2021-10-07, 17:18
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murvelkott
Idag fyller den alkoholiserade horbocken 56 bast, på papperet ska sägas. I verkligheten är han som bekant totalt slut som människa, men det behöver knappast upprepas.

Det blir nog en rejäl fylla i natt. Så han är i toppform till konferensen i morgon. Sedan måste han ju spela nykter hela helgen.
Citera
2021-10-08, 19:19
Medlem
HomoHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19
Det blir nog en rejäl fylla i natt. Så han är i toppform till konferensen i morgon. Sedan måste han ju spela nykter hela helgen.

Ger fan upp snart... folk fortsätter tokhylla Tommy och det är ju många! Är religiösa så korkade?
Citera
2021-10-08, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoHitler
Ger fan upp snart... folk fortsätter tokhylla Tommy och det är ju många! Är religiösa så korkade?
"Att rösta på Miljöpartiet för att rädda klimatet är som att gå till veterinären med en grillad kyckling", det här är på samma nivå. Att tro att en alkoholiserad horkarl och en moraliskt dekadent företagare skulle vara någon form av föredöme är så urbota korkat att det borde rendera någon form av omhändertagande, men det är en helt annan diskussion.
Citera
2021-10-11, 15:31
Bannlyst
Stoppa pressarna? Senaste nytt om Tommy Dahlman?
Citera
2021-10-11, 16:37
Medlem
HomoHitlers avatar
Själv undrar jag om Tommy fick ta med en liten Jesustant på rummet och knu... menar bedja tillsammans under konferensen?
Citera
2021-10-11, 19:44
Medlem
Terroristen fortsätter envetet att publicera pekoral i eget namn som han kopierat från andra, i det här fallet kallat "essä".
Citat:
TUSEN TACK!

Vi önskar uttrycka vårt stora tack till alla som var med på konferensen föregående helg, både deltagare och medverkande. Ingen nämnd. Ingen glömd.

Det var dagar med profetiskt skarpt kikarsikte, teologisk tyngd och en andlig frihet utan yttre ramar. Våra bägare flödade med andra ord över. Det blev många och långa möten i fullsatta konferenslokaler. Vi tackar Gud för hans trofasthet mot oss!

Läs så långsamt du kan följande essä, som är ett försök att verbalisera den frihet många människor upplevde dessa dagar.

Mattias Lekardal
Tommy Dahlman

———

En gammal präst kom en tidig morgon in i sin kyrka. Han blev upprörd över det han såg. Framme vid altaret höll en man, som var klädd i clownkläder, på att göra halsbrytande akrobatiska konster.

Prästen blev ilsk. Detta skulle stoppas omedelbart!

I samma stund märkte han en hand på sin skuldra, det var en av hans prästkollegor. ”Kom hit”, sa han och vinkade in honom på sitt arbetsrum.

”Tidigt i morse kom den här mannen till mig för att bikta sig. Efter lång och hård kamp bestämde han sig för att bryta med sina synder. Under den senaste timmen har han lagt allt på bordet. Han har nämnt namnen på synderna och han har bekänt. Jag har lagt mina händer på honom och i enlighet med Jesu ord och löften har jag tillsagt honom syndernas förlåtelse.”

Prästen fortsatte:

”Jag har aldrig sett en liknande glädje i en människas liv. Tunga moln är som bortblåsta. Han lever nu under en ljus himmel. Solen skiner varmt på honom igen. Han har fått tillbaka sin självrespekt och sin glädje.

Han frågade mig: ”Hur skall jag tacka Gud, hur skall jag kunna uttrycka min glädje? Jag har inte guld, rökelse eller myrra.” Då sa jag till honom: ”Dela med vår Herre det bästa du har, det finaste du äger.” Då sa han: ”Jag är cirkusartist. Jag är akrobat. Jag dansar och jonglerar. Kan jag uttrycka min glädje och min lovprisning till Gud genom detta? ”Jag svarade honom: ”Om ditt hjärta flödar över, så ge din glädje till Gud.”

Och prästen fortsatte:

”Han har prisat Gud i nästan en kvart. Han har förmodligen gett sitt livs bästa föreställning! Dörrarna är öppna men det är tidigt på morgonen och ännu har inga andra människor kommit till kyrkan. Jag har suttit på bänken längst ner i kyrkan och sett när den lösgjorda själen har prisat sin Gud.”

Det föll stenar från den gamle prästens hjärta.

Två präster som för det mesta hade varit bundna till liturgi, tradition och reglementen kikade nu tillsammans genom dörröppningen. Den jublande tillbedjan hade just avstannat. Jongleraren böjde sitt huvud långsamt och vördnadsfullt framför altaret. Han reste sig, lyfte sitt huvud och gick med glada och lätta steg ut till den nya dagen.

