Citat:
Jag tror inte bröderna Palme på senare år fått särskilt mycket exklusiv information från PU, och inte sådan de kunnat analysera framgångsrikt. Men presskonferensen i juni 2020 såldes in hos bröderna Palme en dag i förväg, så de inte skulle bli tagna på sängen av budskapet.Mårten Palme har beskrivit det hela som att det var Filters reportage som blev en vändpunkt för honom, inte Krister Peterssons presentation. Och eftersom presskonferensen inte heller tillförde någon ytterligare information, mer än att det nu stod klart att även rättssamhället kommit till samma slutsats som Filter, så var väl detta tillräckligt för honom. Jag tror inte att sönerna fick veta ett skvatt mer än det som KP presenterade. Helt enkelt eftersom Petersson inte hade något mer att lägga fram än det som gick ut till allmänheten.
En intressant detalj är att i februari 2020 säger Mårten P till Expressen att Krister Petersson hörde av sig till Mårten hösten 2017 med intresse att hålla förhör med Lisbet. Det verkar på Mårten som att det inte följdes upp av Petersson. Jag antar att Petersson ändrade sig.
Citat:
Uttrycket låter som en trötthet och en blockering. Vi trodde på Engströmuppslaget, körde det i botten och kommer inte längre; Vi orkar inte titta på andra saker än detta.Jag förstod det,och jag gav anledningen till att han säger sig inte "komma runt" hypotes SE.
Jag skulle till och med vilja påstå att KP inte har haft något val.
Han är helt fastlås på brottsplatsen,och någon annan identifierad person omkring denna än SE finns inte att knyta upp något på.Hela processen a la KP stannar härmed upp på SE.
KP kommer inte runt SE genom att hans fastlåsning på brottsplatsen producerar SE som enda möjliga hypotes.Därifrån så försöker KP och HM utreda vidare,men de kommer ingenstans trots sina betänkligheter om SE.De kommer inte runt honom,av självklara skäl som jag ser det..eftersom SE inte är gärningsmannen.
För KP och HM stannar det dock i konstaterandet att de inte kommer runt SE.De borde kanske uttryckt det som att de inte kommer vidare istället för att säga att de inte kommer runt SE..men i all praktik har båda uttrycken samma verkliga betydelse i detta sammanhang.
Jag skulle till och med vilja påstå att KP inte har haft något val.
Han är helt fastlås på brottsplatsen,och någon annan identifierad person omkring denna än SE finns inte att knyta upp något på.Hela processen a la KP stannar härmed upp på SE.
KP kommer inte runt SE genom att hans fastlåsning på brottsplatsen producerar SE som enda möjliga hypotes.Därifrån så försöker KP och HM utreda vidare,men de kommer ingenstans trots sina betänkligheter om SE.De kommer inte runt honom,av självklara skäl som jag ser det..eftersom SE inte är gärningsmannen.
För KP och HM stannar det dock i konstaterandet att de inte kommer runt SE.De borde kanske uttryckt det som att de inte kommer vidare istället för att säga att de inte kommer runt SE..men i all praktik har båda uttrycken samma verkliga betydelse i detta sammanhang.
Fenomenet har förekommit flera gånger tidigare i PU. Både -89 och -97 gick luften ur utredningen när CP-spåret sprack. Poliser lämnade PU för att de inte kunde uppamma energi att ta nya tag.