2021-10-20, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Jag passerade platsen för olyckan ett par dagar sedan.
Jak körde södergående i höger körfält och höll cirka 100km/h.

Vögen svänger svagt höger och mitt i höger körfält börjar två massiva bromsspår som följer tangenten riktning, dvs spåren går rakt fram men vägen svänger.

Spåren går ner i diket och rakt igenom vajern, fortsätter upp på mötande vägbana där det tog stopp mot en långtradare.

På mötande körbana finns en massa spår/släpspår.

Min simpla teori är att de kommit i maxfart och för snabbt kommit ifatt ett fordon i höger körfält.
Föraren har överraskat och på mått sätt lyckats låsa hjulen och helt enkelt tappat väggreppet.
Alternativt att bilen fått lite sladd och gått något på tvären av vägen.

Men däckspåren är parallella hela vägen.

Däckspåren börjar tvärt med två svart sträck dom drar rakt av vägen så jag har svårt att se en punktering inblandad.

Ber om ursäkt om detta redan avhandlas då jag inte läst igenom den långa tråden.

Min konklusion blir att av någon anledning fick föraren bromsa hårt och det ledde till sladd av vägen.
En ganska vanlig olycksorsak orsakad av för hög hastighet.

Hur tänker du rörande bilens ABS och antisladdsystem? Skulle dessa plötsligt ha slutat fungera?
Om det nu vore som du uppfattat det att bilen bromsade på sig och gick rakt fram medan vägen svängde så skulle ju ABS ha tagit över hur mycket de än hade bromsat.

På de filmer som visas svänger spåren ganska rejält. Uppåt 30 grader i alla fall. De ser absolut inte ut att ha gått rakt fram.

Och varför såg inte vittnet i bilen bakom som såg olyckan någon annan bil framför RR? Vare sig i vänster eller högerfil?
Citera
2021-10-20, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det kan ju vara nått wildcard fel som inträffat också , växellådshaveri med låsta hjul fram och sprängd kardan till bakhjulena

Motorhaveri? Inte skuren vevvaxel för den skulle aldrug orka hålla emot denna kärra

Jo den har ju en aning komplicerad drivlina denna. Jag kan den för dåligt.
Men principiellt måste den ha en fördelningslåda som styr drivningen till resp axlar.
På normal motorväg är framdrivningen helt bortkopplad. Kopplas in på 300 ms om något hjul börjar röra sig på annat sätt än förväntat (= sladda t ex)
Samma med diffbromsarna och antisladdsystemet som då ska börja bromsa rätt hjul för att häva sladden
.
Naturligtvis kan något ha hänt där men just hur framaxeln skulle låsa sig? Kan inte riktigt fatta hur det skulle gå till när den ska vara helt frikopplad i det läget.
Om det nu inte är en kombination av händelser både elektroniskt och mekaniskt (samt då förarens reaktioner på detta). Ja allt är möjligt.
Men då blir det INTE roligt för Land Rover kan jag säga
Citera
2021-10-20, 13:39
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Jo den har ju en aning komplicerad drivlina denna. Jag kan den för dåligt.
Men principiellt måste den ha en fördelningslåda som styr drivningen till resp axlar.
På normal motorväg är framdrivningen helt bortkopplad. Kopplas in på 300 ms om något hjul börjar röra sig på annat sätt än förväntat (= sladda t ex)
Samma med diffbromsarna och antisladdsystemet som då ska börja bromsa rätt hjul för att häva sladden
.
Naturligtvis kan något ha hänt där men just hur framaxeln skulle låsa sig? Kan inte riktigt fatta hur det skulle gå till när den ska vara helt frikopplad i det läget.
Om det nu inte är en kombination av händelser både elektroniskt och mekaniskt (samt då förarens reaktioner på detta). Ja allt är möjligt.
Men då blir det INTE roligt för Land Rover kan jag säga

Vi får hoppas nån här med kompetens kan dra nått om drivlina/motor.

Jag antar det är standard komponenter som fått mera vikt.

Jämför Polisen och Norska ambulanser byggda på Multivan.

