2021-10-20, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det var du som började yra om låg förväntad livslängd i Ryssland, inte jag. Noll koppling till covid19.

Du undrade varför så många dör i Ryssland. Jag skrev att det beror på den extremt dåliga folkhälsan och på att många lever extremt fattigt i Ryssland.

Du börjar yra om barnadödlighet och medelålders människor i Europa. Snälla svara inte mig mer!
Citera
2021-10-20, 22:06
Medlem
Sitter Jonna Sima på Aftonbladet och hittar på egen statistik och sprider hemsnickrade slutsatser?

”I Finland ökar återigen smittspridningen av coronaviruset. Pandemin är därmed inne i sin femte våg och hela landet har blivit rödklassat, vilket innebär att den europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC avråder från resor dit.
Den främsta orsaken till den ökade smittspridningen är att finländarna inte har gått och vaccinerat sig i tillräckligt stor utsträckning. Landet har lägst vaccinationsgrad av samtliga nordiska länder”

Finland har en vaccinationsgrad som ligger i paritet med Sveriges.
Drygt 67% är fullvaccinerade. Bara några promille lägre än Norge.

Artikeln är egentligen ett förvirrat raljerande över lågutbildade konspirationsteoretiska högerextremisters vaccinovinovilja, men smittspridningen i Finland kan väl knappast skyllas på låg vaccinationsgrad?

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/Wjo16j/ar-du-vaccinerad-jimmie-akesson
Citera
2021-10-20, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Ja, för det är det. Vi har immunförsvar som ska exerceras. Det är något folk glömt bort senaste året. Att gamlingar och spädbarn nu fimpas på löpande band beror på att de suttit inne och tryckt.
Ja precis.
Citera
2021-10-20, 22:41
Medlem
Sunimods avatar
Vad vi ser efter att öppnat upp är att smittspridningen inte tar fart.
Vaccinet verkar fungera bra trots flera antivaxxers förhoppning om att allt ska gå åt helvete.

Vi mentalt friska har återfått livet vi hade förut och har börjat resa och umgås med andra som vi gjorde före pandemin.
De ovaccinerade lever troligen i sina mörka rum och letar efter minsta tecken till tvivel de kan spinna vidare på. Arma stackare.

Idag har jag återigen varit på tjänsteresa och träffat andra på deras företag och umgåtts och vi fikade tillsammans och åt en väldigt bra lunch, precis som de flesta gjorde före 2020.
Life is back.

Ni antivaxxers, gå och dränk er.
Citera
2021-10-20, 22:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det är tråkigt att din mor dog. Jag beklagar sorgen.

Min svärfar är nästan helt förstörd efter vaccineringen och jag är ytterst tveksam till att han kommer överleva.

Om han blivit så dålig av vaccinet, tänk på hur illa det skulle vara om han drabbas av Covid-19. Jag hoppas att din svärfar repar sig!
Citera
2021-10-20, 23:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Ja precis.

Om gamlingarna varit ute som vanligt, våren 2020 så hade vården brutit ihop och överdödligheten skyhög!

Om spädbarnen tas ut som vanligt så kommer barnsjukvården bryta samman. Men i deras fall rör det sig bara om två årskullar, som, inte, i lagom takt utsatts för RS viruset. i vår kommer det problemet att vara löst.

Värre är det med SARS-COV2. Absolut ingen hade varit utsatt för det viruset innan pandemin. Tack vare, (det bristfälligs), vaccinet emot Delta-varianten så kan en "naturlig" immunitet, långsamt, spridas, globalt emot SARS-COV2 Det kommer att ta några år, men sedan kommer Covid-19 att vara vare sig ett större eller mindre problem än vår vanliga säsongsinfluensa.
Citera
2021-10-20, 23:12
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Ja de kroppar som lider mest är de som tillhör folk med livsstilssjukdomar. Ca 40 miljoner dör varje år pga dåliga val i livet. Det är även dessa som nu dör lite i förtid pga covid. Dom har haft en livstid på sig att tänka rätt, ett vaccin mot en förkylning kommer inte fixa grundproblemet. Snart dör de av något annat ändå.

Finns många val i livet som kan påverka dina förutsättningar för god hälsa det har du helt rätt i. Men gällande många virus är vaccinet en extra säkerhet att klara sig med bättre odds .
Citera
2021-10-20, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vad vi ser efter att öppnat upp är att smittspridningen inte tar fart.
Vaccinet verkar fungera bra trots flera antivaxxers förhoppning om att allt ska gå åt helvete.

Vi mentalt friska har återfått livet vi hade förut och har börjat resa och umgås med andra som vi gjorde före pandemin.
De ovaccinerade lever troligen i sina mörka rum och letar efter minsta tecken till tvivel de kan spinna vidare på. Arma stackare.

