Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-19, 16:01
  #7069
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
FSD är något Tesla har hittat på som marknadsföringstrix. Det är på sin höjd level 3. De flesta bedömare anser Waymo ligger långt före Tesla. Köper man en Plaid eller Mercedes EQC så är det knappast för autonom körning i första hand. Dom flesta som köper Plaid har för avsikt att filma instrumenten vid acceleration och lägga ut på youtube. Väl använda 1,5miljon kronor. Vad gäller lyx och känsla spöar Marcedes Tesla vilken sekund som helst, något som saknas i Teslas gener.

Har inte hittat några försäljningssiffror vare sig för Plaid eller EQC då dom är nya men ingen av dom har förmodligen sålt mer än handfull. Däremot säljer Mercedes 2miljoner bilar årligen.

FSD kommer på riktigt. Tesla ligger 5 år minst före närmaste konkurrent. AI programmeras av maskininlärning. Varenda Tesla bil lär alltså andra Tesla bilar. (det är som ett neurologiskt nätverk) Veymo har knappast 1 miljon bilar ute som lär sig av varandra. Det är det som är maskininlärning. Teslas FSD uppdateras fler ggr per sekund. - Det är Teslas bilar som programmerar bilarna och de blir lite smartare/erfarnare varje nanosekund.

Plaid ser jag lite som en gimmick. En bil för 1 miljon som spöar Bugatti Veyron för 30 miljoner. Teslas "major master plan" är att producera 20 miljoner bilar per år och de billigaste för 20 000 dollar st. Teslas inre organisation är långt före de traditionella företagen som drar på en ryggsäck av byråkrati och traditioner.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-11-19 kl. 16:07.
Citera
2021-11-19, 16:44
  #7070
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
FSD kommer på riktigt. Tesla ligger 5 år minst före närmaste konkurrent. AI programmeras av maskininlärning. Varenda Tesla bil lär alltså andra Tesla bilar. (det är som ett neurologiskt nätverk) Veymo har knappast 1 miljon bilar ute som lär sig av varandra. Det är det som är maskininlärning. Teslas FSD uppdateras fler ggr per sekund. - Det är Teslas bilar som programmerar bilarna och de blir lite smartare/erfarnare varje nanosekund.

Plaid ser jag lite som en gimmick. En bil för 1 miljon som spöar Bugatti Veyron för 30 miljoner. Teslas "major master plan" är att producera 20 miljoner bilar per år och de billigaste för 20 000 dollar st. Teslas inre organisation är långt före de traditionella företagen som drar på en ryggsäck av byråkrati och traditioner.

AI är ingen helig Gral som ska lösa allt. AI är en förenklad modell av våra neuroner. Observera att den är mycket förenklad och avskalad. Än hur du tränar den så kommer den aldrig att klara av riktig intelligens. Människans hjärna har egenskaper som inte kan reproduceras med förenklade modeller av kisel. Du kan ha 1 miljard enheter som tränar sig och utbyter information så kommer den aldrig att kunna dra slutsatser om omgivningen med begränsad information ens i närheten av vad en hjärna kan. Det kommer fungera i system där man har någorlunda koll på omgivningen och har uttalade gränser som inte får överskridas.

här är en bra beskrivning vad AI innebär: https://www.youtube.com/watch?v=fxiHM11w-rk
Citera
2021-11-19, 16:58
  #7071
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
AI är ingen helig Gral som ska lösa allt. AI är en förenklad modell av våra neuroner. Observera att den är mycket förenklad och avskalad. Än hur du tränar den så kommer den aldrig att klara av riktig intelligens. Människans hjärna har egenskaper som inte kan reproduceras med förenklade modeller av kisel. Du kan ha 1 miljard enheter som tränar sig och utbyter information så kommer den aldrig att kunna dra slutsatser om omgivningen med begränsad information ens i närheten av vad en hjärna kan. Det kommer fungera i system där man har någorlunda koll på omgivningen och har uttalade gränser som inte får överskridas.

här är en bra beskrivning vad AI innebär: https://www.youtube.com/watch?v=fxiHM11w-rk

