2021-10-20, 08:27
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Jämför med Brasilien där Presidenten nu verkar bli åtalad för ungefär samma coronastrategi som Sverige haft.
Ja tydligen anser senaten att han gjort sig skyldig till massmord på 300000 genom sin pandemihantering.

Svetsarn och Tegnell borde ju lastas för åtminstone 10000 mord här i Sverige….
Citera
2021-10-20, 08:28
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Jämför med Brasilien där Presidenten nu verkar bli åtalad för ungefär samma coronastrategi som Sverige haft.
Nja. Att fördröja inköp av vaccin för att istället förespråka klorokin är knappast nåt man gjorde i Sverige.
Citera
2021-10-20, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Känns som en stor risk att vi får ytterligare våg då vaccinationsskyddet håller på att gå ur kroppen på de flesta nu. Varar ju bara 6 månader så det känns inte så bra.
Det tror jag inte, håller inte med om din känsla angående hög sannolikhet för ny kraftig coronavåg i Sverige (och oavsett är RISKEN väldigt liten, eftersom konsekvenserna - - > påverkan på kvarvarande levnadsår är förhållandvis små) . Jag tycker mig istället se att hysterin har lagt sig nu. Trenden är att media slutat försöka skrämma befolkningen med rapporter map det hysteriska räknande av hur många som öppnar pärleporten med covid i kroppen dag för dag. Känslan är att Covid kommer,med all rätta, hamna i samma fack som ex RS, säsongsinfluensan, vinterkräksjukan...
Senast redigerad av jerka11 2021-10-20 kl. 08:43.
Citera
2021-10-20, 08:41
Medlem
Lettand kommer sannolikt att införa obligatorisk covid-19 vaccination för alla personer över 50 år och uppåt.

2021-10-19
RIGA - Prime Minister Krisjanis Karins (New Unity) proposes mandatory vaccination against Covid-19 for all people over 50.

vaccination rate among young people is much higher than in the group of elderly people

So far, 50 percent of Latvian residents have completed the immunization process
https://www.baltictimes.com/karins_proposes_mandatory_vaccination_against_covi d-19_for_all_residents_over_50/
Citera
2021-10-20, 08:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Det tror jag inte, håller inte med om din känsla angående hög sannolikhet för ny kraftig coronavåg i Sverige (och oavsett är RISKEN väldigt liten, eftersom konsekvenserna - - > påverkan på kvarvarande levnadsår är förhållandvis små) . Jag tycker mig istället se att hysterin har lagt sig nu. Trenden är att media slutat försöka skrämma befolkningen med rapporter map det hysteriska räknande av hur många som öppnar pärleporten med covid i kroppen dag för dag. Känslan är att Covid kommer,med all rätta, hamna i samma fack som ex RS, säsongsinfluensan, vinterkräksjukan...

Är det nära förestående att immuniteten går ur kroppen kommer dödstal, sjukhusinläggningar, tidningsrubriker och mediabevakning att öka.
Citera
2021-10-20, 08:49
Medlem
virvelbaggs avatar
Ser att i Sörmland driver framförallt barn och skolan smittspridningen.
Antalet coronasmittade i Sörmland ökar för tredje veckan i rad. Förra veckan konstaterades 172 nya fall, enligt Region Sörmland. Det är en ökning med 31 fall jämfört med veckan innan.

Att samhället och framförallt skolorna öppnat är troligtvis den största anledningen till att antalet nya smittade har ökat i Sörmland, enligt Signar Mäkitalo som inte är förvånad över uppgången.

