Citat:
Ursprungligen postat av
AnnaDea
Jag påstår, och säger det igen:
Om alla 6,4 miljoner människor i Sverige under 50 år skulle bli smittade utan vaccin.
Hur många skulle dö och hur många skulle få vård - IVA och slutenvården - inräknat?
Jag ser hur det ser ut i absoluta tal och vaccinet hjälper, men nu pratar jag om precis alla eftersom argumentet var att vaccinet hjälper precis alla och jag påstår att de är ganska så ohederligt att påstå att vaccinet har hjälpt människor som skulle inte vara någon större skillnad för om de inte tog vaccinet.
Återigen, det är inte så komplicerat att göra den uppskattningen, men samtidigt inte helt enkelt eftersom det tillgängliga datat inte är konsekvent i t.ex. Israel. T.ex. är fördelningen döda, smittade och vaccinerade i de olika åldersgrupperna olika för respektive data. Dock behöver man bara se till andelen smittade, vårdade och döda för att kunna konstatera att antalet ovaccinerade är skrämmande högt jämfört med motsvarande vaccinerade - i SYNNERHET i gruppen 30-50 år. Du kan säkert själv göra en enkel överslagsräkning och komma fram till hur många som sannolikt krävt avancerad vård respektive avlidit om de vaccinerats respektive inte vaccinerats.
Att någon skulle komma fram till slutsatsen att vaccin inte har en synnerligen stark påverkan på antal vårdade och smittade i åldersgrupperna under 60 år är för mig helt obegripligt och tyder snarare på total faktaresistens än skepsis.