2021-10-22, 11:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Tycker det har tjatats om bubblan och kraschen nu i flera år. Men inte ens i finanskraschen 08-09 påverkades ju svenskars boende speciellt mycket.
Så är det. Det blir prisplatåer ibland. Och så stiger det ibland.
Nedgångarna är väldigt korta. Och rekylerar upp snabbt.

Citat:
Vi har helt enkelt fått en förändring i tillgång och efterfrågan, och därför stiger priserna.
Och stigande efterfrågan på platt-tv drog upp priserna på dessa då också?
Du behöver svara ja på det annars är det fel i ditt resonemang.

Citat:
Detta beror på att folk har mer pengar än tidigare. Dels pga skattesänkningar men också på löneökningar. I kombination med bostadsbrist och ett lågt utbud leder det till att folk budar över varandra och då stiger priserna. Inget konstigt alls. Helt vanlig marknadsekonomi. Visst kan hög belåning bli ett problem om räntorna stiger, och därför har ju regeringen också infört amorteringskrav för att motverka ohållbar skuldsättning.
Varför skulle producenterna hålla ett lågt utbud om vinsterna stiger.
Skälet till att platt-tv inte dragit iväg i pris är just att producenterna dragit på med produktion.
(Den som inte gör det tappar marknadsandel och vinst).
2021-10-22, 11:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Och det plus status är väl det som leder till att folk betalar mer för mer centrala lägen.

Så är det för många av oss.
Men en del vill inte ta jobbet med en villa. De föredrar lägenhet.

Och är det då som en del av mina kollegor, som inte äter något hemma, utan allt på restaurang, så finns ett behov att bo nära några sådana iaf.

Att bo i en riktigt fin sekelskiftslägenhet på bra adress i Stockholm är den absolut högsta statusmarkören. Wallenbergarna, Stenbeck, Bonnier mfl bor i dessa och inte i hus i Djursholm
2021-10-22, 11:32
Medlem
Citat:
Och stigande efterfrågan på platt-tv drog upp priserna på dessa då också?
Du behöver svara ja på det annars är det fel i ditt resonemang.
När det gäller platt-tv har det gått bra - tidigare - att möta efterfrågan. Men just nu är det problem med halvledare och nu går priserna upp pga att tillgången inte räcker:
https://www.pricerunner.se/pl/2-5169910/TV/LG-OLED65CX-priser

Det är inget fel på mitt resonemang. Du får leka viktigpetter med någon annan.
2021-10-22, 11:33
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Och det är ingen liten utgiftspost
Finns en del info om just boendekostnad.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/hushallens-utgifter/hushallens-boendeutgifter/

Boendeutgift som andel av disponibel inkomst. Median.
  • HR: 28.2% (Har faktiskt minskat lite. Var uppe i 30% för några år sedan).
  • BR: 20.2% (Var lite under 20% tidigare)
  • Småhus: 15.8% (Var lite under 15% tidigare)
  • Samtliga: 21%

Att HR minskat lite beror nog på de låga räntorna. Det håller tillbaka hyreshöjningarna.
Att BR och Småhus ökar beror nog på stigande bostadsyta samt ökad standard.

Tvärtemot vad som påståtts i tråden tidigare så har inte utgift för boende som andel av disponibel inkomst ökat det senaste decenniet. Det ligger tämligen still.
2021-10-22, 11:35
Medlem
constants avatar
Citat:
Tvärtemot vad som påståtts i tråden tidigare så har inte utgift för boende som andel av disponibel inkomst ökat det senaste decenniet. Det ligger tämligen still.
Det beror nog på att räntan, som är den stora kostnaden för boendet, sjunkit så otroligt.
2021-10-22, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Jaha, det var ju sakligt.
Kan man be herr’n att rada upp alla de andra fler fördelar som lägenhet har, som försvarar en prisuppgång. En mindre vetandes blir ju nyfiken

Som jag har försökt föklara för dig, fördelar som du tycker med hus är vad DU tycker. Behöver inte vara fördelar för någon annan person. It’s your opinion!!!!

