2021-10-08, 22:04
Medlem
Det finns kanske något annat. Man var ju nu börjat undersöka militärt överintresserade män. Utlänningar som kommit in i militärapparaten kan ju vara en potentiell riskfaktor.
Men Inte tror jag att säpo mördat Arda, men det kanske fanns annat som har betydelse? För jag tror att om man säkert visste att det är självmord, då skulle man meddela det eftersom det varit ett sådant stort engagemang av folk för Arda. Man vet nog inte ännu.
Citera
2021-10-09, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Enheten Grova brott i Stockholm är mycket duktiga och professionella.
Jag tror absolut att de eller Malmöpolisen(om det är där de anhöriga bor) har pratat med de anhöriga.
Det som de anhöriga upplever som "tystnad" från polisen tror jag mera handlar om de begränsningar som finns i form av sekretess osv.
Polisen kanske även finner det meningslöst att diskutera alternativa teorier till Ds död med de anhöriga.

N

Som du vet av tidigare inlägg så har familjen Arda flera frågor som är obesvarade
Citera
2021-10-09, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grammatica
Det finns kanske något annat. Man var ju nu börjat undersöka militärt överintresserade män. Utlänningar som kommit in i militärapparaten kan ju vara en potentiell riskfaktor.
Men Inte tror jag att säpo mördat Arda, men det kanske fanns annat som har betydelse? För jag tror att om man säkert visste att det är självmord, då skulle man meddela det eftersom det varit ett sådant stort engagemang av folk för Arda. Man vet nog inte ännu.
.
Det tror jag också att i fallet finns det oklarheter fortfarande
Citera
2021-10-09, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Vänligen.
Kan du inte fixa fram dom polisundersökningarna för dom självmorden i din närhet och dela dom med oss.
Eftersom det inte finns nån speciell sekretess, utan dom är helt öppna så borde du med enkelhet kunna få fram dom undersökningarna och dela dom här med oss.
Jag skulle gärna och med stor nyfikenhet läsa dom, och dom anhöriga till "dina självmord" har säkert inga problem med att dela med sig av dessa händelser.
Så ta dig nu lite tid och fixa fram dom icke-sekretessade självmordshandlingarna och dela dom med oss.

Jag kan faktisk svara åt dig......
Du kommer aldrig att kunna fixa fram dom handlingarna och dela dom med oss, för det är sekretess på dom.

Men nu har du ju chansen att visa att jag och andra har fel.

Familjer som gått igenom det här tragiska delar inte sina privata utredningar officiellt på media sidor
Det är privat
Det jag ville säga är att de familjerna hade också många frågor som de fick svar på av polisen/ myndigheter
Sen skiter faktiskt jag i om du tror på det eller inte

Om du inte förstått det hela så tar jag det en gång till

Familj Arda har frågor som de skulle vilja prata med utredande poliser om men de får inga svar de bemöts bara med tysnad
Dödsfallsdatum som står i obduktionsprotokoll får de ej heller svar på
Du som vet allt kanske kan svara på varför ett datum hålls hemligt?

Jag behöver ingen redovisning om sekretteslagar
Du kan endast vönligen svara på av vilken anledning ett datum inte får komma ut?
Citera
2021-10-09, 13:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Familjer som gått igenom det här tragiska delar inte sina privata utredningar officiellt på media sidor
Det är privat
Det jag ville säga är att de familjerna hade också många frågor som de fick svar på av polisen/ myndigheter
Sen skiter faktiskt jag i om du tror på det eller inte

Om du inte förstått det hela så tar jag det en gång till

Familj Arda har frågor som de skulle vilja prata med utredande poliser om men de får inga svar de bemöts bara med tysnad
Dödsfallsdatum som står i obduktionsprotokoll får de ej heller svar på
Du som vet allt kanske kan svara på varför ett datum hålls hemligt?

Jag behöver ingen redovisning om sekretteslagar
Du kan endast vönligen svara på av vilken anledning ett datum inte får komma ut?

Jodå.
Ett datum får absolut komma ut.
Det finns inget hemligt med det.
Och med 100% säkerhet så hade polisen talat om det, OM dom hade haft ett datum.

För 150:e gången...
Man kan inte med säkerhet säga vilken dag en söndersprängd kropp som har legat ute i naturen i 4 månader, har dött.
Det är omöjligt.
Det finns inte en rättsläkare i hela världen som kan fastställa med säkerhet att en rutten, sprängd person dog för 3 månader och 26 dagar.
Det är omöjligt.
Istället ställs frågan till rättsläkare att Är det rimligt att personen dog i anslutning till försvinnandet.?
Och det kan en rättsläkare svara Ja eller Nej på, men exakt vilken dag är omöjligt
Och med 100% säkerhet är det svaret som polisen har förmedlat, men som anhöriga inte accepterar....
Tänk till lite nu.
Det funkar inte så som du ser på TV.......
(TV - läkaren lägger handen på den döda och säger att personen varit död i 11 dagar o 21 timmar. Det funkar inte så.)

