2021-10-10, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AztecCrystal
Ingen har någonsin sett ytan på havet kröka sig, stillastående vatten bildar alltid en horisontellt plan yta. Ingen har heller sett marken rotera. Vi kan alltså konstatera att hela glob-doktrinen bygger på datorgenererade bilder, tolkning av optiska fenomen och sofisteri.
Hur vet du att vattnet alltid är horisontellt. Har du sett det utanför ditt badkar? Har du aldrig stått på stranden och sett båtar försvinna bakom horisonten? Har du aldrig sett solen gå ner bakom horisonten utan att bli mindre?

Tror du att flygtider söder om ekvatorn är optiska fenomen?
Citera
2021-10-10, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Om du menar mitt argument med vattenpasset är det bara en tanke om hur det skulle bli om man hade en jättelång rätskiva, vattenpass.
Eftersom rakt är rakt, måste det ju finnas nån brytpunkt där rakt börjar ändra sig till ett annat rakt. Och om man nu mot förmodan skulle göra ett golv som är säg 2000 mil.
Är det rakt i 2000 mil eller böjer sig golvet som en båge neråt om man kunde ställa sig bredvid och se hela ytan. Om man ständigt kontrollerat för varje meter att det är rakt medans man byggde det.
Alltså det är rakt i liten skala men är inte rakt i stor skala?
Och hade man en 2000 mil lång rätskiva som man lägger på en plan yta utan kullar och svackor. Skulle den inte ligga plant mot backen hela tiden? Eller skulle den sticka iväg uppåt då jorden under sticker iväg neråt?
Jag vet inte, men det skulle va konstigt om vågrät ändrar sig lite smått hela tiden..
Varför är det konstigt? Det finns ingen särskild brytpunkt, men den förändras gradvis hela tiden, men inte glöm at jorden är jettestor. Din vattenpass är ständigt relaterad till riktningen för jordens mitt. Det är gravitationen som styr. Vad annat skulle vattenpasset hålla sig till? Det kan ju inte vara densitet.

Din teoretiska raka skiva ville sticka sig upp från marken om den var tillräckligt lång.
Citera
2021-10-10, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Precis, detta är ju också intuitivt för de flesta. Följdfrågan blir då självklar: Varför använder plattjordarna ett så taffligt argument, om nu jorden verkligen är platt?

Ponera att jorden faktiskt är platt. Varför säger då en auktoritet i ämnen med många timmars studier, saker som: ”Det finns inga exempel på järnvägar som faktorerar in kurvatur, tada, jorden är platt”

Givet att jorden är faktiskt platt, så är det en OTROLIG motsägelse att så taffliga argument ens existerar.

Järnvägar byggs väl i delar om typ 30 m. Inte helt olikt att bygga med Lego i uppförstorad skala. Som om inte det vore nog, så har ju varje individuell järnvägsdel en elasticitetsmodul för att undvika brott på grund av omgivningen - underlag, solljus, temperaturförändringar, wear & tear etcetera.

Att man ovanpå detta skulle behöva faktorera in klotkurvatur i bitarna (enligt plattjordarna) blir ju bortom löjligt. Kanske om bitarna var flera hundra mil långa per styck, i ett material som inte klarar töjning, på ett (perfekt) underlag utan lokala avvikelser från nämnda kurvatur, då kanske.

Därför att det inte finns några bättre argument?

Argumentet kommer från Eric Dubays "200 proofs" där samtliga "bevis" håller samma skrattretande låga nivå. Vad sägs om om t.ex bevis #10:

Citat:
The London and Northwestern Railway forms a straight line 180 miles long between London and Liverpool. The railroad’s highest point, midway at Birmingham station, is only 240 feet above sea-level. If the world were actually a globe, however, curving 8 inches per mile squared, the 180 mile stretch of rail would form an arc with the center point at Birmingham raising over a mile, a full 5,400 feet above London and Liverpool.”
Citera
2021-10-10, 12:45
Medlem
Citat:
Precis, detta är ju också intuitivt för de flesta. Följdfrågan blir då självklar: Varför använder plattjordarna ett så taffligt argument, om nu jorden verkligen är platt?

