2021-10-20, 09:40
Medlem
goofers avatar
Jag passerade platsen för olyckan ett par dagar sedan.
Jak körde södergående i höger körfält och höll cirka 100km/h.

Vögen svänger svagt höger och mitt i höger körfält börjar två massiva bromsspår som följer tangenten riktning, dvs spåren går rakt fram men vägen svänger.

Spåren går ner i diket och rakt igenom vajern, fortsätter upp på mötande vägbana där det tog stopp mot en långtradare.

På mötande körbana finns en massa spår/släpspår.

Min simpla teori är att de kommit i maxfart och för snabbt kommit ifatt ett fordon i höger körfält.
Föraren har överraskat och på mått sätt lyckats låsa hjulen och helt enkelt tappat väggreppet.
Alternativt att bilen fått lite sladd och gått något på tvären av vägen.

Men däckspåren är parallella hela vägen.

Däckspåren börjar tvärt med två svart sträck dom drar rakt av vägen så jag har svårt att se en punktering inblandad.

Ber om ursäkt om detta redan avhandlas då jag inte läst igenom den långa tråden.

Min konklusion blir att av någon anledning fick föraren bromsa hårt och det ledde till sladd av vägen.
En ganska vanlig olycksorsak orsakad av för hög hastighet.
Citera
2021-10-20, 09:50
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Jag passerade platsen för olyckan ett par dagar sedan.
Jak körde södergående i höger körfält och höll cirka 100km/h.

Vögen svänger svagt höger och mitt i höger körfält börjar två massiva bromsspår som följer tangenten riktning, dvs spåren går rakt fram men vägen svänger.

Spåren går ner i diket och rakt igenom vajern, fortsätter upp på mötande vägbana där det tog stopp mot en långtradare.

På mötande körbana finns en massa spår/släpspår.

Min simpla teori är att de kommit i maxfart och för snabbt kommit ifatt ett fordon i höger körfält.
Föraren har överraskat och på mått sätt lyckats låsa hjulen och helt enkelt tappat väggreppet.
Alternativt att bilen fått lite sladd och gått något på tvären av vägen.

Men däckspåren är parallella hela vägen.

Däckspåren börjar tvärt med två svart sträck dom drar rakt av vägen så jag har svårt att se en punktering inblandad.

Ber om ursäkt om detta redan avhandlas då jag inte läst igenom den långa tråden.

Min konklusion blir att av någon anledning fick föraren bromsa hårt och det ledde till sladd av vägen.
En ganska vanlig olycksorsak orsakad av för hög hastighet.

Då borde man nästan kunna avskriva ljudfilen som lagts upp eftersom det bara låter "pang" när de krockar och ljud verkar saknas helt från inbromsande, kraschande, Rover-släpande långtradare (något jag iofs hela tiden ansett suspekt med ljudfilen).
Citera
2021-10-20, 09:55
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Då borde man nästan kunna avskriva ljudfilen som lagts upp eftersom det bara låter "pang" när de krockar och ljud verkar saknas helt från inbromsande, kraschande, Rover-släpande långtradare (något jag iofs hela tiden ansett suspekt med ljudfilen).

Ljudfilen är säkert censurerad då man med all säkerhet kan höra de inblandade reagera på avåkningen och det oundvikliga öde den kommer ge för de inblandade.

Annars troj jag dock att den bilen är bra ljudisolerad från både vindbrus och däckljud.

Tänk på att i farter upp mot 160 blir vindbrus det som dränker allt annat ljud.
Citera
2021-10-20, 09:59
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ljudfilen är säkert censurerad då man med all säkerhet kan höra de inblandade reagera på avåkningen och det oundvikliga öde den kommer ge för de inblandade.

Annars troj jag dock att den bilen är bra ljudisolerad från både vindbrus och däckljud.

Tänk på att i farter upp mot 160 blir vindbrus det som dränker allt annat ljud.
Ljudfilen ska vara inspelad på en tomt i närheten, inte i bilen..
Citera
2021-10-20, 10:03
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ljudfilen ska vara inspelad på en tomt i närheten, inte i bilen..

Ja men förstår man ju att det ljud som den sladdade bilen eventuellt skapar dränks ju i dånet från långtradarna.
Däckljuden från ett antal långtradare skapar en bullervägg som döljer många andra ljud.

