Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-07, 13:47
Medlem
HomoHitlers avatar
Skulle vara roligt att gå på ett av deras möten.... men vet inte var de är nästa gång.
Citera
2021-09-07, 13:51
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasTvivlaren1
Sant. I sekter är den fysiska styrkan underställd en ledares mentala övertag. Se bara på Knutby och Åsa Waldau som gav sig på både kvinnor och män fysiskt. De flesta hade nog utan problem kunnat stå emot om det bara handlade om råstyrka, men Åsas makt tillät inte det.

Att Benjamin låter sig hunsas av Tommy handlar nog om en mental undergivenhet som kan spåras tillbaka till då han var med i DFM. Andliga ledare har en galen makt över människor...

Jag håller inte riktigt med här. Benji har faktiskt varit stark och frimodig. Han har hängt ut DFM trots alla hot. Tommy har tom hotat hans familj, men han gick ut ändå. Om det var bra eller dåligt låter jag vara osagt. Det får han svara på själv. Han har själv samtalen inspelade och de finns nu offentligt i både kristen och profan media. Han har tagit en timeout(?) och lever på hemlig ort. Det är väl det som är lite konstigt. Själv skulle jag se till att hålla mig nära mina barn, eller låta dem leva på hemlig ort en tid. Så det kan jag inte svara på hur han tänker där.

B verkar i alla fall sätta sig över Tommy genom att hela tiden göra sig tillgänglig digitalt och hela tiden markera att han ber för honom. Benji har förstått att Tommy är sjuk och att han inte kan riktigt ansvara för vad han gör "under the influence". Men är förståndig not att inte slå första slaget. Jag tror snarare han väntar på att Tommy ska ta initiativet och begå ett riktigt stort misstag. Och det lär han nog göra snart. Efter två veckor i isoleringen är T ute på grönbete nu. Då är kaos nära.
Citera
2021-09-07, 17:00
Bannlyst
Som han stirrar. Obehagligt.
Citera
2021-09-07, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19
Ny busig ungdomlig frisyr -Check
Ny busig ungdomlig tipsa - Check
Apelsinorange igen? - Check

Jag såg lite på telefon i morse. Det jag funderade mest över var de knallgula tavlor som hände på hotellrummet. Men man fick aldrig tillfälle att se vad de föreställde. De var knallgula och passade inte riktigt in i rummet, varför jag undrar om Tommy hängt upp dem själva? Självporträtt?

Själva predikan var åt helvete. Han var tjackad och kändiskåt (efter den missuppfattade "komplimangen" från en gammal prost). Prosten hade sagt något i stil med att man måste tro på det man predikar. Tommy missförstod tillrättavisningen och tog i så han bajsade på sig. Normalt brukar han lite klädsamt börja gestikulera när han låtsas komma i form. Nu började han vifta med händerna redan under den inledande hälsningen. För att sedan accelerera, rakt in i bergväggen. Det är inte lättare att predika påtänd än att köra bil.

Jag citerar gärna Tommy själv, från häromdagen.
”Den äldre mentorns ord sitter fortfarande naglat i mig när jag idag sätter mig ner för att läsa Bibeln. Jag bedömer att det finns fyra huvudsakliga predikosynder;

1/ Dåliga förberedelser
Nog kom han förberedd alltid. Frågan är bara varför?

2/ Logik utan eld och eld utan logik.
Det fanns ingen logik men det brann som i helvete. Därmed fanns det passion, men på helt fel ställen. Då är det inte passion utan dåligt skådespel.

3/ Populistisk strävan istället för profetisk.
Det räcker med att öppna videon för att inse att Tommy fortfarande försöker vara den coolaste killen på Fritidsgården i högstadiet.

4/ Den röda trådens frånvaro.
Vatten var den röda tråden. Jaha.

Innehållsmässigt har han numera tappat allt. Han pratar om en röd tråd. I det här fallet kopierade han sin predikan från i somras när han påstod att vi måste sitta ner i båten (fast Jesus sa vi skulle gå på vatten). Då var det Gud som älskade båtar. Nu älskar Gud vatten. Men ingenting hängde ihop. Han var tvungen att begå våld igen på Ordet för att få ihop den röda tråden. SÅ, han hade en röd tråd men helt ologisk och därmed obegriplig.
Noterar att det är enbart hälften så många kommentarer mot vad det brukar vara, och då är ungefär en fjärdedel av dem den ödmjukes svar på de kommentarer som berömmer honom. Ett litet men hoppingivande tecken. 😉
Citera
2021-09-08, 18:52
Medlem
Sune-Sverre-Ls avatar
Skrämmande att en präst i svenska kyrkan överhuvud taget skriver på deras hemsida. Dom borde veta bättre än blanda sig med bedragare, men och andra sidan är dom ju inte helt fria från bluff och båg själva. Lika bra ordbajsare som Tommy. Tommy kanske vet något ofördelaktigt om honom och bett honom skriva för att inte avslöja honom.
Citera
2021-09-09, 10:01
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sune-Sverre-L
Skrämmande att en präst i svenska kyrkan överhuvud taget skriver på deras hemsida. Dom borde veta bättre än blanda sig med bedragare, men och andra sidan är dom ju inte helt fria från bluff och båg själva. Lika bra ordbajsare som Tommy. Tommy kanske vet något ofördelaktigt om honom och bett honom skriva för att inte avslöja honom.

