2021-10-20, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trombocyt
Du verkar veta väldigt mycket för att aldrig ha träffat dem och dessutom vara förtjust i L.
Läser du journalen så ser du att hon har varit inlagd flera av de veckor då hon skulle ha varit ”utsatt”. Varför tar hon inte upp det med personalen på psyket då? Hur är hon så klantig att hon blir av med lägenheten på bara fem månader?
Hur blir hon persona non grata för den person som skaffat henne bil, mc och bostad bara några månader innan?
Och hur kan någon tycka att det är ok att hon skjuter ihjäl en passiv person på dödligt avstånd med ett hagelgevär?
Hon hade alla möjligheter i världen att lämna bostaden. Hade det varit en man som utfört mordet hade ni inte skrivit som ni gör. Och sluta med er jävla navelskådning om vem som sa ditt och vem som sa datt. De få inlägg som är intressanta och relevanta drunknar i er smörja!

Precis.. Om en man hade skjutit hade det varit en man som var kränkt och höll på och bli av med allt.. det hade inte behövts analyseras varför/hur kan det komma sig att han verkligen sköt.. Det måste finnas en anledning... Hon måste blivit provocerad..
Kan inte en kvinna bli kränkt/desperat för att hon håller på och mista allt?
Många män som dödar när dom hamnar i den situationen.
Senast redigerad av Vemdalen62 2021-10-20 kl. 13:30.
2021-10-20, 13:41
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennesanning
Ursäkta, förtjust i Lydia? :-D Är du på riktigt eller?
Nej, jag känner inte Lydia, inte Emil heller. Jag är bara nyfiken på vad som har hänt, inte bara själva skjutningen då utan även händelserna fram till detta.
Faktum är trots allt att från det att hon lämnade lägenheten så hade hon ingenstans att ta vägen förutom till just Emil, och det vet Emil om då. Alltså, han kunde spela sina kort precis som han ville utan att hon kunde göra något åt det.
Kanske hans psykningar blev för mycket till slut, jag vet inte. Där är en av anledningarna till varför man tycker det vore intressant med vad som hände mellan dom från det att hon lämnade lägenheten, till denna kväll.

Jag håller helt med.

Och varje användare som har dessa och liknande funderingar i sina inlägg blir direkt attakerade.

Man kan ju börja undra om L dessutom blivit ordentligt mobbad av folk i Es umgängeskrets. Det kan ju ha bidragit till en mer uppstressad situation/läge.

Mobbare har ALLTID ett eget ansvar för sina handlingar.
2021-10-20, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag håller helt med dig.

Om juridiken, det enda fall jag kan minnas där försvaret begärt mer tömning av BOs telefon är Lambertzkvinnan i ett annat "våldtäktsmål", tror det var i hovrätten.

Jag har för mig att år 2006 (?), när staten la om en hel del angående rättsväsendet så var väl tanken att försvaret i hela rättssystemet skulle bli "rivigare", göra egna paralella utredningar etc. Men det har ju liksom inte slagit igenom.

Ja, jag har skrivit det förut, fuppen tar slut när filmen uppdagas, allt det andra faller helt platt, luften går ur.

Hade jag varit försvar så hade jag nog begärt byte av åklagare, det har ju blivit bråk mellan åklagare och tingsrätt angående sekretessen, vem som har ansvaret för olika delar. Som jag påpekat förut tycker jag att det sekretessbelagda materialet jämfört med inte sekretessbelagt är mycket, mycket märklig.

Och då vissa här hävdar att L var så promiskiös, en massa förhållanden osv. så blir det ju lite mer konstigt att just E blev BO och ingen annan av "alla" män. L har väl inte ens någon/några polisanmälan om misshandel etc på sig sedan innan?

Precis! Så man får väl hoppas på att målet går vidare till Hovrätten och att allt kommer fram där istället.
2021-10-20, 13:45
Medlem
Citat:
Jag håller helt med.

Och varje användare som har dessa och liknande funderingar i sina inlägg blir direkt attakerade.

Man kan ju börja undra om L dessutom blivit ordentligt mobbad av folk i Es umgängeskrets. Det kan ju ha bidragit till en mer uppstressad situation/läge.

Mobbare har ALLTID ett eget ansvar för sina handlingar.

Ja det kan man också undra över. För jag har för mig att det har sagts att hon blev mobbad i skolan när hon var liten. Och om man har någon kunskap om hur det är att bli mobbad, så kan man verkligen förstå de känslor som sätts igång.
2021-10-20, 14:06
Medlem
Mercedes avatar
om man läser den första ljudfilen (s 127-128 i fup) ser man ganska tydligt hur det är L som psykar E. Utan henne hade han vart ett psykfall, hånar och ifrågasätter honom om att han som är så "muskulär och stark" skulle fått stryk av sitt ex osv.
Han säger även till henne "det var innan du sparkade sönder dörrar och slog mig allt vad du hade i ansiktet". i förhöret säger L att det var han som gav henne en örfil i samband med att dörren var sönder.

Jag själv har en del av hennes diagnoser och tycker det är väldigt intressant att läsa hennes förhör och journaler m.m
mitt tänk är väldigt likt hennes, (skrämmande) dock så har jag lärt mig ta avstånd från situationer som sätter mig i sånt mående som hon befinner sig i.

i förhören med henne återkommer hon väldigt ofta till "han packade upp mina saker" Det verkar blivit hennes "bevis" på att han tyckte om henne, att han ville ha henne där.
Minsta lilla grej bra som dåligt analyserar man i minsta detalj. Sen med alhohol i kroppen tar känslorna över och det kan gå åt vilket håll som helst.
Hon känner att det är hans fel, han som triggat henne osv och i hennes hjärna är det så, för ingenting är vårt fel, från början.