Dom håller hur bra som helst med den superstarka Dq500 lådan o drivlina för normalt bruk(även race för fan)men tunga byggen o hård körning tar även den tuffaste

Vi skall tänka på att dom här killarna gillade o köra bil,gasa blått o så bilen har ju inte rullat som en färdtjänstbuss
Citera
2021-10-20, 13:51
Medlem
goofers avatar
Citat:
Hur tänker du rörande bilens ABS och antisladdsystem? Skulle dessa plötsligt ha slutat fungera?
Om det nu vore som du uppfattat det att bilen bromsade på sig och gick rakt fram medan vägen svängde så skulle ju ABS ha tagit över hur mycket de än hade bromsat.

På de filmer som visas svänger spåren ganska rejält. Uppåt 30 grader i alla fall. De ser absolut inte ut att ha gått rakt fram.

Och varför såg inte vittnet i bilen bakom som såg olyckan någon annan bil framför RR? Vare sig i vänster eller högerfil?

Två parallella raka spår, ser ut som bromsspår.
Alla som passerat platsen vet att spåren går rakt fram, genom vajern och rakt upp på motgående körfelt.

Bilder kan ge en felaktig vinkel.

ABS, antisladd eller inte. Bromsspåren/sladdspåren finns där och har kommit dit i samband med olyckan.

Eftersom motorvägen svänger mycket svagt höger så går spåren i stort sett rakt fram istället.

Vad som föranlett inbromsning eller uppkomsten av spår kan jag inte säga men spåren är mycket tydliga. Det är två tjocka svarta spår rakt ner i slänten, igenom slänten och vajern och sen upp på andra sidan och där finns samma två bromsspår.
Spåren ser ut att vara parallella hela vägen så bilen har inte snurrat eller voltat.
Citera
2021-10-20, 17:12
Medlem
Citat:
Två parallella raka spår, ser ut som bromsspår.
Alla som passerat platsen vet att spåren går rakt fram, genom vajern och rakt upp på motgående körfelt.

Bilder kan ge en felaktig vinkel.

ABS, antisladd eller inte. Bromsspåren/sladdspåren finns där och har kommit dit i samband med olyckan.

Eftersom motorvägen svänger mycket svagt höger så går spåren i stort sett rakt fram istället.

Vad som föranlett inbromsning eller uppkomsten av spår kan jag inte säga men spåren är mycket tydliga. Det är två tjocka svarta spår rakt ner i slänten, igenom slänten och vajern och sen upp på andra sidan och där finns samma två bromsspår.
Spåren ser ut att vara parallella hela vägen så bilen har inte snurrat eller voltat.

Nja filmen här: https://www.facebook.com/100027991930031/videos/235419808515438/ visar exakt det du försöker beskriva och det går inte ens med god vilja hävda att spåren går rakt fram i tangentens riktning
Citera
2021-10-20, 18:38
Medlem
BosseBetongs avatar
Ljudfilen som det hänvisas till i denna tråd kommer ursprungligen från konspirationstråden. Användaren har postat det inlägget och 1 till. Inget mer.

Ursprungslänken till filen fungerar inte längre. Hur vet vi att ljudet kommer från denna olycka?
Citera
2021-10-20, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Vi får hoppas nån här med kompetens kan dra nått om drivlina/motor.

Jag antar det är standard komponenter som fått mera vikt.

Jämför Polisen och Norska ambulanser byggda på Multivan.

Dom håller hur bra som helst med den superstarka Dq500 lådan o drivlina för normalt bruk(även race för fan)men tunga byggen o hård körning tar även den tuffaste

Vi skall tänka på att dom här killarna gillade o köra bil,gasa blått o så bilen har ju inte rullat som en färdtjänstbuss

Oansvariga menar du, inte tänker på skyddspersonen. Det var ingen filminspelning.
Riktig svammeltråd.
Citera
2021-10-20, 19:02
Medlem
jjagares avatar
Jobbade i ca 10 år med att lasta/lasta av nya bilar etc på autocarrierfartyg. En gån när vi lastade av en koreansk ny modell så körde en arbetskamrat i ca 90kmh med en sån bil, helt plötsligt så slocknade allt i hela bilen, ratten blev trögstyrd och det hände inget när han bromsade, handbromsspak fanns det inte utan det var en elektronisk knapp. Grejen var att han var påväg rakt in i två parkerade suvar, han var inne på att öppna dörren och kasta sig ut men ångrade sig.

