2021-10-21, 15:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du ville ju för en liten stund sedan ha studier under flera år på Covid-19-vaccinets långsiktiga effekter på barn?

Men Covid-19 rycker du på axlarna åt trots att det är en sjukdom som mänskligheten inte utsatts för innan.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vaccinationsprogram/barnvaccinationsprogram/

Ja, det där tycker jag är jättemärkligt. Logiken går liksom inte ihop. Är man rädd för vaccinet borde man ju hålla sina barn borta från viruset.
Citera
2021-10-21, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du kollar alltså mot en (1) dag.

Det skiljer också 10% mellan UK och Litauen vilket jag tror är högst avgörande i vaccinationssammanhang
Jag tog just den dagen som ett exempel, men någon skillnad från de föregående och efterkommande dagarna är det inte.
Precis som nu är det en ögonblicksbild av en ständigt pågående förändring. Det var egentligen min poäng.
Smittspridningen i Storbritannien och tidigare Israel och USA är anmärkningsvärd i skenet av den höga vaccinationstäckningen, men vi måste ändå inse att levnadsstandarden och sjukvården i de länderna inte är jämförbar med det gamla östblocket.
Tror du inte att det påverkar dödligheten det minsta?
Citera
2021-10-21, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sure, men du vill inte berätta alltså? Hur du kommit fram till att viruset inte ger några farliga långtidseffekter för barn, medan du är rädd för att vaccinet skulle ge det..?
Tänker att ditt beslut borde grunda sig på någon slags fakta. Detta samtidigt som jag är av uppfattningen att den fakta som finns pekar mer på motsatsen. Dvs, att riskerna med vaccinet är lägre än riskerna med sjukdomen. Men har du annan statistik får du gärna länka till den. Kanske ändrar jag uppfattning.

Jag har redan berättat flera gånger.
Kändes meningslöst att berätta igen när du inte läser.
Citera
2021-10-21, 16:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag tog just den dagen som ett exempel, men någon skillnad från de föregående och efterkommande dagarna är det inte.
Precis som nu är det en ögonblicksbild av en ständigt pågående förändring. Det var egentligen min poäng.
Smittspridningen i Storbritannien och tidigare Israel och USA är anmärkningsvärd i skenet av den höga vaccinationstäckningen, men vi måste ändå inse att levnadsstandarden och sjukvården i de länderna inte är jämförbar med det gamla östblocket.
Tror du inte att det påverkar dödligheten det minsta?
Jag tror att vaccinationsgraden påverkar dödligheten i hög grad vilket är övertydligt var du än tittar på vår jord.

Och nej, smittspridningen i Israel är inte anmärkningsvärd givet förutsättningarna som vi kände till från början.

Fall:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&facet=none&pickerSor t=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+cases &Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~ISR

Döda:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&facet=none&pickerSor t=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+death s&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=ISR~LTU~GBR
Citera
2021-10-21, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sjukdomen är NY. Det är forskarvärlden tämligen enig om.
Det är en tämligen normal virusinfektion som ger lite olika effekter på olika människor varav ett minde anta av de infekterade blir allvarligt sjuka! Vad är nytt med det?
Citera
2021-10-21, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det samma kan ju sägas om vaccinet.

Något man injicerar i kroppen som påverkar immunförsvaret så att antikroppar bildas utan att bli sjuk - det är därför bieffekterna påminner så mycket om sjukdomen inklusive hjärtmuskelinflammation bland yngre osv.
Man blir alltså sjuk även av vaccinet ja och vissa har dött av det. Lysande Sickan!
Citera
2021-10-21, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror att vaccinationsgraden påverkar dödligheten i hög grad vilket är övertydligt var du än tittar på vår jord.

Och nej, smittspridningen i Israel är inte anmärkningsvärd givet förutsättningarna som vi kände till från början.

Fall:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&facet=none&pickerSor t=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+cases &Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~ISR

Döda:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&facet=none&pickerSor t=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+death s&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=ISR~LTU~GBR

Det skiljer ungefär 5% mellan Storbritannien och Litauen i fullvaccination. Inte 10.
Dessutom kom Litauen igång med sin vaccination tre månader senare, och borde således ha mer kraft kvar i vaccinet, men det återspeglas inte i dödlighetsstatistiken.
De har också haft betydligt hårdare restriktioner under det senaste halvåret, men inte heller det har haft någon märkbar effekt.
Den lilla procentuella skillnaden i vaccinationsgrad kan knappast förklara fenomenet.
Senast redigerad av MacMackay 2021-10-21 kl. 16:22.
Citera
2021-10-21, 16:19
Medlem
arbetets avatar
Intressanta slutsatser om andra vågen i Manaus, Brasilien. Man pekar bl.a. på att man lät barnen gå tillbaka till skolorna:

How Brazil’s President turned the country into a global epicenter of COVID-19
/.../Cities like Manaus have been undergoing a second wave of COVID-19 that could have been avoided [22], as epidemiological models presented to public-health authorities had warned of a second collapse of the health system months in advance [48]. This neglect in containing the pandemic in Manaus [22, 36] gave rise to a new strain of SARS-CoV-2 (the gamma or P.1 variant) [49], with twice the transmission rate of the strain that initiated the pandemic [50]. The emergence of the gamma variant in Manaus occurred due to the federal government's strategy of encouraging the contagion of children with the return of in-person classes so that the population would reach herd immunity [51]. Epidemiological models indicate that the September 2020 return to in-person classes in Manaus caused the second wave of COVID-19 in that city and the emergence of the gamma variant that potentiated the crisis and quickly spread throughout Brazil [51]. The same models rule out the possibility that the gamma variant was generated either by the November 2020 elections or by New Year's Eve parties, since on 15 November Manaus is estimated to have had at least 2000 individuals infected by this variant
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8393776/
Citera
2021-10-21, 16:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det skiljer ungefär 5% mellan Storbritannien och Litauen i fullvaccination.
Dessutom kom Litauen igång med sin vaccination tre månader senare, och borde således ha mer kraft kvar i vaccinet, men det återspeglas inte i dödlighetsstatistiken.
De har också haft betydligt hårdare restriktioner under det senaste halvåret, men inte heller det har haft någon märkbar effekt.
Den lilla procentuella skillnaden i vaccinationsgrad kan knappast förklara fenomenet.
Nästan 10% skillnad annars.

Lägg ner det där. Det är tydligt överallt att vaccination minskar både smittspridning och död. Allra tydligast är det mellan Väst- och Östeuropa.
Citera
2021-10-21, 16:23
Medlem
Hysterin når nya höjder varje dag.
Idag är det tydkugen en katastrof om en ovaccinerad blir smittad enligt C.
Världen är komplett galen, finns inga proportioner alls längre.
Liberala C vill nu sätta stämpel och bokföra alla som inte medicinerar sig 2 ggr om året.
Citera
2021-10-21, 16:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag har redan berättat flera gånger.
Kändes meningslöst att berätta igen när du inte läser.

Har inte sett att du avgivit något komplett svar av den art jag efterlyser. Det är därför jag frågar igen. Vet du vad - jag tror inte jag kommer få något svar av dig eftersom du inte kan/vill svara. Brukar låta så från er antivaxers....
Citera
2021-10-21, 16:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det är en tämligen normal virusinfektion som ger lite olika effekter på olika människor varav ett minde anta av de infekterade blir allvarligt sjuka! Vad är nytt med det?

Vad är en "normal" virusinfektion? Är AIDS, hepatit, Ebola normalt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in