Jag har en son som är över 18, och det finns inte en chans i världen att nån läkare ger mig hans sjukjournal, att tanten på försäkringskassan skulle visa mig min sons ärenden, eller att banken skulle berätta för mig hur pojkens konton ser ut eller en rättsläkare lämna ut uppgifter om en obduktion på ett självmord.
Vissa saker får dödsbo reda på för att kunna avsluta, så som konton, leasing mm.
Men andra saker hamnar under sekretess.
Thats it.!

Med andra ord så kunde du inte plocka fram "egna" självmord-utredningar....
Dom har ju ingen sekretess enl dig.

Ägna nu Lördagen till att ringa polisen och fråga varför dom har sekretess på undersökningar vid självmord.

Så kanske du nån gång kan få det ur systemet och lära dig nåt.

//Från hon som VET ALLT.!!
HA HA HA HA... TACK.!
Citera
2021-10-15, 11:45
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jodå.
Ett datum får absolut komma ut.
Det finns inget hemligt med det.
Och med 100% säkerhet så hade polisen talat om det, OM dom hade haft ett datum.

Man kan inte med säkerhet säga vilken dag en söndersprängd kropp som har legat ute i naturen i 4 månader, har dött.
Det är omöjligt.
Det finns inte en rättsläkare i hela världen som kan fastställa med säkerhet att en rutten, sprängd person dog för 3 månader och 26 dagar.
Det är omöjligt.
Istället ställs frågan till rättsläkare att Är det rimligt att personen dog i anslutning till försvinnandet.?
Och det kan en rättsläkare svara Ja eller Nej på, men exakt vilken dag är omöjligt
Och med 100% säkerhet är det svaret som polisen har förmedlat, men som anhöriga inte accepterar....
Tänk till lite nu.
Det funkar inte så som du ser på TV.......
(TV - läkaren lägger handen på den döda och säger att personen varit död i 11 dagar o 21 timmar. Det funkar inte så.)

Jag har en son som är över 18, och det finns inte en chans i världen att nån läkare ger mig hans sjukjournal, att tanten på försäkringskassan skulle visa mig min sons ärenden, eller att banken skulle berätta för mig hur pojkens konton ser ut eller en rättsläkare lämna ut uppgifter om en obduktion på ett självmord.
Vissa saker får dödsbo reda på för att kunna avsluta, så som konton, leasing mm.
Men andra saker hamnar under sekretess.
Thats it.!

Med andra ord så kunde du inte plocka fram "egna" självmord-utredningar....
Dom har ju ingen sekretess enl dig.

Ägna nu Lördagen till att ringa polisen och fråga varför dom har sekretess på undersökningar vid självmord.

Så kanske du nån gång kan få det ur systemet och lära dig nåt.

//Från hon som VET ALLT.!!
HA HA HA HA... TACK.!
Mycket bra.

En sak som man måste tänka på också som jag lyft tidigare är att just detta
Citat:
Det är omöjligt.
Det är omöjligt.
För mig är det här en av dom största bevisen för självmord. I kombination med att man efter bara någon dag går ut med att man inte misstänker brott. Man säger inte så om man inte vet. Och på dom få dagarna kan man inte se skillnad på en sprängolycka och ett mord, på en kropp som legat så länge och dessutom är utsatt för dödliga skador av en detonation. Alltså återstår bara självmord.

Sen hur dom vet att han tagit sitt liv är väl bara spekulationer. Men jag personligen tror att man misstänkte detta redan innan kroppen hittades. Och då inte bara av statistiska skäl.
Citera
2021-10-16, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
För mig är det här en av dom största bevisen för självmord. I kombination med att man efter bara någon dag går ut med att man inte misstänker brott. Man säger inte så om man inte vet. Och på dom få dagarna kan man inte se skillnad på en sprängolycka och ett mord, på en kropp som legat så länge och dessutom är utsatt för dödliga skador av en detonation. Alltså återstår bara självmord.

Sen hur dom vet att han tagit sitt liv är väl bara spekulationer. Men jag personligen tror att man misstänkte detta redan innan kroppen hittades. Och då inte bara av statistiska skäl.