Hur långt Tesla kommit i FSD vet jag inte. Men jag vet att Tesla är 5-10 år före närmsta konkurrent.
Jag ser FSD som ett dataspel. En AI dator slår människor i vilket dataspel som helst bara den får reglerna i förväg. Det är vetenskap. Shack eller Goo eller vadfansomhelst. - AI slår alla människor. Big Time. - Se på FSD som ett dataspel. Om 5-10 år så kommer alla bilar att "prata med varandra" och bilolycker, köer mm kommer att upphöra. Bara den rena datakraften i en Tesla idag är värd runt 40 000 skr. Alla teslor pratar med varandra och du kommer inte att behöva en egen dator i framtiden. Koppla upp dig mot stillastående Teslor istället för en avgift via Teslas app.
Citera
2021-11-19, 18:04
  #7072
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Hur långt Tesla kommit i FSD vet jag inte. Men jag vet att Tesla är 5-10 år före närmsta konkurrent.
Jag ser FSD som ett dataspel. En AI dator slår människor i vilket dataspel som helst bara den får reglerna i förväg. Det är vetenskap. Shack eller Goo eller vadfansomhelst. - AI slår alla människor. Big Time. - Se på FSD som ett dataspel.
Om 5-10 år så kommer alla bilar att "prata med varandra" och bilolycker, köer mm kommer att upphöra. Bara den rena datakraften i en Tesla idag är värd runt 40 000 skr. Alla teslor pratar med varandra och du kommer inte att behöva en egen dator i framtiden. Koppla upp dig mot stillastående Teslor istället för en avgift via Teslas app.
Ärligt talat hur står det till i Kolan ? Du kan inte jämföra FSD Eller Autonomkörning med ett Dataspel helt skilda saker !
Citera
2021-11-19, 18:05
  #7073
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Hur långt Tesla kommit i FSD vet jag inte. Men jag vet att Tesla är 5-10 år före närmsta konkurrent.
Om du inte vet hur långt dom kommit, hur vet du att dom är 5-10 år före närmsta konkurrent?
Klassiskt feltänk (som är extremt vanligt när man inte ifrågasätter något överhuvudtaget), bara för att dom började före behöver inte det betyda att dom ÄR före. Flera rapporter ger dom sämre resultat än flera andra, bla denna: https://data.consumerreports.org/wp-...er-16-2020.pdf

Det är ett ganska vanligt fenomen att någon utvecklar något nytt, sedan tar konkurrenter konceptet och förbättrar det.
__________________
Senast redigerad av TheRiddle- 2021-11-19 kl. 18:08.
Citera
2021-11-19, 19:48
  #7074
Medlem
jag köpte in mig på tesla på 110USD / st
blev ju en fin avkastning, men inte fasen har jag sålt för det.. kanske är dags nu.
Citera
2021-11-20, 19:17
  #7075
Medlem
Framtidens största buissnes är varken EVs (elbilar) eller Solceller. Teslas styrka i framtiden är AI.

Det är AI som värderas till 80 trillioner dollar. - Tesla är långt framme där. Med deras anställningspolitik och brist på byråkrater och med deras aktieoptionprogram för de anställda så får Tesla de bästa forskarna/ingenjörerna/vetenskapsmännen. Teslas AI dators DOJOs kapacitet är hemligstämplad. Vanligt folk har svårt att förstå att en AI dator "programmerar sig själv". Eller just för FSD så är det bilarnas erfarenheter som bli en enda enhet vars "intelligens" expanderar i astronomisk fart.

Intressant video med Catie Woods
https://www.youtube.com/watch?v=UBmcCRno35A

De stora företagen i framtiden kommer att syssla med de största marknaderna vilka är.

AI
Energy storage
Genome sequencing
Robotics
Blockchain technology
Citera
2021-11-20, 19:39
  #7076
Medlem
En noob fråga om split/en, ska man sälja innan spliten eller ska man bara låta det va? Har läst på lite men vet inte helt hundra?
Citera
2021-11-20, 20:03
  #7077
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkOL
En noob fråga om split/en, ska man sälja innan spliten eller ska man bara låta det va? Har läst på lite men vet inte helt hundra?
Jag tror man bara kan låta det vara.

...

Hundratals Teslaägare över hela världen kom inte in i sina bilar under några timmar när servern gick ned. Man måste använda mobilen för att använda bilen. Det finns visst något backupkort men alla förare bär inte med sig det. Utan mobiltäckning lär kortet även behöva användas.

https://www.google.com/amp/s/amp.the...usk-apologises
Citera
2021-11-20, 20:27
  #7078
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkOL
En noob fråga om split/en, ska man sälja innan spliten eller ska man bara låta det va? Har läst på lite men vet inte helt hundra?

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror man bara kan låta det vara.

...

Hundratals Teslaägare över hela världen kom inte in i sina bilar under några timmar när servern gick ned. Man måste använda mobilen för att använda bilen. Det finns visst något backupkort men alla förare bär inte med sig det. Utan mobiltäckning lär kortet även behöva användas.

https://www.google.com/amp/s/amp.the...usk-apologises

Vadå split har jag missat något är detta ett faktum? När skulle det ske isåfall och hur stor split talar vi om?
Citera
2021-11-20, 21:02
  #7079
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Vadå split har jag missat något är detta ett faktum? När skulle det ske isåfall och hur stor split talar vi om?
Jag känner inte till detaljer. Jag bara svarade allmänt om split och som det diskuterades vid den tidigare spliten i Tesla.
Citera
2021-11-20, 21:30
  #7080
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkOL
En noob fråga om split/en, ska man sälja innan spliten eller ska man bara låta det va? Har läst på lite men vet inte helt hundra?

Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Vadå split har jag missat något är detta ett faktum? När skulle det ske isåfall och hur stor split talar vi om?
Ni kan bara låta det vara, det sker automatiskt.
Det är inte officiellt än men förra året splitades aktien på 5. Kursen gick upp som fan på den nyheten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback