Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
Kan du lova det verkligen, eller var detta mer ett önske-påstående?
Elon Musk, Michael Saylor, Raoul Pal, Paul Tudor Jones, Winkelwoss bröderna, Ray Dalio, Mark Zuckerberg är några exempel. Sedan kan du ta var och varannan kändis som tydlig proklamerat i sociala medier hur dom satsat i Bitcoin.
Vad tror du det är för människor och institutioner som investerar i Grayscale Bitcoin Trust, en av de absolut störta innehavarna av Bitcoin?
The Ultra-Rich Are Turning to Crypto After Driving the SPAC Boom
Gör om gör rätt.
Nej, jag behöver inte göra om och göra rätt, om du inte har läst mina förtydliganden så är du bara en person som har dåliga avsikter och då kan jag inte göra något åt saken.
Min poäng var att de riktigt rika (de flesta) inte investerar så hårt i Bitcoin eller krypto som många verkar tro.
Mitt kommande svar på det du har skrivit illustrerar detta perfekt.
''The billionaire Paul Tudor, who last year invested 2% of his portfolio in bitcoin'' - Forbes.
Precis detta jag menar. Du talar om att folk investerar så hårt i krypto men de flesta investerar ju en väldigt blygsam %-andel i det. 2 % är inte mycket. Om jag utgår ifrån att du är en medelmåttig Svensson (vilket de flesta är, no offence) så kanske du har 5 miljoner-10 miljoner, då ska alltså 100 000kr- 200 000kr investeras i Bitcoin om du vill replikera det som Paul Tudor gör.
Raoul Pal säger du, OK. Och vad är hans net worth jämfört med finanshajar såsom Warren Buffett, Mark Cuban, Bill Gates och Kevin O'leary 1 vs 1? De 4 sista har en mycket mer modest och försiktig syn och är betydligt rikare och mer förmögna. Jag skulle säga att deras omdöme är högre.
Elon Musk säger du, ja i 2018 ägde han knappt några Bitcoin. Sedan gick företaget Tesla in med en större investering, men i mitten av maj 2021 så drog ju de tillbaka att de ska acceptera betalningar med Bitcoin eftersom de anser att det är dåligt för miljön.
Ray Dalio har sagt rätt nyligen: ''Regulators would ultimately take control of bitcoin if the cryptocurrency gains mainstream success.''
''I think they will kill it if Bitcoin is really succesful''.
Han har även sagt så sent som i september 2021: ''I have a certain amount of money in Bitcoin, it's a small percentage of that which I have in gold, which is a relative small percentage of what I have in my other asset classes''.
Han tror också på reglering, han tror alltså som jag, vilket sammanträffande.
Det är precis det här jag menar. Folk vantolkar ju vad de rika säger och gör med sina pengar.
Hur tror du Ray Dalios portfölj ser ut? Han investerar absolut mest i aktier och guld. Den andel av Bitcoin som han äger jämfört med guld är mycket liten hävdade han.
Om guld utgör cirka 14 % av hans portfölj (optimistisk syn, kan vara ännu mindre) och vi är generösa och säger att en 1/3 av det han äger i guld, har han allokerat mot bitcoin, då landar du på kanske 4 % av hans portfölj som utgörs av Bitcoin och då är det väldigt generöst räknat och inte ens bekräftat för han vill inte säga exakt hur mycket han äger i Bitcoin.
Vad har han det mesta i? Aktier av allt att döma. Vem är förvånad? Han påtalar hela tiden även vikten av att diversifiera.
Men vissa av er i tråden har ju 100 % av ert pensionskapital i krypto. Ni rättfärdigar det dessutom med personer som inte ens gör på samma sätt som ni.
https://www.youtube.com/watch?v=ht2TdCjASQI
Winklevoss bröderna säger du. Ja men det är väl enkelt att säga dem med facit i hand

?
Vad de gjorde i dåtid var suveränt men nu är vi i nutid då vi inte har facit i hand.
Ett sådant argument kan du ju inte använda. Det är ju som att säga: ''Kolla på Arne som investerade i Netflix, han blev svinrik, nu ska jag börja investera i Netflix och också bli svinrik''.
''Past returns are not indicative of future performance''. Att denna nybörjarregel är så svår att förstå för vissa.
Bröderna såg en möjlighet och investerade hårt, otroligt skickligt men.. men nu lever vi ju inte i dåtid. Bitcoin måste upp på cirka 10x gånger pengarna för att nå 500k USD i pris. Kommer det verkligen ske inom kort och kommer verkligen ingen reglering ske av Kina, USA och andra stora ekonomier (vilket Ray Dalio tror)?
Har du en källa på hur mycket Mark Zuckerberg äger i Bitcoin? Förmodligen en super låg andel precis som de andra som jag har tagit upp..
Som du kan se så blir det ett visst magplask när du nämner så många personer, trots att de flesta av dem inte ens allokerar en stor del av sitt kapital mot krypto förutom Raoul Pal kanske.
Om du vill replikera vad de gör, så kör på. Men kom bara ihåg vilka summor det blir för din egen del.
Det är en myt att de flesta, rika och duktiga går all in på krypto eller äger en stor del i bitcoin. De föredrar konservativa investeringar såsom aktier och fastigheter.