Normala människor har spärrar, vi andra måste lära oss de spärrarna. Oavsett vad ger det inte oss "rätten" eller en ursäkt att ta någon annan människas liv.
2021-10-20, 14:37
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
om man läser den första ljudfilen (s 127-128 i fup) ser man ganska tydligt hur det är L som psykar E. Utan henne hade han vart ett psykfall, hånar och ifrågasätter honom om att han som är så "muskulär och stark" skulle fått stryk av sitt ex osv.
Han säger även till henne "det var innan du sparkade sönder dörrar och slog mig allt vad du hade i ansiktet". i förhöret säger L att det var han som gav henne en örfil i samband med att dörren var sönder.

Jag själv har en del av hennes diagnoser och tycker det är väldigt intressant att läsa hennes förhör och journaler m.m
mitt tänk är väldigt likt hennes, (skrämmande) dock så har jag lärt mig ta avstånd från situationer som sätter mig i sånt mående som hon befinner sig i.

i förhören med henne återkommer hon väldigt ofta till "han packade upp mina saker" Det verkar blivit hennes "bevis" på att han tyckte om henne, att han ville ha henne där.
Minsta lilla grej bra som dåligt analyserar man i minsta detalj. Sen med alhohol i kroppen tar känslorna över och det kan gå åt vilket håll som helst.
Hon känner att det är hans fel, han som triggat henne osv och i hennes hjärna är det så, för ingenting är vårt fel, från början.

Normala människor har spärrar, vi andra måste lära oss de spärrarna. Oavsett vad ger det inte oss "rätten" eller en ursäkt att ta någon annan människas liv.

Ja, L återkommer ofta till att E packat upp hennes saker. Hon säger även att E själv hämtat sakerna och kört dem till Bålsta. Vidare säger hon att de sakerna skulle ha ställts i ett förråd som en vän hade erbjudit henne. Hon verkar vara mycket, mycket ledsen över att dessa saker hamnat i Bålsta, och att E även packat upp dem (egentligen snokat, rotat igenom (min anm.))

Jag har inga diagnoser (inga "officiella" i alla fall, haha), men jag skulle också bli jäkligt sur om min "nya" hade packat upp mina saker och t o m när jag inte var där.

Vi vet ju inte vad som fanns där, kanske dagböcker, gamla kärleksbrev, minnen, saker av mycket privat natur. Jag hade blivit skitförbannad, faktiskt. L verkar ha tryckt ner denna vrede (troligen pga hemlös och därigenom maktlös) ett tag i alla fall.....

Jag tycker att det var mycket respektlöst av E att packa upp sakerna, det gör man inte i ett helt nytt förhållande (egentligen inte i gamla förhållanden heller), och ingen av dem var någon ungdom heller. Man måste acceptera att allla människor har rätt till ett privatliv, även om man är i ett förhållande!

Innehåller viss spekulation.
2021-10-20, 14:43
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennesanning
Precis! Så man får väl hoppas på att målet går vidare till Hovrätten och att allt kommer fram där istället.
Fast HR brukar väl inte göra egna utredningar utan går väl mest igenom vad TR gjort, tittar på inspelningarna från den förhandlingen etc?
2021-10-20, 14:59
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Fast HR brukar väl inte göra egna utredningar utan går väl mest igenom vad TR gjort, tittar på inspelningarna från den förhandlingen etc?

Nej, men tydligen kan försvaret hävda att åklagaren inte varit tillräckligt objektiv (läs lat), åklagaren har ju en skyldighet att visa att BO är trovärdig.

Det var Advokat David Massi som fick HR att beordra åklagaren att även tömma BOs telefon (Lambertzkvinnan), då det framkom att hon inte var så ärlig som BO.
2021-10-20, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det är precis detta som är kärnan, vad som är bekräftat, att det Lydia framfört om att Emil provocerat och varit kränkande, hotfull, skadat henne fysiskt mm
Lydias berättelser är rena lögnerna.
Det stämmer inte, vad hon försökt övertyga förhörsledarna om, när sanningen upodagas, iom Emils film, får hon minnesförlust.

Vad människor som har haft med Lydia att göra genom åren har förmedlat, det förkastas som nonsens, lögner.
Det Lydia själv framfört är den korrekta sanningen.

Jag försökte svara dig på din fråga förut.
2021-10-20, 15:40
Medlem
Citat:
Nej, men tydligen kan försvaret hävda att åklagaren inte varit tillräckligt objektiv (läs lat), åklagaren har ju en skyldighet att visa att BO är trovärdig.

Det var Advokat David Massi som fick HR att beordra åklagaren att även tömma BOs telefon (Lambertzkvinnan), då det framkom att hon inte var så ärlig som BO.

Vad har Lambetzfallet med det här att göra?
2021-10-20, 16:37
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Becksson
Vad har Lambetzfallet med det här att göra?

Om du bara orkade att ens läsa båda posterna i det specifika inlägget, så skulle du kanske förstå!!

Samt att det var svar på ett inlägg som inte är ditt!
2021-10-20, 16:50
Medlem
Ok, försök till tidsaxel:

L flyttar till Farsta 1/11
L och E lär känna varandra strax före nyår
Någon vecka efter köper E en bil som L har till sitt förfogande
L och E umgås regelbundet, hon verkar tillbringa en stor del av sin tid i Bålsta
L blir av med sin lägenhet i april
L blir inlagd på egen begäran i maj
Enligt L hämtar E hennes grejer från Farsta under denna tid
L blir utskriven i slutet av maj
L skjuter E

Tycker ni inte att det går väldigt fort?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in