Citat:
Ursprungligen postat av
Murvelkott
Terroristen fortsätter envetet att publicera
pekoral i eget namn som han kopierat från andra, i det här fallet kallat
"essä".
Vi börjar med att som vanligt konstatera att Tommy bara nästan har rätt. Hans brist på utbildning och intellekt gör att han inbillar sig vara en förfinad man med intellektuella övertoner om han slänger sig med akademiska eller åldersstigna ord. Något som fungerar hos Jesustanterna som ofta inte ens förstår vad han säger, men känner igen åldersstigna ord från Bibeln och därmed tror Tommy står närmare Gud än de. Här kommer ett smakprov på ordbajeser i den högre skolan:
"dagar med profetiskt skarpt kikarsikte" - läs gärna flera gånger. Poetry in motion eller vin som flödar över?
"teologisk tyngd" - Allt man läser och tolkar i Bibeln borde väl vara teologisk "tyngd"?
"andlig frihet utan yttre ramar. " - Med frihet kommer ansvar, brukar jag säga. Men här saknades ramar helt, vilket antagligen betyder att de klättrade på väggarna, knallade på hotellrum och talade med påhittade tungor.
"Våra bägare flödade med andra ord över. " - I alla fall på Tommys rum.
"Det blev många och långa möten i fullsatta konferenslokaler." - Någorlunda fullt i en konferenslokal för 40 personer. Varav 10-20 var ledare eller personal.
"Vi tackar Gud för hans trofasthet mot oss!" - Det är väl snarare Dfm som är trofasta mot gud än tvärtom?
"Läs så långsamt du kan följande essä, som är ett försök att verbalisera den frihet många människor upplevde dessa dagar." - En essä kan visserligen vara en novell, men under vissa betingelser. Normalt är det en mer akademisk avhandling i kortare format. Detta är snarare en rolig historia och borde sorteras under rubriken Humor.
Jag har inte svårt att tro att det finns många clowner i DFM när de styrs av Jönssonligan, så jag kan förstå kopplingen tydligt. Kajsa Warg uttryckte det klarare, "man tager vad man haver".
Slutligen, att "verbalisera" något betyder i de flesta fall att man sätter ord på något med sin mun, inte via skrift. Att vara verbal är att vara vältalig. Åh, lilla Tommy tänkte i alla fall rätt. Vad han har gjort är att han har snott en rolig historia och skrivit ner den som sin egen. Hade du gått på högskola hade du faktiskt blivit utslängd för fusk Tommy. Som vanligt saknas källhänvisning.