Sedan det du säger om föreningen är bara pinsamt!
Du äger din lgh, sedan äger du och de andra i huset andel av hela fastigheten. Man har en styrelse och tar hand om det praktiska!

Det där med mer rum i ett hus😂
Beror på vilken lgh du har😂 ganska enkelt.

Finns lgh med 8 rum, eller 10 rum😀

Jag bor själv i hus, och här kommer lite fördelar med lgh ( enligt mig, alltså my opinion.)

• Ingen Trädgårdskötsel.
• Ingen driveway att underhålla.
• Inga träd att underhålla
• Köpa/underhålla maskiner
• Anlita contractors.
• Måla
• Underhålla pool

Saker som jag nu gillar att göra men kanske inte om 10-15 år och då blir det kanske lgh.

Konstigt! Jag har tjänat +7 miljoner på mina lgh i sverige efter skatt och föreningarna som du säger praktiskt taget äger lgh har inte fått en krona av mina vinster🤨
2021-10-22, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Som jag har försökt föklara för dig, fördelar som du tycker med hus är vad DU tycker. Behöver inte vara fördelar för någon annan person. It’s your opinion!!!!

Sedan det du säger om föreningen är bara pinsamt!
Du äger din lgh, sedan äger du och de andra i huset andel av hela fastigheten. Man har en styrelse och tar hand om det praktiska!

Det där med mer rum i ett hus😂
Beror på vilken lgh du har😂 ganska enkelt.

Finns lgh med 8 rum, eller 10 rum😀

Jag bor själv i hus, och här kommer lite fördelar med lgh ( enligt mig, alltså my opinion.)

• Ingen Trädgårdskötsel.
• Ingen driveway att underhålla.
• Inga träd att underhålla
• Köpa/underhålla maskiner
• Anlita contractors.
• Måla
• Underhålla pool

Saker som jag nu gillar att göra men kanske inte om 10-15 år och då blir det kanske lgh.

Konstigt! Jag har tjänat +7 miljoner på mina lgh i sverige efter skatt och föreningarna som du säger praktiskt taget äger lgh har inte fått en krona av mina vinster🤨

förlåt. men alla smileys ger tecken av att du är lite dum.

Självklart har vi tjänat på lägenheter, framförallt i tiderna nu med bostadshaussen, med stääääääändigt fallande låneräntor. Det är ju det vi diskuterar, risken med att det händer.

Om jag skulle ligga tungt investerad i bostad, så är det villa. Framförallt i förort närmast storstad.
2021-10-22, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
förlåt. men alla smileys ger tecken av att du är lite dum.

Självklart har vi tjänat på lägenheter, framförallt i tiderna nu med bostadshaussen, med stääääääändigt fallande låneräntor. Det är ju det vi diskuterar, risken med att det händer.

Om jag skulle ligga tungt investerad i bostad, så är det villa. Framförallt i förort närmast storstad.

Nej det vi diskuterade var dina argument att det är bättre att ha villa vs lgh. Att du inte kunde komma på vad som är fördel med lgh.😂😂😂😀😀😀😀😀😂😂😂
2021-10-22, 19:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Jag har en äldre släkting som byggde hus ca 57. Han har uppskattat totalkostnaden till ca 55 kSEK.
Han var industriarbetare och jag kollade lönerna för dessa 1957. De var 5.58/timma. Räknar jag med 44 arbetstimmar i veckan så landar vi på att huset kostade ca 5 årslöner.
Det var inte så stort. 3 rok och ca 77 kvm. Man hade inte råd att bygga större då.

Med 5 årslöner så hamnar vi kanske på ca 1.7 MSEK idag.
Dvs något i den här stilen. https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-gronhogen-oland-morbylanga-kommun-norra-malmgatan-8,-ventlinge-gronhogen-18003789
Och det kostar knappt 1.7 MSEK.