Det hela slutade med att han frontade den ena sugen i sidan som i sin tur flög in i den andra suven. Han hade bälte på sig och airbagen löste ut.

De som hade hand om pdi på dessa bilar kom ner innan polisen kom dit och kopplade upp bilen på en dator samt påpekade att de ej kunde hitta ngt fel.

Vid samma lossning så var det en bil till av samma märke/modell som blev strömlös inne i en ramp på fartyget. Det gick dock bra.

Killen som krockade klarade sig utan större skador men fick sparken efteråt. Detta var tre veckor innan lansering av denna modell.

Kan rr råkat ut för ngt liknande?

Ber om ursäkt om detta varit uppe i tråden innan
Citera
2021-10-20, 19:59
Medlem
goofers avatar
Citat:
Nja filmen här: https://www.facebook.com/100027991930031/videos/235419808515438/ visar exakt det du försöker beskriva och det går inte ens med god vilja hävda att spåren går rakt fram i tangentens riktning

Du har rätt, i den här vinkeln ser det faktiskt ut som de styr vänster eller en svag vänstergir.

Undrar ändå om inte vägens lutning och höjden på kameran "luras" lite.

Men 2 bromsspår av vägen iallafall, varför?
Citera
2021-10-20, 20:03
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Du har rätt, i den här vinkeln ser det faktiskt ut som de styr vänster eller en svag vänstergir.

Undrar ändå om inte vägens lutning och höjden på kameran "luras" lite.

Men 2 bromsspår av vägen iallafall, varför?

Låsta elektroniska bromsar?
Citera
2021-10-20, 20:04
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Jobbade i ca 10 år med att lasta/lasta av nya bilar etc på autocarrierfartyg. En gån när vi lastade av en koreansk ny modell så körde en arbetskamrat i ca 90kmh med en sån bil, helt plötsligt så slocknade allt i hela bilen, ratten blev trögstyrd och det hände inget när han bromsade, handbromsspak fanns det inte utan det var en elektronisk knapp. Grejen var att han var påväg rakt in i två parkerade suvar, han var inne på att öppna dörren och kasta sig ut men ångrade sig.

Det hela slutade med att han frontade den ena sugen i sidan som i sin tur flög in i den andra suven. Han hade bälte på sig och airbagen löste ut.

De som hade hand om pdi på dessa bilar kom ner innan polisen kom dit och kopplade upp bilen på en dator samt påpekade att de ej kunde hitta ngt fel.

Vid samma lossning så var det en bil till av samma märke/modell som blev strömlös inne i en ramp på fartyget. Det gick dock bra.

Killen som krockade klarade sig utan större skador men fick sparken efteråt. Detta var tre veckor innan lansering av denna modell.

Kan rr råkat ut för ngt liknande?

Ber om ursäkt om detta varit uppe i tråden innan

Nja snarare då att något "antikollisionsystem" löst ut och helt enkelt tvärnitar bilen.

Men jag är helt övertygad om att alla sådana här hjälpmedel är urkopplade i en "säkerhetsbil".
Frågan man ställer sig är ju om tom ABS är avaktiverat?
Citera
2021-10-20, 20:15
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Nja snarare då att något "antikollisionsystem" löst ut och helt enkelt tvärnitar bilen.

Men jag är helt övertygad om att alla sådana här hjälpmedel är urkopplade i en "säkerhetsbil".
Frågan man ställer sig är ju om tom ABS är avaktiverat?

Många frågor som vi aldrig kommer få svar på, om det inte suttit en ”svart” låda i bilen så är jag tveksam om de får fram något.

Kör förresten själv en leasing v60 som räknas som testbil, den är uppkopplad till volvo ( vet dock inte hur mycket de kan utläsa)
Frågan är om olycksbilen oxå hade liknande system?
Ber om ursäkt om det varit uppe i tråden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in