Jag tror Tommys hållhakar har brunnit inne. För övrigt var det hans konfirmationspräst och Tommy illustrerade begreppet avgudadyrkan när han fick syn på honom. Prästen minns honom antagligen inte alls, men lovade nog Tommy i förbifarten att kika på DFMs sida och skriva en liten hälsning. Vilket han gjorde. Tommys hybris försökte sedan få det till att det handlade om två olika präster, men det är alltså samma. Vilket avslöjas av Tommys kontext.

Något prästen lite ödmjukt och klädsamt servilt försökte förklara för Tommy är att en bra predikan ska serveras med en smula passion. Med betoning på en smula. Tommy missförstod och lät oss se hur han tog i tårna. Han började maniskt och ökade. Efter tio minuter tror jag till och med den heliga Ander gick ut och gjorde kaffe.
Citera
2021-09-09, 15:25
Medlem
Fullständigt vansinnigt att T.D. fortfarande får den plattformen. Och tror man att det räcker att lägga in lite positiva inlägg från anhängarna så ska folk glömma allt annat. Dubbel sektvarning på det.
Sen undrar jag på vilket sätt de tänker stötta den där rumänska kvinnan? Det borde ju vara deras ansvar.
Citera
2021-09-09, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evanette
Fullständigt vansinnigt att T.D. fortfarande får den plattformen. Och tror man att det räcker att lägga in lite positiva inlägg från anhängarna så ska folk glömma allt annat. Dubbel sektvarning på det.
Sen undrar jag på vilket sätt de tänker stötta den där rumänska kvinnan? Det borde ju vara deras ansvar.
Nej det skedde innan han var anställd av DFM, och då räknas det inte.
För övrigt så blir jag allt mer övertygad om att DFM använder den ödmjuke som galjonsfigur för att sedan bli syndabock, då kan profitören kliva fram som "den vuxne i rummet" och på så vis återfå en del av sin "forna glans". Om det kommer att lyckas? En kortare period kan det säkert göra det, men på sikt inte en chans.
Citera
2021-09-09, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murvelkott
Nej det skedde innan han var anställd av DFM, och då räknas det inte.
För övrigt så blir jag allt mer övertygad om att DFM använder den ödmjuke som galjonsfigur för att sedan bli syndabock, då kan profitören kliva fram som "den vuxne i rummet" och på så vis återfå en del av sin "forna glans". Om det kommer att lyckas? En kortare period kan det säkert göra det, men på sikt inte en chans.

De kommer falla med buller och bång!
Citera
2021-09-10, 11:58
Medlem
HomoHitlers avatar
Inget nytt om fyllot?
Citera
2021-09-10, 13:44
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoHitler
Inget nytt om fyllot?

De verkar hålla extremt låg profil. Tommy kanske arbetar på en ny bästsäljare och har inte tid att pennfajtas med oss längre? Det är lite tråkigt. Saknar honom.

För ett år sedan, eller var det två? tjatade han om att han skulle skriva en feministisk bok om bibelns starka kvinnor. Se, det är en bok jag skulle läsa. En spännande psykologisk inre resa i en psykopats hjärnvindlingar. Mattias har nog fifflat undan en del pengar som möjliggör projektet.

Jag kan meddela idioterna en liten överraskning. Tommys deckare blev aldrig utskickad till de kunder som betalade. Jag tror få fick pengarna tillbaka heller. Men det var ju inte mer än en handfull som beställde den. Boken är däremot tryckt och klar, den ligger på tryckeriet i kartonger och väntar. Men Lekardal ville inte betala... sug på den Tommy.
Citera
2021-09-10, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19
De verkar hålla extremt låg profil. Tommy kanske arbetar på en ny bästsäljare och har inte tid att pennfajtas med oss längre? Det är lite tråkigt. Saknar honom.

För ett år sedan, eller var det två? tjatade han om att han skulle skriva en feministisk bok om bibelns starka kvinnor. Se, det är en bok jag skulle läsa. En spännande psykologisk inre resa i en psykopats hjärnvindlingar. Mattias har nog fifflat undan en del pengar som möjliggör projektet.

Jag kan meddela idioterna en liten överraskning. Tommys deckare blev aldrig utskickad till de kunder som betalade. Jag tror få fick pengarna tillbaka heller. Men det var ju inte mer än en handfull som beställde den. Boken är däremot tryckt och klar, den ligger på tryckeriet i kartonger och väntar. Men Lekardal ville inte betala... sug på den Tommy.
Han vill nog hellre att någon ung rumänska suger på den...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in