2021-10-18, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vad använder Turkiet och Estland för vaccin?

Turkiet har högre smittspridning en övriga Europa, högre vaccinationstäckning och även större utdelning av dos 3.

Estland har samma situation. Betydligt högre smittspridning en genomsnitt Europa och högre vaccinationstäckning. Estland har ju till och med högre dödlighet en övriga Europa, just för tillfället i all fall.
De verkar ha lite problem med att vaccinera sin äldre del av befolkningen i Estland

15.10.2021, "former Health Board (Terviseamet) departmental director"
Instead, vaccinating at-risk groups, such as the elderly, should be the focus, and should be active, and personalized, he said.

"Family doctors are not able to do this in addition to normal work. It requires special action by health professionals," he said, noting that the relatively low level of vaccination of over 80s in Estonia is inexplicable.

Vaccination of the elderly is particularly low in Ida-Viru County and well below the 50-percent mark for over-80s there.
https://news.err.ee/1608370635/former-health-board-department-leader-no-quick-fix-to-vaccination-slowdown

--------------------

Edit: October 13, 2021
Lithuania to pay 100 euros to newly vaccinated seniors
https://bnn-news.com/lithuania-to-pay-100-euros-to-newly-vaccinated-seniors-no-lockdown-planned-229018
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-10-18 kl. 13:07.
Citera
2021-10-18, 14:17
Medlem
Knuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Grattis. Om du inte tillhör en eller flera riskgrupper är det helt meningslöst, så varför har du gjort det? För att godhetssignalera? Visa alla arbetskamrater hur duktig du är? En klapp på huvudet? En god liten fascist? Exakt vilken fördel får du av detta? Att du får besöka restauranger när du åker på semester till Thailand för att få avsugningar av horor utan kondom?

Och vad vet du om biverkningar säg 5 år framåt i tiden? Precis, du vet inte ett skit. Hela ditt inlägg var bara löjligt och extremt pinsamt.
Nja du får ett halvt rätt iallafall. Jag reser mycket och då underlättar det att vara vaccinerad. Slippa alla dom här PCR testen och dylikt. Så det var min främsta orsak. Hade jag inte rest mycket så hade jag nog inte varit lika snabb att vaccinera mig.

Sedan tror jag inte det är några fel på vaccinen heller för den delen. Bara roligt att retas med er foliehattar
Citera
2021-10-18, 14:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Kritisk insändare i DN.
Det är något som inte stämmer med den svenska coronastatistiken. Varför har Sverige fyra gånger fler coviddöda än Norge sedan sommaren? Detta trots att Norge officiellt har haft en mycket högre smittspridning än Sverige.

Den 7 september meddelade regeringen att restriktionerna skulle släppas i slutet på september. Folkhälsomyndigheten generaldirektör Johan Carlson sade då att att Sverige hade de lägsta dödstalen i Europa. Efteråt har det visat sig att detta inte stämde med verkligheten. Just den veckan, vecka 36, steg dödstalen kraftigt.

Officiellt rapporterade folkhälsomyndigheten 12 dödsfall i vecka 36, men i själva verket dog 49 personer i covid-19 den veckan, det vill sägar fyra gånger fler. Det framgår av folkhälsomyndighetens reviderade siffror, rapport vecka 38, 39 och 40.

Det var ingen tillfällig höjning. Den reviderade statistiken visar att dödstalen låg på denna höga nivå under hela september. Jämfört med augusti blev september en svart månad då dödligheten i covid-19 fyrdubblades.

Det innebär att regeringens utspel om de lättade restriktionerna kom samtidigt som dödstalen steg kraftigt i Sverige.
https://www.dn.se/insandare/sverige-maste-fa-en-coronastatistik-vi-kan-lita-pa/

Ja, det är märkligt. Sedan att man hela tiden rapporterar relativt få döda, för att sedan släppa en större klump avlidna, som man då aldrig analyserar utan skyller på "eftersläpning". När siffrorna är låga lyfts det, men när siffrorna är höga skyller man alltid på eftersläpning.
Citera
2021-10-18, 14:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Nu har Colin Powell avlidit "MED" Covid19....

https://www.di.se/nyheter/colin-powell-har-avlidit-i-sviterna-av-covid-19/

Skriver man så i andra länder "with covid19"?

Verkar inte riktigt så. Man skriver diead from "coronavirus complications". Kanske känns mer rättvist?
Man skulle kunna skriva att han dog efter komplikationer hänförliga till coronaviruset.

https://www.actionnewsjax.com/news/trending/coronavirus-colin-powell-dies-covid-19-complications/J3ISYKZF6RDJ7NMJTVX5DX2PFA/
Citera
2021-10-18, 14:26
Medlem
Citat:
Kritisk insändare i DN.
Det är något som inte stämmer med den svenska coronastatistiken. Varför har Sverige fyra gånger fler coviddöda än Norge sedan sommaren? Detta trots att Norge officiellt har haft en mycket högre smittspridning än Sverige.

