Citat:
Jag passerade platsen för olyckan ett par dagar sedan.
Jak körde södergående i höger körfält och höll cirka 100km/h.
Vögen svänger svagt höger och mitt i höger körfält börjar två massiva bromsspår som följer tangenten riktning, dvs spåren går rakt fram men vägen svänger.
Spåren går ner i diket och rakt igenom vajern, fortsätter upp på mötande vägbana där det tog stopp mot en långtradare.
På mötande körbana finns en massa spår/släpspår.
Min simpla teori är att de kommit i maxfart och för snabbt kommit ifatt ett fordon i höger körfält.
Föraren har överraskat och på mått sätt lyckats låsa hjulen och helt enkelt tappat väggreppet.
Alternativt att bilen fått lite sladd och gått något på tvären av vägen.
Men däckspåren är parallella hela vägen.
Däckspåren börjar tvärt med två svart sträck dom drar rakt av vägen så jag har svårt att se en punktering inblandad.
Ber om ursäkt om detta redan avhandlas då jag inte läst igenom den långa tråden.
Min konklusion blir att av någon anledning fick föraren bromsa hårt och det ledde till sladd av vägen.
En ganska vanlig olycksorsak orsakad av för hög hastighet.
Jak körde södergående i höger körfält och höll cirka 100km/h.
Vögen svänger svagt höger och mitt i höger körfält börjar två massiva bromsspår som följer tangenten riktning, dvs spåren går rakt fram men vägen svänger.
Spåren går ner i diket och rakt igenom vajern, fortsätter upp på mötande vägbana där det tog stopp mot en långtradare.
På mötande körbana finns en massa spår/släpspår.
Min simpla teori är att de kommit i maxfart och för snabbt kommit ifatt ett fordon i höger körfält.
Föraren har överraskat och på mått sätt lyckats låsa hjulen och helt enkelt tappat väggreppet.
Alternativt att bilen fått lite sladd och gått något på tvären av vägen.
Men däckspåren är parallella hela vägen.
Däckspåren börjar tvärt med två svart sträck dom drar rakt av vägen så jag har svårt att se en punktering inblandad.
Ber om ursäkt om detta redan avhandlas då jag inte läst igenom den långa tråden.
Min konklusion blir att av någon anledning fick föraren bromsa hårt och det ledde till sladd av vägen.
En ganska vanlig olycksorsak orsakad av för hög hastighet.
Hur tänker du rörande bilens ABS och antisladdsystem? Skulle dessa plötsligt ha slutat fungera?
Om det nu vore som du uppfattat det att bilen bromsade på sig och gick rakt fram medan vägen svängde så skulle ju ABS ha tagit över hur mycket de än hade bromsat.
På de filmer som visas svänger spåren ganska rejält. Uppåt 30 grader i alla fall. De ser absolut inte ut att ha gått rakt fram.
Och varför såg inte vittnet i bilen bakom som såg olyckan någon annan bil framför RR? Vare sig i vänster eller högerfil?