2021-10-12, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Från en bevakningskamera i närheten. Uppgiften inte verifierad men intressant.

Det mest (enda) intressanta sedan facebookfilmerna för flera dagar sen som många här har återupptäckt Bara för att dykt upp som stillbilder i tidningar

Mycket intressanta ljud
Citera
2021-10-12, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jag hör två smällar i snabb följd och sedan en större smäll som borde vara kollisionen. Även bromsljud, från långtradaren?

Hur låter en däckexplosion egentligen, om det begreppet ens existerar.

Poff
Citera
2021-10-12, 09:14
Medlem
Föraren körde för fort. Det är orsaken, spelar ingen roll om däcket gick sönder eller han fick väja för en bil framför. Han körde för fort.
Nån annan orsak finns inte om de inte kan visa på attentat.
Citera
2021-10-12, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Föraren körde för fort. Det är orsaken, spelar ingen roll om däcket gick sönder eller han fick väja för en bil framför. Han körde för fort.
Nån annan orsak finns inte om de inte kan visa på attentat.

3 dör per år på 120-väg i Sverige. Det är alltså de enda som kör för fort på dessa vägar?
Citera
2021-10-12, 11:23
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Jag skulle sätta som mest troligt att det är vänster fram.
Däckspårens linje, bredd och förhållande till varandra talar för det du säger.
Men farten är huvudorsaken till dödlig utgång. Högt utbildad och erfaren personal bör ju haft en anledning till hög fart, annars är det ju bristande omdöme av poliserna, båda två, (inte troligt enligt mig).
Bristande omdöme passar inte in på två poliser här, utan de valde högre fart för att lösa något som uppstått under färden.
Min tes så här långt...

Om man tittar på denna bilden:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XqW86r/nya-bilden-dacksparen-dar-lars-vilks-dodskraschade

Skulle jag säga att det är höger fram som exploderat och ej längre har någon som helst markkontakt.

Det är vänster framdäck som lämnat det fetaste sladdmärket då det är där vikten/belastningen ligger, i synnerhet om föraren ställt sig på bromsen.
Parallellt med det fetaste vänstermärket, löper ett smalare märke, tror vänster bakhjul där, vilket förtäljer att bilen gått en aning på sladd.

Märket till höger är från höger bakhjul och är lite mer framträdande att viss vikt ligger på där, då bilen kränger åt vänster, samt att höger bakhjul för tillfället bär upp mer vikt.
Citera
2021-10-12, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somenlitenpil
Du förväxlar vänster bak med höger fram. Det mörkaste spåret är av höger framdäck, det andra mörka spåret är av höger bakdäck. Att höger bak ligger till vänster om höger fram är på grund av att bilen sladdar. Höger fram respektive bak har lämnat knappt synbara spår. Vänster fram långt till vänster och vänster bak korsar det mörkaste spåret från höger fram.
Att bromsa lämnar inte spår, när däcken har tappat grepp och kanar över vägbanan blir det spår.

Däckspåren ser inte ut som en bil som bredsladdar. Och jag kan ärligt talat inte förklara dom. Spåren går i princip rakt fram som en tågräls. Så sladdar ingen bil. Även om det är halka blir det en kurva. Nu är det sommarväglag.
Märkligt nog verkar räcket där spåren korsar vara nästan helt oskadat. Om det kördes över av en 4 tons pansarbil så borde det vara svårt demolerat.
Citera
2021-10-12, 12:28
Medlem
Nu var det någon dag sedan jag var inne och läste fantasierna i denna tråd. Men är det inte fascinerande att vissa fortfarande diskuterar vilket däck som har gjort visst avtryck i asfalten innan bilen forcerade räcket. Precis som om det skulle ha någon betydelse för vad som orsakat olyckan. För att det handlar om en olycka är det väl ändå ingen som fortfarande betvivlar?
Citera
2021-10-12, 12:30
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Från en bevakningskamera i närheten. Uppgiften inte verifierad men intressant.
Om det där är autentiskt så är det ingen däckexplosion.
Citera
2021-10-12, 12:42
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Om det där är autentiskt så är det ingen däckexplosion.
Nej, en "däckexplosion" ger väl inte ifrån sig såna höga smällar?
Citera
2021-10-12, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
ja det är något udda med spåren

Här en länk till alla bilderna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XqW86r/nya-bilden-dacksparen-dar-lars-vilks-dodskraschade
Citera
2021-10-12, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priffe
Här en länk till alla bilderna

Det ser ut som något hjul på vänster sida helt låst sig. Som en gammal bil utan ABS.
Citera
2021-10-12, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
3 dör per år på 120-väg i Sverige. Det är alltså de enda som kör för fort på dessa vägar?

Det sa jag väl inte??
De körde för fort för att kunna hantera situationen.
Vilks flickvän har ju vittnat om att de ofta körde väldigt fort och att hon bett dem sakta ner vid ett tillfälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in