Han glömde att stänga dörren.

Morgonsolen steg in och lade en varm ljusstråle på kyrkans isvita marmorgolv.

/Tommy Dahlman
Citera
2021-10-12, 11:04
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Terroristen fortsätter envetet att publicera pekoral i eget namn som han kopierat från andra, i det här fallet kallat "essä".

Vi börjar med att som vanligt konstatera att Tommy bara nästan har rätt. Hans brist på utbildning och intellekt gör att han inbillar sig vara en förfinad man med intellektuella övertoner om han slänger sig med akademiska eller åldersstigna ord. Något som fungerar hos Jesustanterna som ofta inte ens förstår vad han säger, men känner igen åldersstigna ord från Bibeln och därmed tror Tommy står närmare Gud än de. Här kommer ett smakprov på ordbajeser i den högre skolan:

"dagar med profetiskt skarpt kikarsikte" - läs gärna flera gånger. Poetry in motion eller vin som flödar över?

"teologisk tyngd" - Allt man läser och tolkar i Bibeln borde väl vara teologisk "tyngd"?

"andlig frihet utan yttre ramar. " - Med frihet kommer ansvar, brukar jag säga. Men här saknades ramar helt, vilket antagligen betyder att de klättrade på väggarna, knallade på hotellrum och talade med påhittade tungor.

"Våra bägare flödade med andra ord över. " - I alla fall på Tommys rum.

"Det blev många och långa möten i fullsatta konferenslokaler." - Någorlunda fullt i en konferenslokal för 40 personer. Varav 10-20 var ledare eller personal.

"Vi tackar Gud för hans trofasthet mot oss!" - Det är väl snarare Dfm som är trofasta mot gud än tvärtom?

"Läs så långsamt du kan följande essä, som är ett försök att verbalisera den frihet många människor upplevde dessa dagar." - En essä kan visserligen vara en novell, men under vissa betingelser. Normalt är det en mer akademisk avhandling i kortare format. Detta är snarare en rolig historia och borde sorteras under rubriken Humor.

Jag har inte svårt att tro att det finns många clowner i DFM när de styrs av Jönssonligan, så jag kan förstå kopplingen tydligt. Kajsa Warg uttryckte det klarare, "man tager vad man haver".

Slutligen, att "verbalisera" något betyder i de flesta fall att man sätter ord på något med sin mun, inte via skrift. Att vara verbal är att vara vältalig. Åh, lilla Tommy tänkte i alla fall rätt. Vad han har gjort är att han har snott en rolig historia och skrivit ner den som sin egen. Hade du gått på högskola hade du faktiskt blivit utslängd för fusk Tommy. Som vanligt saknas källhänvisning.
Citera
2021-10-12, 11:11
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:

Efter en helg av eget profetiskt skarpt kikarsikte, teologisk tyngd och andlig frihet utan yttre ramar skulle jag vilja kanalisera min upplevelse genom följande illustra prosa.

En fattig sökande örebroare var ute och gick på stadens gator. Plötsligt hör han skratt och glam och en musikalisk virtuositet eka från en gränd. Han blev nyfiken och drogs dit. Det var ett enklare hotell som hyste en konferens för de rättrogna. Mannen frågade den blonderade dörrvakten om han kunde få komma in och delta. "Det kan du få göra", sa dörrvakten och skramlade med sin tunga halskedja. Men det kostar 150 kronor." Mannen som var utblottad släntrade därifrån och satte sig på en parkbänk. Han skönk ner och bad till Gud. "Gode Gud! Kan du hjälpa mig på något sätt. Jag behöver 150 kronor för att få vara med i din församling och prisa dig."
Gud uppenbara sig. "Min församling? Du, jag har aldrig satt min fot i den där församlingen någonsin."
Citera
2021-10-12, 11:16
Medlem
Citat:
Vi börjar med att som vanligt konstatera att Tommy bara nästan har rätt. Hans brist på utbildning och intellekt gör att han inbillar sig vara en förfinad man med intellektuella övertoner om han slänger sig med akademiska eller åldersstigna ord. Något som fungerar hos Jesustanterna som ofta inte ens förstår vad han säger, men känner igen åldersstigna ord från Bibeln och därmed tror Tommy står närmare Gud än de. Här kommer ett smakprov på ordbajeser i den högre skolan:

"dagar med profetiskt skarpt kikarsikte" - läs gärna flera gånger. Poetry in motion eller vin som flödar över?

