2021-10-13, 17:49
Medlem
Intressant psykologiskt fenomen hur stor vikt folk lägger på förvaltare med "stjärnstatus". Liksom, hade 99% vetat vem Burry är utan filmen? Han har skrivit en hel del konstiga saker. Är allmänt allergisk mot medias glorifiering av individer.

Köper lite Tesla fram till jul, det är på min "to do"-list att direktläga aktier, även om jag var med på den stora uppgången via fonder 👍

PE under 400 nu, jag var den skeptiska typen i våras men tror fan bolaget kan växa in i kostymen rätt snabbt alltså.
Citera
2021-10-13, 18:14
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlebsonMusk
Intressant psykologiskt fenomen hur stor vikt folk lägger på förvaltare med "stjärnstatus". Liksom, hade 99% vetat vem Burry är utan filmen? Han har skrivit en hel del konstiga saker. Är allmänt allergisk mot medias glorifiering av individer.

Köper lite Tesla fram till jul, det är på min "to do"-list att direktläga aktier, även om jag var med på den stora uppgången via fonder 👍

PE under 400 nu, jag var den skeptiska typen i våras men tror fan bolaget kan växa in i kostymen rätt snabbt alltså.

Ja men så länge du köper aktien bettar du att de ska passa i en ännu större kostym. För någon utdelning har de inte.
Citera
2021-10-13, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
https://imgix.bustle.com/uploads/image/2021/4/29/73f3ec9c-4084-4e1d-9eb3-1ef1b4fc4250-lb-ads-21.png?w=710&h=581&fit=max&auto=format%2Ccompress

Enligt den så är de bästa Waymo, Nvidia, Baidu och Argo AI. Men det finns även Mobileye, Nuro, Aurora, Motional, Zoox... Hur många som helst.

https://www.google.com/amp/s/www.inverse.com/innovation/best-autonomous-driving-companies/amp
Dels citerar du betald skvallermedia snarare än folk i branchen. Det får du läsa hur mycket du vill, men det hjälper inte så mycket i en diskussion.

Men framförallt skrev jag tydligt att det gällde automotive. comma.ai driver helt klart mot FSD (Hotz brukar dock inte betala för skvallerpress), men det är ett mjukvaruföretag. Och jag ser inte heller massa Nvidia-bilar köra runt.

Självklart kan ett mjukvaruföretag i slutändan vinna mot Tesla vad gäller FSD. Men de har dåliga kort på handen, eftersom Tesla som enda företag någonsin (detta kommer aldrig gå att göra igen, det är first-mover-only) kan beta-testa sig igenom en enorm flotta bilar över hela världen.

EDIT: går och går, snarare skulle det kosta enorma summor pengar att göra för en second-mover. Tesla har fått entusiastiska konsumenter att gladeligen betala för kalaset.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2021-10-13 kl. 19:54.
Citera
2021-10-13, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Dels citerar du betald skvallermedia snarare än folk i branchen. Det får du läsa hur mycket du vill, men det hjälper inte så mycket i en diskussion.

Men framförallt skrev jag tydligt att det gällde automotive. comma.ai driver helt klart mot FSD (Hotz brukar dock inte betala för skvallerpress), men det är ett mjukvaruföretag. Och jag ser inte heller massa Nvidia-bilar köra runt.

Självklart kan ett mjukvaruföretag i slutändan vinna mot Tesla vad gäller FSD. Men de har dåliga kort på handen, eftersom Tesla som enda företag någonsin (detta kommer aldrig gå att göra igen, det är first-mover-only) kan beta-testa sig igenom en enorm flotta bilar över hela världen.

EDIT: går och går, snarare skulle det kosta enorma summor pengar att göra för en second-mover. Tesla har fått entusiastiska konsumenter att gladeligen betala för kalaset.

Finns gott om kritik mot Tesla. De har långt kvar. Jag kör själv Tesla sen snart 5 år. Är imponerad av en del saker men djupt desillusionerad angående andra saker. t ex Elons löften.

Vi får väl se vad som händer.
Citera
2021-10-13, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Finns gott om kritik mot Tesla. De har långt kvar. Jag kör själv Tesla sen snart 5 år. Är imponerad av en del saker men djupt desillusionerad angående andra saker. t ex Elons löften.

Vi får väl se vad som händer.
Jag värderar inte Elons löften alls, och känner lite att man får skylla sig själv om man lyssnar på dem. Han är så transparent som person: briljant, idiot, säger massa konstigt skit som han känner för att säga i stunden, osv. Han gör ju inget alls för att dölja sin personlighet.

