2021-10-20, 17:51
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Stackars Kristersson om han försöker få Annie i båten. Se bara hur lyckliga S är att ha hämtat stöd från Miljömupparna och hennes excellens Lööf.

Ja, det är utan tvekan en politisk barlast. Frågan är hur han betraktas SD i förhållande till C. En avgörande aspekt är förstås att SD är ca dubbelt så stort, men C har man regerat med förr. Men, jag tror som Du att om inget avgörande inträffar så vill man nog hellre avstå C.
Citera
2021-10-20, 17:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det var just detta jag avsåg, Kristersson kan inte ens andas samarbete med C och/eller S innan valet. M skulle göra ett katastrofval i sådana fall.

Men, jag är helt övertygad om att Kristersson efter valet inte skulle ha några moraliska betänkligheter vad det gäller en regeringsbildning med C och S.

"Den vuxne i rummet"......"ansvar"......"Sveriges bästa"......m.m.

Jag tror som Du. Just opinionsfrågan torde vara det avgörande här.
Citera
2021-10-20, 23:39
Medlem
I en lång artikel i SvD om Moderaternas partistämma uttalar sig bland andra Christian Sonesson:
Citat:
Weidmo Uvell vill att Kristersson ska ta efter Åkessons tonläge, Sonesson att Kristersson ska ta efter Åkessons politik...
Nu säger Moderaterna att man vill ligga på samma nivå i flyktingmottagande som grannländerna, men Sonesson tycker att Sverigedemokraternas tanke om nettominus för invandring är bättre.
– Det gillar jag. Vi måste komma ner vad gäller asylinvandring till en nolla, sedan måste de som inte kunnat anpassa sig successivt lämna...
Inte ens när det gäller regeringsfrågan är han nöjd. Självklart ska Jimmie Åkesson vara med.
– En regering som har stöd av en fjärdedel av riksdagen är för svag tycker jag.
https://www.svd.se/ulf-kristersson-borde-vara-arg-oftare

Om Åkesson är lite mer tydlig med att man mycket väl kan tänka sig att rösta nej till Kristersson som statsminister om man inte får sitta med i regeringen så hjälper man Sonesson i hans interna opinionsarbete, för som det är nu så är alla moderater övertygade om att SD inte har något annat val än att släppa fram en M-regering, och att Kristerssons väg därför är den rätta.
Citera
2021-10-20, 23:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Politiker är inte att lita på.
För M vore det säkert betydligt bekvämare att få med sig C än SD, men det låter sig nog inte göras just nu, inte minst av opinionsskäl. Samtidigt kan det vara omöjligt att få med både SD och C, särskilt för att dessa båda partier förmodligen skulle förlora i OU om man gav sig in på sådant.

Med C så får man inte med sig SD. C kommer inte kunna ge majoritet så M måste välja SD framför C. SDs väljare kommer kräva att vi fäller en regering med Annie i.

Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Mycket av vilka som kommer att regera med varandra är ju spekulationer för i slutändan blir det siffrorna som avgör och inte politiken.
Anta att M, L, KD, C lyckas få egen majoritet så givetvis dumpar de SD direkt.
Mer värd än så är inte politiken.
Det är därför som det är viktigt att man röstar på det parti man vill ska få inflytande.
Förmodligen om SD blir större än M i valet 2022 så blir det ändå en M-regering i första hand eftersom det helt enkelt är för tidigt för SD att vara regeringsansvariga. Men det logiska är att de får denna erfarenhet då under kommande fyra åren.
Förvaltar de väljarnas önskemål på rätt sätt så är ju vägen öppen för att vara med och ingå i alla framtida regeringar om det nu inte blir så att M+S samarbetar istället.

Problemet med M+S är att de inte får majoritet. Vilket ytterligare parti skall de ta med i sin missfoster till regering?
Citera
2021-10-21, 00:07
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
I en lång artikel i SvD om Moderaternas partistämma uttalar sig bland andra Christian Sonesson:

https://www.svd.se/ulf-kristersson-borde-vara-arg-oftare

Om Åkesson är lite mer tydlig med att man mycket väl kan tänka sig att rösta nej till Kristersson som statsminister om man inte får sitta med i regeringen så hjälper man Sonesson i hans interna opinionsarbete, för som det är nu så är alla moderater övertygade om att SD inte har något annat val än att släppa fram en M-regering, och att Kristerssons väg därför är den rätta.

Som M Stockholm och partiledningen ser ut och beteer sig så borde inte bara Sonesson förstå att M är hopplösa, kappvändande globohomoliberaler som de håller på och larvar sig mot SD.
Samtidigt har man aldrig stängt dörren till dårar som C och Annie.

