2021-10-20, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trombocyt
Ok, försök till tidsaxel:

L flyttar till Farsta 1/11
L och E lär känna varandra strax före nyår
Någon vecka efter köper E en bil som L har till sitt förfogande
L och E umgås regelbundet, hon verkar tillbringa en stor del av sin tid i Bålsta
L blir av med sin lägenhet i april
L blir inlagd på egen begäran i maj
Enligt L hämtar E hennes grejer från Farsta under denna tid
L blir utskriven i slutet av maj
L skjuter E

Tycker ni inte att det går väldigt fort?

Antar att antagningabeskedet till SLU (studier i Uppsala) påverkade händelseförloppet. Åtminstone initialt.

Hur ser Es tidsaxel ut. Han flyttade ensam in i huset redan i november? separationen skedde när?
alkoholbehandling? Byte av arbete?
Senast redigerad av Remark 2021-10-20 kl. 17:21.
2021-10-20, 17:23
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:

L och E umgås regelbundet, hon verkar tillbringa en stor del av sin tid i Bålsta
L skjuter E

Ja, mycket. Speciellt med tanke på att de båda är över 35 år och med flera kraschade förhållanden bakom sig.

När skilde sig/separerade E, och när köpte han huset i Bålsta?

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Antar att antagningabeskedet till SLU (studier i Uppsala) påverkade händelseförloppet. Åtminstone initialt.

Men i mitt tycke "tjatar" L i förhören om alla omtentor hon behöver göra, och att det blev jobbigare i och med pandemin, med hemstudier på nätet. Blev hon inte antagen året innan? Är man antagen till ett program behöver man väl inte söka varje år?

Men jag vet inte hur det är nuförtiden.
2021-10-20, 17:24
Medlem
judenhetens avatar
Citat:

L skjuter E

Jo, men det är ju också regel vad gäller dåliga och stormiga relationer? Det går liksom svinfort hela tiden, ingen landar någonsin i nånting, ingen normal människa hinner fatta vad som händer. Det verkar ju också vara så, E insåg vem L var när hon redan var en del av hans liv, och då blev det betydligt svårare att bli av med henne. Bland mer beräknande personer är detta en del av planen, men hos EIPS-personer tror jag inte det är riktigt lika avsiktligt.
2021-10-20, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Hur ser Es tidsaxel ut. Han flyttade ensam in i huset redan i november? separationen skedde när?
alkoholbehandling? Byte av arbete?
Enligt de uppgifter jag hittat började hon studera till landskapsingenjör på SLU augusti 2020. Så, långt innan hon träffade E.
E flyttade in i huset i november. Bytte jobb ganska snart efter att han träffat L. Lite oklart vad som hände där men jag har sett hintar att L var inblandad där och att de på något vis träffades på hans arbetsplats?
2021-10-20, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ja, mycket. Speciellt med tanke på att de båda är över 35 år och med flera kraschade förhållanden bakom sig.

När skilde sig/separerade E, och när köpte han huset i Bålsta?

Men i mitt tycke "tjatar" L i förhören om alla omtentor hon behöver göra, och att det blev jobbigare i och med pandemin, med hemstudier på nätet. Blev hon inte antagen året innan? Är man antagen till ett program behöver man väl inte söka varje år?

Men jag vet inte hur det är nuförtiden.

Normalt sker antagning både höst- och vårtermin. Man antas till hela programmet. Hon skulle behövt lite studievägledning så hon undvikit träsket med omtentor som kommer samtidigt med ordinarie nya tenta. Säkert ett gäng inlämningsuppgifter också som släpar. Stressfaktor hög.
2021-10-20, 18:01
Medlem
Citat:
Enligt de uppgifter jag hittat började hon studera till landskapsingenjör på SLU augusti 2020. Så, långt innan hon träffade E.
E flyttade in i huset i november. Bytte jobb ganska snart efter att han träffat L. Lite oklart vad som hände där men jag har sett hintar att L var inblandad där och att de på något vis träffades på hans arbetsplats?

Det var hans exfru till de äldre barnen som inledde ett förhållande med Es chef som tydligen låg bakom att E fick byta arbete. Tror Lillbrorsan nämnde det.

