2021-10-20, 13:40
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Märkligt hur du vet vad som kommer att hända? Kan inte se det på annat sätt än att du drömmer. Vad OU säger är irrelevant. Valresultatet är relevant och om det vet du lika lite som någon annan.

Utan du upprepar bara samma floskler som redan skrivits mängder av här på FB. Behövs bara att ett stort parti ser till makten snarare än vad väljarna vill så har vi ett annat scenario. Har du något nytt att komma med vore det en välgärning snarare än som sagt upprepa samma saker som redan skrivits om sida upp och ner.

Suck... Jag skrev flera gånger jag tror, inte jag vet. Diskussionen skulle nog tjäna på om du läser inläggen du citerar.

Det står förstås var och en fritt att anse att oppinionsundersökningar är irrelevanta, likväl är det trådens topic och således det som förväntas utgöra det man tar avstamp ifrån i inläggen.

Verken jag eller någon annan vet med 100% säkerhet exakt vad som kommer att ske i framtiden och det har jag heller inte påstått. Rent hypotetisk kan ett ufo fylld med dinosaurier landa på riksdagshuset imorgon. Det står var och en fritt att tro det om den vill. Men denna tråd handlar inte om alla möjliga hypotetiska scenarion utan om oppinionsundersökningar och att bedöma dem. Att de flesta då kommer till ungefär samma slutsats är knappast förvånade då de flesta baserar sina bedömningar just på vad dessa visar på.

Är ditt mål med denna diskussion att tjafsa för tjatandets egen skull avböjer jag medverkan. Det är fullt möjligt att du känner till något jag missat, så har du något konkret att invända mot i min bedömning i vad jag tror kommer ske i valet vore det intressant att få ta del av det. Alltså inte att man inte säkert kan veta vad som kommer ske eller vad du tror jag drömt eller liknade, utan rent konkreta saker som talar för att min bedömning är felaktig, t.ex.uttalanden från ledande företrädare för S och/eller M som utryckt att de avser ge SD ministerposter. Helst med tydlig koppling till trådens topic. Tack!
Citera
2021-10-20, 13:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Att SD:s partiledning vill sitta i en regering är nog rätt givet, frågan är nog snarare om de erbjuds det. Jag tror inte det. Åtminstone inte den kommande mandatperioden.

Och andra sidan bör det viktigaste för dem vara att få igenom sin politik . Se t.ex. C denna mandatperiod som inte heller sitter i regeringen men trots det haft ett stort inflytande. För C:s del innebär det att de kan skryta med att fått igenom stora delar av sin politik samtidigt som de kan undkomma kritik för regeringens misslyckanden. Så det behöver inte alltid vara negativt att stå utanför en regeringen heller.

Jag tror inte M kommer bjuda in SD till ett regeringssamarbete. Mer troligt är nog att de erbjuds förhandlingar i för dem avgörande frågor för att stödja en M-ledd regering. För SD:s del skulle detta innebära att de kommer in i värmen samt att de (helt eller delvis) får igenom många av sina viktigare frågor. Om detta sammabete visar sig fungera bra tror jag M och KD kan erbjuda SD ministerposter till mandatperioden efter det.

Om, som många i tråden spekulerar kring, S kommer försöka binda SD till sig tror jag inte de kommer erbjuda mer än så heller.

Jag tror SD efter valet har att välja emellan att stödja Ulf Kristersson som stadsminister och erbjudas förhandlingar i viktiga frågor. Eller stödja Magdalena Andersson, antingen med löfte om förhandlingar i viktiga frågor eller utan ett sådant löfte. Det är nog de två valen SD kommer ställas inför.

