2021-10-12, 21:06
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyron
Ingen har åkt in i höger vajerräcke.

Jo, studsat in i höger vajerräcke sedan kraftig sladd över till vänster. Den här saken anser jag vara en sanning och det står i väldigt många inlägg just detta.
Citera
2021-10-12, 21:23
Medlem
Har lyssnat på MP3 filen och hör först sus av bilar på en vägbana. Sedan kommer ljudet av en bil som smäller badam. Låter som något detonerar mot vägbanan och ekar kraftigt så att ljudet rullar. Sedan kommer ljudet av panikbromsande hjul och en kort smäll av plåt mot plåt. Tiden mellan de två smällarna är bara några sekunder.

Vad det än är som orsakat den första smällen verkar den ha gjort bilen okörbar.
Citera
2021-10-12, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matzolle
Fattar. Fick för mig att du baserade det på något mer än att ha ”bara” att du hört och varit med om däckexplosion. Men då har du suttit i en bil när detta skedde? Hur upplevde du det ljudet? Jag har aldrig suttit i en bil när det har smält så jag har ingen koll på hur man upplever det ljudet inifrån, men jag kan tänka mig att det låter ganska annorlunda jämfört med att höra det i närheten av en motorväg. Kan det vara därför vi tycker det låter så olika?

Hur som helst så låter inte första smällen som ett vapen, jag menar att det är en smäll som ger ett eko. Det där snabba är ekot, är enligt min gissning, en följd av att ljudet trycks nedåt mot vägen först, och sen iväg utåt för att senare fångas upp av den här kamerans mikrofon.

Därmed inte sagt att det måste vara just en däckexplosion som hörs i början. Men det är hursomhelst inte ett vapen.
Vet inte hur du menar med din text om ekot. Rimligen låter det som ett eko om du först får ett direktljud och sedan en ny ljudvåg som studsat mot något och kommer senare och kan urskiljas. Om vi antar att de ljud vi hör är två ljud från samma källa med tidsskillnad på 0,3 sek som ett exempel. Då innebär det att ekot gått 330*0,3= ca 100 meter längre. Detta innebär att det skulle tänkas studsa mot nåt 50 meter bakom där det vänder och kommer senare. Att man skulle höra nåt som låter som ett eko på extremt kort tid tror jag inte, då blir det efterklang och blandar sig med ursprungsljudet.

Frågan är varför det första ljudet låter som ett ljud med eko men inte det andra? Är det första två smällar eller är det ett fejkat ljud? Finns det nåt att skapa eko mot överhuvudtaget där?
Citera
2021-10-12, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jo, studsat in i höger vajerräcke sedan kraftig sladd över till vänster. Den här saken anser jag vara en sanning och det står i väldigt många inlägg just detta.

Har du verkligen tittat på hur däckspåren leder? Du måste kombinera BÅDE teleobjektivbilderna med videofilmerna.
En bit ut i höger vägren kan jag köpa. Men de svaga (broms)spåren kommer ju svagt från vänster ut mot höger vägren innan de skarpa spåren går ut mot vänster.
Det finns inga som helst skador på höger räcke heller. Om 4.5 ton hade studsat där hade de varit kraktäristiskt nedlutade

.
Citera
2021-10-12, 22:04
Medlem
Cyrons avatar
Citat:

Var RR:n gjord av gele - eller varför är alla stolpar intakta på högersidan?
DESSUTOM, skulle de åkt in i högersidan så hade de säkerligen inte lyckats ta sig över till mötande.
Det är ingen wrestlingring de befunnit sig i.
Citera
2021-10-12, 22:14
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Har lyssnat på MP3 filen och hör först sus av bilar på en vägbana. Sedan kommer ljudet av en bil som smäller badam. Låter som något detonerar mot vägbanan och ekar kraftigt så att ljudet rullar. Sedan kommer ljudet av panikbromsande hjul och en kort smäll av plåt mot plåt. Tiden mellan de två smällarna är bara några sekunder.

