2021-10-21, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Om det nu finns bromsspår (i färdriktningen) så behöver det inte vara av denna bil, så långt har väl inte kommit ut från utredningen?

Spåren som går i vinkel mot andra körriktningen är ju mer uppenbart från vilken bil det kommer ifrån.

De bromsspår (lite typiska svaga ABS spår) man kan se på de initiala högupplösta teleobjektivbilderna går snett ut åt höger vägren och går in i de breda spåren som börjar vid höger vägren och som sedan går i ca 30 graders vinkel åt vänster
Citera
2021-10-21, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
På platsen finns bara de spår som lastbilsföraren filmat.

2 spår som leder direkt av vägen i en mycket svag vänsterböj (vägen svänger höger).
Ingen inlededande bromsspår syns.
Allt skedde överraskande och direkt.

Filmen är för lågupplöst. Du måste titta på de högupplösta bilderna
Citera
2021-10-21, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Alla dessa system brukar normalt vara urkopplade på polisbilar. Framförallt anti krocksystem.

Det kan komma situationer då poliser helt enkelt får offra bilen och krocka sig ur farliga situationer.

Törs inte säga hur det är med ABS men det är möjligt att det också är urkopplat just för att vissa undanflyktsmanövrar kräver att man kan låsa hjulen och skapa en sladd.

Jag har faktiskt själv gått en sådan utbildning av polisen ute på Bromma flyg.

Det här är länge sedan och enda förarhjälpen på dåtidens limo var just ABS. Och den säkringen drogs ut.

Antikollisionssystem finns enligt uppgift inte på RR Sentinel 2016.
Jag har också gått utbildning och man stänger normalt av för att man ska se hur stor skillnad det blir.
Citera
2021-10-21, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
De bromsspår (lite typiska svaga ABS spår) man kan se på de initiala högupplösta teleobjektivbilderna går snett ut åt höger vägren och går in i de breda spåren som börjar vid höger vägren och som sedan går i ca 30 graders vinkel åt vänster

Ok, är det något Du kan lägga ut som visar att de båda spåren hänger ihop?
Citera
2021-10-21, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ok, är det något Du kan lägga ut som visar att de båda spåren hänger ihop?

Vet inte om jag orkar ta denna diskussion en gång till här i tråden.
De första tusen inläggen var helt fixerade vid ABs teleobjektivbilder. Då trodde alla att sladden gick i över 90 grader p g a teleobjektivets förvrängning. På samma sätt var det svårt med avstånden där ju cc är ca 12m mellan vita streck på motorväg och det bara var några millimeter emellan på bilderna. Därför tänkte folk tvärfel konstant.

Men många titta på det relevanta i de väldigt högupplösta bilderna d v s broms- och sladdspåren.
Och det var många liksom jag som såg bromsspåren som var svaga och varierade i styrka beroende på ABS men att de faktiskt syns. På samma sätt så syns de svaga sladdspåren som inte syns på några andra bilder.

Sedan har detta fallit i glömska i tråden och man har fokuserat på de två mycket klargörande Facebook videon som postades senare. Men de är lågupplösta och visar vare sig bromsspåren eller de svagare sladdspåren (som visar att det de facto var fråga om fyrhjulssladd och inte bromsspår)

Lite senare i tråden fyllde jag i bromsspårens övergång till sladdspår åt någon som inte verkade ha tittat så noga på de högupplösta bilderna. Just nu hittar jag inte mitt eget inlägg. Det har blivit några stycken i denna tråd. Men den som söker han finner.....

Man behöver jämföra bilderna eftersom jag kluddade på bromsspårens övergång till sladdspår.
Eller så förstorar man själv ursprungsbilderna och skapar sin egen uppfattning. Det finns gott om länkar till dessa tidigt i tråden.

Sedan kan man säkert ha olika uppfattningar ändå men jag vågar nog påstå att det finns tydliga bromsspår. Så tydliga man nu kan få med ABS som endast låser med pulser. Men ändå låser.
Citera
2021-10-21, 13:03
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HLM28100
Man går genom ett tänkbart förlopp, prickar av det som stämmer eller är troligt. Hittar man ingen självklar orsak så bryter man ner förloppet i mindre bitar, analyserar, testar/provar utifrån detta bildar man sig en uppfattning om det är troligt eller inte. En första teori har man nog klar, sen är det hur sannolik den är. Tittar på yttre omständigheter om det finns något där.
Är som att lägga ett pussel där man inte har alla bitar.

Sen kommer man till vad som skall offentliggöras och då kan det bli en punktering eftersom det är en rimlig teori. Tyvärr tror jag att vi får aldrig veta hela sanningen, som vanligt.

Sen kan man välja att ligga på utredningen för att skapa distans till händelsen, då minskar som regel intresset och de skarpa frågorna.

Se Estonia, först och länge en olycka. Dykförbud. Övertäckning av skeppet. Nu misstanke om sabotage, dumpade lastbilar, det är nog mycket allvarligare än vi får veta. Utredare som förstör sitt materiel, ingen letar efter sanningen, mörkläggning och svar som passar folket.

Tack för svar!

Om man bortser från teorier om mörkläggning så kan man iaf konstatera att det kommer att gå att fastställa huruvida ev. däckrester kommer från olycksbilen. Att det förhoppningsvis finns ett vittnesmål från långtradarens chaufför, en risk är väl att chocken har raderat hans minnesbilder? Att det finns kompetenta personer som kan analysera däckspåren.

I några inlägg har det framgått att bilar kan vara digitalt uppkopplade till tillverkaren - betyder det att man kan jämföra denna uppkoppling med ett flygplans svarta låda? Fanns det liknande uppkoppling i olycksbilen? Min första tanke är nej, att det skulle kunna utgöra en säkerhetsrisk..
Citera
2021-10-21, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Tack för svar!