Om en potentiell regering kommer erbjuda dem inflytande över för dem viktiga frågor så de får igenom stora delar av sin politik kan de förstås rösta emot detta om de vill. Då återstår två alternativ. 1. Någon form av ny JÖK, där SD inte får något inflytande öht. 2. Ett extra val där SD skall försöka förklara för sina väljare varför de inte accepterade att släppa fram en regering som kommer genomföra stora delar av deras politik. Oavsett hur de lyckas med detta kommer resultatet efter extra valet återigen ställa dem inför samma situation med att välja vilken regering de vill stödja, men ej kommer få ingå i, varpå de mao är tillbaka på ruta ett. Dessutom med ryktet att de är omöjliga att samarbeta med, varpå någon form av JÖK eller blocköverskridande samarbete (som SD inte ingår i) blir än mer sannolikt.

Ett plausibelt scenario. Möjligen kan utfallet bero på hur opinionen utvecklas, och hur valresultatet faller ut. Gissningsvis är M mindre intresserat av att släppa in SD på Rosenbad ju större SD blir. Det vore förstås konstigt om det blir en regering där SD är större än M, så då är det säkert smakligare med SD utanför Rosenbad. Om det nu skulle vara möjligt at få med SD på en sådan lösning, men visst kan det även för SD vara lockande att få igenom mycket politik, men ändå inte behöva bära regeringsansvaret. Vissa viktiga frågor kommer emellertid i så fall att ligga utanför det direkta påverkansområdet, t ex utnämningspolitiken, vilken torde vara intressant att påverka. Vi får väl se hur opinionen utvecklas och om det i så fall får några effekter på diskussionerna om regeringsbildningstankarna.
Citera
2021-10-20, 13:53
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag läste att inför valet 2014 skulle de bli större än SD och bli landets 3e parti. De blev hälften så stora som SD.

Jo jag minns det också.

Men MP och SD var faktiskt ganska jämnstora i o.u. före valet och låg båda på runt 10%. Så det såg trots allt inte helt omöjligt ut att MP skulle kunna bli större. Men mycket riktigt visade det sig i valet att MP hade överskattats kraftigt och SD underskattats lika kraftigt.

Till 2018 verkade de dock justerat sina mätmetoder. Vi får väl se hur det blir 2022 men jag hoppas de fortfarande överskattar MP, åtminstone med några promillen.
Citera
2021-10-20, 13:55
Medlem
Citat:
Suck... Jag skrev flera gånger jag tror, inte jag vet. Diskussionen skulle nog tjäna på om du läser inläggen du citerar.

Det står förstås var och en fritt att anse att oppinionsundersökningar är irrelevanta, likväl är det trådens topic och således det som förväntas utgöra det man tar avstamp ifrån i inläggen.

Verken jag eller någon annan vet med 100% säkerhet exakt vad som kommer att ske i framtiden och det har jag heller inte påstått. Rent hypotetisk kan ett ufo fylld med dinosaurier landa på riksdagshuset imorgon. Det står var och en fritt att tro det om den vill. Men denna tråd handlar inte om alla möjliga hypotetiska scenarion utan om oppinionsundersökningar och att bedöma dem. Att de flesta då kommer till ungefär samma slutsats är knappast förvånade då de flesta baserar sina bedömningar just på vad dessa visar på.

Är ditt mål med denna diskussion att tjafsa för tjatandets egen skull avböjer jag medverkan. Det är fullt möjligt att du känner till något jag missat, så har du något konkret att invända mot i min bedömning i vad jag tror kommer ske i valet vore det intressant att få ta del av det. Alltså inte att man inte säkert kan veta vad som kommer ske eller vad du tror jag drömt eller liknade, utan rent konkreta saker som talar för att min bedömning är felaktig, t.ex.uttalanden från ledande företrädare för S och/eller M som utryckt att de avser ge SD ministerposter. Helst med tydlig koppling till trådens topic. Tack!

Ja, det vore bra för tråden om du slutar upprepa dig. Titta på de senaste inläggen som skiljer sig markant från dina upprepningar. Dra tråden framåt och inte bakåt.Slut.

