2021-10-04, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Allt tyder på att ärendet är inte helt avslutat. Det kan vara anledningen till att föräldrarnas frågor inte besvaras mera än vad det gjorts i nuläget. ? min tanke bara. Kanhända D's bortgång öppnat eller lett till annat brottsligt som gör att det är tyst?
Samtidigt om det är klarlagt självmord borde det inte vara anledningar till att dölja helt vanliga allmänna uppgifter gällande hans död från föräldrarna. Att föräldrarna skulle sprida uppgifter och skvallra om sitt barn "skada den dödes rykte" tex. är en löjlig ursäkt - som någon här skrev om.

Jag instömmer med dina tankar runt det här fallet
Citera
2021-10-04, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det är troligtvis så att det kan vara svårt i det här fallet men det bör ju stå i obduktionsrapporten någon tid/datum eller någon form av tidsspann

Det datumet som står i obduktionsrapport är den anhöriga vill få info om
Med dagens teknik så skulle det kanske inte heller vara svårt att faställa mer exakt..

Namninsamlingen finns på fb DA. s
Minnessidan
Med den hoppas föräldrsrna få många påskrifter som stöd för att få ut datumet i obduktionsrapoorten hos polisen

Såg idag att tyvärr har det inte vsrit så många påskrifter

Märklugt med tanke på att sidan har många medlemmar
Med all respekt till Deniz familj, men är obduktionsrapporten sekretessbelagd är det omöjligt att få fram datumet, polusen skulle begå grava tjänstefel om de yppade något i rapporten. Lagstiftning kring sekretess är stenhård. Hur möjligheterna ser ut att överklaga sekretessen i rapporten är jag osäker på, kanske går det att få ut vissa delar av rapporten, till exempel ett eventuellt dödsdatum. Jag vet inte om det går att ha en obduktionsrapport delvis under sekretess. Alternativet är att sätta ett dödsdatum som november 2020, jag tror det blir extremt svårt att få fram mer exakt än så.
Citera
2021-10-04, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Ja. Har länkat det flera gånger tidigare här.

Nej, det borde de inte alls. Självmord blir som nämnt väldigt ofta sekretessbelagda om informationen kan skada den "drabbade" eller närstående. Så enkelt är det faktiskt.

Du bemödar dig varken att läsa igenom andras svar till dig eller dina egna inlägg innan du svarar, så det förvånar mig verkligen inte att du missat det. Du ger inte direkt sken av att vara varken särskilt klok eller noggrann, tyvärr.

Vad jag vet så har du lönkat polisens uttalande fr media

Pappans uttalande om beskedet självmord
Har jag tyvärr inte läst på något inlägg du gjort tidigare
Och det ser ut som fler ön mig som missat det
Istället för att ha en tråig attityd
Så kanske du kan bekräfta det du säger med den lönken

För övrigt så finns det ej heller någon info som föräldrar fått som styrker självmord

Eftersom du anser dig så klok så kanske du kan förklara för oss andra om vad som skulle komma till skada med att föräldr får info om ett dödsdatum?
Citera
2021-10-04, 21:16
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Vad jag vet så har du lönkat polisens uttalande fr media

Pappans uttalande om beskedet självmord
Har jag tyvärr inte läst på något inlägg du gjort tidigare
Och det ser ut som fler ön mig som missat det
Istället för att ha en tråig attityd
Så kanske du kan bekräfta det du säger med den lönken

För övrigt så finns det ej heller någon info som föräldrar fått som styrker självmord

Eftersom du anser dig så klok så kanske du kan förklara för oss andra om vad som skulle komma till skada med att föräldr får info om ett dödsdatum?

Sök i tråden eller mina gamla inlägg. Tror t.o.m. jag länkat till just dig tidigare.

Familjen gör nog bäst i att sätta ett datum själva. Förslagsvis 13 november. Man kan absolut ha en åsikt om sekretess, men det är vad det är - och inte heller något unikt för detta fall.

Om något är unikt så är det väl sättet DA valt att lämna in på och ev. planering för att dölja spår och försvåra just svar till närstående. Det är knappast polisens ansvar eller fel.
Citera
2021-10-04, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Med all respekt till Deniz familj, men är obduktionsrapporten sekretessbelagd är det omöjligt att få fram datumet, polusen skulle begå grava tjänstefel om de yppade något i rapporten. Lagstiftning kring sekretess är stenhård. Hur möjligheterna ser ut att överklaga sekretessen i rapporten är jag osäker på, kanske går det att få ut vissa delar av rapporten, till exempel ett eventuellt dödsdatum. Jag vet inte om det går att ha en obduktionsrapport delvis under sekretess. Alternativet är att sätta ett dödsdatum som november 2020, jag tror det blir extremt svårt att få fram mer exakt än så.

Ja av någon anledning så ser det ut som att fallet är sekrettessbelagt
Jag har också hört att det går att göra någon ansökan om att ev få ut delar av sek belagda rapporter
Sen om det lömnas ut något. vet man ju inte

Familjen har advokat så de har säkert fått den hjälpen
Men som jag uppfattat det hela så får de inget svar fr polismyndigheterna
Det jag funderar på är varför polisen inte svarar och ger den info till advokat/anhöriga?
Det är det märkliga oavsett sekrettess och lagar
Kan ju vara så att fallett är sekrettesbelagt pga att det inte är nerlagd?