Håller helt och fullt med att nu i god tid knappa 11 mån innan valet bör SD göra klart och tydligt för samtliga andra partier samt väljarna vad som gäller för att erhålla deras stöd. Tvinga M att offentligt bekänna färg. Gör M inte det så har M bara att förlora på det och SD att vinna.
Jag anser att de ska kräva regeringsplats, ministerposter och inflytande i förhållande till deras storlek.
Citera
2021-10-21, 00:10
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Problemet med M+S är att de inte får majoritet. Vilket ytterligare parti skall de ta med i sin missfoster till regering?

C. Är inte svårare än så. Både S och M tycker bra om C och samarbetar gärna med dom. Precis som både S och M gör just nu.
S i regering och riksdag och M i Stockholms kommun.
Citera
2021-10-21, 01:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Fast att ta pengar från invandring och använda de för att sänka skatter är knappast att ta ansvar. Det är sånt som folk gillar.

Vad det egentligen innebär är att man tar bort hela invandringen ur budgeten och därmed behöver man inte betala för det. Populistisk politik som går ut på att ragga väljare snarare än att driva nån sorts politik.

Det finns massor med sådana poster som är bra för få och kostar för många. Problemet är bara att rätt vad det är så är det ”min” fördel som det sparas in på.

Kan nämna ett hyfsat neutralt bekymmer, nämligen skatten på alkohol. Om man sa att man ska sänka den skatten så skulle de säkerligen få stöd av majoriteten av svenskar. Vi ser att alkoholen blir billigare men ofta så tänker man inte på konsekvenserna. För vem vet var dom skattepengarna tar vägen. Antagligen inte många som vet det spontant.

Så att köra populistisk politik brukar bara fungera en eller två mandatperioder, sen börjar folk se baksidorna. Populistiska partier blir därför nästan alltid av med makten blixtsnabbt.

Det bästa för SD är därför inte att sitta i regeringen utan att sitta bredvid och påverka politiken utan att själva behöva ta ansvaret för allt negativt. Ivart fall så länge de bedriver populism.
Berätta vad som är så populistiskt med att prioritera pengar från slukhål till välfärd?
Citera
2021-10-21, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Fast att ta pengar från invandring och använda de för att sänka skatter är knappast att ta ansvar. Det är sånt som folk gillar.

Vad det egentligen innebär är att man tar bort hela invandringen ur budgeten och därmed behöver man inte betala för det. Populistisk politik som går ut på att ragga väljare snarare än att driva nån sorts politik.

Det finns massor med sådana poster som är bra för få och kostar för många. Problemet är bara att rätt vad det är så är det ”min” fördel som det sparas in på.

Kan nämna ett hyfsat neutralt bekymmer, nämligen skatten på alkohol. Om man sa att man ska sänka den skatten så skulle de säkerligen få stöd av majoriteten av svenskar. Vi ser att alkoholen blir billigare men ofta så tänker man inte på konsekvenserna. För vem vet var dom skattepengarna tar vägen. Antagligen inte många som vet det spontant.

Så att köra populistisk politik brukar bara fungera en eller två mandatperioder, sen börjar folk se baksidorna. Populistiska partier blir därför nästan alltid av med makten blixtsnabbt.

Det bästa för SD är därför inte att sitta i regeringen utan att sitta bredvid och påverka politiken utan att själva behöva ta ansvaret för allt negativt. Ivart fall så länge de bedriver populism.

Var i ligger det ”populistiska” att skära i biståndet?
Citera
2021-10-21, 05:59
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ett plausibelt scenario. Möjligen kan utfallet bero på hur opinionen utvecklas, och hur valresultatet faller ut. Gissningsvis är M mindre intresserat av att släppa in SD på Rosenbad ju större SD blir. Det vore förstås konstigt om det blir en regering där SD är större än M, så då är det säkert smakligare med SD utanför Rosenbad. Om det nu skulle vara möjligt at få med SD på en sådan lösning, men visst kan det även för SD vara lockande att få igenom mycket politik, men ändå inte behöva bära regeringsansvaret. Vissa viktiga frågor kommer emellertid i så fall att ligga utanför det direkta påverkansområdet, t ex utnämningspolitiken, vilken torde vara intressant att påverka. Vi får väl se hur opinionen utvecklas och om det i så fall får några effekter på diskussionerna om regeringsbildningstankarna.

SD har nog i praktiken inte mycket att välja mellan. Antingen stödjer de M+KD som lovar att genomföra delar av SD:s politik om de stödjer dem. Eller så stödjer de S+MP+V+C i någon konstellation. Men då de kommer fortsätta driva en politik som är raka motsatsen till vad SD står för är således detta knappast ett realistiskt alternativ. Den tredje lösningen är att rösta nej till alla regeringar de själva inte ingår i. Vilket nog medför en ny JÖK eller annan form av blocköverskridande samarbete.
Senast redigerad av Ancistrus 2021-10-21 kl. 06:02.
Citera
2021-10-21, 07:10
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Delvis är det upp till (SD) att kräva att få ingå i en regering. När det kommer till kritan kommer inte (M) att avstå regeringsmakten en gång till om det finns möjlighet. Jag vet heller inte vad som kommer att hända men att (M) helst vill sitta i regering ensamma (eller tillsammans med (KD)) betyder inte att det blir så.