Skulle inte förvåna mig om den tidigare nämnda EU koalition med S,M,C,KD blir nästa försök att hålla partier borta från möjligheten till inflytande. Vad som helst bara inte någon får chansen att visa på alternativa vägar att styra Sverige.
Citera
2021-10-20, 13:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ligalajs
Och det kommer kvitta. Nästa valrörelse efter denna kommer inte handla om S mot M.
Vi kommer Ha EU federalister mot alla andra.
Inte omöjligt att vi får någonting som påminner om Macrons jävla skitparti, som är byggt på resterna av S,M,C.
Korkade Svensson kommer känna sig nymodig som väljer detta "nya" alternativ, men de är bara samma EU sörja som är paketerad i en ny form.

Nja de har ett annat valsystem med majoritetsvalkretsar. Macrons parti fick bara 18 % i parlamentsvalet av de Röstberättigade, för de som inte kan få kandidater från sitt parti röstar inte. Det gav majoritet i parlamentet tror jag (Eventuellt med något stödparti). Så går inte att göra i Sverige, Nya partier har mycket svårt att komma fram i Sverige. Piratpartiet, Vi som byggde Sverige, feministiskt initiativ, alla små vänsterpartier, alla radikala nationalistpartier. Alla har misslyckats att komma in i riksdagen. Ny demokrati satt bara en mandatperiod.
Citera
2021-10-20, 14:06
Medlem
Citat:
Att SD:s partiledning vill sitta i en regering är nog rätt givet, frågan är nog snarare om de erbjuds det. Jag tror inte det. Åtminstone inte den kommande mandatperioden.

Delvis är det upp till (SD) att kräva att få ingå i en regering. När det kommer till kritan kommer inte (M) att avstå regeringsmakten en gång till om det finns möjlighet. Jag vet heller inte vad som kommer att hända men att (M) helst vill sitta i regering ensamma (eller tillsammans med (KD)) betyder inte att det blir så.

Sedan är jag inte säker på att det viktigaste är politiken. Det viktigaste är att rensa bort aktivister från myndigheter. Det går inte att bedriva politik om myndigheter (eller skattefinansierade intresseorganisationer som Naturskyddsföreningen eller Expo) bedriver krypskytte mot regeringen. Sådant måste sättas stopp för.

Det är det största skälet till att jag själv (som (M) sympatisör) vill ha (SD) i regeringen är att det behöver vara en Sverigedemokrat i ledningen för UD och helst ser jag att Björn Söder skulle få bli chef på SIDA. Där kan man visa att man menar allvar med att aktivism inte hör hemma bland myndighetstjänstemän utan att det raserar sverige på hemma plan. Jag skulle även gärna se en (SD) politiker som chef för Sveriges radio. Det skulle ge möjligheter att tvinga fram lite objektivitet i rapporteringen.
Citera
2021-10-20, 14:16
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ett plausibelt scenario. Möjligen kan utfallet bero på hur opinionen utvecklas, och hur valresultatet faller ut. Gissningsvis är M mindre intresserat av att släppa in SD på Rosenbad ju större SD blir. Det vore förstås konstigt om det blir en regering där SD är större än M, så då är det säkert smakligare med SD utanför Rosenbad. Om det nu skulle vara möjligt at få med SD på en sådan lösning, men visst kan det även för SD vara lockande att få igenom mycket politik, men ändå inte behöva bära regeringsansvaret. Vissa viktiga frågor kommer emellertid i så fall att ligga utanför det direkta påverkansområdet, t ex utnämningspolitiken, vilken torde vara intressant att påverka. Vi får väl se hur opinionen utvecklas och om det i så fall får några effekter på diskussionerna om regeringsbildningstankarna.
Kristersson är inte att lita på!
M har redan flirtat med C.
Även om Kristersson aldrig skulle gå ut med det innan valet så finner jag det inte som omöjligt att Sverige EFTER valet kan få se ett regeringssamarbete med M, C och S.
Skulle Kristersson andas ett sådan samarbete innan valet så tror jag att M kommer att förlora en drös med väljare, f.f.a. väljare som av principskäl inte kan se något samarbete med S samt väljare som vill se ett samarbete med SD.