Dock lär man ju höra en krasch med så tunga fordon.
Citera
2021-10-20, 10:09
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ja men förstår man ju att det ljud som den sladdade bilen eventuellt skapar dränks ju i dånet från långtradarna.
Däckljuden från ett antal långtradare skapar en bullervägg som döljer många andra ljud.

Dock lär man ju höra en krasch med så tunga fordon.

Tror du kanske borde försöka få tag i ljudfilen och lyssna på den - det känns som om du pratar om något helt annat än det som hörs på den. Det hörs inte ett jota av några långtradarljud på den, de enda trafikljud som kan urskiljas är ett lätt bakgrundsbrus och ljudet av den sladdande/bromsande Range Rovern.
Citera
2021-10-20, 10:12
Medlem
448s avatar
Citat:

Ljudfilen är en komprimerad variant ovh endast det väsentliga tas med ,.därav det bubblande brusande ljudet som ligger som en bias.

Ungefär som Gsm tidiga talkomprimering , det låga ligger som en lite brusande matta medans rösterna framhävs
Citera
2021-10-20, 10:22
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ljudfilen är en komprimerad variant ovh endast det väsentliga tas med ,.därav det bubblande brusande ljudet som ligger som en bias.

Ungefär som Gsm tidiga talkomprimering , det låga ligger som en lite brusande matta medans rösterna framhävs

Ja, absolut - jag bara konstaterar vad som faktiskt hörs/inte hörs på den – och nog är det märkligt att det inte går att urskilja mer än ett stort "pang" vid själva kollisionen? (Särskilt om det är en massa släpspår i vägen än idag).
Citera
2021-10-20, 10:25
Medlem
448s avatar
Citat:
Ja, absolut - jag bara konstaterar vad som faktiskt hörs/inte hörs på den – och nog är det märkligt att det inte går att urskilja mer än ett stort "pang" vid själva kollisionen? (Särskilt om det är en massa släpspår i vägen än idag).

Ja men du är med på varför det är nedkomprimerat till biasljud , hamnade under tröskeln för det viktiga 👍
Citera
2021-10-20, 10:41
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ja men du är med på varför det är nedkomprimerat till biasljud , hamnade under tröskeln för det viktiga 👍

Menar du att ljud från sladdande/bromsande Range Rover går över tröskeln men allt utom själva impact med lastbilen rensats bort av algoritmerna?
Skulle alltså eventuellt inbromsande lastbil / efterföljande krasch-/sladd-/bromsljud, släpljud när Rovern dras med sidledes av lastbilen och mosas etc helt rensats bort - trots att vi tydligt kan höra den sladdande rovern innan impact?
Citera
2021-10-20, 10:46
Medlem
448s avatar
Citat:
Menar du att ljud från sladdande/bromsande Range Rover går över tröskeln men allt utom själva impact med lastbilen rensats bort av algoritmerna?
Skulle alltså eventuellt inbromsande lastbil / efterföljande krasch-/sladd-/bromsljud, släpljud när Rovern dras med sidledes av lastbilen och mosas etc helt rensats bort - trots att vi tydligt kan höra den sladdande rovern innan impact?

Jag kan tänka mig att det dels hamnade lågt ner i nivå mot däcksljud och impact och att det var mer låga frekvenser som ytterliggare bidrar , micken är kanske inte så bra nere i frekvens utan håller sig i mellanregistret mer.

Det är inte några studiomickar

Inte heller komprimerings metoden är studio
Citera
2021-10-20, 10:50
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jag kan tänka mig att det dels hamnade lågt ner i nivå mot däcksljud och impact och att det var mer låga frekvenser som ytterliggare bidrar , micken är kanske inte så bra nere i frekvens utan håller sig i mellanregistret mer.

Det är inte några studiomickar

Inte heller komprimerings metoden är studio

Nä det ska gudarna veta - i alla fall mina egna Arlo spelar in ljud så det låter som någon pratar i en burk - jag har extremt svårt att tro att de skulle fångat upp någonting alls minst hundra meter bort genom en skogsdunge så spekulerande kanske är meningslöst utan att veta mer om vilken utrustning som använts.

EDIT: Kom på att min Arlo inte ens fångar ljudet från jakt tvärs över gatan - dvs de sitter och skjuter rådjur från ett jakttorn max 200 meter bort vilket inte fångas, inte heller när en helikopter landat på samma åker har det aktiverat Arlo..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2021-10-20 kl. 11:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in