Om man bortser från teorier om mörkläggning så kan man iaf konstatera att det kommer att gå att fastställa huruvida ev. däckrester kommer från olycksbilen. Att det förhoppningsvis finns ett vittnesmål från långtradarens chaufför, en risk är väl att chocken har raderat hans minnesbilder? Att det finns kompetenta personer som kan analysera däckspåren.

I några inlägg har det framgått att bilar kan vara digitalt uppkopplade till tillverkaren - betyder det att man kan jämföra denna uppkoppling med ett flygplans svarta låda? Fanns det liknande uppkoppling i olycksbilen? Min första tanke är nej, att det skulle kunna utgöra en säkerhetsrisk..

Sådana uppkopplingar är klart möjliga att göra. Har funnits länge i lastbilsvärlden (som jag känner till i alla fall)
I detta fall skickas rimligen GPS-signal in till ledningscentral. Så hastigheten lär vara enkel att fastställa. Men annan information stannar med största säkerhet i bilen. Det brukar lagras G-krafter mm för säkerhetsutvärdering. Normalt ska ju inte en bil både pulvriseras och brinna upp som i detta fall och då kan man ju tanka ur data ur bilen i efterhand. Svårt denna gång.

Sedan kan uppkopplingar vara krypterade så det är liten risk för avlyssning. Däremot kan man tänka sig pejling men med frekvenshopp mm så ska ju detta också vara svårt. Är inte helt på det klara med hur RAKEL löser detta men det finns väl en anledning att man nu vill upphandla nytt blåljussystem.

Men jag är tveksam till att man verkligen har skickat all information om bromsning, G-krafter mm on-line.

När det gäller däckrester så är det också relativt enkelt att utröna om de hör till bilen. Men det lär ju inte så enkelt som att det då är solklart vad olyckan beror på.
Om inte annat så måste Land Rover tänka till hur en bil som ska klara betydligt värre saker än att få punka på en rak torr motorväg kan råka ut för detta.
Citera
2021-10-21, 13:30
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Sådana uppkopplingar är klart möjliga att göra. Har funnits länge i lastbilsvärlden (som jag känner till i alla fall)
I detta fall skickas rimligen GPS-signal in till ledningscentral. Så hastigheten lär vara enkel att fastställa. Men annan information stannar med största säkerhet i bilen. Det brukar lagras G-krafter mm för säkerhetsutvärdering. Normalt ska ju inte en bil både pulvriseras och brinna upp som i detta fall och då kan man ju tanka ur data ur bilen i efterhand. Svårt denna gång.

Sedan kan uppkopplingar vara krypterade så det är liten risk för avlyssning. Däremot kan man tänka sig pejling men med frekvenshopp mm så ska ju detta också vara svårt. Är inte helt på det klara med hur RAKEL löser detta men det finns väl en anledning att man nu vill upphandla nytt blåljussystem.

Men jag är tveksam till att man verkligen har skickat all information om bromsning, G-krafter mm on-line.

När det gäller däckrester så är det också relativt enkelt att utröna om de hör till bilen. Men det lär ju inte så enkelt som att det då är solklart vad olyckan beror på.
Om inte annat så måste Land Rover tänka till hur en bil som ska klara betydligt värre saker än att få punka på en rak torr motorväg kan råka ut för detta.
Tack för initierad info. Är ju ett uttalande från Land Rover man skulle vilja höra NU. Är ju legio vid flygkrascher att tillverkaren uttalar sig, åtminstone vid något tillfälle i utredningen.

Har kanske gått för kort tid ännu. Jag är välvilligt inställd och tror vi kommer få reda på sanningen. Inser att polisen har alla möjligheter att sekretessa utredningen, särskilt om man inte tar händelsen till åtal. Men tror inte Vilks familj accepterar en ev. mörkläggning.
Citera
2021-10-21, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Tack för initierad info. Är ju ett uttalande från Land Rover man skulle vilja höra NU. Är ju legio vid flygkrascher att tillverkaren uttalar sig, åtminstone vid något tillfälle i utredningen.

Har kanske gått för kort tid ännu. Jag är välvilligt inställd och tror vi kommer få reda på sanningen. Inser att polisen har alla möjligheter att sekretessa utredningen, särskilt om man inte tar händelsen till åtal. Men tror inte Vilks familj accepterar en ev. mörkläggning.

Det är ju lite skillnad på hur Haverikommisionen utreder komplexa olyckor (inte bara inom flyget) och hur polisen utreder.
Polisen kommer ju att leta efter något brottsligt primärt. Noa utreder mord. Om de inte hittar något som tyder på mord så lägger de väl ned utredningen. Polisen Syd utreder en olycka som skulle kunna vara vårdslöshet i trafik eller dylikt.
Hittar de enbart däckrester så kan ju det också leda till nedlagd utredning.
Inte utan att det hade varit intressant att Haverikommisionen hade fått utreda detta. För de går in i minsta detalj med allting och skriver en offentlig rapport.
Vi får se hur polisen hanterar just rapporten
Citera
2021-10-21, 20:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Ja verkligen. Hoppas att det var ett attentat och att det kan bevisas, då får hans för tidiga död åtminstone en mening.

Tror dessverre det var en ulykke. Poliserna kjørte kanskje for fort? Tappede kontrollen over bilen? Uansett trist. Poliserna ga jo også sitt liv for yttringsfriheten. Det må vi ikke glemme ❤️❤️
Citera
2021-10-21, 21:30
Medlem
Unobosss avatar
Vart kan man finna en video från Facebook på olyckan?
Citera
2021-10-21, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Vart kan man finna en video från Facebook på olyckan?

Sök på Facebook i tråden bara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in