2021-10-20, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Nu går jag bara på egen upplevelse . Men förra våren/hösten signalerade inte mina anställda eller släktingar någon större smitta bland barnen i skolan. Nu dock med delta är det flera barn i klasserna varje vecka som får Corona . Så det verkar vara väsentlig skillnad. Det vabbas i klarspråk som fan nu mot ifjol ..
Du har glömt alla andra sjukdomar?

Just det. Dom flesta tycks ju tro att det bara är Corona som existerar. Testa sig och det visar negativt så tror folk att det är fritt fram att gå till jobb/skola.

Det var mindre smitta föregående år för att det gick upp för folk var hygien är.
Vilket dom tycks glömt nu.
Citera
2021-10-20, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Yngre befolkning är nog en stor faktor, ja. En annan faktor är hur välfungerande statlig infrastruktur länderna har. Det är nog inte alla länder som har full koll på dödstalen i register (gäller ju inte enbart afrikanska länder).
Nej, då är det såklart svårt att räkna även på överdödlighet.

Sen om det ens sker tester så man kan vara säker på spridningen.
Citera
2021-10-20, 14:19
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80

Just det. Dom flesta tycks ju tro att det bara är Corona som existerar. Testa sig och det visar negativt så tror folk att det är fritt fram att gå till jobb/skola.

Det var mindre smitta föregående år för att det gick upp för folk var hygien är.

Nej det har jag inte glömt. Dock gör de flesta ” hemtest” nu vilket kan vara en skillnad mot ifjol ..
Citera
2021-10-20, 14:30
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80

Ja, för det är det. Vi har immunförsvar som ska exerceras. Det är något folk glömt bort senaste året. Att gamlingar och spädbarn nu fimpas på löpande band beror på att de suttit inne och tryckt.
Citera
2021-10-20, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Visst kan barn också bli rejält sjuka av covid19. Dessutom blir de sjuka som andra. Skillnaden är bara att de i allmänhet blir mindre sjuka. Rätt stor skillnad.
Men som sagt - vissa blir rejält dåliga.
https://www.cdc.gov/mis/mis-c.html

Varför ska jag söka vård? Jag känner mig inte krasslig och så har jag vaccinerat mig. Däremot hade jag förstås gärna velat få en påfyllnadsdos av vaccin. Har du vaccinerat dig ännu?

Men hur många barn har blivit rejält sjuka? Det måste ju vara ett försvinnande litet antal. Är det ens något barn alls utan andra hälsoproblem som har drabbats allvarligt av Covid? Är det inte idioti att även vaccinera dessa, när det är så mycket oklarheter.? Det känns som lite hål i huvudet att ta risker, om än små, när det inte finns någonting att vinna. Får känslan av att de som driver på detta, inte har barnens bästa i tankarna, utan drivs av egen rädsla(hysteri).

Är det inte bättre att vi har kontrollgrupper, om de ändå inte har just något att vinna på vaccinering? Varför offra hela mänskligheten om det skulle gå riktigt åt helvete. Inte för att jag tror på ett sådant scenario, och människan fyller ju ingen funktion på planeten, men ändå...Åtminstone någon kontrollgrupp som sagt var.
Citera
2021-10-20, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Varför ska de prata om corona? Medellivslängden söder om Sahara är 60 år, man har större problem än förkylningar att ägna sig åt.

Ja exakt! Någon procents åldersstandardiserad överdödlighet av 82-åringar klassas knappts som katastrof i länder där fler barn svälter, drabbas av tropiska sjukdomar och dör år efter år. Men det har alla PK-fjantar aldrig skänkt en tanke. Läser man inte om det på Aftonbladet dag ut och dag in finns det inte.
Citera
2021-10-20, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Jag tror att det har med genetik att göra. Viruset slår hårdare mot en viss typ av gen. Varför, kan man spekulera i, men det är ju intressant att Kina tog viruset med en smekning.

Har Peruaner annan genetik än kineser?
Citera
2021-10-20, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En skillnad mot det ökande VABandet beror garanterat också på mindre distansjobb. Tidigare var det nog många som "vobblade", dvs både arbetade och hade sjuka barn hemma. Nu när många arbetsgivare vill ha sina anställda på plats blir det vanlig VAB istället. Men visst kan deltan spela in, absolut.

Du jobbar på en myndighet och har anställda? Det måste vara ett jävla slit. Tycker det räcker att driva företag. Men man kanske inte förväntas prestera något när man jobbar på myndighet? Eller har du inget liv? För du sitter väl inte här och ljuger?
Citera
2021-10-20, 14:42
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Enligt deras föräldrar har de testat positivt för covid . Och att föräldrarna säger att de testat positivt i klasserna varje vecka just nu. Detta är barn i låg och mellanstadiet. Detta hörde jag noll om förra hösten .. därav min reaktion som arbetsgivare att det är en skillnad ..

Och däri ligger scammen. Om pcr har 95+% false positive så...........

Inlagda och lik är de enda värdemätarna med något sånär tillförlitlighet.....

Och det går just nu nedåt...... : https://c19.se/
Citera
2021-10-20, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Nja. Att fördröja inköp av vaccin för att istället förespråka klorokin är knappast nåt man gjorde i Sverige.

Med 4 punkter av 5 likadana så är det fortfarande "ungefär samma strategi".
Citera
2021-10-20, 14:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Fortsättning på "din slutsats": Samt att smittan verkar stanna/stoppa hos föräldrarna, dvs inga i riskgrupp verkar påverkas av smittkedjan du fantiserar om."
Vidare verkar barn på förskola och grundskola (0-9år) inte smitta varandra och inte heller smitta ner sina föräldrar.

Skämt åsido, såklart det inte går att dra några slutsatser likt dina eller mina. Det är väldigt lite smitta i samhället (trots öppen skola/förskola sedan månader tillbaka) och det går inte att dra några slutsatser om smittkedjor. Däremot är grupper som inte är vaccinerade såklart överrepresenterade bland de som testar sig, för vaccinerade ska väl inte behöva gå till provtagningen om de upptäcker en snorkråka? Kan det vara en förklaring tror du?

Vad är det som säger att föräldrarna inte tillhör riskgrupp? Du kanske såg att Mattias Karlsson hade blivit svårt sjuk? Vet många personer i 40-50 årsåldern som varit svårt sjuka. Dessutom har ju rådet om distansjobb upphört. 22 nya döda idag. Hur många blir det imorgon? Jag tror det är av största vikt att vi alla får en tredje dos innan det är för sent.
Citera
2021-10-20, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Man trodde afrika skulle bli hårt drabbat av viruset.
Det har de blivit till viss del och då i länder som påminner om västvärlden typ sydafrika.

Men generellt verkar de klarat sig bra. Beror detta på levnadsvanor och yngre befolkning måntro?
Tyvärr har Afrika generellt en medellivslängd långt under den ålder då Covid börjar bli farligt över huvud taget...

Afrikanerna har dessutom malarian som dödar miljoner människor per år, varav majoritet är barn.
Så jag killgissar att de inte, likt västvärlden, hysteriskt räknar exakt hur många gamlingar som öppnar pärleporten med Covid i kroppen eller inte. För dem är covid verkligen en piss i mississippi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in