2021-10-18, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nej, det är inte ytterst ovanlig att en person avlider enbart av COVID-19. Jag har inte sett någon svensk statistik uppdelad på underliggande sjukdomar och bidragande dödsorsaker, men i Storbritannien hade man bra statistik på det där det första året och där pendlade antalet mellan 20%-10% av det totala antalet döda i respektive åldersgrupp som inte hade några underliggande sjukdomar alls.
Ja, det är intressant! Man kan ju tänka sig att en viss procent av dessa 10-20% ändå hade någon underliggande sjukdom som är svår att upptäcka.
Ett försvagat blodkärl i hjärnan borde räcka.
En dödsorsak måste vara med bestämd än enbart ”dog av Covod 19”
Senast redigerad av MacMackay 2021-10-18 kl. 20:20.
Citera
2021-10-18, 19:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Skillnaden är att man inte kan välja bort viruset. Vi alla utsätts för det förr eller senare. Vaccinen är däremot fullt möjliga att välja bort.

Jag valde att isolera mig till jag fick vaccinet. Är långt ifrån ensam i det beslutet.
Citera
2021-10-18, 19:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Du har identifierat det feltänk som utgör fundamentet till vaccinmotståndarnas kampanjer mot vaccinerna. När vaccinmotståndarna värderar viruset, så bryr dom sig enbart om hur många som avlider, och hur många som överlever. Vaccinmotståndarna bryr sig inte om eventuella långsiktiga effekter på hälsan. Tills man övergår till att betrakta vaccinet. Då gör vaccinmotståndarna en tvärvändning, och genast så det jätteviktigt att begrunda eventuella okända effekter på hälsan.

Vaccinmotståndarnas hela kampanj mot Covid-vaccinerna bygger på att hela tiden växla mellan maximal och minimal försiktighetsprincip.

Exakt så ligger det till. Hade möjligen haft viss förståelse för om man vägrat både viruset och vaccinet, men att utgå från att vaccinet är livsfarligt, men viruset ofarligt är ju totalt hål i huvudet.
Citera
2021-10-18, 19:48
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nej, det är inte ytterst ovanlig att en person avlider enbart av COVID-19. Jag har inte sett någon svensk statistik uppdelad på underliggande sjukdomar och bidragande dödsorsaker, men i Storbritannien hade man bra statistik på det där det första året och där pendlade antalet mellan 20%-10% av det totala antalet döda i respektive åldersgrupp som inte hade några underliggande sjukdomar alls.

Det ifs en definitionsfråga om man tycker att dom 20-40 st personer under 50 som har avlidit utan att vara sjuka innan under två säsonger är mycket.
För det är den mängden vi pratar om i Sverige med dina siffror.
1-2 st under 20 år på två säsonger.
Nu går vi in i tredje säsongen för luftvägsvirus och fortsätter ackumelera antalet.

Jag säger inte att covid är ofarligt för människor under 50 men är du frisk så är risken för att avlida mikroskopisk.
Är du under 20 och frisk.. tja då är det bara larvigt att oroa sig.
Citera
2021-10-18, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, det är två helt olika saker. Skriver man "med" betyder det att det enbart var en slump att han var smittad av covid19 när han dog. Skriver man "av", eller i sviterna av betyder det att covid19 var det som tog kål på vederbörande.
Eftersom kontrollen över vad folk dog av egentligen har varit usel alltigenom hela plandemin så spelar det inte så stor roll vad som menades. Att Läkare gissar sig till vad folk dött av är inget ovanligt men senaste åren harr det ju varit löjligt att nästan alla läkare gissat att de med lunginflammation dött av/med/på convid19.
Senast redigerad av Nibiru2011 2021-10-18 kl. 20:17.
Citera
2021-10-18, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det ifs en definitionsfråga om man tycker att dom 20-40 st personer under 50 som har avlidit utan att vara sjuka innan under två säsonger är mycket.
Jag skulle tro att de flesta av dessa även hade något underliggande alternativt haft en jvla otur eller haft en kraftig övervikt.
Citera
2021-10-18, 20:19
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Du baserar alltså ditt påstående på en anekdot med en(!) sköterska. Förtroendeingivande..

Nja, de hundratals videos som cirkulerat och blivit medtagna från några av de största sjukhusen i världen också.

Indien, USA, ENGLAND, Italien, Filippinerna osv. Tomma sjukhus när det skall vara katastrofläge.

Dessutom jobbar en släkting by marriage på St Görans och har sagt att det är sjuklig skrämselpropaganda och inte ens varit i närheten av så illa som media beskriver det.

