Citat:
Ursprungligen postat av
brolinlever
Artikeln är intressant på det sätt att den är sedd ur perspektivet från en värld delvis i skräck efter en olycka i samband med kärnkraft. Det är väl ändå så att den kärnkraft som vi ser framför oss kommer från en ny generation kärnkraftverk, i alla fall en betydande del av den, precis som du är inne på med bilarna. Nu är jag ingen forskare i kärnkraftens historia, men SMR var väl inte påtänkt på den tiden antar jag och allt annat har gått framåt i sådan fart så forskning som publicerats 2011 som dessutom baserar sig på tidigare forskning tror jag är inaktuell.
Solenergi tycker jag är alldeles utmärkt för att värma varmvattnet på sommaren i sommarstugan, lite sämre när jag vill ha ström till något mitt i natten eller klockan 15 på eftermiddan där jag bor. Vind är lite samma problem, dessa saker kan förändras om batterier utvecklas och blir mycket bättre. De kommer dock som det ser ut idag aldrig kunna ersätta kärnkraft. Det får nog något annat göra om några generationer
Håller med i det du skriver. Nu låser vi oss lite till en äldre artikel, ett par faktorer som tas upp där kan självklart granskas och diskuteras kring. Utvecklingen går framåt, just SMR är mycket intressant ur ett säkerhetsperspektiv. Självklart kommer kärnkraft kontinuerligt att bli säkrare och säkrare. Samtidigt kommer sol- och vindkraft att bli mer och mer effektivt, men här har vi stora frågan i att kunna lagra den skapade energin. Det är ju egentligen dessa förnybara bränslekällors stora nackdel just nu, bortsett från miljömässiga faktorer.
Ja, det håller jag med om. Kärnkraften har många fördelar på den fronten, specifikt nu i modern tid.
Men, vore kul att diskutera risker med kärnkraften. Vi behöver inte titta på Fukushima egentligen, eller tramsa till det med Tjernobyl-olyckan. Hur ser ni andra på att bygga kärnkraftverk i u-länder? Det är ju liksom inte riskfritt. Vill vi ha kärnkraft i u-länder eller bygger vi hellre ut solkraften där?