– Vi har inte hunnit vaccinerat tillräckligt med barn ännu. Vi ser även en ökning bland gruppen 35-40 vilket inte är så konstigt, säger Signar Mäkitalo som hänvisar till att många är föräldrar.
Så ökningen finns speciellt bland barn men också bland deras föräldrar. Barnen smittar varandra drar hem smittan till föräldrarna som sedan sprider de vidare, jobbar någon då med sköra personer blir det trubbel. Men skolan påverkar ju inte smittspridningen nämnvärt, eller hur är det nu? Det är alltid lite konstigt när myndigheter och verkligheten säger två olika saker.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/antalet-coronasmittade-fortsatter-att-oka
Citera
2021-10-20, 08:55
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja jag gillar SIR men jag gillar euromomo mer en scb. Mest bara för att scb har så stora eftersläpningar men ändå ger siffror. euromomo marker ju i alla fall de veckor som inte är fullständiga så att ingen får för sig att räkna in dem.

Men säg mig för vecka 40, tror du att den är klar eller kommer det att fyllas på mer?

Edit:
Ser att du uppdaterat ditt inlägg, så du är fullt medveten om att vecka 40 och kanske även september inte är fullständiga ändå räknar du in dessa ofullständiga veckor utan att ens skriva det.

Ja, då är man sugen att vinkla lite.

Jag är inte ett dugg sugen på att vinkla några siffror utan återger bara vad som är dom bästa siffrorna vi har för tillfället.

Du hugger som en kobra så fort någon antyder att dödligheten inte blir så hög i år.
Det är nästan så man känner att du VILL ha en högre siffra.
Självklart kan det fyllas på med ja högt räknat kanske 250 personer.
Den största eftersläpningen brukar vara avklarad på tre veckor.

Så fröken ok
V.1-40 2020 71 792 st
V.1-40 2021 TROLIGTVIS KANSKE 66 949+250=67 199
Differens 4626 st

Nöjd så?

Poängen med mitt inlägg var bara att visa om inget extraordinärt händer så landar vi runt 90 000 i år.
Jag ska uppdatera dig om vad det landade på för siffror om några veckor.

Ps. Var tror du Euromomo får sina siffror ifrån?
Citera
2021-10-20, 09:04
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Antalet coronasmittade i Sörmland ökar för tredje veckan i rad. Förra veckan konstaterades 172 nya fall, enligt Region Sörmland. Det är en ökning med 31 fall jämfört med veckan innan.

Att samhället och framförallt skolorna öppnat är troligtvis den största anledningen till att antalet nya smittade har ökat i Sörmland, enligt Signar Mäkitalo som inte är förvånad över uppgången.

– Vi har inte hunnit vaccinerat tillräckligt med barn ännu. Vi ser även en ökning bland gruppen 35-40 vilket inte är så konstigt, säger Signar Mäkitalo som hänvisar till att många är föräldrar.
Så ökningen finns speciellt bland barn men också bland deras föräldrar. Barnen smittar varandra drar hem smittan till föräldrarna som sedan sprider de vidare, jobbar någon då med sköra personer blir det trubbel. Men skolan påverkar ju inte smittspridningen nämnvärt, eller hur är det nu? Det är alltid lite konstigt när myndigheter och verkligheten säger två olika saker.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/antalet-coronasmittade-fortsatter-att-oka
Låter ganska samstämmigt med vad FHM säger:
Senaste veckorapporten:
Incidensen under vecka 40 var högst i gruppen
10–19 år följt av grupperna 40–49 år och 30–39 år.
Rapport Covid-19 hos barn och unga:
Veckorna kring skolstart innebar en
ökning av fall bland barn och unga 10–17 år, och tydligast var ökningen i gruppen
13–15 år. Antal fall i gruppen 18–19 år höll sig på samma nivå som tidigare. Under
sommaren kunde 18–19-åringar börja vaccinera sig, och i augusti 2021 infördes
även en allmän rekommendation om vaccination av 16–17-åringar. En nedgång i
antal fall ses efter vecka 36.
Citera
2021-10-20, 09:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Ja, det här med att barn inte smittat eller är "drivande". Hur man nu skulle kunna smitta utan att vara drivande. Den enda egentliga skillnaden är ju att barn vanligen inte blir lika sjuka. Om inte annat belyser det vikten av att vaccinera barnen. De jobbar ju inte hemma.
Citera
2021-10-20, 09:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Låter ganska samstämmigt med vad FHM säger:
Senaste veckorapporten:
Incidensen under vecka 40 var högst i gruppen
10–19 år följt av grupperna 40–49 år och 30–39 år.
Rapport Covid-19 hos barn och unga:
Veckorna kring skolstart innebar en
ökning av fall bland barn och unga 10–17 år, och tydligast var ökningen i gruppen
13–15 år. Antal fall i gruppen 18–19 år höll sig på samma nivå som tidigare. Under
sommaren kunde 18–19-åringar börja vaccinera sig, och i augusti 2021 infördes
även en allmän rekommendation om vaccination av 16–17-åringar. En nedgång i
antal fall ses efter vecka 36.