Ponera att jorden faktiskt är platt. Varför säger då en auktoritet i ämnen med många timmars studier, saker som: ”Det finns inga exempel på järnvägar som faktorerar in kurvatur, tada, jorden är platt”

Givet att jorden är faktiskt platt, så är det en OTROLIG motsägelse att så taffliga argument ens existerar.

Järnvägar byggs väl i delar om typ 30 m. Inte helt olikt att bygga med Lego i uppförstorad skala. Som om inte det vore nog, så har ju varje individuell järnvägsdel en elasticitetsmodul för att undvika brott på grund av omgivningen - underlag, solljus, temperaturförändringar, wear & tear etcetera.

Att man ovanpå detta skulle behöva faktorera in klotkurvatur i bitarna (enligt plattjordarna) blir ju bortom löjligt. Kanske om bitarna var flera hundra mil långa per styck, i ett material som inte klarar töjning, på ett (perfekt) underlag utan lokala avvikelser från nämnda kurvatur, då kanske.

En oerhört fundamental fråga du skulle kunna ställa till plattjordarna är hur vi med oerhört hög precision kan hitta på jorden när våra kartor är baserade på en sfärisk jord.

De flesta plattjordare använder globjordskartor själva. Självbedrägeri eller total faktaresistens?

Inom hela plattjordscommunityt finns inte ens ett utkast till en fungerande karta fastän det skulle vara mycket enkelt att producera en sådan.
Citera
2021-10-10, 12:46
Medlem
Citat:
Dessa argument förstår jag inte alls. Om vi först tar det med att ingen har sett jorden rotera.. Vi är överens om att jorden roterar ett varv per dygn, eller hur(approximativt)?

Det innebär då att timvisaren på en klocka(som är omöjligt att se röra sig i realtid) roterar dubbelt så snabbt som jorden(givet en konventionell klocka med en 12h-urtavla). Lägg till det faktum att atmosfären roterar tillsammans med klotet, så kan jag bara se din invändning som urbota korkad. Eller tänker jag fel här?

Sedan att vatten alltid bildar en horisontellt plan yta..Du måste ställa dig frågan: ”horisontellt i förhållande till vad?” Ordet har enbart mening i förhållande till ett valt referenssystem. Ja, vatten har en (asymtotisk) horisontell plan yta i förhållande till ett referenssystem med klotets lokala tangent och ortogonallinje som axlar. Om dessa axlar varierar, vilket de gör enligt klotmodellen, och därmed är din invändning inget argument varken för eller emot varesig en platt eller kloktformad jord. Är inte detta fundamenta? Eller är det jag som är dum i huvudet?

Jag håller som sagt dörren öppen för att jorden är platt. Finns faktiskt starka argument för att den är det, eller åtminstone inte klotformad. Men dina två argument här ser jag som gallimatias.

Nej, vi är absolut inte överens om att marken eller atmosfären roterar. Mätningar som jag själv gjort visar att marken står still och luften rör sig oftast mellan 3-6 m/s. Solen rör sig i himlen och lyser upp zoner lokalt, detta ger upphov till dag eller natt. Och för att besvara din sista fråga, ja du är tyvärr dum i huvudet.
Citera
2021-10-10, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
En oerhört fundamental fråga du skulle kunna ställa till plattjordarna är hur vi med oerhört hög precision kan hitta på jorden när våra kartor är baserade på en sfärisk jord.

De flesta plattjordare använder globjordskartor själva. Självbedrägeri eller total faktaresistens?

Inom hela plattjordscommunityt finns inte ens ett utkast till en fungerande karta fastän det skulle vara mycket enkelt att producera en sådan.

Använder mig av den kartan som finns på UN's logo. Gleaon's karta. Varför drar du till med en halmgubbe?
Citera
2021-10-10, 13:02
Medlem
Citat:
Använder mig av den kartan som finns på UN's logo. Gleaon's karta. Varför drar du till med en halmgubbe?