Jag har aldrig trott att FSD skulle gå snabbt. Saker går inte snabbt, det är inte så teknik utvecklas. Så fort folk springer runt och säger "oh wwaoow vad snabbt det går!" så betyder det att nördar suttit i 30 år och utvecklat något de precis fått serverat. Om vi har massa förarlösa bilar (som inte går "på räls" ala waymos fjanteri) år 2030 skulle jag vara riktigt nöjd med utvecklingen. Men förhoppningsvis kan vi redan om några år agera beredskaps-assistans åt Teslan bara. Bara auto pilot tar ju faktiskt hand om 80-90% av körningen utanför stadskärnor.
Citera
2021-10-14, 12:40
Medlem
Tesla spöar GM/Ford som faktiskt verkar ha slängt in handduken. - Musk spöar Boeing, Mc Donald Douglas, Grumman, VW, Toyota, oljeindustrin, elbolag, Bankerna hatar honom, Internet-bolag (Starlink) etc etc etc inom alla områden. Musk har alltså MÅNGA, Många fiender och de kontrollerar den media som lär folk att hata Elon Musk.

Samtidigt sitter narcisstiska daytraders (bla här på Flashback) och gnäller på att "Musk är långsam" och man läser det ena bs efter det andra och en massa "shortingmedia rykten". - Det går fortare att bygga en bilfabrik är att få "fart på den". Tesla Berlin kommer att producera 2 miljoner EVs per år i Europa för Europa. Shanghai tror jag är uppe i 580 000 bilar/år just nu.
Citera
2021-10-14, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Ja men så länge du köper aktien bettar du att de ska passa i en ännu större kostym. För någon utdelning har de inte.

Kostymen kommer att ges ut i XXXXXL om 10 år.
Dags att lägga på sig vikt.
Citera
2021-10-14, 12:49
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Kostymen kommer att ges ut i XXXXXL om 10 år.
Dags att lägga på sig vikt.

Ja ok men om de ökar med 150% till så är de redan världens största företag. Hur mycket tillväxt utrymme finns det då?
Citera
2021-10-14, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Ja ok men om de ökar med 150% till så är de redan världens största företag. Hur mycket tillväxt utrymme finns det då?

Har universum en ände? Tesla har inget tak. Spelar i en egen liga. Finns oändligt med utrymme mao.
Citera
2021-10-14, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Om vi har massa förarlösa bilar (som inte går "på räls" ala waymos fjanteri) år 2030 skulle jag vara riktigt nöjd med utvecklinge.
Larvigt...om man tolkar den statiska omgivningen grovt on the fly eller om man tolkat den i detalj tidigare gör ingen större skillnad. Den stora utmaningen är att hantera den dynamiska omgivningen med omgivande trafik.
Jag antar att Du kör "på räls" när du använder Google Maps också?
Citera
2021-10-14, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Larvigt...om man tolkar den statiska omgivningen grovt on the fly eller om man tolkat den i detalj tidigare gör ingen större skillnad. Den stora utmaningen är att hantera den dynamiska omgivningen med omgivande trafik.
Jag antar att Du kör "på räls" när du använder Google Maps också?
Du fattar inte. Waymo likt en massa andra kör bara på i förhand utstuderade vägar. Det har ärligt talat inget att göra med full self driving.

Sen är Waymo åtminstone användbart, till skillnad från det mesta larv på marknaden (låtsas att det är självkörande - kan i verkligheten inte ens hantera line keeping vid skarpa svängar). Men det har fortfarande inget med FSD att göra. Det Tesla bygger (försöker bygga) är något helt annat.

Tesla har (som enda företag förövrigt) länge haft fullt fungerande självkörning på motorväg. Men det är alltså något helt annat. Vad de gör med FSD överlapar inte ens. Tanken är att de i närtid ska merga så FSD tar hand om även motorvägar.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2021-10-14 kl. 20:44.
Citera
2021-10-14, 23:01
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Tesla spöar GM/Ford som faktiskt verkar ha slängt in handduken. - Musk spöar Boeing, Mc Donald Douglas, Grumman, VW, Toyota, oljeindustrin, elbolag, Bankerna hatar honom, Internet-bolag (Starlink) etc etc etc inom alla områden. Musk har alltså MÅNGA, Många fiender och de kontrollerar den media som lär folk att hata Elon Musk.

Samtidigt sitter narcisstiska daytraders (bla här på Flashback) och gnäller på att "Musk är långsam" och man läser det ena bs efter det andra och en massa "shortingmedia rykten". - Det går fortare att bygga en bilfabrik är att få "fart på den". Tesla Berlin kommer att producera 2 miljoner EVs per år i Europa för Europa. Shanghai tror jag är uppe i 580 000 bilar/år just nu.

På vilket sätt skulle Starlink vara ett hot mot 5G och fiber till majoriteten av befolkningen som finns i tätorter? Starlinks kundbas är och förblir en nisch. Har du tänkt på att man redan nu planerar för 6G med 1gb per användare. 1Gbit har länge varit standard för fiber. Starlink ska du vara glad om du kommer upp i 30Mbit för 1000kr i månaden. Sen tillkommer driftskostnaderna för starlink. Med 40000 satelliter så behöver man skjuta upp 30satelliter per DAG bara för att upprätthålla konstellationen.

Nu är det ioförsig inte en Starlinktråd men många fromma framtidsförhoppningar hos Tesla går igen på liknande sätt. Tesla är en smart marknadsförd produkt som Coca Cola. en livsstilsmarkör.
Senast redigerad av raskens 2021-10-14 kl. 23:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in