Åkesson gör rätt som redan nu pressar Kristersson. Jag hoppas att Åkesson ökar trycket, rejält!
Citera
2021-10-20, 14:28
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Även om Kristersson aldrig skulle gå ut med det innan valet så finner jag det inte som omöjligt att Sverige EFTER valet kan få se ett regeringssamarbete med M, C och S.
Skulle Kristersson andas ett sådan samarbete innan valet så tror jag att M kommer att förlora en drös med väljare, f.f.a. väljare som av principskäl inte kan se något samarbete med S samt väljare som vill se ett samarbete med SD.

Åkesson gör rätt som redan nu pressar Kristersson. Jag hoppas att Åkesson ökar trycket, rejält!

Politiker är inte att lita på.

För M vore det säkert betydligt bekvämare att få med sig C än SD, men det låter sig nog inte göras just nu, inte minst av opinionsskäl. Samtidigt kan det vara omöjligt att få med både SD och C, särskilt för att dessa båda partier förmodligen skulle förlora i OU om man gav sig in på sådant.
Citera
2021-10-20, 14:34
Medlem
snigel1s avatar
Citat:

För M vore det säkert betydligt bekvämare att få med sig C än SD, men det låter sig nog inte göras just nu, inte minst av opinionsskäl. Samtidigt kan det vara omöjligt att få med både SD och C, särskilt för att dessa båda partier förmodligen skulle förlora i OU om man gav sig in på sådant.
Stackars Kristersson om han försöker få Annie i båten. Se bara hur lyckliga S är att ha hämtat stöd från Miljömupparna och hennes excellens Lööf.
Citera
2021-10-20, 14:36
Medlem
Mycket av vilka som kommer att regera med varandra är ju spekulationer för i slutändan blir det siffrorna som avgör och inte politiken.

Anta att M, L, KD, C lyckas få egen majoritet så givetvis dumpar de SD direkt.

Mer värd än så är inte politiken.

Det är därför som det är viktigt att man röstar på det parti man vill ska få inflytande.

Förmodligen om SD blir större än M i valet 2022 så blir det ändå en M-regering i första hand eftersom det helt enkelt är för tidigt för SD att vara regeringsansvariga. Men det logiska är att de får denna erfarenhet då under kommande fyra åren.

Förvaltar de väljarnas önskemål på rätt sätt så är ju vägen öppen för att vara med och ingå i alla framtida regeringar om det nu inte blir så att M+S samarbetar istället.
Citera
2021-10-20, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad

Det är en viktig poäng.

Jag tycker i och för sig att Åkesson redan varit ganska tydlig med att ministerposter är det naturliga men att han inte vill låsa sig genom ett definitivt besked. Dock, för att gå med på något annat så kräver han rejäl kompensation.

Det stora problemet är att VÄLJARNA inte uppfattar det så. De lyssnar på Kristerssons försäkran att han vill bilda en borgerlig regering med KD och L och att SD passivt ska rösta igenom Ms politik.

Det vore kanske bra om Åkesson gjorde klart en gång för alla att med de signaler som kommer från Moderaterna nu så är det helt uteslutet att SD kommer att stödja Kristersson som statsminister och att det krävs ett kraftigt omtänkande i regeringsfrågan från Moderaternas sida.
Citera
2021-10-20, 15:40
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:

Det var just detta jag avsåg, Kristersson kan inte ens andas samarbete med C och/eller S innan valet. M skulle göra ett katastrofval i sådana fall.

Men, jag är helt övertygad om att Kristersson efter valet inte skulle ha några moraliska betänkligheter vad det gäller en regeringsbildning med C och S.

"Den vuxne i rummet"......"ansvar"......"Sveriges bästa"......m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in