Den 7 september meddelade regeringen att restriktionerna skulle släppas i slutet på september. Folkhälsomyndigheten generaldirektör Johan Carlson sade då att att Sverige hade de lägsta dödstalen i Europa. Efteråt har det visat sig att detta inte stämde med verkligheten. Just den veckan, vecka 36, steg dödstalen kraftigt.

Officiellt rapporterade folkhälsomyndigheten 12 dödsfall i vecka 36, men i själva verket dog 49 personer i covid-19 den veckan, det vill sägar fyra gånger fler. Det framgår av folkhälsomyndighetens reviderade siffror, rapport vecka 38, 39 och 40.

Det var ingen tillfällig höjning. Den reviderade statistiken visar att dödstalen låg på denna höga nivå under hela september. Jämfört med augusti blev september en svart månad då dödligheten i covid-19 fyrdubblades.

Det innebär att regeringens utspel om de lättade restriktionerna kom samtidigt som dödstalen steg kraftigt i Sverige.
https://www.dn.se/insandare/sverige-maste-fa-en-coronastatistik-vi-kan-lita-pa/
Även den korrigerade dödligheten är ju mycket låg. Typ bland den lägsta i Europa.

Att Norge hade ett jätteutbrott utan någon rapporterad dödlighet alls är väl en fråga för Norge att svara på.

Deltavågen i Sverige har varit extremt odramatiskt. Artiklar som den här är bara hårklyveri.
Citera
2021-10-18, 14:28
Medlem
IMBILDENs avatar
DI skriver att Powell dog med covid19. Aftonbladet att han dog i sviterna av covid19. Tycker nog att Aftonbladets skrivning känns mer respektfull.
Citera
2021-10-18, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Nja du får ett halvt rätt iallafall. Jag reser mycket och då underlättar det att vara vaccinerad. Slippa alla dom här PCR testen och dylikt. Så det var min främsta orsak. Hade jag inte rest mycket så hade jag nog inte varit lika snabb att vaccinera mig.

Sedan tror jag inte det är några fel på vaccinen heller för den delen. Bara roligt att retas med er foliehattar

Så vi kan ersätta alla foliehattsprocedurer som testfaser för vaccin och bara testa dom på dig istället?
Mår du bra så är det grönt ljus.
Citera
2021-10-18, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
DI skriver att Powell dog med covid19. Aftonbladet att han dog i sviterna av covid19. Tycker nog att Aftonbladets skrivning känns mer respektfull.
Med eller i sviterna av är ju i princip samma sak. Mer troligt är dock att han mest dog av hög ålder.
Senast redigerad av Nibiru2011 2021-10-18 kl. 14:52.
Citera
2021-10-18, 14:36
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Med eller i sviterna av är ju i princip samma sak. Mest troligt är dock att han mset dog av hög ålder.

Han var 84 år och enligt IMBILDEN m.fl. var det hans rättighet att leva för alltid.

Vi har en gammal man, vars immunförsvar tyvärr inte på tillräckligt sätt kunde ta vara på vaccinets egenskaper och fighta bort viruset. Tråkigt, tyvärr är detta vad som sker ibland när man blir gammal. Att vara F.d. försvarsminister ger inget extra skydd.
Citera
2021-10-18, 14:39
Medlem
Knuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Så vi kan ersätta alla foliehattsprocedurer som testfaser för vaccin och bara testa dom på dig istället?
Mår du bra så är det grönt ljus.
Allt behöver inte vara svart eller vitt.
Det är inte vilket vaccin som helst vi diskuterar om här. Vi pratar om världens mest testade vaccin med störst forskning på i världshistorien.

Du får det att låta som att det är helt obeprövat och det skrämmer mig.
Citera
2021-10-18, 14:48
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu har Colin Powell avlidit "MED" Covid19....

https://www.di.se/nyheter/colin-powell-har-avlidit-i-sviterna-av-covid-19/

Skriver man så i andra länder "with covid19"?

Verkar inte riktigt så. Man skriver diead from "coronavirus complications". Kanske känns mer rättvist?
Man skulle kunna skriva att han dog efter komplikationer hänförliga till coronaviruset.

https://www.actionnewsjax.com/news/trending/coronavirus-colin-powell-dies-covid-19-complications/J3ISYKZF6RDJ7NMJTVX5DX2PFA/

Fast det så står det ju inte ens i din länk!

Läser du inte ens vad du klistrar in?
Citera
2021-10-18, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Allt behöver inte vara svart eller vitt.
Det är inte vilket vaccin som helst vi diskuterar om här. Vi pratar om världens mest testade vaccin med störst forskning på i världshistorien.

Du får det att låta som att det är helt obeprövat och det skrämmer mig.

De saknar tester över lång tid så jag förstår inte hur du kan få dom till att vara "mest testade". Snarare enda vaccinen som är godkända som inte har testats över längre tid, vilket gör dom till de minst testade vaccinen, utifrån ett kvalitativt perspektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in