2021-10-14, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag tycker att det är uppenbart att de fem personerna (varav tre var pensionärer på väg mot sin 80-årsdag) dog på grund av den norska polisens ansvarslösa vapenregler.

Klockan 18.12 kommer första larmet till polisen. En galning går runt på Coop i Kongsberg och hotar människor och avlossar pilar, som då inte har dödat någon.

Klockan 18.17 får patrullen på väg meddelande om att det kan handla om fara för människoliv.

Klockan 18.18 är den första patrullen på plats. Mannen dyker upp och avlossar pilar mot polismännen, som blir mycket rädda och tar betäckning, eftersom de inte är utrustade för att ingripa. Medan de ligger gömda flyr gärningsmännen.

Klockan 18.23 ansluter ytterligare 20 patruller. De börjar leta, men hittar ingen. Under tiden passar mannen på att mörda fem människor - varav merparten är äldre kvinnor.

Klockan 18.47 grips mannen. En polisman har då fått fram ett vapen och avlossat ett varningsskott vilket fått mannen att inse situationens allvar för egen del. Han ger upp.

Jag är av den uppfattningen att beväpnad polis i den första patrullen antingen kunnat döda mannen direkt redan klockan 18.18 eller också skrämma honom till underkastelse genom ett varningsskott och därigenom rädda fem människors liv.

Nu blev istället den första patrullen mycket skrämd och sprang iväg för att gömma sig. Konsekvenserna är mycket tydliga. Norsk polis agerar på ett sätt som faktiskt dödar deras egna medborgare.

Andra typer av metodfel begicks även på Utöja av norsk polis. Om norrmännen agerat som poliskårer gör i vanliga länder så tror jag att 30-40 människoliv hade kunnat räddas.

Baggarna får ta sig en funderare på det där.

Instämmer till fullo. Det här blir en dyr läxa för dom tyvärr.
Citera
2021-10-14, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Inte ens norska polisen kan ju vara så dumma att de tror att gärningsmannen konverterat till islam och är en muslim på riktigt.

Den mannen ser störd ut på många sätt. Han hade gjort ngt liknande förr eller senare vare sig han konverterat eller inte. Sådana personer kan hitta skä till aktioner i allt möjligt.
Citera
2021-10-14, 19:41
Medlem
TreponemaPallidums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Skjöt han inte mot en polisman som var ur tjänst inne i konsum-butiken?
Jag har också läst något om en ledig polis som blev beskjuten, kanske det var inne i butiken och polisen fick syn på honom utanför densamma. Huvudgrejen är ändå att den första patrullen inte blev beskjuten. Nå, hur allt gick till i detalj får vi veta så småningom och först därefter kan vi dra slutsatser om poliserna agerade korrekt eller ej. Men som någon skrev, att bara skjuta ner en person utan vidare hade troligen betraktats som övervåld om han inte hunnit mörda någon först, såvida de inte var med överhängande fara för sina egna liv.
Citera
2021-10-14, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Polisen måste följa lagen. Det finns inget lagrum för polisen att göra något åt en sådan här snubbe i förväg. Inget intresse i poliseledningen heller, där är man helt inriktad på att göra hembseök hos folk som uttrycker sig kritiskt mot islam eller ifrågasätter att småflickor skall bära slöja.
De kanske kan börja göra hembesök hos extrema såssehatare i framtiden i preventivt syfte. Det är många galningar där ute som sitter och radikaliseras i sina filterbubblor.
Citera
2021-10-14, 19:42
Avslutad
Rätt sjukt.
Även i norge är det kopplat till invandring.

Hade dom inte haft så mycket invandring så hade det inte funnits massa terrorister i norge.

Multikultur e bra... jovisst.. hej tjena.
Citera
2021-10-14, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag tycker att det är uppenbart att de fem personerna (varav tre var pensionärer på väg mot sin 80-årsdag) dog på grund av den norska polisens ansvarslösa vapenregler.

Klockan 18.12 kommer första larmet till polisen. En galning går runt på Coop i Kongsberg och hotar människor och avlossar pilar, som då inte har dödat någon.

