Citat:
Ursprungligen postat av
allegrageller
Ni härinne som är tekniskt bevandrade och har en del kunskap om motorfordon: hur lång tid skulle ni säga att det tar att utreda en sån här olycka? Från olycksdagen fram tills man står där med facit i hand.
Det är ju inget flygplan som har gått ner, där kan jag begripa att det tar tid att tolka alla parametrar. En bilolycka, frontalkrock mitt på dagen med torr vägbana.
På ett ungefär?
Man går genom ett tänkbart förlopp, prickar av det som stämmer eller är troligt. Hittar man ingen självklar orsak så bryter man ner förloppet i mindre bitar, analyserar, testar/provar utifrån detta bildar man sig en uppfattning om det är troligt eller inte. En första teori har man nog klar, sen är det hur sannolik den är. Tittar på yttre omständigheter om det finns något där.
Är som att lägga ett pussel där man inte har alla bitar.
Sen kommer man till vad som skall offentliggöras och då kan det bli en punktering eftersom det är en rimlig teori. Tyvärr tror jag att vi får aldrig veta hela sanningen, som vanligt.
Sen kan man välja att ligga på utredningen för att skapa distans till händelsen, då minskar som regel intresset och de skarpa frågorna.
Se Estonia, först och länge en olycka. Dykförbud. Övertäckning av skeppet. Nu misstanke om sabotage, dumpade lastbilar, det är nog mycket allvarligare än vi får veta. Utredare som förstör sitt materiel, ingen letar efter sanningen, mörkläggning och svar som passar folket.