2021-10-17, 19:29
Medlem
Caloviuss avatar
Enda kyrkan med legitimitet är den bibeltrogna kyrkan.
Trogen mot sina heliga skrifter vandrar den osynliga kyrkan, Kristi kropp, ledd av den bibeltrogna kyrkans lära och praxis mot den eviga härligheten i det tillkommande livet.
Diskussionen här i tråden når inte upp till ämnets höghet utan trälar och krälar runt i dyn, i en människoreligionens gyttjebrottning.
Senast redigerad av Calovius 2021-10-17 kl. 19:33.
Citera
2021-10-18, 07:08
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Trogen mot sina heliga skrifter vandrar den osynliga kyrkan, Kristi kropp, ledd av den bibeltrogna kyrkans lära och praxis mot den eviga härligheten i det tillkommande livet.
Diskussionen här i tråden når inte upp till ämnets höghet utan trälar och krälar runt i dyn, i en människoreligionens gyttjebrottning.
När inte Svk’s högsta företrädare har ambitionen att ta sig ur gyttjan så….
Vilken samling kättare.
Däremot beundrar jag människor som orkar bara kvar som medlemmar i SVK, de troende jag känner har blivit katoliker för att ha en kyrka värd namnet att gå till. Själv väntar jag med det.
Senast redigerad av snigel1 2021-10-18 kl. 07:11.
Citera
2021-10-18, 07:29
Medlem
Citat:
Bibeltrogen hmm så du stödjer slaveri, människooffer och folkmord då?
Citera
2021-10-18, 07:31
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:

Och vilken kyrka eller religiös rörelse anser du vara bibeltrogen?
Citera
2021-10-18, 12:39
Medlem
Merwinnas avatar
I morse, när jag gick förbi min församlingskyrka, la jag lappen om utträde i deras brevlåda. Äntligen, efter alla års velande! Nu känner jag bara ro och lättnad, ingen ånger eller oro. Från och med nästa år är jag inte längre en del av:

- homovigslar

- homosexuella och transsexuella präster

- fjantande på Pride, regnbågsflaggor utanför och t.o.m. i själva kyrkan

- kvinnliga präster

- abortförlåtande och t.o.m. försvarande och -uppmuntrande av abort

- stödjande av invandring av personer med annan tro än den kristna, samt understödjande och gömmande av dem som faktiskt fått sin sak prövad och fått avslag på sin asylansökan (här har vi det värsta skräckexemplet, då två kvinnliga präster smusslade ut en afghan från förvaret i en stor resväska - man tror inte att det är sant...)

- hela attityden att det som står i Bibeln inte ska tolkas så bokstavligt, utan när tiderna ändras så tolkar vi bara om buden och reglerna så att det passar den moral som är inne just nu. ("Om Jesus hade levat nu, så hade han vigt homosexuella par, det är vi säkra på!", "förbudet mot fosterfördrivning måste ses i sin kontext", "Jesus kunde inte välja kvinnliga apostlar p.g.a. den kvinnosynen som rådde i Palestina då, men självklart hade han VELAT göra det...)

Som sagt: känns otroligt bra, att snart inte längre vara med och stödja ovanstående med min medlemsavgift och som en pinne i medlemsantalet. Om fler och fler går ur, så måste det komma till en punkt förr eller senare, då någon eller några som har makt och inflytande fattar att något har gått fel.
Senast redigerad av Merwinna 2021-10-18 kl. 12:45.
Citera
2021-10-18, 15:02
Medlem
Merwinnas avatar
På tal om att gå ur, förresten. Ni vet väl, att man måste gå ur före den 1 november (eller rättare sagt: kyrkoherden i ens församling måste ha erhållit ens utträdesansökan senast den 1 november, så han kan behandla den), om man ska slippa betala kyrkoskatt för hela nästa år också. Så om någon går i valet och kvalet, är det bra att slå till nu!
Citera
2021-10-18, 15:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I morse, när jag gick förbi min församlingskyrka, la jag lappen om utträde i deras brevlåda. Äntligen, efter alla års velande! Nu känner jag bara ro och lättnad, ingen ånger eller oro. Från och med nästa år är jag inte längre en del av:

- homovigslar

- homosexuella och transsexuella präster

- fjantande på Pride, regnbågsflaggor utanför och t.o.m. i själva kyrkan

- kvinnliga präster

- abortförlåtande och t.o.m. försvarande och -uppmuntrande av abort

- stödjande av invandring av personer med annan tro än den kristna, samt understödjande och gömmande av dem som faktiskt fått sin sak prövad och fått avslag på sin asylansökan (här har vi det värsta skräckexemplet, då två kvinnliga präster smusslade ut en afghan från förvaret i en stor resväska - man tror inte att det är sant...)

- hela attityden att det som står i Bibeln inte ska tolkas så bokstavligt, utan när tiderna ändras så tolkar vi bara om buden och reglerna så att det passar den moral som är inne just nu. ("Om Jesus hade levat nu, så hade han vigt homosexuella par, det är vi säkra på!", "förbudet mot fosterfördrivning måste ses i sin kontext", "Jesus kunde inte välja kvinnliga apostlar p.g.a. den kvinnosynen som rådde i Palestina då, men självklart hade han VELAT göra det...)

Som sagt: känns otroligt bra, att snart inte längre vara med och stödja ovanstående med min medlemsavgift och som en pinne i medlemsantalet. Om fler och fler går ur, så måste det komma till en punkt förr eller senare, då någon eller några som har makt och inflytande fattar att något har gått fel.
Good for you!

Får man fråga vad du har för tankar om framtiden? Tänker du att någon annan kyrka kan bli aktuell för dig?
Citera
2021-10-18, 15:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Good for you!

Får man fråga vad du har för tankar om framtiden? Tänker du att någon annan kyrka kan bli aktuell för dig?

Nej, jag är ju inte troende. Men OM den frågan blir viktig igen, och jag börjar grubbla i dom banorna (som jag gjort tidigare, men sedan kom det timliga med äktenskap och barn emellan s.a.s.), så är nog Missionsprovinsen mest aktuell, som det ser ut nu. Missionsprovinsen kommer närmast Svenska kyrkan som den var innan allt började gå snett på 1960-talet, först i och med de kvinnliga prästerna, och sedan bara värre och värre saker.
Citera
2021-10-19, 12:30
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Bibeltrogen hmm så du stödjer slaveri, människooffer och folkmord då?
Jag bryr mig inte om dina talking points, de är bara billig retorik, förvanskningar och falska anklagelser som du hasplar ur dig, utifrån någon bibelkritisk fulsajt, tänker jag. Baserat på vad jag sett dig skriva i trådarna.
Citera
2021-10-19, 12:31
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Och vilken kyrka eller religiös rörelse anser du vara bibeltrogen?
Det är nästa fråga, när vi diskuterat mina teser först och du håller med om dem, under äkta omvändelse till Gud.
Citera
2021-10-19, 13:26
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Det är nästa fråga, när vi diskuterat mina teser först och du håller med om dem, under äkta omvändelse till Gud.

Varför måste jag indoktrineras innan du svarar på en enkel fråga? Låter mer som om du driver en sekt.
Citera
2021-10-19, 13:33
Medlem
Citat:
Jag bryr mig inte om dina talking points, de är bara billig retorik, förvanskningar och falska anklagelser som du hasplar ur dig, utifrån någon bibelkritisk fulsajt, tänker jag. Baserat på vad jag sett dig skriva i trådarna.
Är det? du har uppenbarligen inte brytt dig om att läsa din sjuka bok. jag kan ge dig hänvisningar om du vill men du är uppenbarligen inte ens intresserad av att forska själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in