Citat:
Ursprungligen postat av
Kvastfeningen
Jag är inte ett dugg sugen på att vinkla några siffror utan återger bara vad som är dom bästa siffrorna vi har för tillfället.
Du hugger som en kobra så fort någon antyder att dödligheten inte blir så hög i år.

Det är nästan så man känner att du VILL ha en högre siffra.
Självklart kan det fyllas på med ja högt räknat kanske 250 personer.
Den största eftersläpningen brukar vara avklarad på tre veckor.
Så fröken ok
V.1-40 2020 71 792 st
V.1-40 2021 TROLIGTVIS KANSKE 66 949+250=67 199
Differens 4626 st
Nöjd så?
Poängen med mitt inlägg var bara att visa om inget extraordinärt händer så landar vi runt 90 000 i år.
Jag ska uppdatera dig om vad det landade på för siffror om några veckor.
Ps. Var tror du Euromomo får sina siffror ifrån?
Och du hittar på. Jag skriver inte att dödligheten blir hög i år. Jag skriver att den ser normal ut med en ev. liten överdödlighet. Men att det beror på hur det blir i vinter. Hur dödligheten blir kommer vi inte veta fören en bit in på 2022. Fram till dess är det bara spekulationer och helt meningslöst att ha åsikter om.
Men definitivt har vi lägre dödlighet en 2020, det är ingen som har sagt något annat.
Men gör det, uppdatera mig om några veckor och igen om en och en halv månad. Så får vi se hur mycket siffrorna ändrats. Kan faktiskt vara intressant att se hur stor eftersläpning de har.
Så sliper vi kanske sådana diskussioner som vi hade förra året i tråden. För de var så man somnade av dem, ofullständiga siffror som fick några att om och om igen hävda att 2020 skulle få en normal dödlighet.
Eller som denna diskussionen kom från. Att någon skrev i tråden att vi hade "
tydlig underdödlighet". Det var ju det jag påpekade inte stämde. Vi har ingen tydlig underdödlighet, vi har ingen tydlig överdödlighet heller. Den ser snarare normal ut för 2021 en så länge.
Men det kan inte du acceptera för du kan inte acceptera att människor har sina egna åsikter, de måste tycka som du uppdiktar.