2021-10-13, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Har lyssnat på MP3 filen och hör först sus av bilar på en vägbana. Sedan kommer ljudet av en bil som smäller badam. Låter som något detonerar mot vägbanan och ekar kraftigt så att ljudet rullar. Sedan kommer ljudet av panikbromsande hjul och en kort smäll av plåt mot plåt. Tiden mellan de två smällarna är bara några sekunder.

Vad det än är som orsakat den första smällen verkar den ha gjort bilen okörbar.

Har öppnat upp filen i ljudprogrammet Audacity där man grafiskt kan se ljudfilens utseende.

Där ser man två olika händelser eventuellt tre.
Först en väldigt skarp knall som ett gevärsskott. Uppdelat på två spikar. 42,83 sek in i klippet. Något händer med Vilksbilen. Sedan 46 sek in i klippet ett däckljud följt av en mindre smäll och en väldigt stor smäll centrerad kring 47,5 sek. Vilksbilen bromsar och sladdar och klättrar över räcket samt kolliderar med lastbilen en sek senare.
Lyssnar man till slutet av ljudfilen 1:04 hör man en tredje smäll, förmodligen bränsle som antänds. Vilksbilen börjar brinna.
Citera
2021-10-13, 05:02
Medlem
I.am.ADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flonkerton
Såg att det postades om nyheten tidigare i tråden, men för de som missat:
https://sverigesradio.se/artikel/rapporten-fran-olyckan-klar-vilks-gick-inte-att-radda--2

Någon som kunnat ta del av räddningstjänstens rapport? Vet inte vad som är att vänta av en sådan, men all info som kan klargöra frågetecken kring hela "ekvationen" om händelseförloppet skulle ju tacksamt tas emot.

Tittar man på de filmer som lagts upp på Facebook:
https://www.facebook.com/100027991930031/videos/235419808515438/
https://www.facebook.com/100027991930031/videos/995843027872258/

Så uppskattar jag avståndet för bromssträckan till ca. 6-7 mittsträck eller ca. två vägmarkeringar (kantstolpar), det är fortsatt svårt att bedöma sträckan pga. vinkeln. Enligt Trafikverket ska avståndet mellan dessa vara 100 meter på motorväg (raksträcka) (https://trafikverket.ineko.se/Files/sv-SE/12046/RelatedFiles/2015_086_krav_for_vagars_och_gators_utformning.pdf ). Samtidigt blir sträckan om man "höftar" den på Google Earth ca. 70 meter (https://ibb.co/RDYmT4q)

Efter att ha laddat hem ljudklippet och "zoomat-in" mellan den initiala ljudknallen och till dess att ljudet från kollisionen hörs så går det ca. 4,5 s. Sträckan borde vara någonstans mellan 70-100 meter - jag väljer att räkna med 70 meter, vilket ger en medelhastighet under den inbromsande färden till 56 km/h. Vilket känns orimligt långsamt. Däremot så anser jag det vara en viss tidsrymd från det att den initiala ljudknallen hörs till det att man även hör däckskrik vilket troligen innebär att de där 4,5 s inte stämmer. Lyssnar man riktigt noga (ljudkvaliteten sviker en dessvärre) så blir tiden som man hör däckskrik till dess att kollisionen sker ca 1,7 s. Det innebär att medelhastigheten under den sista färdsträckan över vajerräcket genomfördes med en uppskattad medelhastighet av 148 km/h...

Så frågan är som sagt vad det är som händer de där första sekundrarna, men det har jag ingen skarp teori över ännu. Det finns det dock gått om i tråden så det är ju bara att fortsätta pussla

Tidsrymden du tänker på kan nog vara reaktionssträckan
Citera
2021-10-13, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Däckspåren ser inte ut som en bil som bredsladdar. Och jag kan ärligt talat inte förklara dom. Spåren går i princip rakt fram som en tågräls. Så sladdar ingen bil. Även om det är halka blir det en kurva. Nu är det sommarväglag.
Märkligt nog verkar räcket där spåren korsar vara nästan helt oskadat. Om det kördes över av en 4 tons pansarbil så borde det vara svårt demolerat.

Spåren ser väldigt mycket ut som en bredsladd och det finns en hel rad fina illustrationer på det bakåt i tråden. Det råder ingen som helst tvekan om det.
Citera
2021-10-13, 08:04
Medlem
Nu är attentatsfoliehattarna igång med nomsensteorier igen. En däckexplosion på ett hårt pumpat personbilsdäck låter som ett pistolskott, lastbilsdäck är dovare. Och ni som säger att ni hört en inne i bilen, är er bil gjord av samma folie som hatten? Det låter dämpat för att er bil är ISOLERAD! RR har högt tryck då bilen väger 4,5 ton. Spola till runt 4 minuter så hör ni hur det låter:

https://youtu.be/BBmTSJvE8Gw
Citera
2021-10-13, 08:55
Medlem
***s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matzolle
Video som visar vad som kan hända när ett däck smäller.

https://youtu.be/Oz2krEyeoTM

Riktning bilen i videon tar är ungefär den som det ser ut som att Range Rovern har gjort.
En skillnad är att ett lastbilsdäck har mycket högre lufttryck. Det är dessutom med all säkerhet ett regummerat skitdäck på lastbilen. Man ser hur slitbanan släpper och kastas iväg, vilket kan ske med dåliga regummeringar. Det är nog inte speciellt överförbart på ett sådant däck som sitter på denna RR. Det borde vara extremt osannolikt med en sådan däcksexplosion utan yttre påverkan i detta fallet.
Citera
2021-10-13, 09:25
Medlem
Cyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Tror ni detta var ett attentat?