E hade ett flertal egna problem Innan L.
2021-10-20, 18:03
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Jag har för mig att någon skrev att E:s ex hade varit otrogen med E:s fd chef, eller minns jag fel? Enligt E:s brors inlägg var det ju något av E:s fd jobb som förstört allt för honom, fått honom att tappa allt.
2021-10-20, 18:04
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Blev hon inte antagen året innan? Är man antagen till ett program behöver man väl inte söka varje år?

Jo, du måste söka till nästa termin genom hela programmet även om du blivit antagen. Det finns också en gräns på hur många poäng du får ha släpande. Att L med sina diagnoser och problem tyckte att distansstudier va jobbigt är inte förvånande.
2021-10-20, 18:05
Medlem
Citat:
Om du bara orkade att ens läsa båda posterna i det specifika inlägget, så skulle du kanske förstå!!

Samt att det var svar på ett inlägg som inte är ditt!

Vad fasen vet du om jag läst eller inte?
Orkar bara inte med svamlet här.
2021-10-20, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cedderik
Jag har för mig att någon skrev att E:s ex hade varit otrogen med E:s fd chef, eller minns jag fel? Enligt E:s brors inlägg var det ju något av E:s fd jobb som förstört allt för honom, fått honom att tappa allt.

Så kommer jag också ihåg det.
2021-10-20, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Jo, men det är ju också regel vad gäller dåliga och stormiga relationer? Det går liksom svinfort hela tiden, ingen landar någonsin i nånting, ingen normal människa hinner fatta vad som händer. Det verkar ju också vara så, E insåg vem L var när hon redan var en del av hans liv, och då blev det betydligt svårare att bli av med henne. Bland mer beräknande personer är detta en del av planen, men hos EIPS-personer tror jag inte det är riktigt lika avsiktligt.

Såklart inte, det handlar om faktiska känslostormar.
Nu har jag en hel del erfarenhet av den här typen av personligheter men har svårt att tänka mej att gemene man inte ser detta ganska omgående. Trots detta ger sej alltså "alla" dessa män sej i kast med henne. Lite svårt med idén om att hon är boven i alla dessa draman. Att det endast är hon som utnyttjar män och att dessa inte är ute efter något själva. Det skvallras om sugardaddys t.ex. I alla andra fall är ju vinkeln att det är dom som utnyttjar tjejer men här blir det helt plötsligt omvänt?

Gällande förhållandena tror jag att det är jagsvaga killar som blir helt tagna av den kärlek, nära dyrkan, empati, omtanke och uppmärksamhet dom plötslig får. Det är helt fantastiskt. Och omställningen när det helt plötsligt blir förakt och man inte är vatten värd är väldigt svår att hantera. Speciellt om man själv är jagsvag och i ett utsatt läge.

Jag tror fortsatt att just den här kombinationen var extra explosiv. Trots allt skvallrande har det ju inte kommit fram uppgifter om våld eller dödshot tidigare?
Att han just vid det här tillfället ber henne dra tror jag är en del i deras mönster. Ena sekunden kan hon dra andra måste hon vara närvarande som den enda som förstår en.
2021-10-20, 18:27
Medlem
Bra att fokus nu i tråden ligger på Max några veckor/dagar/timmar för själva händelsen.
Läst några riktigt bra sammanfattningar sen igår. Bra analyser.

För egen del så slår jag ett slag för att triggandet och hjälplösheten till sist utlöste en impulshandling.
Just nu är det bara 2 personer som vet exakt vad som hände men bara 1 är i livet.
Det är tragiskt när relationer tar en sådan här vändning.

Får för mig att osunda relationer är vanligare än man tror. Får också för mig att det inte pratas öppet om att relationen är dålig utan det bara rullar på. Hur människor mår är också på något sätt ”fult” att prata om.
Har studerat lite kring ämnet Våld i nära relation och det är skrämmande hur nära och osynligt det är.

Det är svårt att säga att GM ljuger med det underlag som finns i FUP. utredningen ska ju gå till botten med alla uppgifter. Inte bara titta på saker som ligger GM tiil last utan även saker som är till fördel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in