2021-10-19, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Hur känner ni till topphastigheten på Sentinel? Har letat men kan inte hitta någon uppgift om detta för 2015/16-modellen med V6a.

https://www.topspeed.com/cars/land_rover/2016-land-rover-range-rover-sentinel-ar171136.html

155 mph = 250 km/h. Står förvisso Estimated. Men runt 200 är absolut rimligt med 340 hk.
Acceleration påverkas mer än toppfart av högre vikt. Så de 8,5 (est) som står där bör vara drygt 10 i verkligheten vid 4,5 ton och 340 hk.

Om transportstyrelsen säger 177 så låter det som fartspärr. Vilket kan vara möjligt. Men det står inte dokumenterat någon annanstans att de hade det 2016. Däremot 2019 till 200.
Citera
2021-10-19, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag har upplevt en punktering för väldigt länge sedan, på 60-talet, min pappa körde och det var inte i någon högre hastighet, kanske 60-70. Pappa fick hänga sig i ratten och styra så mycket han orkade för att inte krocka med mötande trafik.

Här (i detta fall) gick det i betydligt högre hastighet och mycket tyngre bil. Så... jag lutar åt att en riktig punka kan vara orsaken till denna olycka.

Nu får vi nog ta och lugna oss när vi tar till referenser från 60-talet.
På den tiden hade man diagonaldäck. Det där däck som man knappt kunde hålla sig på vägen med även utan punktering om det gick fortare än 100.
Till det ska läggas att man hade styrsnäcka som ofta glappade ett halvt rattvarv. Numer har man kuggstångsstyrning.
Och som sagt ingen servo.
Inget antisladd, ingen abs.
etc etc etc

Jag har t o m ägt 3 st 60-talsbilar. Och jag har kört 180 i en av dem och då vandrade den över halva vägen utan punktering och utan att jag rörde ratten.

Jag har fått punktering med bil från runt 2000 på motorväg i 120. Och det märktes knappt. Var tvungen att köra åt sidan för att kolla.

Så bilar har utvecklats kan vi säga
Citera
2021-10-19, 12:25
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyron
Ser inte var det skulle var den uppgiften skulle stå.
Under kategorin Axlar och hjul står följande:
Drivande axlar fram
1
Drivande axlar bak
1

Du har rätt - jag tittade på den polisens andra Rover Sentinel (ZAZ486) - den borde iofs också ha fyrhjulsdrift men där anges inte två drivande axlar och på biluppgifter.se står det att den inte har fyrhjulsdrift - men det måste blivit något fel..
Citera
2021-10-19, 12:32
Medlem
Citat:
Jag har upplevt en punktering för väldigt länge sedan, på 60-talet, min pappa körde och det var inte i någon högre hastighet, kanske 60-70. Pappa fick hänga sig i ratten och styra så mycket han orkade för att inte krocka med mötande trafik.

Här (i detta fall) gick det i betydligt högre hastighet och mycket tyngre bil. Så... jag lutar åt att en riktig punka kan vara orsaken till denna olycka.
På 60 talet fanns oftast inte servostyrnig på bilar, de hade i stället stor ratt, så glöm de.
Citera
2021-10-19, 13:14
Medlem
Sobrilbils avatar
Hur reagerar en sådan här bil om den plötsligt får punktering i hög hastighet (150 - 180 km/h) körande nästan rakt fram?
Citera
2021-10-19, 13:44
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Hur reagerar en sådan här bil om den plötsligt får punktering i hög hastighet (150 - 180 km/h) körande nästan rakt fram?

Som i denna olycka men det kräver att däcket skadas också.

Ofta klarar centrifugalkraften hålla däcket "uppblåst" och det är först när man bromsar hårt o lägger tryck på osten den sjunker ihop o går sönder.

Centrigulagkraften i dessa farter är brutal , utan radiala stålkord skulle däcket slitas sönder om nån inte tror cent.kraften kan hålla däcket uppe
Citera
2021-10-19, 19:02
Medlem
allegragellers avatar
Ni härinne som är tekniskt bevandrade och har en del kunskap om motorfordon: hur lång tid skulle ni säga att det tar att utreda en sån här olycka? Från olycksdagen fram tills man står där med facit i hand.

Det är ju inget flygplan som har gått ner, där kan jag begripa att det tar tid att tolka alla parametrar. En bilolycka, frontalkrock mitt på dagen med torr vägbana.

På ett ungefär?
Citera
2021-10-19, 19:28
Medlem
fernebos avatar
Om utredningen kommer fram till att enbart en punktering har orsakat denna olycka, så kommer jag för alltid att vara övertygad om att det handlar om en mörkläggning.

Ingen kan fan i mig inbilla mig att ett så modernt fordon med alla hjälpmedel som finns och dessutom med punkteringsfria däck och en specialutbildad förare bakom ratten kör åt helvete pga en punktering på en stor och fin motorväg. Möjligen nåt annat mer katastrofalt fel på bilen, men inte en punktering.
Citera
2021-10-19, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Ni härinne som är tekniskt bevandrade och har en del kunskap om motorfordon: hur lång tid skulle ni säga att det tar att utreda en sån här olycka? Från olycksdagen fram tills man står där med facit i hand.

Det är ju inget flygplan som har gått ner, där kan jag begripa att det tar tid att tolka alla parametrar. En bilolycka, frontalkrock mitt på dagen med torr vägbana.

På ett ungefär?

Fast ska detta göras ordentligt så måste det hanteras precis som en flygolycka.
Precis lika krossat och utbränt som efter en sådan.
Citera
2021-10-20, 05:15
Medlem
toblemonas avatar
Citat:

Har själv varit med om att ett däck exploderade på motorväg i drygt 120 km/h. Tämligen odramatiskt. Kunde sakta ner och gå åt sidan och stanna utan problem. Det var VF som exploderade.
Citera
2021-10-20, 05:51
Medlem
HLM28100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller

På ett ungefär?

Man går genom ett tänkbart förlopp, prickar av det som stämmer eller är troligt. Hittar man ingen självklar orsak så bryter man ner förloppet i mindre bitar, analyserar, testar/provar utifrån detta bildar man sig en uppfattning om det är troligt eller inte. En första teori har man nog klar, sen är det hur sannolik den är. Tittar på yttre omständigheter om det finns något där.
Är som att lägga ett pussel där man inte har alla bitar.

Sen kommer man till vad som skall offentliggöras och då kan det bli en punktering eftersom det är en rimlig teori. Tyvärr tror jag att vi får aldrig veta hela sanningen, som vanligt.

Sen kan man välja att ligga på utredningen för att skapa distans till händelsen, då minskar som regel intresset och de skarpa frågorna.

Se Estonia, först och länge en olycka. Dykförbud. Övertäckning av skeppet. Nu misstanke om sabotage, dumpade lastbilar, det är nog mycket allvarligare än vi får veta. Utredare som förstör sitt materiel, ingen letar efter sanningen, mörkläggning och svar som passar folket.
Citera
2021-10-20, 06:48
Medlem
448s avatar
Det kan ju vara nått wildcard fel som inträffat också , växellådshaveri med låsta hjul fram och sprängd kardan till bakhjulena

Motorhaveri? Inte skuren vevvaxel för den skulle aldrug orka hålla emot denna kärra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in