Med de nya bilderna och ljudet som kommit fram under resans gång - nej.
I mina öron låter det som att ett framdäck och ett bakdäck exploderar och sedan sladdar bilen genom räcket (utan att slå i nånting öht på höger sida (eller vänster heller för den delen)) och mosas av lastbilen.
Citera
2021-10-13, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyron
Med de nya bilderna och ljudet som kommit fram under resans gång - nej.
I mina öron låter det som att ett framdäck och ett bakdäck exploderar och sedan sladdar bilen genom räcket (utan att slå i nånting öht på höger sida (eller vänster heller för den delen)) och mosas av lastbilen.
Spännande tanke…två däck exploderar samtidigt……sannolikheten att två sällsynta händelser inträffar samtidigt på samma bil utan yttre påverkan börjar närma sig Tage Danielssons kåseri om Harrisburg. Om det skulle vara så, så måste det väl innebära att de kört på nåt eller att nåt annat (läs sabotage) orsakar detta.

Jag har inte sett att nån nämnt att det legat nåt kvar på vägen som kan förklara en påkörning.

Frågan kvarstår, är detta en ljudfil som beskriver denna händelse? Varifrån kommer den egentligen?
Citera
2021-10-13, 09:40
Medlem
Cyrons avatar
Däckrester är väl det enda polisen sagt något om, på vägbanan innan sladden.
Ljudet sägs komma från nån kamera i närheten, nån här i tråden har förstärkt ljudet och räknat tiden mellan diverse.
Jag tycker att de två första smällarna låter som när man kör över mätkablar(riktigt ord?) som ligger här och var när trafiken, eller vad det nu är, ska mätas.
Varför däcken skulle sprängas vet jag inte, men yttre påverkan tar jag för givet. Om de haft snipers i ryggen eller om det legat något på vägbanan kan jag varken säga bu eller bä om med det underlag som finns här.

Edit: Däcken exploderar inte samtidigt. Hörs tydligt att det är två smällar - eller om det kanske är en smäll och sedan eko. Men jag tror på ett fram och ett bak.
Citera
2021-10-13, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyron
Däckrester är väl det enda polisen sagt något om, på vägbanan innan sladden.
Ljudet sägs komma från nån kamera i närheten, nån här i tråden har förstärkt ljudet och räknat tiden mellan diverse.
Jag tycker att de två första smällarna låter som när man kör över mätkablar(riktigt ord?) som ligger här och var när trafiken, eller vad det nu är, ska mätas.
Varför däcken skulle sprängas vet jag inte, men yttre påverkan tar jag för givet. Om de haft snipers i ryggen eller om det legat något på vägbanan kan jag varken säga bu eller bä om med det underlag som finns här.

Edit: Däcken exploderar inte samtidigt. Hörs tydligt att det är två smällar - eller om det kanske är en smäll och sedan eko. Men jag tror på ett fram och ett bak.
Mitt påstående om samtidigt ur sannolikhetsbedömning kan nog vara rimlig tycker jag om det skulle smällt inom 1 sekund…

Om vi funderar på att köra på nåt och ifall det är det vi hör…

Med en hjulbas på ganska precis 3 meter och en fart av Max tillåtna 120 så blir det en tid mellan ljuden av ca 0,09 sek. Låter det som två smällar med 0,1 sek mellanrum i ljudfilen?
Med påstådda 160 så blir det ännu kortare tid.

Jag har inte kollat men det kanske finns nån som kan se ifall det är typ 2 smällar och isåfall med vilken tid emellan…
Citera
2021-10-13, 10:12
Medlem
***s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Mitt påstående om samtidigt ur sannolikhetsbedömning kan nog vara rimlig tycker jag om det skulle smällt inom 1 sekund…

Om vi funderar på att köra på nåt och ifall det är det vi hör…

Med en hjulbas på ganska precis 3 meter och en fart av Max tillåtna 120 så blir det en tid mellan ljuden av ca 0,09 sek. Låter det som två smällar med 0,1 sek mellanrum i ljudfilen?

Jag har inte kollat men det kanske finns nån som kan se ifall det är typ 2 smällar och isåfall med vilken tid emellan…
Det är ju bra tänkt, vilket skulle kunna tyda på någonting som ligger på vägbanan och slår ut båda vänsterdäcken.
Citera
2021-10-13, 10:23
Medlem
Cyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab

0,222 får jag det mellan det två första smällarna.
https://ibb.co/XXp8SH7

EDIT:
0,056 mellan de två första topparna. Kan inte säga om det är två smällar.
https://ibb.co/nmCT0Gc
Senast redigerad av Cyron 2021-10-13 kl. 10:30.
Citera
2021-10-13, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Nu är attentatsfoliehattarna igång med nomsensteorier igen. En däckexplosion på ett hårt pumpat personbilsdäck låter som ett pistolskott, lastbilsdäck är dovare. Och ni som säger att ni hört en inne i bilen, är er bil gjord av samma folie som hatten? Det låter dämpat för att er bil är ISOLERAD! RR har högt tryck då bilen väger 4,5 ton. Spola till runt 4 minuter så hör ni hur det låter:

https://youtu.be/BBmTSJvE8Gw

Varför inte läsa undertexten eller lyssna på vad de säger, "A car tire was "safety tested" to the point of failure with 150 psi. Det stämmer bra med hur lastbilsexplosioner låter vid varmgång vid höga tryck. Men tror folk i tråden på fulaste allvar att någon åker med så högt tryck i vanliga personbilsdäck? Snarare har man åkt på ca 30psi och skillnaden på smäll med 5 dubbla trycket är stor. Och var skulle man ha lyckats pumpat upp sina hjul på detta sätt? Men visst man kan köra in huvudet långt in i hatten och spåna vidare på att bilen var försedd med ctis som helt spårat ur och pumpat till däcken exploderade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in