Här är något liknande https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-skultorp-skovde-kommun-castorvagen-5-17997303

Ser ut som bostäderna följt inkomsterna ganska hyggligt.
De som ägt dessa hur i alla år vet jag inte om de kan sägas ha tjänat så fantastiskt mycket.
2021-10-22, 20:04
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Tänkvärd artikel tycker jag: https://www.svd.se/priser-kan-mycket-val-stiga-aven-nasta-kris

Man bör prisa in att amorteringsfrihet, räntesänkningar, permitteringar och köp av bostadsboligationer inträffar även nästa kris. Det ska mycket till för att sänka svensk bostadsmarknad.

Citat:
Visserligen ökade arbetslösheten, men inte så mycket bland bostadsägare, som i stället fick hjälp av sänkta räntor. Vi har sett lite samma sak under coronakrisen, med den skillnaden att nu har räntorna inte sjunkit särskilt mycket eftersom de redan var så låga när vi gick in i krisen", säger SBAB:s chefekonom Robert Boije till Nyhetsbyrån Direkt.

Även under coronapandemin sjönk först bostadspriserna i det osäkra läget mars-april 2020, men det handlade om ett par procent ned över ett antal veckor. Redan i juni var priserna uppe i nya rekordnivåer och de har som bekant fortsatt upp efter det.

Citat:
"Det är nästan svårt att tänka sig en lättare penningpolitik än vi har nu och frågan är vilket utrymme det kommer att finnas för ytterligare stimulanser", säger han.

Han säger att man kan tänka sig två scenarier där en svagare konjunktur går hand i hand med sjunkande bostadspriser. Ett är att sämre ekonomiska tider sammanfaller med en ökad oro kring bankerna, med stigande riskpremier på bostadsobligationer som leder till höjda bolåneräntor.

"Hur troligt ett sådant scenario är kan man dock omöjligen svara på. Ett viktigt skäl till att det inte kommer att inträffa är att Riksbanken i så fall borde köpa bostadsobligationer för att få ned riskpremierna. Det ligger så gott som inom ramen för deras uppdrag som sista låneinstans", säger Roine Vestman.

Ett sådant scenario med stigande riskpremier har under åren många gånger pekats ut som en risk för svensk ekonomi, men invändningen är alltså varför Riksbanken inte skulle agera genom att i så fall köpa bostadsobligationer. De hade länge ett motstånd mot det, på grund av sin oro kring bostadsmarknaden och hushållens skulder, men under coronakrisen kom Riksbanken snabbt över denna motvilja.
2021-10-22, 20:16
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Jag har en äldre släkting som byggde hus ca 57. Han har uppskattat totalkostnaden till ca 55 kSEK.
Han var industriarbetare och jag kollade lönerna för dessa 1957. De var 5.58/timma. Räknar jag med 44 arbetstimmar i veckan så landar vi på att huset kostade ca 5 årslöner.
Det var inte så stort. 3 rok och ca 77 kvm. Man hade inte råd att bygga större då.

Med 5 årslöner så hamnar vi kanske på ca 1.7 MSEK idag.
Dvs något i den här stilen. https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-gronhogen-oland-morbylanga-kommun-norra-malmgatan-8,-ventlinge-gronhogen-18003789
Och det kostar knappt 1.7 MSEK.

Här är något liknande https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-skultorp-skovde-kommun-castorvagen-5-17997303

Ser ut som bostäderna följt inkomsterna ganska hyggligt.
De som ägt dessa hur i alla år vet jag inte om de kan sägas ha tjänat så fantastiskt mycket.

Du vet mycket väl att det är värdet på marken man i själva verket syftar på när man diskuterar "bostadspriser". Inte hur många årslöner det kostar att köpa ett nyckelfärdigt hus.
2021-10-22, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Nej det vi diskuterade var dina argument att det är bättre att ha villa vs lgh. Att du inte kunde komma på vad som är fördel med lgh.😂😂😂😀😀😀😀😀😂😂😂

ta det lungt med amfetaminet

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in