Men fint försök att vara clever. Vad har du att komma med från det verkliga livet som bevisar motsatsen?
Citera
2021-10-18, 20:41
Medlem
Madagascars avatar
Hyffsat sträng kritik av den katastrof svenska medier generellt utgjort under pandemin. Jan Scherman försöker:

https://bulletin.nu/jan-scherman-fhm-har-agerat-som-trump-under-pandemin, idag
Citera
2021-10-18, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det verkar variera med dagsformen och kanske vem som skrivit artikeln. "I sviterna av" tycker jag är gångbart. Eller enbart "av". Att skriva "med" har jag alltid tyckt låtit fullständigt idiotiskt.
Jo vi har förstått att du ännu inte har insett att man kan avlida av en svår sjukdom som cancer eller svårt hjärtfel samtidigt som man har eller har hafr en mild coronainfektion…
Citera
2021-10-18, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Nja, de hundratals videos som cirkulerat och blivit medtagna från några av de största sjukhusen i världen också.

Indien, USA, ENGLAND, Italien, Filippinerna osv. Tomma sjukhus när det skall vara katastrofläge.

Dessutom jobbar en släkting by marriage på St Görans och har sagt att det är sjuklig skrämselpropaganda och inte ens varit i närheten av så illa som media beskriver det.

Men fint försök att vara clever. Vad har du att komma med från det verkliga livet som bevisar motsatsen?

Från verkliga livet? Är iofs OT i denna vetenskapliga tråd men jag har släktingar som arbetar på Karolinska och Akademiska i Uppsala och de delar, milt sagt, in den världsfrånvända bild av tomma sjukhus som du vill förmedla.
Citera
2021-10-18, 21:02
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie

Att sjukhusen varit i stabsläge med 48 h arbetsveckor samt att man stängt avdelningar samt skjutit fram elektiv vård till förmån för att skapa covidvårdplatser är ingen överdrift. Dock har du rätt kring kvällspressen som generellt vi sälja på våra känslor genom att ena dagen måla upp en dystopi och nästa dag något annat. Hopp och förtvivlan säljer
Citera
2021-10-18, 21:28
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Så vi kan ersätta alla foliehattsprocedurer som testfaser för vaccin och bara testa dom på dig istället?
Mår du bra så är det grönt ljus.
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Allt behöver inte vara svart eller vitt.
Det är inte vilket vaccin som helst vi diskuterar om här. Vi pratar om världens mest testade vaccin med störst forskning på i världshistorien.

Du får det att låta som att det är helt obeprövat och det skrämmer mig.
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
De saknar tester över lång tid så jag förstår inte hur du kan få dom till att vara "mest testade". Snarare enda vaccinen som är godkända som inte har testats över längre tid, vilket gör dom till de minst testade vaccinen, utifrån ett kvalitativt perspektiv.

Du har rätt i att vaccinerna inte är testade över lång tid. Men det du behöver tänka på, är att samma sak gäller viruset. Med tiden kan det visa sig att viruset har oangenäma effekter på hälsan som man inte var kända från början.

Vaccinmotståndarna tror sig undvika långsiktiga risker genom att tacka nej till vaccinet. Men dom lurar sig själva. Istället för riskerna med vaccinet, så utsätter sig vaccinmotståndarna för riskerna med viruset.

Jag blir provocerad när vaccinmotståndarna säger:
"Jag vill inte riskera långsiktiga biverkningar med vaccinet, när sjukdomen har en dödlighet på 0,5%."

Inser vaccinmotståndarna inte motsägelsen i detta resonemang?

Ännu mer provokativt är att vaccinmotståndarna anser sig vara smarta. Vaccinmotståndarna anser att alla andra är får som följer fårflocken. Men vaccinmotståndarna sväljer okritiskt alla budskap som sprids i den egna fårflocken.

Citat:
Skillnaden är att man inte kan välja bort viruset. Vi alla utsätts för det förr eller senare.

Jag räknar med att jag kan få viruset när som helst. Men eftersom jag har tagit vaccin, så är mitt immunförsvar förberett på mötet med viruset.

Citat:
Vaccinen är däremot fullt möjliga att välja bort.

Ja, det står dig fritt att välja bort vaccinet. Det som du inte kan välja bort, är riskerna. Såvida du tacker nej till ett vaccin, så tackar du samtidigt ja till att riskerna med att möta viruset utan ett immunförsvar som är förberett.

Vaccinmotståndarnas kampanjer mot vaccinerna bygger på att det är jätteviktigt att gardera sig mot okända långsiktiga risker; när det gäller vaccinet. Beträffande viruset, så har vaccinmotståndarna den rakt motsatta ståndpunkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in