Exakt! Jämför med fallet i länken nedan;

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OrWmKb/analys-av-hittat-barnskelett-klar

Ett barnskelettet hittas i en näverkorg under ett innertak den 22/8. Polisen är direkt övertygade om att detta är riktigt gammalt, TROTS det startas en FU om mord, då brott ej kan uteslutas. Nu, knappt två månader senare, har svar kommit om att skelettet är över 100 år gammalt. I fallet DA gick polisen ut med information om att FU sannolikt kommer läggas ner redan efter ett par dagar.

Edit: Jag är fortfarande övertygade om att det fanns en självmordsplan i DA’s dator. Troligtvis i samma mapp som ”Tyrestabilden” hittades i. Efter att polisen gjort fyndet trappades sökinsatsen ner, någon räddningstjänst var det inte längre tal om.
Senast redigerad av Gafflaren 2021-10-16 kl. 10:33.
Citera
2021-10-17, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflaren
Exakt! Jämför med fallet i länken nedan;

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OrWmKb/analys-av-hittat-barnskelett-klar

Ett barnskelettet hittas i en näverkorg under ett innertak den 22/8. Polisen är direkt övertygade om att detta är riktigt gammalt, TROTS det startas en FU om mord, då brott ej kan uteslutas. Nu, knappt två månader senare, har svar kommit om att skelettet är över 100 år gammalt. I fallet DA gick polisen ut med information om att FU sannolikt kommer läggas ner redan efter ett par dagar.

Edit: Jag är fortfarande övertygade om att det fanns en självmordsplan i DA’s dator. Troligtvis i samma mapp som ”Tyrestabilden” hittades i. Efter att polisen gjort fyndet trappades sökinsatsen ner, någon räddningstjänst var det inte längre tal om.

Hur vet du att sökinsats och när polisen kollade datorbild öv Tyresta tidsmässigt stämmer?
Även brodern/familj/vönner såg den sökn DA tidigare gjort öv Tyresta och hade bilden variit öv där DA hittades så hade säkert sökinsats varit där på platsen, inte hade de spridit sig i sina sök om plats fanns i DA dator
Citera
2021-10-17, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Hur vet du att sökinsats och när polisen kollade datorbild öv Tyresta tidsmässigt stämmer?
Även brodern/familj/vönner såg den sökn DA tidigare gjort öv Tyresta och hade bilden variit öv där DA hittades så hade säkert sökinsats varit där på platsen, inte hade de spridit sig i sina sök om plats fanns i DA dator
Nej, rätt! Det vet jag förstås inte. Jag borde varit tydligare med att det var en del av min övertygelse.

Jag hittar ingen tidigare nyhet om den av polisen återskapade bilden än i samband med att det konstateras vara DA man funnit.

Men är det samma bild som anhöriga hittat menar du?
Citera
2021-10-17, 09:58
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Håller ni på fortf?
Rip Arda. Självmord är viktigt att prata om.
Men sekretessen är ju av flera anledningar. Han va militär och har använt sprängämnen. Att skriva hur han planerat/får tag på det blir förmodat sekretessbelagt och även generellt så är de hans privata sjukdom. Du får inte reda på folks sjukdommar osv hur som helst.
Citera
2021-10-17, 12:05
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Nej, rätt! Det vet jag förstås inte. Jag borde varit tydligare med att det var en del av min övertygelse.

Jag hittar ingen tidigare nyhet om den av polisen återskapade bilden än i samband med att det konstateras vara DA man funnit.

Den återskapade bilden hittades väl vad jag förstått ganska omgående, när det blev människorov och det var därför man sökte just i Tyresta. Men att det aldrig framkom under söken är ju så klart ytterligare indicier. Men jobbar man efter MSO så söker man ju så klart på platser som finns dokumenterade hos den eftersökte. I sig inget konstigt. Men knyter man ihop allt så.
Citera
2021-10-18, 03:20
Medlem
Citat:

Om jag minns rätt så återskapades bild fr DA dator i ett tidigt skede och den bilden delgavs även till familj/vönner som som var med på söken
Bilden var inte öv platsen där DA hittades och Tyresta är ju ett stort område
Att DA sökt på Tyresta är ju kanske inte så konstigt med tanke på att det är en plats där det förekommer mycket Träning/ löpning
Och det var ju sagt att han skulle ut på löp
Ingen av hans vönner eller bror tyckte att det var något märkligt med att DA skulle ut och springa
DA hade ju också köpt en klocka strax innan dagen han försvann som han skulle anvönda vid löp.
som han visat brodern och han var så glad övsitt köp

Om jag förstått rätt så var det träningskläder vid fyndet så DA var ju klädd för träning
Min övertygelse är att
Jag tror att något kom emellan
antingen precis då han skulle börja sin motionsrunda eller att ett möte var bokat under löpet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in