Sedan är jag inte säker på att det viktigaste är politiken. Det viktigaste är att rensa bort aktivister från myndigheter. Det går inte att bedriva politik om myndigheter (eller skattefinansierade intresseorganisationer som Naturskyddsföreningen eller Expo) bedriver krypskytte mot regeringen. Sådant måste sättas stopp för.

Det är det största skälet till att jag själv (som (M) sympatisör) vill ha (SD) i regeringen är att det behöver vara en Sverigedemokrat i ledningen för UD och helst ser jag att Björn Söder skulle få bli chef på SIDA. Där kan man visa att man menar allvar med att aktivism inte hör hemma bland myndighetstjänstemän utan att det raserar sverige på hemma plan. Jag skulle även gärna se en (SD) politiker som chef för Sveriges radio. Det skulle ge möjligheter att tvinga fram lite objektivitet i rapporteringen.

Instämmer. Och att en regering har ansvar för att utnämna myndighetchefer är nog nästan den främsta anledningen till att S gör allt för att inneha regeringsmakten.

Vid en ny regering blir det ett nytt parti som får det ansvaret, blir det M kommer de nog bara fortsätta på samma gamla inslagna väg. Men det är mycket möjligt att SD skulle röra om lite i grytan. Jag tror dock att man måste finna en annan lösning framöver, tex en oberoende grupp av företagsledare som tillsätter de mest kompetena att leda en myndighet. Att bara tillsätta sina patilojala kompisar på så många platser som möjligt är inte rimligt. Är de kvalificerade kommer de dessutom erbjudas jobbet ändå.

Människor som jobbar på en myndighet har naturligtvis samma rättigheter som alla andra att ha politiska åsikter, det enda väsentliga är att de sköter sitt jobb. Problemet uppkommer när de i sitt jobb dessutom är aktivister. Det spelar så stor roll vem som styr landet om myndigheterna ändå bara verkställer sosse-politik.

Därtill skall man nog fråga sig om det myndighetssverige som främst S byggt upp under 1900-talet är ett optimalt samhällssystem öht. Jag tror att det bästa vore ett samhälle med myndigheter som ombesörjer kärnverksamheter såsom säkerställande av rikets säkerhet o.likn, men inte så mycket mer än så. SD har inte den åsikten utan bygger snarare på en nationalromantisk vision om att återskapa någon form av Alla-vi-barn-i-Bullerbyn-Sverige de tror funnits en gång i tiden. Någon form av det Sverige Tage Erlander en gång skapade och ledde. Dvs bibehålla det nuvarande myndighetssystemet, men med förändrade styrdirektiv och fler sverigedemokratiskt ledda myndigheter.
Citera
2021-10-21, 09:10
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Ja, det vore bra för tråden om du slutar upprepa dig. Titta på de senaste inläggen som skiljer sig markant från dina upprepningar. Dra tråden framåt och inte bakåt.Slut.

Skulle inte förvåna mig om den tidigare nämnda EU koalition med S,M,C,KD blir nästa försök att hålla partier borta från möjligheten till inflytande. Vad som helst bara inte någon får chansen att visa på alternativa vägar att styra Sverige.

Det var trots allt en diskussion mellan mig och Strix m/94 om ministerposter du valde att gå in i, vilket är ett väldigt ovanligt agerand om man inte vill diskutera just det. Du valde att citera mig och säga att jag hade fel, men utan att berätta varför du anser att jag har fel, eller hur du tror det egentligen förhåller sig. Det är under sådana förutsättningar svårt att föra en diskussion frammåt.

Men tack jättebra, efter tredje inlägget kom äntligen svaret på varför du anser att jag har fel och att SD visst kommer erbjudas ministerposter, alltså för att du tror att S+M+C+KD kommer samarbeta.

Kan du vänligen också förklara varför du bedömmer att detta sammabete skulle innebära att SD skulle få ministerposter. Tror du att S+M+C+KD kommer behöva ta med SD i en sådan koalition för att öht få majoritet? Eller att de återstående partierna dvs MP+V (+möjligen L) med hjälp av SD kommer få majoritet och SD tillsammans med MP och V kommer bilda regering? Eller att SD kommer mer än fördubbla sitt stöd till valet och får egen majoritet?
Citera
2021-10-21, 09:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Med C så får man inte med sig SD. C kommer inte kunna ge majoritet så M måste välja SD framför C. SDs väljare kommer kräva att vi fäller en regering med Annie i.

Givet de förhandenvarande opinionssiffrorna så har Du så klart rätt. M har stämma de närmaste dagarna, så vi får väl se hur man väljer att positionera i denna fråga; om man kommer att hålla flest dörrar öppna mot SD eller mot C. Elisabeth Svantessons syndabekännelse i TV häromkvällen tyder på att dörren så här långt öppnas mer mot SD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in