"teologisk tyngd" - Allt man läser och tolkar i Bibeln borde väl vara teologisk "tyngd"?

"andlig frihet utan yttre ramar. " - Med frihet kommer ansvar, brukar jag säga. Men här saknades ramar helt, vilket antagligen betyder att de klättrade på väggarna, knallade på hotellrum och talade med påhittade tungor.

"Våra bägare flödade med andra ord över. " - I alla fall på Tommys rum.

"Det blev många och långa möten i fullsatta konferenslokaler." - Någorlunda fullt i en konferenslokal för 40 personer. Varav 10-20 var ledare eller personal.

"Vi tackar Gud för hans trofasthet mot oss!" - Det är väl snarare Dfm som är trofasta mot gud än tvärtom?

"Läs så långsamt du kan följande essä, som är ett försök att verbalisera den frihet många människor upplevde dessa dagar." - En essä kan visserligen vara en novell, men under vissa betingelser. Normalt är det en mer akademisk avhandling i kortare format. Detta är snarare en rolig historia och borde sorteras under rubriken Humor.

Jag har inte svårt att tro att det finns många clowner i DFM när de styrs av Jönssonligan, så jag kan förstå kopplingen tydligt. Kajsa Warg uttryckte det klarare, "man tager vad man haver".

Slutligen, att "verbalisera" något betyder i de flesta fall att man sätter ord på något med sin mun, inte via skrift. Att vara verbal är att vara vältalig. Åh, lilla Tommy tänkte i alla fall rätt. Vad han har gjort är att han har snott en rolig historia och skrivit ner den som sin egen. Hade du gått på högskola hade du faktiskt blivit utslängd för fusk Tommy. Som vanligt saknas källhänvisning.
Definitionen av essä enligt Wikipedia. I vanlig ordning har en viss person sin egna definition av saken...
Senast redigerad av Murvelkott 2021-10-12 kl. 11:27.
Citera
2021-10-12, 11:28
Medlem
Citat:
Efter en helg av eget profetiskt skarpt kikarsikte, teologisk tyngd och andlig frihet utan yttre ramar skulle jag vilja kanalisera min upplevelse genom följande illustra prosa.

En fattig sökande örebroare var ute och gick på stadens gator. Plötsligt hör han skratt och glam och en musikalisk virtuositet eka från en gränd. Han blev nyfiken och drogs dit. Det var ett enklare hotell som hyste en konferens för de rättrogna. Mannen frågade den blonderade dörrvakten om han kunde få komma in och delta. "Det kan du få göra", sa dörrvakten och skramlade med sin tunga halskedja. Men det kostar 150 kronor." Mannen som var utblottad släntrade därifrån och satte sig på en parkbänk. Han skönk ner och bad till Gud. "Gode Gud! Kan du hjälpa mig på något sätt. Jag behöver 150 kronor för att få vara med i din församling och prisa dig."
Gud uppenbara sig. "Min församling? Du, jag har aldrig satt min fot i den där församlingen någonsin."
Klockrent. Men det förstår inte somliga...
Citera
2021-10-12, 12:00
Bannlyst
Tommy kanske skulle må gott av att vara bunden "till liturgi, tradition och reglementen" som han förfasar sig över i "essän"? Frihet verkar kan ju inte klara av.
Citera
2021-10-12, 14:51
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Tommy kanske skulle må gott av att vara bunden "till liturgi, tradition och reglementen" som han förfasar sig över i "essän"? Frihet verkar kan ju inte klara av.
En mycket klok och rimlig iakttagelse. Jag har en nära vän som på äldre dagar drabbats av en neurologisk åkomma, en själslig förkylning, ett mående eller vad man nu vill kalla det. Han har ett schema han slaviskt följer varje dag. På så sätt har han en trygghet att hålla i handen när det blåser. För blåser gör det från och till. Tommys oansvar under frihet gör att han lurar sig själv att tro han har koll. I själva verket är det ren tur att han lyckas knö ihop tillräckligt med logik för att formulera två tankar. Han måste tvinga sig att göra detta. Han hade kunnat skriva "katten musen tiotusen" och fjorton Jesustanter hade svarat "halleluja så bra skrivet" och Tommy hade levt vidare i villfarelsen att han kan skriva bra. Nu när han bara orkar formulera en tanke i taget då alkoholen håller den andra i klorna, saknar han inspiration och logik och snor andras historier i stället. På så sätt kan lura tanterna att tro att han är något att räkna med. Vad jag har förstått är han inte mycket att räkna med i sängen heller. "man kan undra om han inte är homosexuell ändå" är en recension. Så det ska mycket till för att kompensera för den lille.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in