Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Okej. Vattenångor och gravitation är orsaken till att jag inte ser slutet av den här platta korridoren. Ville bara veta hur du resonerade.
Vattenångor, andra partiklar i luften + att våra ögon inte har oändlig upplösning. I en spikrak korridor av normalt höjd är det nog ögats upplösning som sätter stopp först. Gravitationen lär dock inte påverka hur långt du ser.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Har du stått längst med en platt yta 10 mil lång och observerat hur objekt försvinner på något annat sätt än botten först?
Nej men logiskt tänkande säger mig att det inte finns någon annan vettig förklaring till botten försteffekten än kurvaturen. Dessutom frågade du efter
bevis för platt jord. Att jag inte sett en 10 mil lång platt yta är inget
bevis för en platt jord. Istället vänder du på frågan efter 5 minuter och kräver hundraprocentiga bevis av oss samtidigt som du inte kan bevisa att skit själv. Finns dock säkra
bevis för rund jord t ex avstånden på södra halvklotet, ekvatorns längd osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Absolut. Alla som läser fysik i grundskolan lär sig att platta ytors begränsningar i hur långt vi kan se orsakas av vattenångor och gravitation.
Vad menar du att gravitation har med frågan hur långt du kan se på en platt yta att göra? Du skulle naturligtvis se exakt lika långt i tyndlöshet.