Slutsats: Barnen har smittat varandra som sedan smittat ned sina föräldrar med fladdermusviruset. Ingen högoddsare direkt.
Citera
2021-10-20, 09:25
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det här med att barn inte smittat eller är "drivande". Hur man nu skulle kunna smitta utan att vara drivande. Den enda egentliga skillnaden är ju att barn vanligen inte blir lika sjuka. Om inte annat belyser det vikten av att vaccinera barnen. De jobbar ju inte hemma.
Det är kanske för att barns smittspridning inte påverkar direkt utan först i nästa led.

Barnen smittar varandra, det påverkar knappt alls sjukvården, de smittar sina föräldrar, det påverkar bara lite mer men problemet uppstår inte fören föräldrar gruppen smittar vidare.

Men mindre smittade barn, mindre smittade föräldrar och då mindre smitta bland sköra.

Man kan ju försöka stoppa smittan där den börjar eller låta den härja där och sedan försöka stoppa den senare. Frågan är väl vad som är bäst och där finns det lika många åsikter som det finns människor i världen.
Citera
2021-10-20, 09:28
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag är inte ett dugg sugen på att vinkla några siffror utan återger bara vad som är dom bästa siffrorna vi har för tillfället.

Du hugger som en kobra så fort någon antyder att dödligheten inte blir så hög i år.
Det är nästan så man känner att du VILL ha en högre siffra.
Självklart kan det fyllas på med ja högt räknat kanske 250 personer.
Den största eftersläpningen brukar vara avklarad på tre veckor.

Så fröken ok
V.1-40 2020 71 792 st
V.1-40 2021 TROLIGTVIS KANSKE 66 949+250=67 199
Differens 4626 st

Nöjd så?

Poängen med mitt inlägg var bara att visa om inget extraordinärt händer så landar vi runt 90 000 i år.
Jag ska uppdatera dig om vad det landade på för siffror om några veckor.

Ps. Var tror du Euromomo får sina siffror ifrån?

Och du hittar på. Jag skriver inte att dödligheten blir hög i år. Jag skriver att den ser normal ut med en ev. liten överdödlighet. Men att det beror på hur det blir i vinter. Hur dödligheten blir kommer vi inte veta fören en bit in på 2022. Fram till dess är det bara spekulationer och helt meningslöst att ha åsikter om.

Men definitivt har vi lägre dödlighet en 2020, det är ingen som har sagt något annat.

Men gör det, uppdatera mig om några veckor och igen om en och en halv månad. Så får vi se hur mycket siffrorna ändrats. Kan faktiskt vara intressant att se hur stor eftersläpning de har.

Så sliper vi kanske sådana diskussioner som vi hade förra året i tråden. För de var så man somnade av dem, ofullständiga siffror som fick några att om och om igen hävda att 2020 skulle få en normal dödlighet.

Eller som denna diskussionen kom från. Att någon skrev i tråden att vi hade "tydlig underdödlighet". Det var ju det jag påpekade inte stämde. Vi har ingen tydlig underdödlighet, vi har ingen tydlig överdödlighet heller. Den ser snarare normal ut för 2021 en så länge.

Men det kan inte du acceptera för du kan inte acceptera att människor har sina egna åsikter, de måste tycka som du uppdiktar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in