2021-10-20, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fast dessa 'enkla idéer' är ju endast dina fantasier.

Och ljuset från de avlägsna stjärnorna går lika gärna din plana yta som solens gör. Varför beter sig ljusen så olika?

Ljuset beter sig inte olika, solen och stjärnornas position är olika.

Världens enklaste koncept att förstå.
Citera
2021-10-20, 15:48
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Något annat exempel som innefattar en plan yta större än X antal mil, det har du inte, och därför vet du inte vad du pratar om.
Du får testa att triangulera. Oavsett vad du fantiserar ihop får du då fram ett avstånd till solen som är större än det du tror.

Och då har vi plötsligt ett matematiskt bevis som kommer att störa dina fantasier.
Citera
2021-10-20, 15:55
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Nej du. Vissa stjärnor skyms av den nedgående solen. När solen är borta syns de, alldeles nära ditt än platta jord.

Som sagt, du ser vad som hände. Du frågade efter hur bevis för en platt jord skulle se ut. När du fick exempel behövde du hitta på nya regler för hur ljus och perspektiv beter sig. Exempel du drar ur din egen röv nedan du skriver.
Citera
2021-10-20, 16:01
Medlem
Citat:
Nej du. Vissa stjärnor skyms av den nedgående solen. När solen är borta syns de, alldeles nära ditt än platta jord.

Som sagt, du ser vad som hände. Du frågade efter hur bevis för en platt jord skulle se ut. När du fick exempel behövde du hitta på nya regler för hur ljus och perspektiv beter sig. Exempel du drar ur din egen röv nedan du skriver.

Och du ser inte problematiken i hur du säger "man ska kunna se solen dygnet runt" - utan att veta hur en platt yta av en viss storlek yttrar sig från där du observerar?

Jag ser problematiken där.
Citera
2021-10-20, 16:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Och du ser inte problematiken i hur du säger "man ska kunna se solen dygnet runt" - utan att veta hur en platt yta av en viss storlek yttrar sig från där du observerar?

Jag ser problematiken där.
Är hur som helst inget bevis för platt jord vilket vad var du efterfrågade. Det är ju enbart dina egna spekulationer och dom bevisar inte ett smack.
Finns ju dock andra mer handfasta bevis för rund jord t ex ekvatornsd längd och södra korset och dessa motbevisas inte genom att du för hundramiljonte gånger tar upp horisonten och perspektivet.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-10-20 kl. 16:07.
Citera
2021-10-20, 16:14
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Av nyfikenhet, kan någon ge mig ett exempel på hur ett bevis för att jorden faktiskt skulle vara platt, och inte en snurrande boll, skulle se ut?
Om en cirkel med diametern 2000 mil skulle ha omkretsen
2000π = ca 6283 mil
skulle det visa att jorden är platt. Men ekvatorn är just en sådan cirkel, och dess omkrets är bara 4000 mil.
Grundläggande geometri.
Citera
2021-10-20, 16:23
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Nej det finns gott om stjärnor på exakt samma position på himlen som solen var på några timmar innan och stjärnorna går upp och ner efter exakt samma mönster som solen gör så ditt koncept är ren gallimatias.
Citera
2021-10-20, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej det finns gott om stjärnor på exakt samma position på himlen som solen var på några timmar innan och stjärnorna går upp och ner efter exakt samma mönster som solen gör så ditt koncept är ren gallimatias.

Och det tycker du är en omöjlighet på en teoretiskt platt jord? Att saker rör sig över ditt huvud?
Citera
2021-10-20, 16:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Och det tycker du är en omöjlighet på en teoretiskt platt jord? Att saker rör sig över ditt huvud?

Lika sannolikt som att vår existens endast är en dröm du drömmer, eller ett dataprogram. Du vet, högstadiefilosofiska frågor.

Det blir ju fånigt om du kastar ur dig lösa spekulationer helt utan stöd i verkligheten.

’Jamen tänk om det är så här då!’
Senast redigerad av Clay Allison 2021-10-20 kl. 16:47.
Citera
2021-10-20, 16:47
Medlem
Citat:
Lika sannolikt som att vår existens endast är en dröm du drömmer, eller ett dataprogram. Du vet, högstadiefilosofiska frågor.

Det blir ju fånigt om du kastar ur dig lösa spekulationer helt utan stöd i verkligheten.

Skulle säga att hypotesen att saker rör sig över mitt huvud på en platt jord har stöd i en verklighet där jorden är platt, och saker rör sig över mitt huvud.

Men du tycker väl det är en lika omöjlig tanke som att saker med olika positioner syns utefter dessa positioner.
Citera
2021-10-20, 16:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Skulle säga att hypotesen att saker rör sig över mitt huvud på en platt jord har stöd i en verklighet där jorden är platt, och saker rör sig över mitt huvud.

Men du tycker väl det är en lika omöjlig tanke som att saker med olika positioner syns utefter dessa positioner.

Du frågade om vad ett bevis för en platt jord skulle vara.

Jag svarade att om solen syntes 24 timmar om dygnet skulle det vara ett bra bevis. Då börjar du fantisera ihop helt nya beteenden för ljus.

Och nu skiftar du och börjar prata om nåt annat. Varför är jag inte förvånad?
Citera
2021-10-20, 17:03
Medlem
Citat:
Du frågade om vad ett bevis för en platt jord skulle vara.

Jag svarade att om solen syntes 24 timmar om dygnet skulle det vara ett bra bevis. Då börjar du fantisera ihop helt nya beteenden för ljus.

Och nu skiftar du och börjar prata om nåt annat. Varför är jag inte förvånad?

Du vet fortfarande inte hur en platt yta av en viss storlek och det som rör sig ovanför skulle yttra sig från där du observerar. Alltså är ditt "bevis" för en platt jord helt taget ur luften.

Men om det är allt du har att komma med så får jag tacka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in