaras och visas i (nästan) genomskärning.

Bakhjulen sitter med en "offer"-del konstruerad att ge vika vid överbelastning (se 3:15 in i klippet) och skydda dyrare komponenter - men det kan väl inte vara så illa att en sådan del kan orsaka ett haveri som att resten av konstruktionen viker sig??

https://www.youtube.com/watch?v=UZ-d-Jt5s1A

Ja detta är verkligen ett hett tips när det gäller att leta utanför boxen så det skulle jag rota i 👍
Citera
2021-10-26, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
OT:
Min läsförståelse är nog inte på topp, men du undrar om folk är blinda, när du själv håller på att klippa en långtradare som ligger på tvären på den vägen? Synfältet är ganska långt, vad jag minns av den vägen, om man är fokuserad på bilkörning...
Jag skrev ju inte i detalj men bärgningsbilen hade sina xtrahelljus tända och bländade södergående körfält så man såg inte vad som fanns i körfältet och trots jag höll 30 km så var det nära man körde in i ekipaget men blind måste han som körde in i dom 2 andra lastbilarna ha varit eller somnat men förmodligen så satt han och pillade på mobilen/radion/gps under tiden har kör vilket man ser hela tiden varje dag när man är ute och kör.
Är det förståligt nu eller ska jag printa ut det i blindskrift? 😉
Citera
2021-10-31, 05:22
Medlem
Polisen körde på tok för fort. Sen fick han tvärnita pga långsammare trafik framför. Den föraren i den tunga bilen klarade inte det.
Citera
2021-10-31, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Polisen körde på tok för fort. Sen fick han tvärnita pga långsammare trafik framför. Den föraren i den tunga bilen klarade inte det.

Förarfel kan absolut förklara olyckan men inte smällarna som hörs i ljudklippet. Disclaimer: Det kan vara dunderfejk.
Tycker att någon framförvarande som Sentinelen hunnit upp borde sett fordonet och hur det tvärnitade /sladdade över vägbanan.
Citera
2021-10-31, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack

Det vore klädsamt med ett "jag tror" när du framkastar en teori som vore det en sanning du själv sett på plats.

Saker som talar mot ditt påstående:

* Föraren var utbildad på sitt fordon

* Att köra fortare än trafikflödet är standardförfarande för denna typen av uppdrag. Även detta ingår i utbildningen.

* Ingen har vittnat om någon sådan trafikincident där något utomstående fordon varit inblandat i olyckan.
Citera
2021-10-31, 13:15
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Det vore klädsamt med ett "jag tror" när du framkastar en teori som vore det en sanning du själv sett på plats.

Saker som talar mot ditt påstående:

* Föraren var utbildad på sitt fordon

* Att köra fortare än trafikflödet är standardförfarande för denna typen av uppdrag. Även detta ingår i utbildningen.

* Ingen har vittnat om någon sådan trafikincident där något utomstående fordon varit inblandat i olyckan.

Samt:

* Ett vittne hörde en kraftig smäll innan krocken.

* Ett vittne såg att det rök från bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in