Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Delvis är det upp till (SD) att kräva att få ingå i en regering. När det kommer till kritan kommer inte (M) att avstå regeringsmakten en gång till om det finns möjlighet. Jag vet heller inte vad som kommer att hända men att (M) helst vill sitta i regering ensamma (eller tillsammans med (KD)) betyder inte att det blir så.
Sedan är jag inte säker på att det viktigaste är politiken. Det viktigaste är att rensa bort aktivister från myndigheter. Det går inte att bedriva politik om myndigheter (eller skattefinansierade intresseorganisationer som Naturskyddsföreningen eller Expo) bedriver krypskytte mot regeringen. Sådant måste sättas stopp för.
Det är det största skälet till att jag själv (som (M) sympatisör) vill ha (SD) i regeringen är att det behöver vara en Sverigedemokrat i ledningen för UD och helst ser jag att Björn Söder skulle få bli chef på SIDA. Där kan man visa att man menar allvar med att aktivism inte hör hemma bland myndighetstjänstemän utan att det raserar sverige på hemma plan. Jag skulle även gärna se en (SD) politiker som chef för Sveriges radio. Det skulle ge möjligheter att tvinga fram lite objektivitet i rapporteringen.
Instämmer. Och att en regering har ansvar för att utnämna myndighetchefer är nog nästan den främsta anledningen till att S gör allt för att inneha regeringsmakten.
Vid en ny regering blir det ett nytt parti som får det ansvaret, blir det M kommer de nog bara fortsätta på samma gamla inslagna väg. Men det är mycket möjligt att SD skulle röra om lite i grytan. Jag tror dock att man måste finna en annan lösning framöver, tex en oberoende grupp av företagsledare som tillsätter de mest kompetena att leda en myndighet. Att bara tillsätta sina patilojala kompisar på så många platser som möjligt är inte rimligt. Är de kvalificerade kommer de dessutom erbjudas jobbet ändå.
Människor som jobbar på en myndighet har naturligtvis samma rättigheter som alla andra att ha politiska åsikter, det enda väsentliga är att de sköter sitt jobb. Problemet uppkommer när de i sitt jobb dessutom är aktivister. Det spelar så stor roll vem som styr landet om myndigheterna ändå bara verkställer sosse-politik.
Därtill skall man nog fråga sig om det myndighetssverige som främst S byggt upp under 1900-talet är ett optimalt samhällssystem öht. Jag tror att det bästa vore ett samhälle med myndigheter som ombesörjer kärnverksamheter såsom säkerställande av rikets säkerhet o.likn, men inte så mycket mer än så. SD har inte den åsikten utan bygger snarare på en nationalromantisk vision om att återskapa någon form av Alla-vi-barn-i-Bullerbyn-Sverige de tror funnits en gång i tiden. Någon form av det Sverige Tage Erlander en gång skapade och ledde. Dvs bibehålla det nuvarande myndighetssystemet, men med förändrade styrdirektiv och fler sverigedemokratiskt ledda myndigheter.