2021-10-16, 12:23
Medlem
Citat:
Politiet skriver i en pressemelding lørdag ettermiddag at de vil kunngjøre navnene på de drepte i Kongsberg når de holder pressekonferanse klokken 14.00 lørdag.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/kongsberg-angrepet-politiet-vil-offentliggjoere-navnene-paa-de-drepte-loerdag.PPCCsohm0?utm_source=v gfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1
Citera
2021-10-16, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Du idiotförklarade precis alla troende i världen som känner salighet med sin gud, de har helt enkelt schizofreni.
Alltså en majoritet av jordens befolkning.
Hör man guds röst är man tokig.
Citera
2021-10-16, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Han läser inte från en skärm i videon han la ut på nätet för fyra år sen. Han rapporterar tydligt och klart sitt besked som han fått "muntligt" från ovan. Jag tror inte att han har något förståndshandikapp utan är normalbegåvad och kan hantera en dator och internet. Det är inte någon trevliga röster han hör och han försöker troligen hantera dem och de orders han får genom att vara väldigt kort i tonen och i det han återger.

Det är mycket sorgligt för de enskilda personer som drabbas men också för deras anhöriga. EAB har varit sjuk sen 17-18-årsåldern. Jag kan självklart inte säga att det är schizofren sjukdom han lider av, men debutåldern och det lilla media upplyst om hur hans föräldrar behövt få besöksförbud för att de är rädda för honom och hans agerande i sin video talar för att det lutar åt den sjukdomen.

Användaren "Folkets tempel" hävdar att schizofreni utrotades under 1980-talet genom någon "uppfann antipsykotisk medicin". Sådan tur har mänskligheten inte men nya läkemedel, med färre biverkningar, kan lindra en del av symtomen (hallucinationer och vanföreställningar).

Du ser tydligt på ögonen att han läser de 5 meningarna i ett Word-dokument från skärmen på videon, han tittar inte in i kameran. Han verkar redan då inte ha förmågan att lära sig detta enkla budskap utantill p g a sin störning.

Vidare låter det mekaniskt, som om han hittat random-citat på nätet.
Senast redigerad av Neverever31 2021-10-16 kl. 12:28.
Citera
2021-10-16, 12:33
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Men om man inte tar pillret då?

Du har väldigt dålig koll på hur det funkar du.

Är du dum eller bara ignorant?
Länka till där polisen talar om att han lider av schizofreni, då kan jag svara.
Tills dess så är det du som är dum och ignorant.
Citera
2021-10-16, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Ikke hvor? Passar denna bättre?.

https://www.1881.no/person/kongsberg/kongsberg/elsebeth-andersen-braathen_232817S1/

Från Hårlev, Roskilde, Denmark
Ja
Citera
2021-10-16, 12:35
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Det är för att Espen inte alls kunde något om Islam när han gick och träffade en Imam. Hela "Islam" delen verkar ha kommit som en vanföreställning p.g.a hans psykiska problem. Det finns till och med en video där han berättar att han är "muslim" men det enda han gör är att "tvångsläsa" några ord från en skärm utan själ över huvud taget.

Hela skiten är otroligt plastigt.
Så han var inte muslim, enligt dig?
Citera
2021-10-16, 12:48
Medlem
Folketstempels avatar
2015, utreds av säkerhetspolisen
Citat:
Samtidigt uppger NRK att den norska säkerhetspolisen PST fick in larm om den misstänkta gärningsmannen redan 2015.

I tipset beskrevs Espen Andersen Bråthen som en sårbar person som kunde vara på väg att radikaliseras då han konverterat till islam.

2017, lägger upp videon.
Citat:
I en film, som Espen Andersen Bråthen själv la upp Youtube 2017, uppgav 37-åringen att han bland annat var en ”budbärare” och ”muslim”. Tio dagar efter att filmen lades ut på plattformen varnade en tidigare barndomsvän polisen om filmen.

2021, massmord.

Slutsats -Flashbacks islamistkramare:
Han är inte muslim, han har schizofreni

Min källa:
https://www.expressen.se/nyheter/missen-om-massmordaren-mer-vald-an-vi-kunde-tro/

Islamistkramarnas källa:
ur sin röv...
Citera
2021-10-16, 12:53
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Men om man inte tar pillret då?

Du har väldigt dålig koll på hur det funkar du.