Nej det gör du inte. När du använder dig av t.ex Google Maps så använder du dig av en sfärisk karta och varken du eller någon annan har någonsin navigerarat med hjälp av FNs logotyp.
Citera
2021-10-10, 13:05
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Om du menar mitt argument med vattenpasset är det bara en tanke om hur det skulle bli om man hade en jättelång rätskiva, vattenpass.
Eftersom rakt är rakt, måste det ju finnas nån brytpunkt där rakt börjar ändra sig till ett annat rakt. Och om man nu mot förmodan skulle göra ett golv som är säg 2000 mil.
Är det rakt i 2000 mil eller böjer sig golvet som en båge neråt om man kunde ställa sig bredvid och se hela ytan. Om man ständigt kontrollerat för varje meter att det är rakt medans man byggde det.
Alltså det är rakt i liten skala men är inte rakt i stor skala?
Och hade man en 2000 mil lång rätskiva som man lägger på en plan yta utan kullar och svackor. Skulle den inte ligga plant mot backen hela tiden? Eller skulle den sticka iväg uppåt då jorden under sticker iväg neråt?
Jag vet inte, men det skulle va konstigt om vågrät ändrar sig lite smått hela tiden..

Jag förstår hur du tänker, det är ett fascinerande tankeexperiment som ger en idé om hur absurt det är med en klotformad jord när man kontemplerar det i lite större skala.

Om man hypotetiskt föreställer det det golv om 2000 mil som du nämner..

Antag att golvet är absolut rakt och att materialet inte ger efter, ett hypotetiskt material av oändligt solid karaktär. Antag vidare att vi lägger detta golv på en godtycklig vald plats på jorden och att anläggningpunkten klarar belastningen utan större deformationer..

Då skulle golvet gradvis minska sitt tryck mot underlaget(jorden) med avståndet från anläggningsområdet(där trycket är som störst) tills dess att golvet ”sticker iväg” på egen hand, ut i atmosfären, pga kurvaturen.

Människor långt bort från anläggningsområdet skulle inte uppleva golvet som horisontellt när de tittar på det, trots att hela golvet är perfekt rakt och horisontellt vid dess anläggningspunkt och i dess relativa närhet.

Fascinerande tankeexperiment som sagt, men väldigt hypotetiskt. Men framförallt kan det aldrig utgöra något argument i diskursen om jordens form. Din tanke förblir en exotisk föreställning utanför själva diskussionen.

Det slår mig faktiskt att teorin om den platta jorden kanske tjänar ett gott syfte(oavsett den faktiska formen), i det att det bjuder in till tankeverksamhet och funderingar kring argument, framförallt tankar kring vad som faktiskt utgör ett legitimt argument och vad som inte gör det.
Senast redigerad av TupolevTu-144 2021-10-10 kl. 13:34.
Citera
2021-10-10, 13:06
Medlem
Citat:
Nej, vi är absolut inte överens om att marken eller atmosfären roterar. Mätningar som jag själv gjort visar att marken står still och luften rör sig oftast mellan 3-6 m/s. Solen rör sig i himlen och lyser upp zoner lokalt, detta ger upphov till dag eller natt. Och för att besvara din sista fråga, ja du är tyvärr dum i huvudet.

Om du gör adekvata mätningar med hjälp av t.ex ett gyroskop så kommer du kunna konstatera att jorden roterar.
Citera
2021-10-10, 13:07
Medlem
Citat:
Då reknar jag med att du håller med om att solen följer den södra vändcirkeln i december / januari.
Och att du som ett resultat av detta menar att du längst söder i Argentina alltid ser solen i norr och aldrig i söder?
Citera
2021-10-10, 13:13
Medlem
Citat:

Du menar denna? https://flatearth.ws/gleason

Det är väl lite tråkigt att den är en projektion baserad på en sfärisk jord. https://en.wikipedia.org/wiki/Azimuthal_equidistant_projection Så lik förbannat navigerar du med en globjordskarta när du sitter där med en FN-flagga i knät.

Gör om, gör rätt!
Citera
2021-10-10, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Du menar denna? https://flatearth.ws/gleason

Det är väl lite tråkigt att den är en projektion baserad på en sfärisk jord. https://en.wikipedia.org/wiki/Azimuthal_equidistant_projection Så lik förbannat navigerar du med en globjordskarta när du sitter där med en FN-flagga i knät.

Gör om, gör rätt!

Kartan jag använder mig av är platt. Kanske navigerar du med en leksaks-glob, men tvekar på att du kommer dit du ska då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in