Idag har jag återigen varit på tjänsteresa och träffat andra på deras företag och umgåtts och vi fikade tillsammans och åt en väldigt bra lunch, precis som de flesta gjorde före 2020.
Life is back.

Ni antivaxxers, gå och dränk er.
Haha! I alla fall mitt liv är/har varit precis tvärtom vad Sunimod tror.
Jag är ovaccinerad (fast inte antivaxxer).
- Jag hoppas att vaccinerna hjälper och att riskgrupper och gamla får sina tredje doser i tid, innan effekten hinner avta helt.
- Jag tycker att jag är mentalt frisk ovaccinerad, men jag har inte behövt "återfå" livet som förut, för jag har haft det hela tiden. Jag har rest, träffat människor både på jobbet och i privatlivet. Ofta har man hört/läst folk säga "så skönt att äntligen få träffa barn och barnbarn, nu när jag är vaccinerad". Jag har träffat mina barn och barnbarn minst en gång i veckan, under hela pandemitiden. Har också suttit barnvakt, när barnen var sjuka och inte kunde gå på dagis.
-Har alltså inte levt i "mitt mörka rum", vilket de vaccinerade har gjort. Arma stackare!

Nu får vi se hur mycket immunförsvar de vaccinerade har kvar, efter att ha isolerat sig i mer än ett år. En vanlig liten förkylning kommer nog slå hårt mot dem!
Senast redigerad av tuv 2021-10-20 kl. 23:22.
Citera
2021-10-20, 23:22
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Sitter Jonna Sima på Aftonbladet och hittar på egen statistik och sprider hemsnickrade slutsatser?

”I Finland ökar återigen smittspridningen av coronaviruset. Pandemin är därmed inne i sin femte våg och hela landet har blivit rödklassat, vilket innebär att den europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC avråder från resor dit.
Den främsta orsaken till den ökade smittspridningen är att finländarna inte har gått och vaccinerat sig i tillräckligt stor utsträckning. Landet har lägst vaccinationsgrad av samtliga nordiska länder”

Artikeln är egentligen ett förvirrat raljerande över lågutbildade konspirationsteoretiska högerextremisters vaccinovinovilja, men smittspridningen i Finland kan väl knappast skyllas på låg vaccinationsgrad?

Finlands vaccinationsgrad.

Det viktigaste sättet att bromsa coronavirusepidemin är att skydda befolkningen med coronavaccinationer.

I Finland har 85 procent av målbefolkningen, det vill säga 12 år fyllda personer och äldre, fått åtminstone den första vaccindosen och 74 procent har fått båda vaccindoserna före den 13.10.

En vecka tidigare (6.10.) hade 84 procent fått den första och 72 procent fått den andra vaccindosen. Under veckan (7.–13.10.) har den första vaccindosens täckning alltså ökat med en procentenhet och den andra dosens täckning med två procentenheter.

Vaccinationerna fortsätter i Finland.
Citera
2021-10-20, 23:25
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:

Glömde att posta källan ..

https://thl.fi/sv/web/infektionssjukdomar-och-vaccinationer/aktuellt/aktuellt-om-coronaviruset-covid-19/lagesoversikt-om-coronaviruset
Citera
2021-10-20, 23:26
Medlem
Citat:

Stämmer, Finland har dessutom fler med första dosen än Sverige. Men i det stora hela rakt jämförbart och väldigt hög täckning i en europeisk/global kontext. Skillnaden här är nog dels att Finland har en annan måttstock för vad som anses alarmerande smittspridning eftersom dom haft så låg tidigare, och dels att Finland har färre med naturliga antikroppar så även om dom har samma vaccintäckning som oss är dom i praktiken lite sämre skyddade.
Citera
2021-10-20, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Finlands vaccinationsgrad.

Det viktigaste sättet att bromsa coronavirusepidemin är att skydda befolkningen med coronavaccinationer.

I Finland har 85 procent av målbefolkningen, det vill säga 12 år fyllda personer och äldre, fått åtminstone den första vaccindosen och 74 procent har fått båda vaccindoserna före den 13.10.

En vecka tidigare (6.10.) hade 84 procent fått den första och 72 procent fått den andra vaccindosen. Under veckan (7.–13.10.) har den första vaccindosens täckning alltså ökat med en procentenhet och den andra dosens täckning med två procentenheter.

Vaccinationerna fortsätter i Finland.
Ja, ourworldindata som jag tittat på mäter nog bara den vuxna delen av befolkningen, men sett till de lägre åldersgrupperna har de betydligt högre vaccinationsgrad än Sverige.
Aftonbladet sprider helt enkelt desinformation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in