Är du dum eller bara ignorant?
Det ses till att pillret tas om det skulle vara någon allvarlig psykisk sjukdom.
Finns ju i flytande form också.
Visst går det att fuska men inte helt lätt.
Citera
2021-10-16, 13:24
Medlem
Jag har också läst att han lider av schizofreni. Jag tror det var på nettsiden til VG.

Schizofreni är absolut INTE utrotat

Många slutar ta sina medicinet och hamnar till slut på psyket igen
Det bästa är depåsprutor med läkemedel, men då måste väl patienten själv gå med på det och det gör nog inte alla.
Citera
2021-10-16, 13:44
Avstängd
engammalfisks avatar
Spelar ingen roll varför någon gjort något det räcker med att veta vilket brott som begåtts av vem resten hör hemma i skvallerpressen. Sen är det ju inte psykisk sjukdom vid sällsynta dåd som borde belysas mer än alla miljarder med dåd av "friska" och varför de gjort som de gjort ska man ens nämna att det är för att de hade en elak pappa? brukar det nämnas som förklaring på ett dåd?? varför ska då att man känner av abyssen nämnas.
Citera
2021-10-16, 13:52
Avstängd
engammalfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pebbles61
Jag har också läst att han lider av schizofreni. Jag tror det var på nettsiden til VG.

Schizofreni är absolut INTE utrotat

Många slutar ta sina medicinet och hamnar till slut på psyket igen
Det bästa är depåsprutor med läkemedel, men då måste väl patienten själv gå med på det och det gör nog inte alla.
Du sitter alltså i en verklighet där vetenskapen varken kan bekräfta eller förneka att verkligheten är en digital simulation och påstår att röster är sjukdom och inte någon eller något som pratar, du har tagit tidsmaskin från 1800 eller har du inte tänkt så mycket? är dammsugare & blommor också sjukdom?
-
https://medium.com/@yazinakkawi/elon-musk-thinks-were-living-in-the-matrix-if-he-s-right-it-s-a-good-thing-6f5d3cb97334
-
Citera
2021-10-16, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Du uttrycker dig rakt på sak. EAB har en schizofren sjukdom, som tydligen debuterat på traditionellt vis i övre tonåren. Det är en kronisk och livslång sjukdom som går i skov med sämre och bättre perioder. Den är känd över hela världen och drabbar ganska slumpmässigt. Det är den sjukdom som är jämförelsetillståndet för "jämställt med svår psykisk sjukdom" i Sverige.

En psykiatriker kan lätt konstatera om schizofreni föreligger eller om en brottsmisstänkt har symtom och framstår som lika sjuk som en schizofreni-drabbad person. Anna Lindhs mördare försökte spela schizofren för psykiatrikern Göran Fransson, men det fungerade inte. Sådant "spel" är antagligen ett sundhetstecken då mördaren försöker undvika fängelse.

Även vi som saknar läkarkompetens och inte är (rätts-)psykiatriker kan som EABs föräldrar, syskon, gamla vänner och bekanta konstatera att han är "galen", som du säger. Han må själv vara medveten om det också, men kan alltså inte ändra på sakernas tillstånd. Det vore som att försöka tänka bort sin diabetes typ 1 och genom kraft och vilja få normalt blodsocker.

EAB kanske, genom åren, sökt lindring mot sina besked från ovan genom att söka hjälp i droger, i kyrka eller moské, ute på Torget, hemma hos mamma och pappa. Kanske har han sökt vård på akuten eller tagit till alkohol. Hallucinationer behöver inte endast vara 'syner' utan kan också vara genom hörseln. Som vi kan se/höra på filmerna när EAB talar så är han egentligen klar och logisk när han beskriver sin föreställning och förklarar den med att han är muslim. Det är bekymmersamt kan man förstå, men han accepterade tydligen det här beskedet från ovan när det kom.

Han har säkert gjord allt detta. Men det är uppenbart för de flesta att det är bra att han inlåst under mycket lång tid kanske resten av sitt liv. Jag tycker inte han är ond eller han ska avrättas. Det är mycket synd om honom och det är sorgligt och synd för hans offer och anhöriga till offren och honom. Men på enkel svenska så kan säga att är galen. Sen spelar det ingen roll vad läkare kallar det.

En av mina klasskamrater drabbades av schizofreni i ungdomen. Nu var han inte våldsam och de flesta schizofrena personer är inte farliga och är de det så är de oftast farliga för sig själva. Det finns tyvärr ett fåtal undantag.

Jag är ganska säker på att denna person inte spelar.

PS Det är utifrån vad jag har kunnat utläsa från massmedia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in