Citat:
Ursprungligen postat av
Clay Allison
Fast här hamnar ni alltid. Ni behöver uppfinna nya egenskaper - som aldrig beskrivits tidigare. Och som ni själva inte har den minsta förklaring till.
Perspektiv skymmer aldrig något.
Ljus som går över en plan yta beter sig inte annorlunda än annat ljus.
Samt: du har ännu inte kommenterat att vi ser avlägsna stjärnor även nära horisonten - samtidigt som solen är osynlig.
Hitta inte på en ny ad hoc-lösning nu.
Varför skulle jag inte se dessa stjärnor? De befinner sig uppenbarligen inte på samma plats som solen över en teoretiskt platt jord.
Det är som att du är inkapabel att föreställa dig de absolut enklaste idéerna, så fort en kurvlös värld behöver beaktas.
"Någonting över mig på en platt jord har olika positioner, och således ser jag dem inte tillsammans" - omöjlig tanke, av någon anledning?
Nej, perspektiv skymmer ingenting om du drar något längst med ditt köksbord. Något annat exempel som innefattar en plan yta större än X antal mil, det har du inte, och därför vet du inte vad du pratar om. Sen är det förmodligen inte så enkelt svar som "perspektiv" - om jorden nu är platt.
Vet inte hur du tror ljus skulle kunna ta sig förbi en begränsning i hur långt vi kan se? En begränsning är en begränsning, oavsett form på jorden.