Kanske det blir så att familj får acceptera nov 2020 som du säger
Men jag hoppas att de får tillröckligt många namn på sin namn insamling och får en chans att få datumet som könns viktigt för dem
Citera
2021-10-05, 23:19
Medlem
Självmord brukar vara sekretessbelagda för olika anledningar.

Han tog sig ändå tills Tyresta in i en stor skog för att begå självmord. Polisen fattade nog att han ville ha det sekretessbelagt annars kunde han skjutit sig själv på balkongen lika gärna.
Citera
2021-10-08, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyresta2020
Självmord brukar vara sekretessbelagda för olika anledningar.

Han tog sig ändå tills Tyresta in i en stor skog för att begå självmord. Polisen fattade nog att han ville ha det sekretessbelagt annars kunde han skjutit sig själv på balkongen lika gärna.
Ok då har jag en helt annan erfarenhet om sekretess vid självmord än dig
De jag vet så har det inte funnits något speciellt sekretessbelagt runt de självmord i min bekantskapskrets
Citera
2021-10-08, 07:29
Bannlyst
Citat:
Ok då har jag en helt annan erfarenhet om sekretess vid självmord än dig
De jag vet så har det inte funnits något speciellt sekretessbelagt runt de självmord i min bekantskapskrets

Vänligen.
Kan du inte fixa fram dom polisundersökningarna för dom självmorden i din närhet och dela dom med oss.
Eftersom det inte finns nån speciell sekretess, utan dom är helt öppna så borde du med enkelhet kunna få fram dom undersökningarna och dela dom här med oss.
Jag skulle gärna och med stor nyfikenhet läsa dom, och dom anhöriga till "dina självmord" har säkert inga problem med att dela med sig av dessa händelser.
Så ta dig nu lite tid och fixa fram dom icke-sekretessade självmordshandlingarna och dela dom med oss.

Jag kan faktisk svara åt dig......
Du kommer aldrig att kunna fixa fram dom handlingarna och dela dom med oss, för det är sekretess på dom.

Men nu har du ju chansen att visa att jag och andra har fel.
Citera
2021-10-08, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Vänligen.
Kan du inte fixa fram dom polisundersökningarna för dom självmorden i din närhet och dela dom med oss.
Eftersom det inte finns nån speciell sekretess, utan dom är helt öppna så borde du med enkelhet kunna få fram dom undersökningarna och dela dom här med oss.
Jag skulle gärna och med stor nyfikenhet läsa dom, och dom anhöriga till "dina självmord" har säkert inga problem med att dela med sig av dessa händelser.
Så ta dig nu lite tid och fixa fram dom icke-sekretessade självmordshandlingarna och dela dom med oss.

Jag kan faktisk svara åt dig......
Du kommer aldrig att kunna fixa fram dom handlingarna och dela dom med oss, för det är sekretess på dom.

Men nu har du ju chansen att visa att jag och andra har fel.

Alla frågor de anhöriga har haft har de fått svar på och det har inte varit någon tystnad fr polis
Är det konstigt tycker du?

Det är i tyvärr inga dokument för flashback
Citera
2021-10-08, 08:21
Bannlyst
Citat:
Alla frågor de anhöriga har haft har de fått svar på och det har inte varit någon tystnad fr polis
Är det konstigt tycker du?

Det är i tyvärr inga dokument för flashback

Precis på samma sätt har ju polisen meddelat Deniz anhöriga.

Självmord, Sprängt sig, tidpunkt går inte att fastställa men troligtvis i anslutning till försvinnandet.
Sen att dom i sin sorg har svårt att acceptera sin sons självmord och att dom säkert har 100 frågor på VARFÖR han fattade ett sånt beslut är en helt annan sak.

Varför är inte dokumenten för "dina" självmord något för Flashback ??
Citera
2021-10-08, 12:16
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Precis på samma sätt har ju polisen meddelat Deniz anhöriga.

Självmord, Sprängt sig, tidpunkt går inte att fastställa men troligtvis i anslutning till försvinnandet.
Sen att dom i sin sorg har svårt att acceptera sin sons självmord och att dom säkert har 100 frågor på VARFÖR han fattade ett sånt beslut är en helt annan sak.

Varför är inte dokumenten för "dina" självmord något för Flashback ??

Enheten Grova brott i Stockholm är mycket duktiga och professionella.
Jag tror absolut att de eller Malmöpolisen(om det är där de anhöriga bor) har pratat med de anhöriga.
Det som de anhöriga upplever som "tystnad" från polisen tror jag mera handlar om de begränsningar som finns i form av sekretess osv.
Polisen kanske även finner det meningslöst att diskutera alternativa teorier till Ds död med de anhöriga.
Citera
2021-10-08, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyresta2020
Redigerad, tog bort första delen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in