Vad det än är som orsakat den första smällen verkar den ha gjort bilen okörbar.

Om ljudfilen är äkta så kan man nog utesluta att föraren blev akut sjuk eller somnade.
Någonting hände med bilen.
Citera
2021-10-12, 22:21
Medlem
Citat:

Inläggen är spekulationer, inga sanningar.
Citera
2021-10-12, 23:39
Medlem
Video som visar vad som kan hända när ett däck smäller.

https://youtu.be/Oz2krEyeoTM

Riktning bilen i videon tar är ungefär den som det ser ut som att Range Rovern har gjort.
Citera
2021-10-12, 23:46
Medlem
448s avatar
Om man tittar så ligger däckrester längs höger vajerräcke.

Notera att sladdspåret på det däcket som tar upp mest av krafterna vid vänstersväng.

Är fjunigast
Citera
2021-10-12, 23:47
Medlem
Q.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du borde fokusera på att skriva vad du menar i stället för att komma med fåniga ursäkter. Att öppna ett vajerlås är inte heller att ”klippa” vajern.

Snacka om att haka upp sig på småsaker när du ändå förstod vad jag menade.
Men jag förstår att du bara vill hävda dig, och det är okej kompis

Vi andra har ju förstått vad vi pratar om. Frågan handlar alltså om huruvida öppningen är tillskapad av räddningstjänsten eller om den uppstod vid olyckstillfället. Inte vilken metod räddningstjänsten använder.
Så, nu kan du märka ord igen.
Citera
2021-10-12, 23:49
Medlem
Det var väl en bro ovanför i närheten av olyckan. Något kan ha kommit därifrån
Citera
2021-10-13, 00:32
Medlem
Flonkertons avatar
Såg att det postades om nyheten tidigare i tråden, men för de som missat:
https://sverigesradio.se/artikel/rapporten-fran-olyckan-klar-vilks-gick-inte-att-radda--2

Någon som kunnat ta del av räddningstjänstens rapport? Vet inte vad som är att vänta av en sådan, men all info som kan klargöra frågetecken kring hela "ekvationen" om händelseförloppet skulle ju tacksamt tas emot.

Tittar man på de filmer som lagts upp på Facebook:
https://www.facebook.com/100027991930031/videos/235419808515438/
https://www.facebook.com/100027991930031/videos/995843027872258/

Så uppskattar jag avståndet för bromssträckan till ca. 6-7 mittsträck eller ca. två vägmarkeringar (kantstolpar), det är fortsatt svårt att bedöma sträckan pga. vinkeln. Enligt Trafikverket ska avståndet mellan dessa vara 100 meter på motorväg (raksträcka) (https://trafikverket.ineko.se/Files/sv-SE/12046/RelatedFiles/2015_086_krav_for_vagars_och_gators_utformning.pdf ). Samtidigt blir sträckan om man "höftar" den på Google Earth ca. 70 meter (https://ibb.co/RDYmT4q)

Efter att ha laddat hem ljudklippet och "zoomat-in" mellan den initiala ljudknallen och till dess att ljudet från kollisionen hörs så går det ca. 4,5 s. Sträckan borde vara någonstans mellan 70-100 meter - jag väljer att räkna med 70 meter, vilket ger en medelhastighet under den inbromsande färden till 56 km/h. Vilket känns orimligt långsamt. Däremot så anser jag det vara en viss tidsrymd från det att den initiala ljudknallen hörs till det att man även hör däckskrik vilket troligen innebär att de där 4,5 s inte stämmer. Lyssnar man riktigt noga (ljudkvaliteten sviker en dessvärre) så blir tiden som man hör däckskrik till dess att kollisionen sker ca 1,7 s. Det innebär att medelhastigheten under den sista färdsträckan över vajerräcket genomfördes med en uppskattad medelhastighet av 148 km/h...

Så frågan är som sagt vad det är som händer de där första sekundrarna, men det har jag ingen skarp teori över ännu. Det finns det dock gått om i tråden så det är ju bara att fortsätta pussla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in