Klockan 18.17 får patrullen på väg meddelande om att det kan handla om fara för människoliv.

Klockan 18.18 är den första patrullen på plats. Mannen dyker upp och avlossar pilar mot polismännen, som blir mycket rädda och tar betäckning, eftersom de inte är utrustade för att ingripa. Medan de ligger gömda flyr gärningsmännen.

Klockan 18.23 ansluter ytterligare 20 patruller. De börjar leta, men hittar ingen. Under tiden passar mannen på att mörda fem människor - varav merparten är äldre kvinnor.

Klockan 18.47 grips mannen. En polisman har då fått fram ett vapen och avlossat ett varningsskott vilket fått mannen att inse situationens allvar för egen del. Han ger upp.

Jag är av den uppfattningen att beväpnad polis i den första patrullen antingen kunnat döda mannen direkt redan klockan 18.18 eller också skrämma honom till underkastelse genom ett varningsskott och därigenom rädda fem människors liv.

Nu blev istället den första patrullen mycket skrämd och sprang iväg för att gömma sig. Konsekvenserna är mycket tydliga. Norsk polis agerar på ett sätt som faktiskt dödar deras egna medborgare.

Andra typer av metodfel begicks även på Utöja av norsk polis. Om norrmännen agerat som poliskårer gör i vanliga länder så tror jag att 30-40 människoliv hade kunnat räddas.

Baggarna får ta sig en funderare på det där.
35 minuter för att polisen att få fram ett vapen?
Hur är det möjligt??
Citera
2021-10-14, 19:45
Medlem
Horungen.Muhammeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Nu skriver du saker som jag inte har sagt. Var någonstans skrev jag att den svenska polisen är bra, och var någonstans skrev jag att folk ska få beväpna sig?

Schizofrent inlägg.

Haha, du är en stjärna. Du måste hålla isär det du skriver och det jag skriver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmMotala
35 minuter för att polisen att få fram ett vapen?
Hur är det möjligt??

Om det hade gått fortare så fanns risk för övervåld. eller hur det nu var.
Citera
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
De kanske kan börja göra hembesök hos extrema såssehatare i framtiden i preventivt syfte. Det är många galningar där ute som sitter och radikaliseras i sina filterbubblor.

Det är ju det dom gör. Folk som har en kritisk installning till islam har ofta samma hållningar mot Ap (motsvarar sossarna i Norge). Islam har en stark ställning inom Ap och många av dom aktiva är muslimer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DifusLus
skjutvapen = våld

alla poliser bär skjutvapen = ökad våld

Kolla på USA. Poliserna är beväpnade till tänderna + massa civilbefolkning. Ändå har de flera hundra masskjutnigar ingen kan stoppa.

Israel... som måste ha världens mest patrullerade gator med militär och polis, kan inte heller stoppa alla terrordåd.

Grejen är den att vill någon döda människor oavsett land, beväpnad polis, militär, dödsstraff etc. Då kan man döda. Tar bara några sekunder.
Citera
2021-10-14, 19:47
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RebornL
Läste att norska polisen inte är beväpnad?
Om det stämmer undrar jag vad anledningen är?
Det måste vara den enda poliskåren i hela världen som ej är beväpnade..

Vet att dom har vapnen inlåsta i förstärkt handskfack / vapenlåda i bilen och får kontakta ledningscentralen om man anser att vapen behövs där man då får en kod för att lösa ut vapnen. Kan ju vara lite trixigt om man t ex är under beskjutning.
Citera
2021-10-14, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Rätt sjukt.
Även i norge är det kopplat till invandring.

Hade dom inte haft så mycket invandring så hade det inte funnits massa terrorister i norge.

Multikultur e bra... jovisst.. hej tjena.
Du fattar väl att mental ohälsa är grunden till såna här tragedier? Anledningarna till varför man gör så här är alltid efterkonsuerade i efterhand. Psykfall är ofta kreativa med sina historier.
Senast redigerad av DrMuggenD 2021-10-14 kl. 19:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in